TEST Citroën C4 1,6 HDi Séduction

Sobota, 09 apríl 2011

Snahou väčšiny európskych automobiliek je vyrobiť v nižšej strednej triede model, ktorý by sa vyrovnal alebo aspoň priblížil nemeckému VW Golf. O to išlo aj konštruktérom Citroënu pri navrhovaní populárneho modelu C4 druhej generácie. Ako sa im to podarilo, to sme chceli zistiť v našom redakčnom teste a osedlali sme jednu z najpredávanejších dieselových motorizácií – 1,6 HDi vo výbave Séduction, prostrednej z troch výbavových stupňov.

Citroën C4
Nový Citroën C4 milo prekvapil tak stilingom exteriéru ako aj riešením a kvalitou interiéru

V novembri 2004 bola uvedená na slovenský trh novinka z dielne francúzskeho výrobcu automobilov Citroën, ktorá nahradila pomerne úspešnú Xsaru. Model C4 prišiel v dvoch karosárskych variantoch: s usadlejším päťdverovým hatchbackom a trojdverovým dizajnovo nápadnejším a extravagantným "kupé", vlastne tiež hatchbackom. Vtedy Citroën milo prekvapil tak stilingom exteriéru ako aj interiéru, čo však tento francúzsky výrobca neurobil po prvý raz. Okrem dizajnu prekvapili Francúzi pri modeli C4 aj typickými hravými ovládacími prvkami v interiéri a zaujímavými technickými riešeniami. Pre slovenskú novinársku obec bola C4-ka natoľko zaujímavá, že si vyslúžila titul Auto roka 2005 na Slovensku.

Po takmer siedmich rokoch máme česť spoznať nástupcu úspešnej C4-ky, novinku s rovnakým označením, ale zmenenú na nepoznanie. Nemyslíme tým len exteriér. Ten si zachoval do istej miery základné črty, je však viac dynamický a uhladený zároveň. Dizajn už tak neprekvapil ako u predchodcu. Je, ako sme už spomenuli, dynamickým, čo je sympatická vlastnosť, ale aj o voľačo menej záživným pokračovaním francúzskeho ťaženia v nižšej strednej triede.

Citroën C4
Pracovisko vodiča: prehľadná stredová konzola, multifunkčný volant a kruhové prístroje

Podstatnou zmenou je akoby popretie francúzskej automobilovej identity, ktorá vo veľkej miere spočíva v komforte, inovatívnosti a niekedy aj zbytočnej interiérovej tvorivosti. Nová C4 spravila obrovský krok vpred. Badať to na vzhľade i v jazde už po prvých najazdených kilometroch.

Nový Citroën C4 narástol vo všetkých smeroch do úctyhodných rozmerov. Vonkajšie rozmery 4329 x 1789 x 1491 mm sú väčšie oproti staršiemu modelu o vyše 5 cm do dĺžky, o necelé 2 cm do šírky a 3,2 cm do výšky. Pôvodný batožinový priestor sa zväčšil o 82 litrov na dnešných slušných 408 litrov – to v prípade, ak auto je bez rezervy. V opačnom prípade má objem 380, ale aj to je nadpriemerná hodnota. Nakladacia hrana je nižšie ale stále dosť vysoko.

Citroën C4
Kruhové prístroje kombinujú analógové a digitálne zobrazovanie dát, majú schopnosť meniť farbu podsvietenia, sú dobre čitateľné (štvorka so šípkou v ľavom prístroji nabáda vodiča k preradeniu na vyšší prevodový stupeň)

Nárast vonkajších rozmerov logicky zasiahol výrazne aj do interiéru, kde pasažieri nájdu viac miesta hlavne vzadu. Pribudlo miesta na nohy aj zvýšenie stropu v zadnej časti poskytuje pre zadných cestujúcich viac komfortu. Pochvalu si zasluhujú predné sedadlá. Sú nastaviteľné v pomerne širokom rozsahu a pohodlné pre vodiča i spolujazdca. Sú mierne tvrdšie ako u predošlého modelu, anatomicky slušne riešené a celkovo oveľa lepšie ako pri starej C4. Sedenie na zadných sedadlách je komfortnejšie ako u predchodcu.

Nové riešenie má palubná doska. Centrálny displej s tachometrom je definitívne minulosťou, taktiež volant s pevným neotáčavým stredom je preč. Znovu prišla na rad klasika – tri "budíky" s ukazovateľmi potrebných údajov. V každom z nich je umiestnený LCD displej. Ľavý zobrazuje otáčky motora, stredný rýchlosť a pravý stav paliva v nádrži. Popri týchto údajoch sa na spomínaných troch multifunkčných displejoch zobrazujú aj údaje o tempomate, dojazde, najazdených kilometroch a varovných hláseniach.

Citroën C4
Panel dvojzónovej klimatizácie (dolu) obsahuje zaujímavé riešenie, keď v automatickom režime je k dispozícii trojstupňová intenzita ventilácie, signalizovaná diódami úplne vľavo

Prehľadný je digitálny ukazovateľ rýchlosti, ale ručička analógového otáčkomera je veľmi malá a počas jazdy ťažšie čitateľná. Podobne je to s ukazovateľom stavu paliva. Farebnosť podsvietenia displeje si môže vodič meniť, taktiež cez menu nastaviť viaceré polyfonické zvuky. Volant je nepochybne dobre riešený, má správnu hrúbku a veľkosť, ale na ovládacie prvky si treba chvíľu zvykať. Vpravo hore sa ovláda audio, vľavo tempomat a obmedzovač rýchlosti. O "poschodie" nižšie je vpravo je naladenie telefónu na Bluetooth, vľavo zasa vypínač podsvietenia prístrojov a stredového panelu s výnimkou rýchlomeru (aké chytré to riešenie!).

V ponuke modelu C4 sú zážihové aj vznetové motory. Výrobca si dal záležať na dodržiavaní, resp. až podliezaní emisných noriem. Nový e-HDi mikro-hybridný systém má Citroënu C4 zaručiť emisie CO2 na úrovni 109 g/km, pri ďalších verziách sa majú dostať až na úroveň na 99 g/km.

C4-ka ponúka štyri vznetové (90 FAP, 110 FAP, e-HDi 110 FAP a 150 FAP) a tri benzínové motory (95, 120 a THP 155). THP 155 a e-HDi 110 FAP sa montujú so 6-stupňovými robotizovanými prevodovkami. Ďalšie motorizácie sú v kombinácii s 5 a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Len motor VTi 120 je v ponuke s manuálnou 5stupňovou alebo automatickou 4stupňovou prevodovkou. Neskrývame zvedavosť a túžbu zajazdiť si práve s týmto automatom.

Jazda jednoznačne predčila naše očakávania. Keďže dobre poznáme starú C4-ku s výborným dieselom 1,6 HDi 110 k, predpokladali sme, že testovaná deväťdesiatkoňová dieselová 1,6-ka nás nijako zvlášť neprekvapí. Opak bol však pravdou. Krútiaci moment posadený do nízkych otáčok dával o sebe vedieť mohutným záťahom. Vrch otáčok je však slabší, ale pre viac ako 90 % vodičov absolútne nevyužiteľný.

Testovaná dieselová "jedna šestka" v novej C4 nám pripadala ako jedna z najlepších, čo konkurencia v súčasnosti ponúka. Pocitovo motor pripomína prinajmenšom 110koňové pohonné jednotky. Má silný spodok a dobre využiteľný stred, pričom kultivovanosťou, parametrami a celkovým prejavom nie je mnoho takých motorov, ktoré mu konkurujú. Navyše, ku koncu testu sme sa obávali, či počas testovacieho týždňa dokážeme vyprázdniť 60litrovú nádrž. Továrňou deklarovaných 4,2 litra sme síce nedosiahli, ale aj tak sa pred celkovou spotrebou klaniame. Pri skromnejšom rýchlostnom limite do 90 km/h na bežných cestách a na diaľnici do 110 km/h nám klesla spotreba dosť pod päť litrov.

Objem batožinového priestoru uspokojí, ale po sklopení zadných operadiel vznikne schod

Odhlučnenie interiéru je vďaka použitiu nových a kvalitnejších materiálov na vysokej úrovni. Nešetríme chválami, ale dojmy z tohto auta prekoli očakávania. Keďže sme sa mali možnosť zviezť na viacerých vznetových tisícšesťstovkách, môžeme porovnať ich dynamiku a jazdné vlastnosti. Z testovanej C4-ky sme nemali pocit, že pod kapotou má menej ako stodesať koní. Privítali by sme namiesto zabudovanej 5stupňovej radšej kratšie odstupňovanú 6stupňovú prevodovku.

Citroën C4
Miesta pre nohy pasažierov na zadných sedadlách je dosť a sú aj celkom pohodlné

Podvozok môžeme s pokojom v duši nazvať ponemčeným. Pod tuhou karosériou je tuhšie naladený podvozok, presnejšie radenia a výborné brzdy. Vynikajúce je nastavenie pruženia a podvozok dobre odhlučnený. Aj keď rázvor sa oproti predchodcovi nezmenil, zväčšený rozchod kolies (vpredu o 3,5 a vzadu o 2 cm) pridal C4 na celkovej stabilite. Podvozok s prehľadom zvláda priečne nerovnosti v zákrutách a pôsobí vyvážene aj pri prudkom brzdení. Ani priečne nerovnosti na rozbitých jarných cestách nespôsobujú C4-ke žiadnu traumu. Ak k tomu pridáme 16 palcové kolesá s pneumatikami 205/55, potom komfortné naladenie podvozku je kompletné.

Citroën C4
Mäkší podvozok je ako stvorený pre asfalt, dobre však zvláda aj väčšie nerovnosti ciest

Nový Citroën C4 vykročil do boja s konkurenciou tou správnou nohou. Mieri vo svojej kategórii k vyšším hodnotovým priečkam. Nebudeme ho teraz porovnávať s vládcami nižšej strednej triedy, pretože práve k nej si nový citroën kliesni cestu. Má dobrú pozíciu na trhu aj vďaka rozumnej cenovej politike, ktorú Francúzi pri uvádzané tohto modelu na trh zvolili. Nový C4 poskytuje pohodlie, slušne veľký vnútorný priestor, bohatú výbavu aj bez príplatkov, má zákazníkmi žiadanú veľkosť batožinového priestoru, je úsporný a prevádzkovo málo náročný. Čo mu chýba? Možno by mohol mať viac šarmu, asi ako ho mal jeho trojdverový predchodcu. Aj keď niekedy je to u seriózneho päťdverového hatchbacku ťažko dosažiteľné.

Páčilo sa

  • moderný a triezvo-konvenčný dizajn
  • dizajn interiéru
  • nadpriemerne priestranný interiér
  • bohatá výbava
  • veľký batožinový priestor
  • dobre tvarované predné sedadlá
  • jazdný komfort
  • nezvykle nízka spotreba
  • dlhšie odstupňovaná prevodovka a presné radenie

Páčilo sa menej

  • výhľad pri cúvaní
  • vysoká nakladacia hrana batožinového priestoru
  • nakláňanie v zákrutách

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1560 cm2
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 68 kW/92 k pri 3750 ot/min
Krút. moment 230 Nm pri 1750 ot/min
Príprava paliva priame vstrekovanie, common rail
Spotreba komb. 4,2 l/100 km
Emisie CO2 110 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 180 km/h
Zrých. 0-100 km/h 12,9 s
Hmotnosť pohotovostná 1350 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4329/1789/1491 mm
Rázvor náprav 2607 mm
Rozchod kolies p/z 1535/1520 mm
Rozmer pneumatík 205/55 R 16
Objem batož. priestoru 408/1183 l
Objem paliv. nádrže 60 litrov

Ceny

Prvá cena modelu 12 740 eur* (13 940 eur**) - 1,6 VTi/95 k Attraction
model s test. motorom 14 440 eur* (16 140 eur**) - 1,6 HDi/90 k Attraction
testovaný model 15 640 eur* (17 340 eur**) - 1,6 HDi/90 k Séduction
testovaný model s príplatkovou výbavou 17 490 eur* - 1,6 HDi/90 k Séduction

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
50 km/h...270015001200
90 km/h300020001800
110 km/h380026002000
130 km/h32002500

AKCELERÁCIA

km/h čas (s)
0-50 4,1
0-80 9,0
0-100 13,1
0-125 21,2

PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE

km/h čas (s)
60-90 5,2
80-110 6,8
100-130 11,2

NAJVYŠŠIA RÝCHLOSŤ (prev. stup./km/h)

1. 47/4800
2. 83/4800
3. 135/4800
4. 164/4000
5. 180 – výrobcom udávaná max. rýchlosť

Spotreba počas celého testu 5,8 l/100 km
Bežná cestovná spotreba 5,2 l/100 km

Prvky základnej výbavy

  • Airbag vodiča a spolujazdca
  • Bočné a hlavové airbagy + kontrolka nezapnutých bezpečnostných pásov
  • ABS s rozdeľovačom brzdného tlaku a brzdovým asistentom
  • ESP s asistentom rozjazdu do konca
  • Hmlové svetlomety s prídavným svetlom do zákrut
  • Audiosystém s CD a MP3 prehrávačom
  • Dymové zadné bočné okná a zadné okno
  • Delené operadlo zadného sedadla v pomere 1/3 – 2/3
  • Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
  • Multifunkčný volant v koži
  • Palubný počítač
  • Elektricky ovládané predné a zadné okná
  • Elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
  • Stredová lakťová opierka vpredu
  • Nastaviteľná bedrová opierka na mieste vodiča a spolujazdca

Výbava za príplatok

  • Metalický lak: 500 eur
  • Balík City (zadný parkovací asistent, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá): 300 eur
  • Balík Auto (automatická klimatizácia, dažďový senzor, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, programovateľný tempomat): 350 eur
  • Connecting box (USB box, Bluetooth, audiosystém s CD a MP3): 300 eur
  • Disky kolies 16palcové z ľahkých zliatin: 400 eur

Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4 Citroën C4
Autor: J. Goldberger ml.
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.