Renault Laguna - kultivovanejšia a luxusnejšia

Pondelok, 31 marec 2008

Pri tretej generácii Laguny si francúzska automobilka Renault dala záležať najmä na kvalite a spoľahlivosti, ktoré mali byť vzorom aj pre konkurenčné modely. Či sa jej to podarilo, pokúsime sa nájsť odpoveď v našom teste.

TEST Renault Laguna 2,0 dCi Expression

Renault Laguna Renault Laguna Renault Laguna

Na svoju rolu pripravoval francúzsky výrobca svoj nový model Laguna veľmi dobre. Pred spustením výroby najazdil s ním vyše šesť miliónov testovacích kilometrov v rôznych končinách sveta. Konštruktéri chceli ešte pred sériovou výrobou vychytať všetky nedostatky, ktoré by neskôr mohli znepokojovať zákazníkov. Nenechali nič na náhodu a novú Lagunu tretej generácie pripravovali tak, aby sa páčila svojim vzhľadom, mala útulný a príjemný interiér, poskytovala komfortnú a pohodlnú jazdu, mala výborné jazdné vlastnosti a bola aj bezpečná.

Testovaný automobil mal pod kapotou dvojlitrový turbodiesel s výkonom 150 koní a mal výbavu Expression, čo je po základnej Authentique druhá z piatich výbav – pred Dynamique, GT a Initiale. O výbavu Expression bude zrejme u kupujúcich najväčší záujem a mala by sa stať najpredávanejšou aj na našom trhu. Expression prvkami svojej výbavy dokáže uspokojiť aj náročných zákazníkov, pričom jej súčasná akciová cena 841 900 korún je oproti Initiale s cenovkou 1 046 900 korún lacnejšia o rovných 205 tisíc, pričom obe verzie sú so 6stupňovým manuálom. S automatickou 6stupňovou prevodovkou oproti manuálnej je verzia Expression drahšia o 64 000 korún.

Renault Laguna Renault Laguna Renault Laguna

Najlacnejšia Laguna ponúka benzínový motor 1,6 16V s výkonom 110 koní a v najnižšej výbave Authentique má teraz akciovú cenu 639 900 korún. Najvýkonnejšou dieselovou verziou je Laguna 2,0 dCi, má výkon 180 koní, vo výbave GT sa teraz v akciovej cene ponúka za 1 043 900 korún. Benzínová 2,0 T má výkon 205 koní a vo výbave GT sa v akcii predáva za 1 008 900 korún.

Laguna je svojim vzhľadom príťažlivá, ladná i elegantná. Po štylistickej alebo estetickej stránke jej ťažko niečo vyčítať. Hladké a čisté línie prosté extravagantných tvarov je ten triezvejší smer, ktorý chcel Renault s Lagunou dosiahnuť. Aj ponuka motorov s výkonmi od 110 do 205 koní, nový podvozok i interiér korešpondujú so zámermi, ktoré si francúzsky výrobca pri Lagune predsavzal. Aj keď podvozku by viac slušalo viacprvkové zavesenie zadných kolies, prepracovaný podvozok vykazuje značné zlepšenie.

Renault Laguna Renault Laguna Renault Laguna

Tuhšia karoséria spolu so vzperami MacPherson a vinutými pružinami vpredu sa výrazne podpísali pod jazdné vlastnosti a väčší jazdný komfort. Na ňom má zásluhu aj nový systém uloženia pohonnej jednotky, ktorý zabraňuje vibráciám a znižuje hluk, najmä pri vyšších rýchlostiach. V celom spektre otáčok je motor veľmi kultivovaný, čo sa najviac a veľmi príjemne prejavuje pri jazde po diaľnici. Trošku nás zaskočilo nakláňanie sa Laguny pri prejazde rýchlymi zákrutami. Na skrotenie dynamiky má Laguny dobre fungujúce brzdy s kotúčmi na oboch nápravách.

Silným tromfom interiéru Laguny je štýl a jeho spracovanie. Rovnako aj kvalitné matné a mäkké materiály na prístrojovom paneli. Interiér ako celok pôsobí príjemne a luxusne. A aj funkčne – výborný je napríklad multimediálny systém. Takisto ovládanie a nastavenie klimatizácie s možnosťami jemný, rýchly alebo automatický režim. Veľmi kvalitná je audiosústava. Sedenie vpredu má možnosti nastavenia sedadla vodiča a spolujazdca, vzadu je dostatok priestoru, ale sedadlá sú nižšie položené, čo však nie každému prekáža.

Renault Laguna Renault Laguna Renault Laguna

Aj keď Laguna nedostala novú viacprvkovú zadnú nápravu, čím môže strácať na svojich najväčších konkurentov, na jej jazde sa to príliš neprejavuje. Na dokonalom asfalte určite nie, na rozbitom môže zadok Laguny prejavovať istú nervozitu, na celkovej kvalite a komforte jazdy to však za bežných okolností príliš nebadať. Komfort na plné dúšky si posádka môže vychutnávať na diaľnici, kde ju neruší žiadny intenzívnejší hluk ani pri vyššej rýchlosti – či už od kolies, motora alebo z vonkajšieho prúdenia vzduchu.

Pohodlná jazda je aj v meste, kde rovnako ako na diaľnici presne pracuje riadenie s elektrickým posilňovačom. Ani pri rýchlejšie jazde sa v zákrutách Laguna nenakláňala tak, aby sme to hodnotili ako negatívnu vlastnosť. Aj v týchto situáciách sa správa isto a jej ovládateľnosť je bezproblémová aj vtedy, ak za volantom nesedí naozajstný súťažný jazdec.

Renault Laguna Renault Laguna Renault Laguna

Testovaný model mal pod kapotou dvojlitrový turbodiesel, ktorý pri 4000 otáčkach má 150 koní a najvyšší krútiaci moment 340 Nm už od 2000 otáčok. To samo hovorí o tom, že automobil nemá so svojou pohyblivosťou žiadny problém a zrýchľovať dokáže v každej situácii. Zrýchliť na "stovku" vie za 9,5 sekundy a maximálna rýchlosť udávaná výrobcom je 210 km/h. Kombinovaná spotreba má byť 6,0 l/100 km, nám počas celého testu ukázal palubný počítač len 6,4 litrov nafty na stovku kilometrov, čo však ide na vrub najmä dynamickým skúškam, ktoré v bežnej jazde absentujú.

Nová Laguna je nový automobil po všetkých stránkach. Vyššia je kvalita materiálov a spracovania kabíny, má lepší podvozok, jazdné vlastnosti, komfort pri vyšších rýchlostiach, ale aj výrazne nižšiu spotrebu.

Páčilo sa

  • dizajn
  • bezkľúčové štartovanie (kartou)
  • výkonný, pružný a kultivovaný motor
  • priestranný a variabilný interiér
  • množstvo odkladacích priestorov
  • presné riadenie
  • akustický komfort v interiéri
  • jazdný komfort
  • jazdné vlastnosti
  • prístup k batožinovému priestoru

Mohlo by byť lepšie

  • malé tlačidlá audiosystému
  • nižšia poloha zadných sedadiel

Najdôležitejšie údaje

Motor radový štvorvalec, nafta, turbo, 1995 cm³
Výkon 150 k (110 kW) pri 4000 ot/min
Krút. moment 340 Nm pri 2000 ot/min
Spotreba komb. 6,0 l/100 km
Emisie CO2 157 g/km
Prevodovka 6stup. manuál
Naj. rýchlosť 210 km/h
Zrých. 0-100 km/h 9,5 s
Hmotnosť 1537 kg

Cena

základná modelu 639 900 Sk* (1,6 16V Authentique)
testovaný model 841 900 Sk* (2,0 dCi Expression)

* cena po zľave

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň23456
60 – 90 km/h4,25,38,5
80 – 110 km/h5,26,38,4
90 - 120 km/h5,46,810,5
60 km/h330022001650
90 km/h3300250020001650
130 km/h2300
Max. rých. km/h (pri 5100 ot/min)5090

Spotreba l/100 km: 6,4

Pre bezpečnosť

  • ABS s EBV a brzdovým asistentom
  • Airbagy čelné, bočné a hlavové vpredu i vzadu
  • Automatické rozsvietenie výstražných svetiel
  • Kontrolka zapnutia/vypnutia bezpečnostných pásov
  • Elektronický imobilizér
  • Systém Isofix na zadných bočných sedadlách
  • Kontrola tlaku v pneumatikách
  • ESP a ASR (elektronický stabilizačný systém s protipreklzovým systémom)
  • Posilňovač riadenia

Pre komfort

  • Automatická klimatizácia s peľovým filtrom
  • Palubný počítač
  • Elektronická karta namiesto kľúča
  • Elektrické ovládanie skiel predných (impulzné) a zadných dverí
  • Kožený trojramenný volant
  • Uzáver palivovej nádrže so záklopkou
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Sklopné delené nesymetrické sedadlá vzadu
  • Autorádio s CD prehrávačom
  • Predné svetlomety s trojitou optikou
  • Zadné diódové svetlá
  • Predné svetlomety do hmly
  • Nastaviteľné postupné zhasínanie svetlometov
  • Smerové svetlá v spätných zrkadlách
  • Vonkajšie spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné, vyhrievané, elektricky sklopné
  • Dažďový senzor
  • Disky kolies z ľahkej zliatiny
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Prenosný popolník so zapaľovačom
  • Centrálny displej. Rádio, hodiny, vonkajšia teplota

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.