TEST Citroën C1 1,0 Pack

Štvrtok, 12 február 2009

Keď je reč o malom Citroëne, zvyčajne si predstavíme model C3. My sme si na test vybrali najmenší C1 s benzínovým litrovým motorom, vcelku s úctyhodným výkonom 68 koní a vyššou z dvoch stupňov výbav. Sklamal nás, alebo potešil?

Lepšie mini nehľadajte

Citroën C1

Mini a malé automobily patria u každého výrobcu k strategicky dôležitým modelom. Inak to nie je ani u francúzskej automobilky Citroën, ktorá ich má hneď tri. Aj u nás, podobne ako v ostatnej Európe, najznámejším a najviac predávaným je model C3. V jeho tieni sú zostávajúce a menšie C2 a C1. Aký je najmenší z trojice malých Citroënov, v čom zaostáva, alebo naopak, aké prednosti má najmenší z trojice sympatických Francúzov? Najmä o to nám išlo pri testovaní Citroënu C1.

Najmenší Citroën nás zaujal svojim príťažlivým dizajnom. Zvedaví sme boli na rozmerové možnosti karosérie, jazdné a úžitkové vlastnosti, dynamiku a pružnosť, ale aj na spotreba paliva. Aj to, ako si malý trojvalcový litrový motor poradí s automobilom vážiacim iba niečo viac ako osemsto kilogramov, aká bude jeho dynamika, ako sa bude správať na bežných cestách a či je vhodný aj na cestovanie po diaľnici. Už po prvých najazdených kilometroch sme však konštatovali, že kto sa uskromní s týmto rozmerovo menším automobilom – pričom toto uskromňovanie neplatí ani pre vodiča ani pre spolujazdca na predných sedadlách – pre toho môže byť voľba najmenšieho Citroënu dobrým riešením.

Citroën C1

Citroën C1 je jedným z trojice modelov vyrábaných v českom Kolíne. Súrodencov, ale zároveň konkurentov mu robia Toyota Aygo a Peugeot 107. Majú spoločné aj niektoré gény. Tak pohonná jednotka, litrový trojvalec, pochádza od Toyoty. Rovnako päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením je Toyota. Oba komponenty spoločne zdieľajú všetky tri značky. Motor i prevodovka vytvorili s ostatnou technikou i riešením karosérie milý a kompaktný automobil vhodný do mesta, ale aj na stredne dlhé trasy. C1 je tým autom, ktoré plní základné požiadavky kladené na solídny dopravný prostriedok. Ponúka štýlový kabát, modernú techniku a nízku spotrebu.

Keď nazrieme do vnútra malého Citroënu, milo nás prekvapí veľkosť interiéru. C1 poskytuje celkom pohodlné zvezenie štvorčlennej posádke. Navyše s celkom dobrým prístupom k zadným sedadlám cez široké bočné dvere, aj keď tento priestor nie je stvorený pre dlháňov. To aj zodpovedá realite, pretože najmenší Citroën je otypovaný iba ako štvormiestny automobil.

Malý Citroën nás zaujal ešte predtým, ako sme ho osedlali. Bol v príťažlivej čiernej metalizovanej farbe s elegantnými svetlometmi a vo vyššej z dvoch stupňov výbav pomenovanej Pack, ktorá ponúka slušný komfort na auto tejto kategórie. Tmavé plasty prístrojového panela, aj keď sú z tvrdších materiálov, majú zaujímavú štruktúru a nepôsobia lacno. Samozrejmosťou C1 Pack je centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná dverí, elektrické nastavovanie vonkajších spätných zrkadiel, velúrové čalúnenie v kombinácie tmavšej a svetlejšej farby, ale aj taká maličkosť ako otáčkomer na vysunutej konzolke.

Citroën C1

Sedadlá, aj keď nemajú športové znaky v podobe vystupujúcich bokov, nechýba im potrebná tuhosť a schopnosť vytvoriť pohodlné sedenie. Spríjemniť cestovanie môže manuálna klimatizácia s ovládaním na stredovej konzole, ktorá je pri nočnej jazde podsvietená. Odkladacích priestorov je tu dosť, sú však nekryté, takže predmety v nich uložené sú počas jazdy nestabilné. Primerane priestranný batožinový priestor s objemom 139 litrov (pod ním je náhradné koleso) nedáva veľa šancí pre objemné batožiny, je však dobre prístupný zadným výklopným vekom. Sklopením zadných delených sedadiel, ktoré mala testovaná verzia Pack (nižšia verzia má nedelené), vznikne priestor s objemom až 712 litrov, avšak nie s rovnou plochou, ale so schodíkom.

Citroën C1

Pod kapotou cé jednotky pracuje litrový trojvalec s premenlivým časovaním ventilov VVT-i z dielne Toyoty. Má príjemný zvuk, dobrý záťah už od nižších otáčok, a svojim výkonom 68 koní, ktoré dosahuje pri 6000 otáčkach, dokáže poriadne rozhýbať autom vážiacim len 820 kg. Aj keď krútiaci moment je len 93 Nm (dosahuje ho pri 3600 otáčkach), jeho plochý priebeh mu umožňuje zrýchľovať už od 1700 otáčok. Motor rýchlo reaguje na pridávanie plynu a výraznejšie sa prejavuje aj zvukovo. Tomu zodpovedá aj dynamika jazdy, ktorá je na tak malý motor úžasná a cé jednotka je vždy a za každých okolností veľmi aktívna.

V režime nad 4000 otáčok, ktorý sa iba málokedy využíva, sa výkon 68 koní prejavuje naplno. V bežnej jazde však vystačíme s otáčkami od dvoch do tri a pol tisíc a C1 sa nám odmení aj pričinením dobre odstupňovanej 5stupňovej manuálnej prevodovky solídnou dynamikou i nízkou spotrebou pod štyri a pol litra na stovku kilometrov. Pri limitnej rýchlosti 130 km/h po diaľnici poskočí ručička otáčkomera len na číslicu 3600, do spektra najvyššieho krútiaceho momentu, takže ani akcelerácia pri tejto rýchlosti nie je pre C1 žiadnym problémom. Aj pri tejto rýchlosti je jazda príjemná a tak ju vníma aj posádka. Zvuk od motora nepreniká príliš do kabíny, skôr prevažuje aerodynamický a hluk od pneumatík.

Jazdné vlastnosti môže tomuto "prckovi" kde kto závidieť. Pripadali nám športovo isté, ako by sa na C1 preniesli z väčšieho a športom ošľahaného brata C2. Za dobré jazdné vlastnosti vďačí aj nízko položenému ťažisku, ktoré je základom bezpečného správania malého C1 na cestách. V zákrutách sa ani pri rýchlych prejazdoch nenakláňa, čo priaznivo ovplyvňuje jeho jazdné vlastnosti, podobne ako aj pneumatiky rozmeru 155/65 R14. Tak ako C1 ochotne akceleruje, podobne rýchlo a bezpečne aj spomaľuje vďaka účinným a vyváženým brzdám, vpredu kotúčovým.

Citroën C1 je vo svojom segmente pozoruhodným mini. Upúta dizajnom, príjemným a útulným interiérom, dostatočným pohodlím najmä na predných sedadlách, výkonným motorom, vyspelou technikou, primerane bohatou výbavou, ale aj dynamickou, bezpečnou a úspornou jazdou. V segmente je však tesno a tak aj takýmto esám sa v ňom ťažko dýcha.

Páčilo sa

  • príťažlivý dizajn
  • nízka spotreba
  • jazdné vlastnosti
  • priestor na predných sedadlách
  • dobrý výhľad z auta


Mohlo by byť lepšie

  • priestor na zadných sedadlách
  • batožinový priestor


Najdôležitejšie údaje
Motor radový 3valec, benzín, 998 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 50 kW / 68 k pri 6000 ot/min
Krút. moment 93 Nm pri 3600 ot/min
Príprava paliva elektronické viacbodové vstrekovanie
Spotreba komb. 4,6 l/100 km
Emisie CO2 109 g/km
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 157 km/h
Zrých. 0-100 km/h 13,7 s
Hmotnosť pohotovostná 790 resp 820 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 3435/1630/1465 mm
Rázvor náprav 2340 mm
Rozchod kolies p/z 1415/1405 mm
Rozmer pneumatík 155/65 R 14
Objem batož. priestoru 139/712 litrov
Objem paliv. nádrže 35 litrov
Cena
základná modelu 10 619 € (319 900 Sk) – C1 1,0 i / 68 k Plus
testovaný model 11 548 € (347 900 Sk) – C1 1,0 i / 68 k Pack
test. model s príplat. výbavou 13 237 € (398 778 Sk) – C1 1,0 i /68 k Pack

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 1 2 3 4 5
60 km/h (ot/min) 3700 2500 2000
90 km/h (ot/min) 5700 3900 3000 2400
130 km/h (ot/min) 4200 3600
50 – 80 km/h (s) 4,0 6,4
80 – 110 km/h (s) 7,1 9,2
100 – 125 km/h (s) 11,1 17,3
Max. rýchl. (km/h pri ot/min) 53/6300 103/6300 150/6300

Spotreba počas testu 5,4 l/100 km

Bezpečnosť

  • ABS s rozdeľovačom brzdného účinku
  • Airbag vodiča a spolujazdca
  • System kontroly stability pri brzdení v zákrute (CSC)
  • Zvuková kontrola vypnutia svetlometov
  • Úchyty Isofix detskej sedačky na zadných sedadlách


Komfort

  • Delené, sklopiteľné zadné sedadlá
  • Opierky hlavy na všetky sedadlá
  • Plnohodnotné rezervné koleso
  • Predné svetlomety s čírym sklom
  • Posilňovač riadenia a výškovo nastaviteľný volant
  • Elektrické ovládanie okien
  • Centrálne zamykanie s diaľ. ovládaním
  • Autorádio
  • Velúrové čalúnenie
  • Spätné zrkadlá a kľučky vo farbe karosérie


Príplatková výbava
Bočné airbagy 331,94 € (10 000 Sk)
Otáčkomer 66,39 € (2 000 Sk)
Manuálna klimatizácia 992,50 € (29 900 Sk)
Metalíza 298,75 € (9000 Sk)

Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1 Citroën C1
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Komentáre
...a ešte dobre, že aj volant nepatri do ,,príplatkovej,, výbavy.
Pridal Jedinák vo štvrtok 08 januára 2015 o 11:38
...a ešte dobre, že aj volant nepatri do ,,príplatkovej,, výbavy.
Pridal Jedinák vo štvrtok 08 januára 2015 o 11:38
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.