Škoda Fabia Combi: praktický malý kombík

Nedeľa, 11 máj 2008

Ak prehliadneme malý detail, že na svoju výšku by mala byť Fabia druhej generácie aspoň o pár centimetrov širšia, potom by nám dobrý dojem zo solídneho podvozku, spracovania interiéru, jazdných vlastností a spotreby nemalo nič kaziť.

TEST Škoda Fabia Combi 1,4 TDI PD Elegance

Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi

Praktické kombi druhej generácie Fabie je teraz ešte praktickejšie. Batožinový priestor je väčší o 180 litrov a má ich spolu 480, ba pri sklopených zadných sedadlách je to až 1460 litrov, čo z konkurentov nemá žiadny. Ale žiaľ, nie po celej dĺžke s rovnou podlahou a navyše s vyššie položenou nakladacou hranou. To však, pokiaľ ide o objem, nemusí byť prekážkou. Hlavné je, že sa tam toho dosť zmestí, najmä ak balíme na dovolenku. Nové kombi narástlo oproti prvej generácii do dĺžky síce len 7 mm a do výšky 46 mm, vďaka zručnosti konštruktérov má však kombi II viac priestoru nad hlavou pasažierov vpredu i vzadu, ale aj pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách.

Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi

Nadpriemerný batožinový priestor spolu s kvalitne spracovaným interiérom, palubnou doskou, tvarovaním predných sedadiel, lakťových opierok pre všetkých krajných pasažierov, riešením čalúnenia dverí a množstvom praktických odkladacích priestorov, vrátane opierky medzi prednými sedadlami, nie je to jediné, čo nás na testovanom Combi II upútalo. Okrem toho slovenský importér vystrojil tento novinársky automobil najvyššou výbavou Elegance doplnenou o ďalšie komfortné prvky výbavy.

Pribudla automatická klimatizácia Climatronic, tmavočervená metalíza, uzamykanie DefendLock, alarm, 15palcové kolesá nahrádzajú 16" s pneumatikami 205/45 R 16. Auto tým získalo, ale sa aj predražilo o pár desiatok tisíc korún. Na jeden strane špičková drahá výbava, na druhej menej výkonný trojvalcový turbodiesel s výkonom 80 koní, čo je prostredný z troch ponúkaných naftových motorov (slabší 1,4 TDI má 69 k, výkonnejší 1,9 TDI zasa 105 k). Ktovie, či je takéto zvyšovanie ceny v súčasnej silnej konkurencii malých kombíkov dobrý obchodný ťah, najmä v čase, keď zákazník berie ohľad skôr na cenu ako na balík, ktorý za svoje peniaze dostáva. Iste aj preto ten pokles predaja škodoviek, vrátane tohto menšieho škodováckeho kombi. V ponuke kombíka Fabie II sú pre vyznávačov benzínových motorov v ponuke štvorvalce s objemom 1,4 a 1,6 litra.

Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi

Tento protiklad nám však nebránil v tom, aby sme si užívali za volantom novej Fabie, ktorá je pre mnohých malých podnikateľov, živnostníkov, ale aj prakticky založených motoristov vytúženým automobilom. Pre niektorých pre svoj nadpriemerný batožinový priestor. My sme na Fabii ocenili aj dobre tvarované predné sedadlá s možnosťou výškového nastavenia tak pre vodiča ako aj spolujazdca. Tiež volant s pozdĺžnym i výškovým nastavovaním. Vodič si tak môže nájsť tú správnu polohu za volantom, nechýba mu priestor pre nohy, okolo ramien ani nad hlavou. V príjemnom užívaní si pohodlného interiéru nám môže prekážať jedine typický hlučnejší "klopotavý" diesel od Volkswagenu, či už pri voľnobehu, alebo pri vyšších otáčkach.

Uspokojiť na druhej strane nás môže nízka spotreba okolo päť až päť a pol litra na sto kilometrov (výrobcom udávaných kombinovaných 4,6 sa dá dosiahnuť len pri opatrnom zaobchádzaní s plynom), dobrý ťah motora už od nižších otáčok i veľmi dobré jazdné vlastnosti s vyváženým, aj keď tvrdším podvozkom. Preplňovaný diesel pochádzajúci zo známeho a osvedčeného 1,9 TDI po "amputácii" jedného zo štyroch valcov je postačujúci na naše cesty i diaľnice do limitovanej rýchlosti 130 km/h. Iné je to napríklad v Nemecku, kde sa na diaľniciach môže jazdiť aj rýchlejšie.

Vtedy sa Fabia Combi II s 80koňovým motorom nad slovenský rýchlostný limit dostáva veľmi pomaly, najmä vtedy, ak máme zaradenú "päťku". Tento najvyšší prevodový stupeň prevodovky s ručným radením je pravdepodobne "dlhý" najmä kvôli spotrebe pri jazde na diaľnici. Rýchlejšiu akceleráciu, napríklad na 150 km/h, skvele zvládne štvrtý prevodový stupeň, ktorý však odporúčame použiť len výnimočne, pretože vtedy motor točí už 4500 otáčok.

Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi

Ak sme sa kriticky vyjadrovali k doplnkovej výbave testovanej Fabie Combi II z hľadiska zvýšenia ceny, ktorá však na druhej strane zvyšuje jej komfort, pochváliť musíme obutie s pneumatikami 205/45 R16. Nielenže odvádzajú dobrú prácu a vylepšujú jazdné vlastnosti, ale robia jazdu bezpečnejšou na každom povrchu. Na nekvalitnom povrchu síce cítiť, že sú vhodnejšie na asfalt, ale svoju službu si zodpovedne odvedú aj na horšom povrchu. Práve sem by bol vhodný systém elektronickej stabilizácie ESP, ktorým testovaný automobil nebol vybavený, ale ktorý za 15 600 korún škodovka dodáva ako príplatkovú výbavu. Ak sa niekedy rozhodnete pre Fabiu II, či Combi alebo krátku verziu, príplatkové ESP by v jej výbave nemalo chýbať. Pre bezpečnejšiu jazdu ho vrelo odporúčame.

Škoda Fabia Combi druhej generácie je svojim vnútorným priestorom a objemným batožinovým priestorom veľmi praktický a užitočný automobil. Navyše s motorom 1,4 TDI a výkonom 80 koní aj dostačujúco výkonný a pritom veľmi úsporný. Vo výbave Elegance aj neobyčajne komfortný. Má veľmi schopný podvozok a z toho prameniace veľmi dobré jazdné vlastnosti. Tých niekoľko maličkostí, ktoré sa Fabii Combi vyčítajú, ako hlučnejší motor alebo nepomer výšky k šírke, v porovnaní s kladmi tohto automobilu hrá nepodstatnú rolu.

Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi

Páčilo sa

  • podvozok a jazdné vlastnosti
  • spracovanie interiéru
  • spotreba
  • batožinový priestor
  • bohatá výbava
  • tvarovanie sedadiel
  • dojazd automobilu

Mohlo by byť lepšie

  • hlučnosť motora
  • cena verzie
  • ESP v príplatkovej výbave

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1422 cm³
Umiestnenie naprieč vpredu
Poháňané kolesá predné
Výkon 80 k (59 kW) pri 4000 ot/min
Krút. moment 195 Nm pri 2200 ot/min
Spotreba komb. 4,6 l/100 km
Emisie CO2 120 g/km
Prevodovka manuálna 5stupňová
Naj. rýchlosť 171 km/h
Zrých. 0-100 km/h 13,7 s
Hmotnosť 1225 kg
Palivová nádrž 45 litrov
Batožinový priestor 480 litrov
Pneumatiky 205/45 R16

Cena

základná modelu 334 900 Sk (Fabia Combi 1,2 HTP)
model s testovaným motorom 439 900 Sk (Fabia Combi 1,4 TDI Classic)
testovaný model 519 900 Sk (Fabia Combi 1,4 TDI Elegance)

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
50 – 80 km/h5,17,9
80 – 110 km/h6,47,59,8
90 - 120 km/h7,810,1
60 km/h345023001750
90 km/h355026002000
130 km/h3000
Max. rých. km/h (pri 4500 ot/min)80150

Spotreba počas testu l/100 km: 5,3 l/100 km

Pre bezpečnosť

  • Airbag vodiča a spolujazdca
  • ASR s ABS,MSR a Dual Rate
  • Halogénové projektové svetlomety
  • Predné hmlové svetlomety s Corner funkciou
  • Disky z ľahkých zliatin 6 ½" / 205/45 R16
  • Parkovacie senzory vzadu
  • Bezpečnostné zamykanie spiatočky Construct
  • Autoalarm

Pre komfort

  • Elektronicky riadená klimatizácia
  • Tempomat
  • Automatická klimatizácia Climatronic
  • Elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu
  • Elektrické ovládanie vonkajších zrkadiel s vyhrievaním
  • Centrálne zamykanie vpredu i vzadu
  • Autorádio s CD a MP3 prehrávačom
  • Výškovo nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca
  • 4ramenný volant, radiaca páka a rukoväť ručnej brzdy v koži
  • Vyhrievanie sedadiel vodiča a spolujazdca

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.