Seat Altea XL: útočí priestorom a šarmom

Piatok, 10 august 2007

Prvý dojem: celkom fajn auto. Druhý a ďalšie dni: vyzerá skvele, jazdí výborne. Siedmy deň: ťažké lúčenie.

Test Altea XL 2,0 TDI Stylance

Seat Altea XL Seat Altea XL

Pochybnosti o tom, či Altea je MPV alebo iba kompaktný hatchback definitívne vyvrátil väčší model Altea XL. Pridaním písmen XL sa nerozšíril len počet písmen v modelovom označení, ale o dosť sa zväčšil najmä vnútorný priestor automobilu, ktorý takto dorástol na minivan.

Seat Altea XL Seat Altea XL

Altea XL narástla oproti sestre Altea aj zvonku: do dĺžky o 18,7 cm, do výšky o 1,3 cm, pričom šírka ani rázvor náprav sa nezmenili. Zväčšil sa však batožinový priestor zo 409 na úctyhodných 532 až 635 litrov (podľa polohy zadných posunovateľných sedadiel) a zlepšila sa aj variabilita interiéru. Karoséria XL sa oproti základnému modelu príliš nemenila. Predok zostal až na predný nárazník, ktorý je z Toleda, rovnaký ako má Altea, takže XL je spredu skôr Toledo a to dodáva jej vzhľadu väčšiu dynamiku

Výrazne sklonené čelné sklo, prakticky v jednej priamke s kapotou motora, ešte viac umocňuje dynamiku prednej časti. Navyše, zasahuje hlboko do strechy, takmer až nad hlavu vodiča a spolujazdca a zlepšuje výhľad z vozidla. Zadná pretiahnutá časť môže budiť spočiatku rozpaky, ale keď si na jej vzhľad zvyknete, budete určite súhlasiť s názorom, že Altea XL má veľmi vydarený dizajn.

Seat Altea XL Seat Altea XL

Keď už poznáme auto zvonku, môžeme otvoriť dvere vodiča, sadnúť si za volant a prezrieť si priestranný interiér. Rozmerná prístrojová doska svojim tvarovaním pôsobí ucelene a dobrým dojmom, škoda, že výrobca použil tvrdé plasty, tie však možno pochváliť za dobrú kvalitu. Skvelý je multifunkčný trojramenný volant s hrubším tuhým vencom, ale aj dobre tvarované i dostatočne tuhé sedadlá s vyhovujúcim bočným vedením. Priestoru na predných i zadných sedadlách je v každom smere, vrátane priestoru pre nohy cestujúcich vzadu dostatok, ten sa však posúvaním delených sedadiel dá podľa potreby upraviť, sedadlá možno prípadne aj sklopiť.

Komfort ako automatická dvojzónová klimatizácia, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, tempomat, rádio s CD prehrávačom a podobné vymoženosti sú u Seatu Altea XL samozrejmosťou. Odkladacích miest by mohlo byť viac, najmä by mohli byť väčšie.

Seat Altea XL Seat Altea XL

Pod kapotou Seatu Altea XL môže byť jeden z trojice benzínových (s výkonom 102, 150 alebo 160 koní) alebo troch dieselových motorov TDI (105, 140 alebo 170 k). Testovaný automobil mal dvojlitrové srdce štvorvalcového diesla so systémom vstrekovania čerpadlo-tryska v slabšej z dvoch výkonových verzií. No i tak jeho výkon 140 koní prenášaný na kolesá prednej nápravy je pre auto vážiace 1469 kg dostatočný na to, aby si majiteľ nemusel sťažovať na slabú dynamiku. Motoru skvele asistuje 6stupňová mechanická prevodovka s ručným radením. Radenie prevodov je presné a s optimálnymi dráhami. Jednotlivé prevody zapadajú hladko a plynule.

Seat Altea XL Seat Altea XL

Motoru ťažko niečo vytýkať, azda iba typický "volkswagenovský" hrubší chod po naštartovaní. Krútiaci moment s vrcholom 320 Nm už od 1750 ot/min dáva dostatok sily na veľmi slušnú akceleráciu pri rozbiehaní (z nuly na 100 km/h za 10,0 s) a pružnosť pri predbiehaní. Krásnym údajom je aj najvyššia rýchlosť 201 km/h. Výrobcom udávaná spotreba v kombinovanom režime 6,0 l/100 km je pri trošku dynamickej jazde ťažko dosiahnuteľná. Nám sa podarilo stlačiť ju najnižšie na 6,2 litra, to však s veľkým dôrazom na splnenie cieľa jazdiť čo najúspornejšie. Bežnejšia je spotreba 7,5 až 7,8 l/100 km, pri športovej jazde okolo osem a pol litra.

Jazdné vlastnosti má Altea XL na úrovni kvality podvozku a ten je výborný. Dobre pohlcuje nerovnosti vozovky, auto sa príliš nenakláňa v zákrutách a aj pri razantnejšom prechádzaní zákrut má vodič istotu. Riadenie je aj vďaka elektromechanickému posilňovaču presné a poskytuje vodičovi dobrý kontakt s vozovkou. Na brzdy je s ABS a nadväzujúcimi systémami spoľahnutie aj pri kritickom brzdení, nábeh brzdenia je plynulý a brzdy "nevädnú" ani pri opakovanom prudkom brzdení.

Seat Altea XL Seat Altea XL

S Alteou XL sme prežili zopár dní naplnených potešením z jazdy. A úprimne povedané, je nám za ňou po jej vrátení smutno.

Páčilo sa

  • Dizajn karosérie
  • Priestranný interiér
  • Výborný podvozok
  • Výkonný motor
  • Dynamika jazdy

Mohlo by byť lepšie

  • Plasty v interiéri
  • Napadá vás niečo ďalšie?

Najdôležitejšie údaje

Motor radový štvorvalec, nafta, 1968 cm3, turbo
Výkon 140 k (103 kW) pri 4000 ot/min
Krút. moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka 6-stup. manuál
Naj. rýchlosť 201 km/h
Zrých. 0-100 km/h 10,0 s
Hmotnosť 1469 kg
Komb. spotreba 6,0 l/100 km

Cena

základný model Altea XL 1,6i Reference 661 900,- Sk
základná s testovaným motorom Altea XL 2,0 TDI Stylance 875 900,- Sk
testovaného automobilu Altea XL 2,0 TDI Stylance 875 900,- Sk

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň23456
60 – 90 km/h3,44,5
90 – 130 km/h6,710,1
60 km/h230017001300
90 km/h260021001700
130 km/h30002500
Max. rých. km/h80120
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.