Opel Astra GTC 1,6 Turbo

Utorok, 17 júl 2007

Dobrou správou pre redakciu bolo, že dostaneme na niekoľkodňové testovanie veľmi zaujímavý automobil so športovými ambíciami a pomerne vysokým výkonom – Astru GTC s novým motorom 1,6 turbo, ktorej tím OPC nadelil úctyhodných 180 koní. Na druhý deň preberáme kľúče od prenádhernej trojdverovej čiernej metalizovanej Astry, automobilu, ktorý zaujme elegantným zovňajškom i športovým strihom bez výstredných doplnkov.

Športový a dynamický hatchback potešenie a radosť za volantom

Opel Astra GTC 1,6 Turbo Opel Astra GTC 1,6 Turbo

Po facelifte

Astra ostatnej generácie sa nachádza približne v polčase svojej modelovej životnosti a tak začiatkom roka sa dočkala obligátnej modernizácie. Nie prehnanej, skôr išlo o menšie osvieženie vonkajšieho vzhľadu. Teraz je to ešte milší a zábavnejší automobil. Primeraný facelift Astru ľahko zmodernizoval a dodal jej viac športového šmrncu. Nový predný nárazník, mierne zmenená maska chladiča a predné svetlá a číre zadné koncové svetlá sú tým malým osviežením. Motor s tubodúchadlom jej zdvihol výkon na úctyhodných 180 koní.

Opel Astra GTC 1,6 Turbo Opel Astra GTC 1,6 Turbo Opel Astra GTC 1,6 Turbo

Príťažlivý interiér

Za príťažlivým zovňajškom Astry GTC nezaostáva ani interiér. Je decentne prívetivý, nevtieravý, nechce ničím rušiť, zato dopraje dostatok pohody, príjemnú jazdu a nevšedné chvíle strávené za volantom. Dostatok priestoru a pohodlia vpredu ponúkajú anatomicky tvarované sedadlá pripomínajúce Rekaro. Aj cestujúci na zadných sedadlách s výškou okolo 185 cm si budú pochvaľovať voľnosť nad hlavou. Do tmavosiva ladený interiér spríjemňuje cestovanie i samotný pobyt v aute. Vodičovi dobre padne do ruky kožou potiahnutý volant, na ktorom je okrem ovládania rádia s CD prehrávačom aj ovládanie palubného počítača. Kruhové palubné prístroje s chrómovaným orámovaním sú vyjadrením športových ambícií automobilu. Na stredovom paneli s rádiom a ovládaním klimatizácie je aj kúzelné tlačidlo Sport, ktorým sa v prípade akútnej potreby zvýšia dynamické i jazdné vlastnosti. Nad tým všetkým umiestnený displej slúži na sledovanie informácií potrebných pre vodiča. Všetky ovládacie prvky sú ergonomicky dobre tvarované a umiestnené v dosahu vodiča. A hliníkové vŕtané pedále a radiaca páka šesťstupňovej prevodovky sú neklamným znakom športových ambícií a vášní Astry GTC.

Opel Astra GTC 1,6 Turbo Opel Astra GTC 1,6 Turbo Opel Astra GTC 1,6 Turbo

Jazdné vlastnosti a výkony

Už prvé dojmy za volantom napovedali, že prílišná ostrosť pripisovaná Astre OPC a Zafire OPC, ktorým výkon rozhodne nechýbal, Astre GTC 1,6 Turbo nehrozí. Pri týchto automobiloch by pre menej skúsených vodičov mala byť odporúčanou trasou plocha najbližšieho letiska. S príchodom slabšieho, "len" 180 koňového modelu GTC (GTC je oficiálne označenie trojdverovej verzie), plochu letiska možno vynechať. Opel totiž s novou faceliftovanou Astrou GTC a novým preplňovaným motorom 1,6 turbo s výkonom 180 koní trafil klinec po hlavičke. Astra GTC 1,6 turbo je síce dosť ostrý hatchback, v modelovom rade síce nie najvýkonnejší, no rozhodne jeden z najcivilizovanejších. A to okrem iného znamená, že s ním môže jazdiť aj menej temperamentná žena na nákupy, ale aj ostrieľaný rallye jazdec. Ovláda sa ľahko a presne. Zrýchľuje tak, ako sa stláča plynový pedál. Ak po desatinách milimetra, potom sa Astra správa ako staršia dáma na kúpeľnej promenáde, ak však plyn smeruje k podlahe v desatinách sekúnd po dvoch milimetroch, potom sa tento trojdverový hatchback bude stavať na zadné ako ročný žrebec na výbehovej lúke. Na rozdiel od mladého koníka je Astra GTC ovládateľnejšia. Má skvelú smerovú stabilitu, v zákrutách vďaka riadenému podvozku sa ani pri vysokých rýchlostiach nenaklápa a veľmi dobre drží stopu. A čo zázračné tlačidlo Sport? To premení v momente Astru na dragstera prikovaného k vozovke.

Opel Astra GTC 1,6 Turbo Opel Astra GTC 1,6 Turbo

Priemerná spotreba: výborná

Pri preberaní Astry na test bolo na počítači najazdených približne päť a pol tisícky kilometrov. Palubný počítač po predchádzajúcom vodičovi prezradil okrem iných údajov aj priemernú spotrebu 8,9 l/100 km. Rýchlosti si asi veľmi neužíval, povedali sme si, keďže priemerná spotreba by na takýto výkonný a rýchly automobil bola asi omnoho vyššia. Nám to pripadalo, ako keby s testovaným autom jazdil pomalý sviatočný vodič. Benzínový motor a jeho 180 koní musí predsa spotrebovať omnoho viac benzínu na stovku kilometrov! Počas testu sme s Astrou GTC najazdili 546 (?) kilometrov pri priemernej spotrebe 8,2 l/100 km. Sem sa zaratúvala aj časť testu v dĺžke približne 100 km, kde sme Astre poriadne šliapali na krk. Tu nám Trip 2 nameral spotrebu 8,7 litra. A to je viac ako dobré vysvedčenie pre nášho šprintéra.

Testovaná Astra ukázala svoje prednosti tak na diaľnici tichou a príjemnou jazdou, ako aj po okresných cestách, vrátane rozbitých úsekov. Tu sa síce rany od jám cez široké nízkoprofilové pneumatiky prenášali dunením do kabíny, ale sa ceste držalo ako prikuté.

Opel Astra GTC 1,6 Turbo Opel Astra GTC 1,6 Turbo

Astra GTC – mimoriadna kategória

Astra GTC 1,6 turbo nepatrí do kategórie hot hatch, medzi Audi S3, VW Golf GT, Ford Focus ST, Mégane R26, Honda Civic Type-R, Opel Astra OPC a iné. Nie je tak ostrá a agresívna, zato výkonom, jazdnými vlastnosťami a hravosťou môže uspokojiť mnohých vyznávačov rýchlosti a zábavy za volantom.

K vysokému výkonu motora pribalil fabrický tím OPC, ktorý je otcom Astry GTC i ostatných športovo šľachtených oplov, patričné ingrediencie aj podvozku. Výkonný motor a kvalitný podvozok sú zárukou výborných jazdných vlastností, a teda i kvalitného zvezenia a skvelých športových zážitkov spoza volantu.

Kvalita, šarm, zábava

Perfektný vzhľad, nové technológie, kvalitné materiály a k tomu skvelý turbom preplňovaný motor, vynikajúce jazdné vlastnosti, dynamika pri predbiehaní – to všetko robí Astru GTC prinajmenšom veľmi zaujímavým automobilom tak na denné používanie, ako aj na skvelú zábavu za volantom. Je veľa zdatných konkurentov, ktoré sa môžu postaviť proti Astre GTC 1,6 Turbo, ale s objemom 1,6 litra a výkonom 180 konských síl však iba máloktorá značka nájde konkurenta, ktorý má toľko sily, šarmu, dynamiky a zábavy ako práve tento automobil.

Opel Astra GTC 1,6 Turbo Opel Astra GTC 1,6 Turbo

Páčilo sa

  • Dynamická jazda
  • Dizajn karosérie
  • Jazdné vlastnosti
  • Tuhý podvozok
  • Príjemný a dobre utlmený interiér

Mohlo by byť lepšie

  • Chýba tempomat
  • Odkladacie priestory v interiéri

Najdôležitejšie údaje

Motor radový štvorvalec, benzín, 1598 cm3, turbo
Výkon 180 k (132 kW) pri 5500 ot/min
Krút. moment 230 Nm pri 1980 ot/min
Prevodovka 6-stup. manuál
Naj. rýchlosť 230 km/h
Zrých. 0-100 km/h 8,2 s
Hmotnosť 1350 kg

Cena

základného modelu GTC 524 900 Sk
základná s týmto motorom 799 400 Sk
testovaného automobilu 982 900 Sk

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň23456
60 – 90 km/h3,55,2
90 – 130 km/h5,56,8
60 km/h280020001700
90 km/h300025002100
130 km/h37003000
Max. rých. km/h90140

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.