Kia Pro cee'd: elegantný, agresívny, atraktívny

Utorok, 29 júl 2008

Kia po klasickom kompaktnom päťdverovom hatchbacku Cee'd uviedla aj jeho trojdverový derivát, odlišný svojim vzhľadom, s agresívnejšími a športovejšími tvarmi – model Procee'd. Už pohľad napovedá, že ak tak jazdí ako vyzerá, môže ísť o mimoriadne zaujímavý automobil.

TEST Kia Procee'd 1,6 CRDi EX

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Keď sa na Procee'd pozrieme z boku alebo zozadu, môžeme si ho pomýliť s jedným z modelov jednej veľmi známej prémiovej značky. Nebudeme ju menovať, ale skúste len tak pre seba tipovať. Nie je to Alfa 147, aj keď by si to s ňou a jej krásnym dizajnom Kia Procee'd určite rada rozdala. Takže prvého konkurenta pre procee'd by sme už mali. Ďalším by mohol byť aj trojdverový Opel Astra. Procee'd , podobne ako päťdverový Cee'd, sa vyrába v Tepličke pri Žiline, oproti päťdverovému je však viac zoštíhlený a športovejší. Najmä preto bude pútať väčšiu pozornosť mladých ľudí, ale nezaujímavý nebude ani pre iné vekové kategórie.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Trojdverová a päťdverová Kia majú spoločných len pár dielov na prednej časti karosérie. Napríklad blatníky a kapotu, všetko ostatné je odlišné, práve tak ako sa od seba odlišujú oba modely. Zmenené nárazníky vpredu i vzadu, užšie bočné presklenie, nižšia strecha a väčšia celková dĺžka pri rovnakom rázvore náprav dávajú trojdverovej verzii agresívnejší a športovejší vzhľad. Oproti základnému modelu trojdverový procee'd má mierne upravený aj podvozok. Preprogramovaný elektrický posilňovač riadenia, dusíkom plnené tlmiče a silnejší zadný skrutný stabilizátor majú za úlohu vniesť viac citu do riadenia, zlepšiť jazdné vlastnosti a postarať sa aj o to, aby automobil bol menej nedotáčavý, bezpečnejší a poskytoval aj radosť z jazdy. Jazdu skvalitňuje najmä nezávislé viacprvkové zavesenie kolies zadnej nápravy, vďaka ktorému procee'd lepšie sedí, najmä v zákrutách. A navyše, je oproti 5dverovej verzii aj dynamickejší, pretože je ľahší približne o 80 kilogramov.

Podobne ako exteriér aj vnútrajšok procee'du je príjemný a úhľadný. S päťdverovou verziou má veľa spoločného. Palubnú dosku dekoruje nepravý hliník na viacerých miestach. Nepôsobí to síce až tak rušivo, ale mohlo ho byť aj menej. Kvalitné, príjemné a mäkké materiály a dobré spracovanie radia palubnú dosku i celý interiér k tomu lepšiemu v tejto kategórii. Výhrady nemáme ani k ergonomickému usporiadaniu ovládacích prvkov. Príkladom je jednoduché ovládanie vetrania a klimatizácie. Iné namiesto svetlo červeného by mohlo byť podsvietenie prístrojov a displeja.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Dobrú známku dávame predným sedadlám za pohodlnosť a proporčnú vyváženosť sedacej a operadlovej časti, ktorá má však menej výrazné bočné vedenie. Zadné sedadlá sú navrhované skutočne pre tri osoby, takže každý z pasažierov vie, kde začína a kde končí jeho priestor. Napriek zníženej streche procee'du je aj nad hlavami cestujúcich vpredu i vzadu dostatok priestoru. Praktickosť interiéru je aj v tom, že sklápanie zadných sedadiel delených v pomere 60/40 sa zaobíde bez vyberania hlavových opierok. Takto zväčšený batožinový priestor má potom namiesto 340 až 1210 litrov (nie však v rovnou plochou) a pomerne veľký vstupný otvor, avšak s vyššie položenou nakladacou hranou.

Už základný model LX ponúka veľmi bohatú výbavu, okrem iného ABS (vrátane EBD), predné, bočné a hlavové airbagy, kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách, imobilizér, palubný počítač, rádio s CD a MP3 prehrávačom, tónované sklá, posilňovač riadenia, výškovo i pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie bočných okien a ďalšie. Navyše k tejto základnej výbave si za rozumné ceny možno dokúpiť napríklad stabilizačný systém ESP s brzdovým asistentom BAS, systém trakčnej kontroly TCS, či manuálnu klimatizáciu. Vyšším stupňom výbavy EX a TX nechýba vari nič, čo sa v tejto kategórii nosí.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Z pohonných jednotiek ponúka procee'd na výber tri benzínové 1,4/105 k, 1,6/115 k a 2,0/143 k a tri naftové – 1,6 CRDi (90 k), 1,6 CRDi (115 k) a 2,0 CRDi (140 k). Vyznačujú sa pomerne vysokými výkonmi a navyše aj úspornosťou. My sme skúšali prostredný CRDi s výkonom 115 koní. Dynamiku mu dodáva krútiaci moment 255 Nm v rozsahu otáčok od 1750 do 2750, ktorý vodičovi pripadá v skutočnosti vyšší. Motor však nevädne ani po prekročení týchto otáčok a ochotne sa vytáča až k červenému políčku najvyššieho výkonu 4000 otáčok. S týmito parametrami je zárukou veľmi dobrej akcelerácie i pružného zrýchľovania, podmienkou je len správne využívanie päťstupňovej mechanickej prevodovky s ručným radením, ktorá má "dlhšie" odstupňovanie, takže absenciu šestky ani príliš nepociťujeme. Určite by však bola prínosom – tak pre komfort jazdy, ako aj pre ešte väčšiu úsporu paliva.

Motor procee'd má dostatok výkonu i krútiaceho momentu a jeho prísun so stláčaním plynového pedála nám dáva istotu, že s dynamikou nebudeme mať žiadny problém. Turbodieselová jednašestka bezpečne zvláda predbiehanie, je dostatočne rýchla na rovine i do kopca, takže ak si s autom chceme užívať dynamickú jazdu, tak procee'd vie byť aj radostná i zábavná. Pritom tých 115 koní pod kapotou testovaného modelu je tá slabšia verzia motora z dvoch ponúkaných.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Silnejšia pohonná jednotka 2,0 CRDi a jej 140 koní dokáže zrejme vyčarovať ešte širší úsmev na tvári vodiča ako základná naftová 1,6 CRDi. Pritom už slabšia verzia dokáže presvedčiť, že je správnou voľbou aj z pohľadu kultivovanosti chodu, aj keď porovnávať ju s benzínovým motorom by nebolo namieste. Má predsa ako správny diesel hlbší zvuk a "brumlavejší" zvukový prejav ako benzínový motor, ale najmä pri ustálenej jazde, a to ani na diaľnici, sa hlasito akusticky neprejavuje.

Ak by sme však trvali na zaradení vyššieho prevodu ako to jazda vyžaduje, teda ak motor "podtáčate", ten zaprotestuje alebo zhasne. A naopak, nemali by sme prekračovať rozsah otáčok najvyššieho krútiaceho momentu, ale včas preradiť na vyšší prevod, a to tak z pohľadu pružného zrýchľovania, ako aj ekonomiky jazdy. Pri takejto jazde sa nám procee'd odvďačí vynikajúcou spotrebou okolo päť a pol litra nafty na sto kilometrov. Avšak ani vtedy, ak plyn často a prudšie stláčame a využívame dynamické danosti cee'du, hodnota priemernej spotreby na palubnom počítači nestúpne nad šesť a pol až sedem litrov. Auto ľahko a pomerne presne radí, veľmi dobre brzdí a aj riadenie s elektrickým posilňovačom je dostatočne citlivé a presné.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Kia Procee'd je automobil, ktorý už svojim agresívnym a mierne športovým vzhľadom dokáže pritiahnuť pozornosť, je kultivovaný, s pomerne dobrou cenou, s priestranným interiérom, dobrými dynamickými i jazdnými vlastnosťami a sedemročnou zárukou (!). Výborne dopĺňa staršieho päťdverového súrodenca, čo ocenia najmä tí, pre ktorých je jazda aj vítanou zábavou.

Páčilo sa

  • pútavý dizajn
  • príjemný a variabilný interiér
  • bohatá základná výbava
  • bezpečnostná výbava
  • úsporný motor
  • jazdné vlastnosti

Mohlo by byť iné

  • podsvietenie prístrojov
  • "hliníková" dekorácia interiéru
  • nie päť, ale šesť prevodov

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1582 cm³
Uloženie motora vpredu naprieč
Výkon 115 k (85 kW) pri 4000 ot/min
Krút. moment 255 Nm pri 1900 – 2750 ot/min
Spotreba komb. 4,7 l/100 km
Emisie CO2 125 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 188 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,4 s
Hmotnosť 1357 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4250/1790/1450 mm
Rázvor náprav 2650 mm
Rozchod kolies vpredu/vzadu 1546/1544 mm
Rozmer pneumatík 205/55 R16
Objem batož. priestoru 340/1210 l
Objem paliv. nádrže 53 l

Cena

základná modelu 414 700 Sk (1,4 CVVT LX)
model s testovaným motorom 474 700 Sk (1,6 CRDi LX)
testovaný model 569 700 Sk (1,6 CRDi EX)

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
50 – 80 km/h4,56,8
80 – 110 km/h5,96,89,8
100 - 125 km/h7,510,3
60 km/h380022001500
90 km/h340025001900
130 km/h2700
Max. rých. km/h (pri 4800 ot/min)75125172

Spotreba počas testu (l/100 km): 5,5 l/100 km

Bezpečnosť

  • ABS + EBD (elektronický rozdeľovač brzdnej sily)
  • Airbagy predné, bočné a hlavové
  • Pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov
  • Kotúčové brzdy na všetkých kolesách
  • Imobilizér
  • Disky z ľahkej zliatiny, pneu 205/55 R16V: 15 900 Sk
  • Dojazdové rezervné koleso
  • Predné svetlomety do hmly
  • Svetlomety so športovou optikou
  • Svetlomety s funkciou "Escort" (zhasínanie svetlometov s oneskorením)
  • Elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá
  • Stierač a ostrekovač zadného okna

Komfort

  • Posilňovač riadenia
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Manuálna klimatizácia
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Elektrické ovládanie bočných okien
  • Dažďový senzor
  • Otáčkomer, digitálne hodiny, ukazovateľ vonkajšej teploty
  • Palubný počítač
  • Kožou potiahnutý volant, hlavica radiacej páky a ručná brzda
  • Vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí v čiernej farbe
  • Predná lakťová opierka s odkladacím priestorom
  • Rádio s CD a MP3, ovládanie na volante
  • USB a AUX vstup
  • Delené a sklopné operadlá zadných sedadiel 60/40
  • Dvojité dno batožinového priestoru s odkladacím priestorom
  • Sieť v batožinovom priestore
  • Tónované sklá

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.