TEST BMW 114i - vstup do prémiového sveta

Utorok, 26 február 2013

"Vstupné" do pomyselného klubu BMW po uvedení nového základného modelu 114i v závere minulého roku je teraz nižšie o pár tisíc eur. Nový cenovo najdostupnejší BMW prišiel tak na náš trh nielen s najnižšou cenou v modelovom rade 1, ale s emblémom BMW vôbec.

1 DSC 0001
BMW 114i, najnovší produktový prírastok radu 1 je zároveň najlacnejším BMW na trhu

Ak chcete mať "bavoráka" a nemáte na vytúženú značku poriadny balík peňazí, môžete sa aj s menším balíkom eur zaradiť medzi tých, čo si budú užívať kvalitu a hrdiť sa imidžom auta prémiového segmentu. Dostanete sa do bavoráckeho "spolku", vo vrecku budete mať kľúč od elegantného BMW, navyše jedného z najúspornejších áut s benzínovým motorom a solídnym výkonom.

Najlacnejšie BMW

Je tu nové BMW 114i, v sériovej výbave sa trojdverová verzia ponúka za 22 000 tisíc eur (päťdverová je o 2200 eur drahšia), čo je najnižšia cena spomedzi všetkých modelov BMW. Ani tomuto základnému modelu však nechýbajú prvky výbavy potrebné pre bezpečnú jazdu a taký komfort, ktorý iným modelom tohto segmentu chýba. Či už je to ABS, DSC, šesť airbagov, automatická dvojzónová klimatizácia, kožený multifunkčný volant, tempomat, hmlovky a ďalšie.

Keď nám importér ponúkol na víkend zajazdiť si na najnovšej verzii najnižšieho modelového radu jedna, model 114i, nedalo sa lákavú ponuku neprijať a tak sme sa podujali vyskúšať si tento zaujímavý "najľudovejší" model z Mníchova. Že ste o tomto modeli doteraz nič nepočuli? Tak si prečítajte postrehy z nášho (mini)testu.

Poddimenzovaný motor

Testovaný trojdverový hatchback mal pod kapotou iba priemerne výkonný štvorvalcový motor s objemom 1,6 litra. V osvedčení o technickom preukaze sa v kolónke výkon krčil zápis 75 kW/102 k, čo na turbodúchadlom preplňovaný motor je výkon značne poddimenzovaný. Navyše, tento výkon dosahuje pri 4000 otáčkach, takže máte pocit, že buď ide o omyl, alebo pod kapotou nie je benzínový, ale naftový motor. Nie, nie je to chyba, údaje sú správne a najvyšší výkon 102 koní má benzínový motor skutočne pri takto nízkych otáčkach. Ale, najvyšší krútiaci moment 180 Nm má BMW 114i už pri 1100 otáčkach. To práve vďaka spomínanému turbu.

Čaro absurdného značenia

Keďže sme zvyknutí na absurdné označovanie modelov mníchovskej automobilky, vedeli sme, že pod označením 114i nie je "jednaštvorka", ale motor s iným vyšším objemom. V skutočnosti je pod kapotou motor s objemom 1,6 litra s výkonom 102 koní. V podobnom duchu označovania ide BMW ďalej, keď model 116i má motor s rovnakým objemom, ale výkon 136 koní pri 4350 otáčkach. Aj BMW 118i má objem 1,6 litra, ale výkon 170 koní, ibaže pri 4800 otáčkach.

Výkon 102 koní testovaného BMW 114i pôsobí vo svetle súčasných motorov trošku zvláštne, keďže takýto výkon bežne dosahujú motory s nižším objemom a bez preplňovania. V BMW však išli inou cestou. Turbodúchadlo tam dali preto, aby najvyšší výkon dosiahol motor už pri 4000 otáčkach a nemusel sa vytáčať do vysokých otáčok a zároveň aby mal silný "spodok". Veď aj údaj 180 Nm pri 1100 otáčkach znie dosť nedôveryhodne: tak vysoký krútiaci moment je na úrovni nepreplňovaných motorov s omnoho vyšším objemom a 1100 otáčok je z ríše super dieselových motorov.

Žiadny lenivec

Od týchto daností sa potom odvíja napríklad spotreba a nízke emisie. V BMW tak vymysleli zasa niečo také, na čo iní nedosiahnu. Čo tento najslabší BMW dokáže na ceste? Nie je to žiadny lenivec: na stovku zrýchli za 11,2 sekundy, dokáže ísť najvyššou rýchlosťou 195 km/h, kombinovanú spotrebu má len 5,5 litra na sto kilometrov a do vzduchu vypúšťa iba 129 gramov CO2 na 100 kilometrov. A na to v BMW nepotrebujú žiadny downsizing a objem 0,9 či 1,2 litra.

Čo s motorom 1,6 litra a výkonom 102 koní BMW 114i dokáže na ceste? Odpoveď je jednoduchá: veľa. Motor je tichý, kultivovaný i dostatočne živý, slušne akceleruje a výkon je primeraný pre priemerne náročného vodiča, ktorý sa nechce hrať na pretekára v bežnej premávke. Auto presne reaguje na pokyny volantu, v zákrutách sa takmer nenakláňa a od vodiča nevyžaduje profesorské vedenie, aby bezpečne jazdil. Miesta a pohodlia je na predných sedadlách v každom smere až-až, a ani pasažieri na zadných sedadlách si nemôžu sťažovať na jeho nedostatok – tak pre nohy ako aj nad hlavou je ho dostatok. Komfort pre posádku zaisťuje výbava, ktorej nič podstatné nechýba.

Aj prvky vyššieho komfortu

Kabína neprekypuje bombastickou výbavou, ponúka však dostatok priestoru, veľmi slušný komfort a pohodlie. Ani tomuto základnému BMW 114i nechýbajú výdobytky typu bixenónové hlavné svetlomety, dvojzónová automatická klimatizácia, pneumatiky typu Runflat s núdzovým dojazdom, elektrické zamykanie a alarm s diaľkovým ovládaním, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat s funkciou brzdenia, automatické stmavovanie spätného zrkadla, rádio BMW Profesional, bezdrôtové pripojenie telefónu a USB konektor a ďalšie výdobytky techniky.

Pravdaže nie všetko z tohto ponúka sériová výbava, základné bezpečnostné a bežné komfortné prvky však v nej nechýbajú. Napríklad automatická klimatizácia, kožený multifunkčný volant, tempomat, hmlovky a ďalšie. Základnej výbave najlacnejšieho modelu BMW nechýbajú prvky výbavy potrebné pre bezpečnú jazdu, práve tak ani základné prvky komfortu. Napríklad protiblokovací systém bŕzd (ABS), dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakcie (DTC), šesť airbagov, pasívne hlavové opierky, senzor nárazu, Isofix uchytenie pre detské sedačky, imobilizér, elektrické ovládanie okien, klimatizácia, nastaviteľný volant, tempomat, hmlovky a ďalšie.

Záverečný verdikt

BMW sa uvedením nového vstupného modelu v základnej cene 22 000 tisíc eur, čo je najnižšia spomedzi všetkých modelov BMW, vydalo správnou cestou k zákazníkovi. Nový model BMW 114i má pre určitú skupinu zákazníkov zmysel z viacerých dôvodov. V prvom rade je to cena, ďalej vlastníctvo auta renomovanej značky, potom imidž, ktorý získava majiteľ vlastníctvom prémiového modelu a v nemalej miere aj ďalšie praktické stránky ako spoľahlivosť, kvalita a ekonomická prevádza. Výhody určite prevyšujú to, kvôli čomu by sme mali odvrhnúť tento zaujímavý model.

Páčilo sa nám

  • nízka cena
  • kultivovaný, tichý a úsporný motor
  • záťah motora od najnižších otáčok
  • bezpečnostná výbava
  • vyvážený podvozok
  • príjemné ovládanie
  • priestranný interiér a kufor
  • jazdné vlastnosti

Páčilo sa nám menej

  • drahá doplnková výbava
  • v základnej výbave len oceľové disky kolies

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, benzín, 1598 cm³
Uloženie vpredu pozdĺžne
Výkon 75 kW/102 k pri 4000 ot/min
Krút. moment180 Nm od 1100 ot/min
Systém vstrekovania priame vstrekovanie
Spotreba7,1/4,6/5,5 l/100 km
Emisie CO2129 g/km
Prevodovka 6stupňová manuálna
Max. rýchlosť195 km/h
Zrých. 0-100 km/h11,2 s
Hmotnosť prevádzková1360 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4324/1765/1421 mm
Rázvor náprav2690 mm
Rozchod kolies p/z 1535/1569 mm
Rozmer pneumatík 195/55 R 16
Objem batož. priestoru 360 – 1200 litrov
Objem paliv. nádrže 52 litrov

Ceny

prvá cena modelu 22 000 € - 114i/102 k
testovaný model 22 000 € - 114i/102 k
testovaný model s príp. výbavou27 834 € - 114i/102 k
Cena doplnkovej výbavy5 834 €

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň123456
50 km/h (ot/min) 2900 1900 1400 1100
90 km/h (ot/min) 2700 2200 1800
110 km/h (ot/min) 3200 2600 2200
130 km/h (ot/min) 3100 2500

Akcelerácia

km/h čas (s)
0-50 3,2
0-808,1
0-100 11,3
0-125 18,3

Pružné zrýchlenie

km/h čas (s)
30-603,5 (2. prev. st.)
60-90 5,1 (3. prev. st.)
80-110 8,3 (3. prev. st.)
100-125 11,2 (4. prev. st.)

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.61/6800
2.109/6800
3. 164/6600
4.*
5.*
6.*

* - nemerané

Spotreba

  • Celková počas testu - 5,8 l/100 km
  • Najnižšia počas testu - 5,4 l/100 km

Sériová výbava (vybrané prvky)

Airbagy predné, bočné a hlavové, pasívne hlavové airbagy, pasívne hlavové opierky, ochrana pred bočným nárazom, Isofix uchytenie, protiblokovací systém bŕzd (ABS), dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakcie (DTC), kolesá s pneumatikami Runflat, elektronický posilňovač riadenia, manuálna 6stup. prevodovka, režimy jazdy vrátane Eco-Pro, indikátor preraďovania, brzdové svetlá s odstupňovanou intenzitou v závislosti od brzdnej energie, funkcia denného svietenia, nastaviteľný volant, imobilizér, elektrické ovládanie okien, diaľkové ovládanie, stop/start systém.

Výbava za príplatok (vybrané prvky)

Alarm s diaľkovým ovládaním, automatická dvojzónová klimatizácia, automatické stmavovanie vnútorného zrkadla, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat s funkciou brzdenia, rádio BMW Profesional, Bluetooth a USB konektor, balík BMW Basic Service Inclusive (päť rokov/100 000 km), Advantage Plus balík

1 DSC 0001 2 DSC 0009 3 DSC 0003 4 DSC 0023 5 DSC 0012 6 DSC 0032 7 DSC 0018 8 DSC 0019 9 DSC 0029 10 SC 0027 11 DSC 0043 12 DSC 0011 13 DSC 0036 14 DSC 0021 15 DSC 0022 16 DSC 0016 17 DSC 0030 18 DSC 0015 19 DSC 0040 20 DSC 0042 21 DSC 0047 22 DSC 0048
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.