TEST Citroën C5 2,0 HDi Dynamique

Nedeľa, 07 december 2008

Ak ste Citroën stavali doteraz na tretiu priečku medzi hlavnými francúzskymi značkami, po uvedení modelov novej generácie, napríklad C5, možno svoje hodnotenie opravíte. Na ktoré miesto sa značka s dvojitým šípom v znaku práve s týmto modelom vyšvihne?

Ťah Citroënu na C5 vyšiel

Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

Predchádzajúca generácia Citroënu C5 nepatrila v strednej triede medzi najžiadanejšie modely. Francúzsky výrobca sa preto rozhodol, že nová generácia musí zaujať. Prvým krokom bola modernizácia v roku 2004, ktorá síce priniesla dynamickejší vzhľad, aj technické vylepšenia a lepšie ovládanie, to však bolo na želaný efekt málo. Nový frontálny útok sa začal až uvedením štúdie C5 Airscape predstavenej vo Frankfurte v septembri minulého roku. Štúdia veľkého kupé-kabrioletu bola predobrazom budúceho sériového sedana C5. Stalo sa tak už začiatkom tohto roku, keď Citroën predstavil najprv sedan a následne aj kombi. A o necelý pol rok sa model C5 už aj predával. Radikálnou zmenou na novom C5 je, že už to nie je päťdverová limuzína typu liftback, ale štvordverový sedan, ktorý by vzhľadom na ostro klesajúcu strechu Citroën mohol celkom pokojne označiť ako štvordverové kupé.

Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

Citroën C5 druhej generácie sa adaptoval nielen doma vo Francúzsku, ale získava si uznanie všade tam, kde sa predáva. V prvom momente upúta svojim vzhľadom. Jeho nový dizajn je na hony vzdialený tomu, čo nosil predchodca. Aj preto bolo prijatie nového modelu C5 spontánne. A tak – pokiaľ sa záujemca o automobil strednej triedy rozhodol dávnejšie pre nejaký konkrétny model, určite bude svoje rozhodnutie minimálne zvažovať, pretože C5 tým, ako vyzerá a akým je, dokáže zaujať. Veď nie nadarmo sa dostal medzi finálových sedem automobilov v ankete o európske Auto roka. Tam potom obsadil štvrté miesto tesne za VW Golf, ale pred talianskou kráskou Alfou Romeo MiTo či novou Škodou Superb.

Čo spôsobilo, že nová C5 je tak uznávaným a vysoko hodnoteným modelom? Sčasti to bol návrat značky k šarmu, ktorý ešte v nie tak dávnej minulosti modely Citroën rozdávali. To by však na vstup medzi elitu bolo málo, čo v Citroëne dobre vedeli. Za touto vlastnosťou stál však nový dizajn, architektúra interiéru, kvalita materiálov a ich spracovanie. Ale aj mohutný vzhľad, aj keď automobil túto črtu až tak najavo nedáva. Najmä vďaka týmto zmenám a vlastnostiam sa model C5 ocitol v extratriede v segmente automobilov strednej triedy. Ak donedávna nemohol Citroën pomýšľať, že bude konkurovať špičkovým modelom v strednej triede, dnes to už neplatí.

Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

Citroën C5 sa predáva približne pol roka, takže ho nestretneme na každom rohu. Kdekoľvek sa však objaví, zaujme predovšetkým svojim vzhľadom. A ak by ste si nestihli v tej chvíli všimnúť výrazný identifikačný znak C5-ky, dvojitý šíp vpredu alebo veľké C5 vzadu, len ťažko by ste hádali, o akú značku a model ide. Silnou zbraňou C5 je dizajn, ktorý má svoje charakteristické prvky. Predovšetkým krátky zadný previs, potom opačne klenuté zadné sklo a dlhý predný previs, ktorému dominuje nový tvar predných svetlometov a elegantne riešený veľký otvor pre vstup vzduchu v spodnej časti nárazníka, ktorý síce pripomína, ale nekopíruje sesterskú peugeotovskú tlamu. Celá karoséria nesie prvky, o ktorých možno povedať, že vyjadrujú ladnosť a dynamiku. Novým prvkom zadnej partie karosérie sú aj nové koncové svetlá vzadu.

Ak nás očaril nový C5 zvonku, podobným spôsobom zaútočil na naše city aj v interiéri. Tu výrobca nešetril kvalitnými materiálmi, ale dal si záležať aj na kvalitnom spracovaní. Súhrou týchto dvoch faktov je vysoká úroveň architektúry interiéru, jeho priestor, tvarovanie jeho častí ako prístrojového panela, obloženia stropu, dverí, ale aj sedadiel. Tiež rozmiestnenie ovládacích prvkov tak, aby boli v dosahu vodiča, ale aby aj ostatní pasažieri mali svoje pohodlie. Komfort vytvárajú prvky luxusnej výbavy, z ktorých v C5 k dokonalému pohodliu pravdepodobne nič nechýba.

Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

V interiéri potešia aj veľmi kvalitné, rozmerné a precízne tvarované predné sedadlá, primerane tvrdé, obe aj s výškovým nastavením a elektrickým vyhrievaním. Rovnako aj výkonná automatická dvojzónová klimatizácia s digitálnym nastavovaním či kvalitná audiosústava s výbornou reprodukciou. Samozrejmou súčasťou komfortnej výbavy ambiciózneho kandidáta na zaradenie do prémiového segmentu je tiež elektrické ovládanie okien a zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, multifunkčný volant (s pevným stredom) s ovládaním tempomatu a obmedzovača rýchlosti, palubného počítača a autorádia. Netradičné krátke ručičky prístrojov na tachometri a otáčkomeri sú síce efektné, ale na ich čitateľnosť si treba privyknúť.

V interiéri zaujme ďalej nový kokpit vodiča. Sedadlo, vlastne skôr kreslo, si vodič môže upraviť podľa svojej výšky. Štvorramenný volant je síce väčší, ale drží sa dobre a ľahko sa dá nastaviť tak, aby vodič mal dobrý výhľad na prístrojový štít, v strede ktorého je dominantným kruhový rýchlomer s informačným displejom v strede (s údajmi palubného počítača). Zdôrazniť musíme aj kvalitu odhlučnenia kabíny, čomu C5 vďačí použitiu vrstvených skiel a tlmiacim materiálom na podlahe, kapote motora, vo dverách a na streche, ktoré tlmia hluk a vibrácie.

Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

Z interiéru má C5 blízko do batožinového priestoru, kde sa po sklopení zadných sedadiel vytvorí rovná plocha a priestor kufra sa prepojí s priestorom kabíny. Zväčší sa tým základný batožinový priestor (objem 439 litrov) možno na dvojnásobok a dajú sa tu prepravovať aj dlhšie predmety. Takže sedan, ale aký praktický.

Pod prednou kapotou je priečne uložený štvorvalcový dvojlitrový turbodiesel. Ten síce svojim výkonom 138 koní a krútiacim momentom 320 Nm "papierovo" príliš nevynikne, napriek tomu dodá C5 dostatok dynamiky, navyše pri príjemne nízkej spotrebe len okolo šesť a pol až sedem litrov na sto kilometrov. Aj preto si myslíme, že tento výkon je pre C5 dostačujúci. Na tak veľké auto a pomerne slušný výkon vystačí plná 71litrová nádrž pri bežnom štýle jazdy na približne tisíc sto kilometrov, čím sa nemôže pochváliť pravdepodobne žiadny konkurent Citroëna C5.

Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

Až nadmieru spokojní sme boli s kvalitou jazdy a jazdnými vlastnosťami C5-ky. Aj napriek tomu, že testovaný automobil nemal hydropneumatické pruženie, ktoré oproti bežnému s vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi poskytuje vyššiu kvalitu jazdy. Táto pýcha Citroënu C5, systém pruženia Hydractive 3 Plus, ktorý je síce drahší ako bežný, ale aj komfortnejší, sa dodáva k vyšším verziám výbav a k určitým motorom a prevodovkám.

Niet pochýb o tom, že keď Citroën zvolil ťah na C5, vsadil na správnu figúrku. Nový sedan strednej triedy sa uchytil a zabral naplno. Svojim vzhľadom, kvalitným a priestranným interiérom, jeho kvalitou, jazdnými vlastnosťami a jazdným komfortom, a pomohla mu určite aj zmena z liftbacku na elegantný sedan. V interiéri ponúka dostatok miesta a komfortu piatim cestujúcim. C5 je dostatočne dynamickou limuzínou so slušne výkonným, tichým i kultivovaným, ale aj úsporným motorom. Citroën C5 vracia francúzsku značku medzi takých konkurentov v strednej triede, akými sú Ford Mondeo, Honda Accord alebo VW Passat.

Citroën C5 Citroën C5

Páčilo sa

  • reprezentatívny dizajn
  • príjemný a priestranný interiér
  • bohatá výbava už v základe
  • komfortný podvozok
  • jazdné vlastnosti
  • ukážkové sedadlá

Mohlo by byť iné

  • množstvo tlačidiel na stredovom paneli a volante
  • pod prednou kapotou nie sú vzpery

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1997 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 100 k/138 kW pri 4000 ot/min
Krút. moment 340 Nm pri 2000 ot/min
Príprava paliva priame vysokotlakové vstrekovanie
Spotreba komb. 6,0 l/100 km
Emisie CO2 157 g/km
Prevodovka 6stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 204 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,6 s
Hmotnosť pohotovostná 1608 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4779/1853/1456 mm
Rázvor náprav 2815 mm
Rozchod kolies p/z 1584/1587 mm
Rozmer pneumatík 225/55 R17
Objem batož. priestoru 439 litrov
Objem paliv. nádrže 71 litrov

Cena

najnižšia modelu 670 000 Sk* (1,6 HDi/110 k Style)
testovaný model 720 000 Sk* (2,0 HDi/138 k Dynamique)

* ceny akčnej série In Motion

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň23456
50 – 80 km/h3,63,7
80 – 110 km/h4,95,86,9
100 - 125 km/h5,66,58,19,6
60 km/h3500225015501250
90 km/h3400240019501600
130 km/h31002500
Max. rých. km/h (pri 5000 ot/min)83132

Spotreba počas testu: 6,9 l/100 km

Bezpečnosť

  • ESP + ASR (elektronický stabilizačný program a protipreklzový systém + funkcia pomoci pri rozjazde do kopca)
  • ABS s rozdeľovačom brzdnej sily a brzdovým asistentom
  • 7 airbagov (airbag vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča)
  • Predné svetlomety do hmly
  • Tempomat 2. generácie
  • Posilňovač riadenia s variabilným účinkom
  • Senzor parkovania vpredu a vzadu

Komfort

  • Automatická dvojzónová klimatizácia
  • Multifunkčný volant s fixným stredom, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný
  • Palubný počítač
  • Centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Elektrické ovládanie predných a zadných okien
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca
  • Elektricky nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá
  • Delené zadné operadlo v pomere 2/30:1/3
  • Elektrochromatické spätné zrkadlá vnútorné
  • Automatické svetlá
  • Dažďový senzor

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.