Mazda 3: šťuka z japonského rybníka

Sobota, 20 október 2007

Klasický sedan s príťažlivým charakterom a výborným motorom.

TEST: Mazda 3 1,6 CE

Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3

Mazda vždy vsádzala viac na konvenčnosť ako na extravaganciu. Platí to aj o jej modeloch pre Európu. Typickým predstaviteľom tento filozofie je sedan nižšej strednej triedy Mazda 3, ktorá sa k nám dostala vo faceliftovanej podobe. Zmeny na karosérii nie sú príliš výrazné, a tak laik len ťažko rozpoznáva pôvodný model od nového. My sme testovali model s benzínovým motorom objemu 1,6 litra v základnej výbave CE, ktorý sa predáva za 539 900 korún.

Mazda 3 patrí k najdlhším sedanom nižšej strednej triedy a z toho sa odvíja aj vnútorný priestor. Po facelifte vyzerá dynamickejšia a elegantnejšia najmä vďaka pozmeneným nárazníkom, maske chladiča a novým hmlovkám. V interiéri je to nový materiál na čalúnení sedadiel a výplni dverí. Menšie zmeny sú aj na podvozku a odpružení, zlepšilo sa odhlučnenie a lepšie je vystužená karoséria.

Mazda 3 Mazda 3

Bočná silueta vzhľadom na silne klesajúcu strechu pripomína kupé, druhý pár dverí však jasne identifikuje karosériu sedan. Kabína je vďaka veľkému rázvoru 2640 mm priestranná a je v nej dosť miesta vzadu aj pre ľudí vyšších postáv. Menej náročných uspokojí aj veľkosť batožinového priestoru 413 litrov. Nepraktické je však otváranie veka batožinového priestoru. Otvára sa stlačením zámku a chýba akékoľvek madlo, takže pri otváraní i zatváraní dochádza ku kontaktu s karosériou a znečisteniu rúk. Naopak – pochvalu vyslovujeme viacprvkovému závesu veka batožinového priestoru.

Mazda 3 Mazda 3

Interiér je príťažlivý napriek svojej jednoduchosti. Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné veľkosťou sedacej i operadlovej časti. Páčilo sa nám aj usporiadanie ovládacích prvkov a ich rozmiestnenie. Prakticky riešená je palubná doska s hlboko zapustenými prístrojmi, horšia je však ich čitateľnosť pri protisvetle. Kvalita spracovania palubnej dosky je na dobrej úrovni, celkovú úroveň však znižujú použité tvrdé plasty.

Perfektnú prácu odvádza podvozok, aj keď jazdné vlastnosti nestráži ani stabilizačný ani protipreklzový systém. Riadenie je až ukážkovo presné. Brzdy s ABS a brzdovým asistentom reagujú rýchlo a veľmi účinne, a ani pri opakovanom brzdení sa ich účinok nezmenšuje. Automobil sa ani v rýchlych a prudkých zákrutách viditeľne nenakláňa a nevadia mu ani priečne nerovnosti či výtlky, za čo mazda vďačí aj pneumatikám s vyšším profilovým číslom 65 na 15palcových ráfkoch.

Mazda 3 Mazda 3

Výnimočnú pochvalu si zasluhuje motor s objemom 1,6 litra. Výkon 105 koní dosiahne pri 6000 otáčkach a najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri 4000 otáčkach. Ochotne sa však vytočí až do šesť a pol tisíc a obmedzovač otáčok sa zapne o dvesto otáčok vyššie. Už od troch tisíc je však veľmi agilný, od štyroch tisíc už doslova ostrý. Prenos výkonu a krútiaceho momentu na kolesá dobre zvláda päťstupňová prevodovka s ručným a veľmi presným radením. Prevodovka si zasluhuje pochvalu aj za perfektné odstupňovanie. Poteší aj mimoriadne sympatický zvukový prejav motora, ktorý zvyšovanie otáčok sprevádza.

Stopäť koní atmosférického štvorvalca dokáže pekne zrýchliť pomerne ľahký automobil. Poteší aj to, že na bežné cestovanie má motor ťah už od dvetisíc otáčok. S tým súvisí aj komfort cestovania, kedy v kabíne auta motor takmer nepočuť a začíname ho vnímať až pri vyšších otáčkach. Ale súvisí to aj so spotrebou. Pri bežnej jazde sa pohybuje okolo šesť až šesť a pol litra a nad sedem litrov stúpne až pri ostrejšej športovej jazde. My sme počas testu mali priemernú spotrebu 7,2 l/100 km, čo považujeme za veľmi solídny priemer.

Mazda 3 Mazda 3

Až na maličkosti, ktoré sme spomenuli, je Mazda 3 s motorom 1.6 litra takmer ideálnym sedanom nižšej strednej triedy. Najmä pre toho, kto chce mať dynamické auto so stredne silným benzínovým motorom, pomerne veľkým vnútorným priestorom, výbornými jazdnými vlastnosťami a nižšou spotrebou, a nepotrpí si na vysoký komfort a špičkovú výbavu, ktorú nami testovaný automobil nemal. Aj tu však existuje jednoduché riešenie: stačí siahnuť po komfortnejšej výbave, ale aj hlbšie do peňaženky.

Páčilo sa

  • Dizajn karosérie
  • Výborný podvozok
  • Priestranný interiér
  • Dynamický a pružný motor
  • Jazdné vlastnosti
  • Kvalitne spracovaný interiér

Mohlo by byť lepšie

  • Otváranie batožinového priestoru
  • Plasty palubnej dosky

Najdôležitejšie údaje

Motor radový štvorvalec, benzín, 1598 cm3
Výkon 105 k (77 kW) pri 6000 ot/min
Krút. moment 145 Nm pri 4000 ot/min
Spotreba komb. 6,9 l/100 km
Emisie CO2 162 g/km
Prevodovka 5stup. manuál
Naj. rýchlosť 185 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,2 s
Hmotnosť 1180 kg

Cena

zákl. model 1,4 CE 499 900 Sk
testovaný model 1,6 CE 539 900 Sk

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
60 – 90 km/h4,96,8
80 – 120 km/h9,711,9
60 km/h280021001750
90 km/h32002750
130 km/h4000
Max. rých. km/h98140

Spotreba l/100 km: 7,2

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.