Kia Pro cee'd: elegantný, agresívny, atraktívny

Utorok, 29 júl 2008

Kia po klasickom kompaktnom päťdverovom hatchbacku Cee'd uviedla aj jeho trojdverový derivát, odlišný svojim vzhľadom, s agresívnejšími a športovejšími tvarmi – model Procee'd. Už pohľad napovedá, že ak tak jazdí ako vyzerá, môže ísť o mimoriadne zaujímavý automobil.

TEST Kia Procee'd 1,6 CRDi EX

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Keď sa na Procee'd pozrieme z boku alebo zozadu, môžeme si ho pomýliť s jedným z modelov jednej veľmi známej prémiovej značky. Nebudeme ju menovať, ale skúste len tak pre seba tipovať. Nie je to Alfa 147, aj keď by si to s ňou a jej krásnym dizajnom Kia Procee'd určite rada rozdala. Takže prvého konkurenta pre procee'd by sme už mali. Ďalším by mohol byť aj trojdverový Opel Astra. Procee'd , podobne ako päťdverový Cee'd, sa vyrába v Tepličke pri Žiline, oproti päťdverovému je však viac zoštíhlený a športovejší. Najmä preto bude pútať väčšiu pozornosť mladých ľudí, ale nezaujímavý nebude ani pre iné vekové kategórie.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Trojdverová a päťdverová Kia majú spoločných len pár dielov na prednej časti karosérie. Napríklad blatníky a kapotu, všetko ostatné je odlišné, práve tak ako sa od seba odlišujú oba modely. Zmenené nárazníky vpredu i vzadu, užšie bočné presklenie, nižšia strecha a väčšia celková dĺžka pri rovnakom rázvore náprav dávajú trojdverovej verzii agresívnejší a športovejší vzhľad. Oproti základnému modelu trojdverový procee'd má mierne upravený aj podvozok. Preprogramovaný elektrický posilňovač riadenia, dusíkom plnené tlmiče a silnejší zadný skrutný stabilizátor majú za úlohu vniesť viac citu do riadenia, zlepšiť jazdné vlastnosti a postarať sa aj o to, aby automobil bol menej nedotáčavý, bezpečnejší a poskytoval aj radosť z jazdy. Jazdu skvalitňuje najmä nezávislé viacprvkové zavesenie kolies zadnej nápravy, vďaka ktorému procee'd lepšie sedí, najmä v zákrutách. A navyše, je oproti 5dverovej verzii aj dynamickejší, pretože je ľahší približne o 80 kilogramov.

Podobne ako exteriér aj vnútrajšok procee'du je príjemný a úhľadný. S päťdverovou verziou má veľa spoločného. Palubnú dosku dekoruje nepravý hliník na viacerých miestach. Nepôsobí to síce až tak rušivo, ale mohlo ho byť aj menej. Kvalitné, príjemné a mäkké materiály a dobré spracovanie radia palubnú dosku i celý interiér k tomu lepšiemu v tejto kategórii. Výhrady nemáme ani k ergonomickému usporiadaniu ovládacích prvkov. Príkladom je jednoduché ovládanie vetrania a klimatizácie. Iné namiesto svetlo červeného by mohlo byť podsvietenie prístrojov a displeja.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Dobrú známku dávame predným sedadlám za pohodlnosť a proporčnú vyváženosť sedacej a operadlovej časti, ktorá má však menej výrazné bočné vedenie. Zadné sedadlá sú navrhované skutočne pre tri osoby, takže každý z pasažierov vie, kde začína a kde končí jeho priestor. Napriek zníženej streche procee'du je aj nad hlavami cestujúcich vpredu i vzadu dostatok priestoru. Praktickosť interiéru je aj v tom, že sklápanie zadných sedadiel delených v pomere 60/40 sa zaobíde bez vyberania hlavových opierok. Takto zväčšený batožinový priestor má potom namiesto 340 až 1210 litrov (nie však v rovnou plochou) a pomerne veľký vstupný otvor, avšak s vyššie položenou nakladacou hranou.

Už základný model LX ponúka veľmi bohatú výbavu, okrem iného ABS (vrátane EBD), predné, bočné a hlavové airbagy, kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách, imobilizér, palubný počítač, rádio s CD a MP3 prehrávačom, tónované sklá, posilňovač riadenia, výškovo i pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie bočných okien a ďalšie. Navyše k tejto základnej výbave si za rozumné ceny možno dokúpiť napríklad stabilizačný systém ESP s brzdovým asistentom BAS, systém trakčnej kontroly TCS, či manuálnu klimatizáciu. Vyšším stupňom výbavy EX a TX nechýba vari nič, čo sa v tejto kategórii nosí.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Z pohonných jednotiek ponúka procee'd na výber tri benzínové 1,4/105 k, 1,6/115 k a 2,0/143 k a tri naftové – 1,6 CRDi (90 k), 1,6 CRDi (115 k) a 2,0 CRDi (140 k). Vyznačujú sa pomerne vysokými výkonmi a navyše aj úspornosťou. My sme skúšali prostredný CRDi s výkonom 115 koní. Dynamiku mu dodáva krútiaci moment 255 Nm v rozsahu otáčok od 1750 do 2750, ktorý vodičovi pripadá v skutočnosti vyšší. Motor však nevädne ani po prekročení týchto otáčok a ochotne sa vytáča až k červenému políčku najvyššieho výkonu 4000 otáčok. S týmito parametrami je zárukou veľmi dobrej akcelerácie i pružného zrýchľovania, podmienkou je len správne využívanie päťstupňovej mechanickej prevodovky s ručným radením, ktorá má "dlhšie" odstupňovanie, takže absenciu šestky ani príliš nepociťujeme. Určite by však bola prínosom – tak pre komfort jazdy, ako aj pre ešte väčšiu úsporu paliva.

Motor procee'd má dostatok výkonu i krútiaceho momentu a jeho prísun so stláčaním plynového pedála nám dáva istotu, že s dynamikou nebudeme mať žiadny problém. Turbodieselová jednašestka bezpečne zvláda predbiehanie, je dostatočne rýchla na rovine i do kopca, takže ak si s autom chceme užívať dynamickú jazdu, tak procee'd vie byť aj radostná i zábavná. Pritom tých 115 koní pod kapotou testovaného modelu je tá slabšia verzia motora z dvoch ponúkaných.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Silnejšia pohonná jednotka 2,0 CRDi a jej 140 koní dokáže zrejme vyčarovať ešte širší úsmev na tvári vodiča ako základná naftová 1,6 CRDi. Pritom už slabšia verzia dokáže presvedčiť, že je správnou voľbou aj z pohľadu kultivovanosti chodu, aj keď porovnávať ju s benzínovým motorom by nebolo namieste. Má predsa ako správny diesel hlbší zvuk a "brumlavejší" zvukový prejav ako benzínový motor, ale najmä pri ustálenej jazde, a to ani na diaľnici, sa hlasito akusticky neprejavuje.

Ak by sme však trvali na zaradení vyššieho prevodu ako to jazda vyžaduje, teda ak motor "podtáčate", ten zaprotestuje alebo zhasne. A naopak, nemali by sme prekračovať rozsah otáčok najvyššieho krútiaceho momentu, ale včas preradiť na vyšší prevod, a to tak z pohľadu pružného zrýchľovania, ako aj ekonomiky jazdy. Pri takejto jazde sa nám procee'd odvďačí vynikajúcou spotrebou okolo päť a pol litra nafty na sto kilometrov. Avšak ani vtedy, ak plyn často a prudšie stláčame a využívame dynamické danosti cee'du, hodnota priemernej spotreby na palubnom počítači nestúpne nad šesť a pol až sedem litrov. Auto ľahko a pomerne presne radí, veľmi dobre brzdí a aj riadenie s elektrickým posilňovačom je dostatočne citlivé a presné.

Kia Pro ceed Kia Pro ceed

Kia Procee'd je automobil, ktorý už svojim agresívnym a mierne športovým vzhľadom dokáže pritiahnuť pozornosť, je kultivovaný, s pomerne dobrou cenou, s priestranným interiérom, dobrými dynamickými i jazdnými vlastnosťami a sedemročnou zárukou (!). Výborne dopĺňa staršieho päťdverového súrodenca, čo ocenia najmä tí, pre ktorých je jazda aj vítanou zábavou.

Páčilo sa

  • pútavý dizajn
  • príjemný a variabilný interiér
  • bohatá základná výbava
  • bezpečnostná výbava
  • úsporný motor
  • jazdné vlastnosti

Mohlo by byť iné

  • podsvietenie prístrojov
  • "hliníková" dekorácia interiéru
  • nie päť, ale šesť prevodov

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1582 cm³
Uloženie motora vpredu naprieč
Výkon 115 k (85 kW) pri 4000 ot/min
Krút. moment 255 Nm pri 1900 – 2750 ot/min
Spotreba komb. 4,7 l/100 km
Emisie CO2 125 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 188 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,4 s
Hmotnosť 1357 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4250/1790/1450 mm
Rázvor náprav 2650 mm
Rozchod kolies vpredu/vzadu 1546/1544 mm
Rozmer pneumatík 205/55 R16
Objem batož. priestoru 340/1210 l
Objem paliv. nádrže 53 l

Cena

základná modelu 414 700 Sk (1,4 CVVT LX)
model s testovaným motorom 474 700 Sk (1,6 CRDi LX)
testovaný model 569 700 Sk (1,6 CRDi EX)

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
50 – 80 km/h4,56,8
80 – 110 km/h5,96,89,8
100 - 125 km/h7,510,3
60 km/h380022001500
90 km/h340025001900
130 km/h2700
Max. rých. km/h (pri 4800 ot/min)75125172

Spotreba počas testu (l/100 km): 5,5 l/100 km

Bezpečnosť

  • ABS + EBD (elektronický rozdeľovač brzdnej sily)
  • Airbagy predné, bočné a hlavové
  • Pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov
  • Kotúčové brzdy na všetkých kolesách
  • Imobilizér
  • Disky z ľahkej zliatiny, pneu 205/55 R16V: 15 900 Sk
  • Dojazdové rezervné koleso
  • Predné svetlomety do hmly
  • Svetlomety so športovou optikou
  • Svetlomety s funkciou "Escort" (zhasínanie svetlometov s oneskorením)
  • Elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá
  • Stierač a ostrekovač zadného okna

Komfort

  • Posilňovač riadenia
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Manuálna klimatizácia
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Elektrické ovládanie bočných okien
  • Dažďový senzor
  • Otáčkomer, digitálne hodiny, ukazovateľ vonkajšej teploty
  • Palubný počítač
  • Kožou potiahnutý volant, hlavica radiacej páky a ručná brzda
  • Vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí v čiernej farbe
  • Predná lakťová opierka s odkladacím priestorom
  • Rádio s CD a MP3, ovládanie na volante
  • USB a AUX vstup
  • Delené a sklopné operadlá zadných sedadiel 60/40
  • Dvojité dno batožinového priestoru s odkladacím priestorom
  • Sieť v batožinovom priestore
  • Tónované sklá

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."