Mazda2: superľahké supermini

Piatok, 15 august 2008

Atraktívny dizajn, výborný motor, vyvážený podvozok, dynamická jazda, skvelé jazdné vlastnosti a nízka spotreba. Tým všetkým sa môže pýšiť nová Mazda2.

TEST Mazda2 1,5 GT Sport

Mazda2 Mazda2 Mazda2

Mazda2 novej generácie je skvele vyzerajúci malý automobil, štýlový, s perfektným dynamickým dizajnom. Nahradila starý model, ktorý bol síce veľmi praktický, s priestranným interiérom, ale značne nemoderným dizajnom. Možno práve preto sa nedokázal masívnejšie presadiť na trhu. Mazda však potrebovala malý automobil, ktorý by sa úspešne a vo väčších množstvách predával.

Japonská automobilka sa na novú dvojku poriadne pripravila. Pred troma rokmi na autosalóne vo Frankfurte predstavila štúdiu Sasou, ktorá sa stala základom pre novú dvojku. Dizajnéri a konštruktéri Mazdy štúdiu ďalej doladili a dopracovali. Hotový sériový model potom Mazda predstavila na jar v roku 2007. O necelý polrok sa nová Mazda už predávala aj na Slovensku a svojim agresívnym a dynamickým vzhľadom si získavala nových zákazníkov nielen u nás, ale v celej Európe.

Mazda2 Mazda2 Mazda2

Nová Mazda2 nie je aktualizáciou predchádzajúceho modelu. Je koncepčne úplne novým autom a s predchodcom má spoločné len meno. Nový dynamický dizajn v štýle Zoom-Zoom, skvelé tvary, menej hmotnosti, nový interiér i nové motory spôsobili, že terajšia Mazda2 sa páči a púta pozornosť všade kde sa objaví. Je ľahšia približne o osemdesiat kilogramov, čo sa priaznivo prejavuje v akcelerácii, nižšej spotrebe paliva, ale aj celkove väčšej dynamike. Nižšia hmotnosť sa u Mazdy2 dosiahla použitím vysokopevnostných ocelí, na čom profitoval skelet i karoséria, ale najmä automobil ako celok, ktorý je bezpečnejší.

Mazda2 je oproti staršiemu modelu kratšia o 40 mm a nižšia o 55 mm, takže je dlhá 3885 mm, šírku má 1695 mm, výšku 1475 mm a rázvor meria 2490 mm. Má skvelú aerodynamiku a vďaka tomu veľmi nízky súčiniteľ odporu vzduchu cx =0,31. Aj zmenšením rozmerov v dĺžke a šírke sa podarilo znížiť hmotnosť nového modelu Mazdy2 oproti predchodcovi. Mazda sa práve týmto modelom vydala na cestu znižovania hmotnosti na rozdiel od väčšiny výrobcov, ktorí svoje modely zväčšujú v každom rozmere a tie sú potom ťažšie a menej dynamické.

Mazda2 Mazda2 Mazda2

Zníženie hmotnosti Mazdy2 o takmer sto kilogramov zväčšilo jej dynamiku i obratnosť, znížilo spotrebu a jazda s ňou je skutočne zábavná. Pre porovnanie: oproti Cliu, Fabii alebo Corse je Mazda2 kratšia približne o desať až 12 centimetrov, ale vnútorný priestor je takmer rovnako veľký a batožinový len o málo menší. Alebo so svojimi 960 kg pohotovostnej hmotnosti je Mazda2 oproti Cliu alebo Peugeotu 207 približne o dvesto kilo ľahšia. Znamená to ušetrené litre pohonných látok a sekundy na akcelerácii. A neuberá jej to na komforte, ale ani na rýchlosti, naopak, testovaná Mazda2 s motorom 1,5 litra s výkonom 103 koní dokáže zajazdiť až 190 kilometrov za hodinu a stovku na tachometri stihne za 10,4 sekundy. Iba o málo horšie parametre má "dvojka" so slabšími motormi 1,3 litra (75 k a 86 k), pričom spotreba je nižšia ako s motorom 1,5 litra.

Testovaná Mazda2 bola päťdverová (v predaji je aj trojdverová) s najvýkonnejším 103 koňovým motorom a v najvyššej výbave Sport. Bohatá výbava je už v základe tejto najvyššej verzie, niektoré prvky však za príplatok. Z komfortných prvkov nechýbala automatická klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané vonkajšie zrkadlá a okná vpredu i vzadu, kožený veniec volantu a hlavica radiacej páky, autorádio s CD a MP3 prehrávačom s ovládaním na volante, automatická aktivácia svetlometov, vyhrievanie predných sedadiel, ale aj bezkľúčový systém otvárania a štartovania. Z bezpečnostných ABS s EBD a EBA, stabilizačný systém DSC, čelné, bočné a hlavové airbagy, ukotvenie detských sedačiek Isofix, dažďový senzor, svetlomety do hmly a rad ďalších.

Mazda2 Mazda2 Mazda2

Jazda s Mazdou2 pôsobí športovo. Už po prvých kilometroch sme mohli konštatovať, že je s ňou zvezenie ako s dobre ovládateľným strojom, kde všetko funguje ako podľa najlepšieho scenára. Riadenie je citlivé a presne reaguje na každý aj najmenší povel vodiča a pohyb volantu. Výborné je radenie päťstupňovej (žiaľ, že nie šesťstupňovej, pretože k tomuto motoru by sa viac hodila) prevodovky s krátkou radiacou pákou a krátkymi dráhami preraďovania. Skvelý podvozok dokazuje, že najlepšie sa cíti pri prechádzaní sérií zákrut, bez väčšieho nakláňania, a ani priečne nerovnosti mu nespôsobia paniku. Ak do toho zapojíme účinné brzdy s rýchlym nástupom, tak jazda s Mazdou2 je príjemná, rýchla, ale aj bezpečná. To všetko ešte prifarbuje pocit zo skutočne športovej jazdy.

Mazda2 Mazda2 Mazda2

Brzdou pri rozhodovaní a následnej kúpe môže byť cena Mazdy2. Vo verzii 1,5 GT zákazník za ňu zaplatí 550 tisíc korún (najlacnejší model stojí však necelých 320 tisíc a aj ten dokáže až nadmieru uspokojiť), čo nevyzerá ako dobrý pomer ceny a hodnoty. Treba si však uvedomiť, že je to špičková verzia malého supermini, niečo, čo sa síce ani zďaleka nepribližuje svojimi parametrami "horúcim" kompaktným hatchbackom, ale užiť si s ňou môžete až-až. Je rýchla, obratná, dynamická, má vyvážený podvozok, je ľahká, má nízku spotrebu, skvele jazdí a rovnako dobre vyzerá. Je tým supermini, ktoré v tomto segmente chýbalo. Je to skutočne výnimočne dobrý automobil, a za taký sa musí aj viac platiť.

Páčilo sa

  • "šmrncový" dizajn
  • nízka hmotnosť automobilu
  • dynamická jazda
  • príjemný a ergonomický interiér
  • silný a tichý motor
  • jazdné vlastnosti
  • dobre odhlučnený vnútorný priestor

Mohlo by byť iné

  • hodil by sa šiesty prevodový stupeň
  • nižšia cena verzie so silnejším motorom
  • o pár desiatok litrov väčší batožinový priestor

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, benzín, 1498 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 103 k (76 kW) pri 6000 ot/min
Krút. moment 137 Nm pri 4000 ot/min
Spotreba komb. 5,9 l/100 km
Emisie CO2 140 g/km
Prevodovka manuálna 5stupňová
Naj. rýchlosť 188 km/h
Zrých. 0-100 km/h 10,4 s
Hmotnosť 960 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 3885/1695/1475 mm
Rázvor náprav 2490 mm
Rozchod kolies vpredu/vzadu 1475/1465 mm
Rozmer pneumatík 195/45 R 16
Objem batož. priestoru 250 – 785 litrov
Objem paliv. nádrže 43 litrov

Cena

najnižšia modelu 3dv. 319 900 Sk (1,3 MZR CE 75 k)
najnižšia modelu 5dv. 339 900 Sk (1,3 MZR CE 75 k)
testovaný model 550 900 Sk (1,5 MZR GT 103 k)

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
50 – 80 km/h3,45,26,8
60 – 90 km/h5,37,29,2
80 - 110 km/h7,4610,63
60 km/h4100290021001600
90 km/h440032002600
Max. rých. km/h (pri 6600 ot/min)95140

Spotreba l/100 km: 6,3 l/100 km

Z bezpečnosti

  • Airbagy čelné, bočné a okenné vpredu a vzadu
  • ABS - protiblokovací systém bŕzd
  • EBD – systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily
  • EBA- brzdový asistent
  • DSC – systém riadenia jazdnej stability
  • Predné svetlomety do hmly
  • Imobilizér
  • Kontrola zapnutia bezpečnostných pásov
  • Ukotvenie detskej sedačky Isofix
  • Dažďový senzorový spínač

Vonkajší vzhľad

  • Zliatinové disky kolies 16" - pneu 195/45 R 16
  • Vonkajšie kľučky dverí vo farbe karosérie
  • Vonkajšie zrkadlá vo farbe karosérie

Z komfortu

  • Bezkľúčový vstup
  • Automatická klimatizácia
  • Elektrické ovládanie predných a zadných okien
  • Palubný počítač
  • Kožený veniec volantu a hlavice radiacej páky
  • Autorádio s CD meničom a MP3 prehrávačom
  • Ovládanie rádia a palubného počítača na volante
  • Prípojka na externý prehrávač
  • Vyhrievanie predných sedadiel
  • Automatická aktivácia svetlometov

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.