TEST Citroën C3: Mestský cukrík

Utorok, 05 február 2019

Zo slovenského zastúpenia dovozcu automobilov Citroën prišla do redakcie informácia, že budeme testovať poslednú generáciu Citroëna C3. V svetlozelenej farbe s motorom PureTech 82.

1 Citroen C3

Pre chlapa to nie veľmi lákavá kombinácia, pomyslel som si, keďže C3 je auto skôr pre ženy alebo mladé slečny. Môj názor sa ale začal postupne meniť, keď som si zelenú C3-ku obišiel s diktafónom v ruke. Tlieskam dizajnu prednej časti, hlavne úzkym predným LED svetlám, mohli by byť pokojne na všetkých autách sveta. Pôsobia, elegantne a pritom agresívne.

Mohutná predná časť dáva C3-ke nádych malého SUV. Karoséria pôsobí rozmernejšie a pocitovo posúva aj napriek papierovým údajom C3 do vyššieho segmentu. Na bočné polyuretánové airbumpy som si nevedel zvyknúť pri Citroëne Cactus, na C3 sa mi vidia akési prirodzenejšie a prestali mi vadiť. Ich praktická stránka je nepopierateľná a "zmestiť" ich do fresh dizajnu som považoval za nemožné.

Nuž, stalo sa a airbumpy sú neodmysliteľnou a pozitívnou súčasťou dizajnu Citroëna. To, čo podľa mňa robí zvonku C3 výnimočným modelom, je kombinácia troch farieb strechy a deviatich farieb exteriéru. So zaujímavými farebnými kombináciami sa "vyhráte" aj v interiéri. Sloboda tejto voľby oproti fádnejšej konkurencii predurčuje C3 tým kreatívnejším.

Mám rád ten pocit, že keď nastúpim do nového auta, naberám okamžite nové dojmy. V C3 ma hneď upútalo madlo obidvoch predných dverí. Vyzerá ako časť ženskej kabelky, čo ma veľmi neoslovilo, avšak jeho umiestnenie je presne tam kde má byť a zatváranie dverí je tým veľmi praktické. Materiály interiéru sú tvrdé, ale pôsobia veľmi kvalitne, sú presne zlícované.

Testované auto malo v interiéri kombináciu vysokolešteného čierneho plastu s lešteným hliníkom. Interiér pôsobí elegantne, prirodzene jednoducho s dobrou ergonómiou ovládacích prvkov. Interiér je "nepretlačitkovaný" vďaka 7palcovému multifunkčnému displeju v strede palubnej dosky. Farebný displej reagoval rýchlo a nezamŕzal. Viditeľné sú len štyri tlačidlá pod ním, ktoré slúžia ako skrátené voľby často používaných funkcii.

Pod displejom je praktický odkladací priestor a nad ním konektory USB a AUX a tiež 12V zásuvka. Úložných priestorov pre vodiča a spolujazdca je v novej C3 viac ako dosť a sú prakticky riešené. Kožený volant má menší priemer a ovládacie prvky sú logicky usporiadané a volant perfektne padne do ruky.

Prístrojová doska je posvietená neutrálne bielou farbou a pôsobí prehľadne, bez zbytočných farieb alebo francúzskych zbytočností z predošlých modelov. Kufor má objem 300 litrov a vo svojej triede je priemerom, ktorý neočarí, ale postačí.

Sedadlá vyzerajú ako keby mali minimálne bočné vedenie, ale zdanie klame. Sedí sa v nich pohodlne ako v domácich kreslách a ani po dlhej jazde som z auta nevystupoval s bolesťou v krížoch. Pri výške 189 centimetrov som mal nad hlavou ešte dostatočnú rezervu priestoru. Priestor pri kolenách vodiča by mohol byť na ovládačoch elektrických okien a na stredovom panely viac zaoblený, alebo z mäkšieho materiálu. Pri spomínanej mojej výške som na zadných sedadlách mal prekvapivo dostatok priestoru.

Najslabší trojvalcový motor z ponuky C3 s objemom necelých 1200 kubických centimetrov má výkon 82 koní. Zvonku sprevádza malý trojvalec typické mierne cvakanie, ale v interiéri motor na voľnobežných otáčkach takmer nepočuť. Dá o sebe vedieť až pri rozbiehaní, pri vyššej rýchlosti potom zanikne. Treba vyzdvihnúť odhlučnenie motora aj počas jazdy na diaľnici, perfektne odhlučnený a naladený podvozok. Na segment do ktorého auto patrí je tento fakt veľmi cenný.

Atmosférický motor je primárne určený do mesta. Katalógové hodnoty dvoch podstatných údajov: výkonu 61 kW a hmotnosti okolo 1200 kg veľmi nepresvedčí, ale pocitovo motor v meste celkom poteší. Mierne sa prebúdza pri jemnom zaobchádzaní už pod 2000 otáčkach a v meste sa dá príjemne jazdiť na trojke alebo štvorke.

Na otvorených cestách sa malý trojvalec cíti dobre pri pokojnej jazde povolenou deväťdesiatkou na štvrtom i piatom prevodovom stupni. Keď sa však zjaví kopec alebo dlhý horizont, kde to láka trochu pridať, zisťujeme kam sa C3 s touto motorizáciou hodí najviac. Nastáva podraďovanie z piateho na štvrtý alebo na tretí stupeň a nekompromisné vytáčanie motora nad hranicu 3500 otáčok.

Odhlučnenie interiéru aj pri vyšších otáčkach zostáva na vynikajúcej úrovni. Výkon v tomto režime chýba, ako optimálny kompromis vidím preplňovanú verziu s automatom. Na diaľnici proti miernemu protivetru a pri rýchlosti 120 až 130 km/h sme ukazoval palubný počítač spotrebu 7,5 l/100 km. V obci či meste to bolo 6,1 až 6,5 l/100 km.

Pri spomínanej diaľničnej rýchlosti už po niekoľkýkrát chválime odhlučnenie interiéru od aerodynamického hluku, valivého hluku od kolies a aj malého motora točiaceho od 3500 do 4000 otáčok. Príjemné a jemné radenie má dlhšie dráhy a nedá sa hovoriť o jeho výraznejších nepresnostiach. Chýbala nám ale pohodovejšia diaľničná šestka, ktorá by pomohla trojvalcovému motoru pri vyšších rýchlostiach na zníženie otáčok.

Podvozok je mäkký, pohodlný, ale nie "uplávaný". Jeden z najlepších, ktorý sme v tomto segmente testovali. V kombinácii so 16-palcovými kolesami prekonal naše očakávania.

Na záver nám zostáva skonštatovať, že kompaktný Citroën C3 príjemne prekvapil. Má vlastnosti hraničiace s vyšším segmentom, tvári sa dospelejšie ako sme očakávali a má svoj výrazný štýl.

Plusy

  • dizajn
  • bohatá výbava
  • jazdný komfort
  • nízka spotreba
  • dobre naladený podvozok
  • ovládateľnosť a jazdné vlastnosti

Mínusy

  • šiesty prevodový stup. na diaľnicu
  • hlučnejší motor pri akcelerácii

Základné technické údaje

Motorradový trojvalec, benzín, 1199 cm³
Uloženievpredu naprieč
Pohonpredných kolies
Prevodovka5stup. manuálna/stop/start
Výkon60 kW/82 k pri 5750 ot/min
Krút. moment118 Nm/2750 ot/min
Systém vstrekovaniaelektronické viacbodové
Spotreba mesto/mimo mesta6,8/4,2 l/100 km
Spotreba kombinovaná5,2 l/100 km
Emisie CO2118 g/km
Max. rýchlosť188 km/h
Zrých. 0-100 km/h9,8 s
Hmotnosť pohot./prevádzkováod 1055 kg/1550 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v3996/1749/1474 mm
Rázvor náprav2540 mm
Rozchod kolies p/z1474/1468 mm
Rozmer pneumatík225/55 R16
Objem batož. priestoru300/922 litrov
Objem paliv. nádrže45 litrov

Ceny

Najlacnejší8 990 € 1,2 PureTech 68 Live
Testovaný model12 490 € 1,2 PureTech 82 Shine
Testovaný s príplat. výbavou13 290 € 1,2 PureTech 82 Shine

Výbava, vybrané prvky (Shine)

  • ESP + ASR (elektronický stabilizačný program a protipreklzový systém), ABS + REF (rozdeľovač brzdného účinku) + AFU (podpora brzdenia v núdzovej situácii) + automatické spustenie výstražných svetiel pri prudkom brzdení, nepriama detekcia podhustenia pneumatík, airbag vodiča a spolujazdca (s možnosťou deaktivácie), bočné airbagy, tempomat, prídavné LED diódové denné svetlomety, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, zásuvka 12 V, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, delené operadlo zadného sedadla v pomere 1/3 – 2/3, informácia o max. povolenej rýchlosti, zadné svetlá s 3D efektom, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, predné svetlomety do hmly, Airbump, volant v koži, elektrické a sekvenčné predné a zadné okná, dažďový senzor, audiosystém so 7" multifunkčným farebným dotykovým displejom, rádio s ovládaním na volante s funkciou bluetooth, USB a jack + 6 reproduktorov, automatická klimatizácia, zadný parkovací senzor s kamerou, elektricky sklápateľné spätné zrkadlá.

Výbava za príplatok:

  • Navigácia
  • Audiosystém so 7" multifunkčným farebným dotykovým displejom
  • Disky z ľahkých zliatin 16" MATRIX Diamante

1 Citroen C3 2 Citroen C3 3 Citroen C3 4 Citroen C3 5 Citroen C3 6 Citroen C3 7 Citrroen C3 8 Citroen C3 9 Citroen C3 10 Citroen C3 11 Citroen C3 12 Citroen C3 13 Citroen C3 14 Citroen C3 15 Citroen C3 16 Citroen C3 17 Citroen C3 18 Citroen C3 19 Citroen C3 20 Citroen C3
Autor: Ján Goldberger ml.
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.