TEST Citroën C3 Picasso 1,6 HDi N1

Pondelok, 24 august 2009

Veľkopriestorové MPV nie sú pre Citroën módou, pretože francúzsky výrobca patrí už od 90rokov k veľkovýrobcom tejto kategórie. K známym modelom Xsara Picasso, C4 Picasso a Grand C4 Picasso (ale aj C8) pribudol prednedávnom najmenší s menom slávneho umelca - C3 Picasso.

Najmenší, najvydarenejší, najúžasnejší

Citroën C3 Picasso

Rozširovanie radu úspešných veľkopriestorových MPV smerom k menším má logické zdôvodnenie, aj keď vznik najmenšieho Picassa možno priamo nesúvisí so súčasnou hospodárskou situáciou, ktorá kvári Európu i svet. Francúzskemu výrobcovi však nový model štvormetrového C3 Picasso prichádza vhod aj preto, že šetriť sa musí. Šetrí sa vo výrobe, rozumnejšie a lacnejšie chcú nakupovať záujemcovia o nový automobil, svoju rolu zohráva spotreba, ale aj ostatné náklady potrebné na denné prevádzkovanie. Aj preto sa vyrábajú autá menších vonkajších rozmerov, ale čo možno s najpriestrannejším interiérom. A práve tu vyhráva veľkopriestorová kategória MPV, kam sa radí aj nový C3 Picasso.

Najmenší C3 Picasso ani nie je zasa až tak malý. Veď aj jeho štvormetrová dĺžka ho radí medzi tie väčšie empévéčka. Aj konfrontácia s vnútorným priestorom nám dá za pravdu, keďže v jeho útrobách sa vcelku pohodlne odvezie päť cestujúcich, s väčším komfortom štyria. To bol prípad aj nami testovaného modelu, ktorý vo verzii N1 ako malý nákladiak (?!) má v technickom preukaze povolené prevážať len štyroch cestujúcich. Kovová mriežka za operadlami zadných sedadiel je v tomto prípade tou bariérou, ktorá síce zabráni batožinám uloženým vzadu padať pri prudšom brzdení na hlavy cestujúcich na zadných sedadlách, zároveň však likviduje veľmi slušnú variabilitu priestoru od predných sedadiel až po piate dvere. To však nie je údel len najmenšieho Picassa, ale všetkých N1 pretypovaných z M1 a odľahčených o DPH.

Štvrtý člen rodiny Picasso spĺňa podmienky rodinného automobilu takmer do bodky. Disponuje priestranným interiérom, za čo vďačí dokonalému krabicovému tvaru a ten ho stavia do role takmer ideálneho kompaktného MPV. Má mimoriadnu vzdušnosť a vďaka enormne veľkému preskleniu je z C3 Picasso veľmi dobrý výhľad do všetkých strán. O priestore vpredu je zbytočné diskutovať, pretože v každom smere je ho tu dostatok.

Citroën C3 Picasso

Na zadných sedadlách je nad hlavou i pre nohy tiež výnimočne veľa miesta. Posúvanie zadných delených sedadiel v rozsahu 15 centimetrov (posunutím dopredu sa primerane zväčšuje batožinový priestor) a nastavovanie sklonu operadiel má zmysel predovšetkým pri osobnej verzii. Pri testovanej N1 táto vymoženosť kvôli deliacej stene prakticky odpadá a znižuje aj obsadenosť z piatich na štyri miesta. Väčšiu pozornosť by si však zaslúžilo tvarovanie zadných sedadiel, ktoré sú takmer ploché a neposkytujú cestujúcim žiadnu oporu. Pochvalu za veľký priestor vyslovujeme batožinovému priestoru, ktorý nielen že je jedným z najväčších v kategórii, ale má aj ideálne proporcie a dvojité dno na odkladanie menších predmetov.

Kvalita materiálov a spracovania nebýva vždy vizitkou malých áut. C3 Picasso je v tomto smere iný a jeho interiér pôsobí na svoju kategóriu viac ako luxusne. Palubná doska nielen kvalitne vyzerá, ale má aj na dotyk veľmi príjemný povrch. Aj ďalšie doplnky čalúnenia interiéru sú z kvalitných materiálov a zanechali v nás veľmi dobrý dojem. K nemu prispieva aj celková ergonómia usporiadania a rozmiestnenia ovládacích prvkov a prepínačov, vrátane množstva odkladacích priestorov. Platí to aj o trojprvkovom informačnom displeji, ktorý síce nie je priamo pred vodičom, ale v strede palubnej dosky, zato však prehľadný a dobre čitateľný.

Najmenší Picasso stojí na platforme staršej C-trojky. Aj techniku podvozku vpredu so zavesením McPherson a vzadu s torznou priečkou zdedil z tohto modelu. Pod kapotou môže mať C3 Picasso niektorý z dvoch benzínových štvorvalcov 1,4 a 1,6 litra s výkonmi 95 a 120 koní alebo turbodiesel 1,6 HDi s výkonmi 90 a 110 koní. Style, Confort a Exclusive sú tri ponúkané stupne výbav, v súčasnosti aj v tzv. prázdninovej akcii Holiday Style, kde kupujúci môže ušetriť kopec peňazí. V základnej výbave nášmu C3 Picasso nechýbala klimatizácia s manuálnym ovládaním, ani palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel, rádio s CD prehrávačom, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant a iné, ktoré u mnohých iných značiek sú za príplatok. V prípade nášho testovaného kusa by sme navyše platili iba za úpravu na N1 (500 eur) a za metalízu (395 eur).

Citroën C3 Picasso

Náš testovaný C3 Picasso bol v najlacnejšej základnej výbave Holiday Style, poháňal ho 90koňový turbodiesel 1,6 HDi a oproti bežnej osobnej verzii mal za zadnými sedadlami deliacu kovovú mrežu. Tá je vždy neklamných znakom toho, že ide o úžitkovú verziu N1 pre živnostníkov a malých podnikateľov. Protipólom k nižšej nákupnej cene (bez DPH) je značné obmedzenie variability interiéru. U C3 Picasso sa tak stráca výhoda, ktorú inak poskytuje posúvanie zadných sedadiel a čiastočne aj nastavovanie sklonu operadiel. Cieľ (nižšia cena o DPH) a účel (malé nákladné auto?) však svätí prostriedok.

C3 Picasso u nás bodoval aj tým, že pod kapotou mal úsporný a pomerne výkonný turbodiesel. A s týmto motorom bude zrejme aj najpredávanejšou verziou na našom trhu. Výkonom 90 koní síce príliš kupujúceho neoslní, nie každý je však blázon do výkonov a rýchlostí a tak aj s týmto stádočkom si vystačí, najmä ak ide o úžitkovú verziu. Kto túži mať pod kapotou C3 Picasso výkonnejší turbodiesel, môže siahnuť po 110koňovom motore. Ten sa však montuje len do osobnej verzie, pre úžitkový automobil v ponuke nie je.

Malým paradoxom je, že lacnejší benzínový základ s objemom 1,4 litra má oproti slabšiemu turbodieselu C3 Picasso výhodu vo vyššom výkone motora a dosahuje aj vyššiu maximálnu rýchlosť (+ 5 koní, + 5 km/h). Pritom kupujúci za benzínovú verziu v najnižšej výbave Holiday Style zaplatí o 2150 eur (64 771 Sk) menej ako za 90koňový turbodiesel v tej istej výbave. Kupujúci drahšej naftovej verzie síce ušetrí v premávke na každých sto kilometrov 2,1 litra, rozdiel v nákupnej cene sa mu však vráti až po najazdení približne 90 tisíc kilometrov. Napriek tomu si však myslíme, že psychologický efekt z lacnejšieho každodenného jazdenia zaberá viac ako počiatočná vyššia investícia do auta a že 90koňový turbodiesel bude najžiadanejším C3 Picasso.

Citroën C3 Picasso

Akceleráciou na stovku za 12,8 sekundy patrí C3 Picasso skôr k tým priemerným. Motor však disponuje dostatočným krútiacim momentom v stredných otáčkach a vďaka 215 Nm a veľmi dobrému odstupňovaniu päťstupňovej mechanickej prevodovky s ručným radením nás pri predbiehaní nikdy nenechal v štichu. Výhrady z našej strany nesmerovali ani na riadenie, podľa nás dostatočne intuitívne a presné. A brzdy? Prekvapivo kotúčové aj vzadu, čo je dobrý počin Citroëna, sú dostatočne účinné, trochu preposilované. Čo nás však očarilo, bola spotreba. Citroën uvádza pre C3 Picasso kombinovanú spotrebu 4,8 l/100 km. My sme počas celého testu namerali priemer 4,7 litra. Klobúk dole pre takto úsporným autom. Aj pred skvelým vzhľadom C3 Picasso a vlastnosťami, ktorými nás počas necelého týždňa tešil.

Páčilo sa

  • skvelý vzhľad
  • zaujímavý dizajn
  • priestranný a príjemný interiér
  • úsporný motor
  • jazdný komfort
  • veľký batožinový priestor
  • výhľad z auta
  • prehľadné informačné displeje

Naše výhrady

  • tvarovanie zadných sedadiel
  • výkonnejší turbodiesel aj pre N1
  • nervózna jazda na horšom povrchu

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1560 cm3
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 66 kW/90 k pri 4000 ot/min
Krút. moment 215 Nm pri 1750 ot/min
Príprava paliva vysokotlakové vstrekovanie common-rail
Spotreba komb. 4,8 l/100 km
Emisie CO2 128 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 173 km/h
Zrých. 0-100 km/h 13,4 s
Hmotnosť pohotovostná 1344 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4078/1766/1631 mm
Rázvor náprav 2540 mm
Rozchod kolies p/z 1472/1470 mm
Rozmer pneumatík 195/60 R 15
Objem batož. Priestoru 385/1506 litrov
Objem paliv. nádrže 50 litrov

Cena

základná modelu 10 950 eur (329 880 Sk)* - 1,4 VTi/95 k Holiday Style
model s testovaným motorom 13 100 eur (394 651 Sk)* - 1,6 HDi/90 k Holiday Style
testovaný model 11 336 eur (341 508 Sk)** - 1,6HDi/90 k Holiday Style N1

* limitovaná séria Holiday / ** cena bez DPH

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
60 km/h350026001500
90 km/h320023002000
130 km/h2700
50 - 80 km/h4,85,36,8
80 - 110 km/h6,77,69,1
100 - 125 km/h8,18,7
Max. rýchl. (km/h pri ot/min)46/500081/5000127/4700165/4500*

* nemerané

Spotreba počas testu: 4,7 l/100 km

Bezpečnosť

  • Airbag vodiča a spolujazdca
  • ABS s brzdovým asistentom a rozdeľovačom brzdného účinku
  • Automatická aktivácia výstražných svetiel pri prudkom brzdení
  • Bezpečnostné uchytenia Isofix detských sedačiek na zadných sedadlách

Komfort

  • Klimatizácia s manuálnym ovládaním
  • Palubný počítač
  • Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Elektricky ovládané predné okná
  • Elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Posuvné zadné sedadlá s nastaviteľným operadlom, delené v pomere 40/60
  • Autorádio s CD prehrávačom

Dodatková výbava

  • Úprava na N1: 500 eur (15 063 Sk)
  • Metalický lak karosérie: 395 eur (11 900 Sk)
Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Komentáre
Dobrý test.
Pridal Viliam Martinec vo štvrtok 17 septembra 2009 o 09:59
Dobry den pan J. Goldberger musim povedat ze test sa mi pacil az na jednu nezrovnalost a to "Najmenší Picasso stojí na platforme staršej C-trojky. Aj techniku podvozku vpredu so zavesením McPherson a vzadu s torznou priečkou zdedil z tohto modelu." toto nie je pravda pretoze C3 Picasso sa vyraba v Trnave a tu sa vyraba aj Peugeot 207 a C3 Picasso ma identicku platformu /mierne modifikovana je len zadna sedackova cast / a taktiez zavesenia ma z 207. C3 Picasso nema nic spolocne so starou C3 je to uplne novy model. Inak som rad ze sa Vam C3 Picasso pacila.
Pridal Rasto v pondelok 02 novembra 2009 o 22:27
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.