TEST Citroen C-Elysée 1,6 Exclusive

Piatok, 13 september 2013

Do segmentu lacných áut zamieril koncom minulého roka aj Citroën modelom C-Elysée. Ide o dospelé auto, pri ktorom tento fakt prezrádza hádam len cena. Veľkosťou by sme ho zaradili do nižšej strednej triedy.

Citroen C-Elysée
Citroën zamieril do segmentu lacných sedanov vydareným modelom C-Elysée

Na trh nový C-Elysée prišiel na Slovensko v závere minulého roka, podobne ako jeho koncernový brat a konkurent Peugeot 301. Súboj na trhu zvádza nový sedan značky s dvojitým šípom v znaku aj s modelom Škoda Rapid, ale tiež s Renaultom Fluence.

Má všetkých päť pé

Už pred predstavením Citroën o svojom novom modeli prehlasoval, že ide o elegantný a robustný model s priestranným a príťažlivým interiérom a vyberanými materiálmi, ktoré nepôsobia lacno a dokážu zaujať svojím vzhľadom aj slušnou kvalitou. Pri rozmeroch – dĺžke 4,43 metra, šírke 1,71 metra a výške 1,47 metra – ide o automobil solídnych rozmerov a pri rázvore náprav 2,65 metra aj o priestranný interiér. Ak k tomuto štvordverovému autu pridáme 506 litrový batožinový priestor, je namieste konštatovanie, že C-Elysée môžeme porovnávať s modelmi vyššej kategórie.

Dosť priestoru vpredu i vzadu

O vnútrajšku veľa napovie už rázvor náprav 265 centimetrov. Okrem toho, že je priestranný, je aj "citroënovsky" elegantný. Zaujali nás aj použité materiály, ktoré pôsobia kvalitne a ľahko sa aj udržiavajú. Vpredu je v Elysée miesta na rozdávanie, ale tvorcovia dbali aj na to, aby ho bolo dosť aj na zadných sedadlách. Presvedčili sme sa, že ak si za 184 centimetrov vysokého vodiča na zadné sedadlo sadne rovnako vysoký cestujúci, má stále dostatok miesta pre nohy. Ale aj nad hlavou, takže cestujúci sa cíti ako vo väčšom sedane.

Cena neublíži

Na test sme od slovenského importéra Citroënu mali model C-Elysée v najvyššej výbave Exclusive s naftovým motorom s objemom 1,6 litra a výkonom 92 koní. Ak základná verzia s benzínovým motorom 1,2 litra a 72 konskými silami pod kapotou sa predáva pod osem tisíc eur (v akciovej cene), testovaný automobil sa za túto cenu, samozrejme, kúpiť nedá a stojí 12 190 eur. Náš C-Elysée mal navyše ďalšiu výbavu v hodnote 1400 eur, takže kupujúci za takto vybavené auto zaplatí 13 590 eur.

Najvyššia výbava

K najvyššej sériovej výbave Exclusive má C-Elysée navyše alarm, zadný parkovací senzor, vyhrievané predné sedadlá, 16palcové disky kolies z ľahkej zliatiny a metalický lak. Ak k tomu prirátame prvky výbavy Exclusive, potom za pomerne dobrú cenu ponúka sedan Citroën C-Elysée napríklad ABS, ESP, štyri airbagy, palubný počítač, tempomat, diaľkové otváranie batožinového priestoru a klimatizáciu.

Priestranný interiér, veľký kufor

C-Elysée je pre bežného obyvateľa Slovenska ako stvorený. V prvom rade nestojí majland, potom – je dostatočne veľký zvonku, má dosť priestoru vo vnútri a v batožinovom priestore sa dá toho veľa odviezť. Aj keď ako sedan je menej praktická verzia oproti hatchbacku, do slovenských pomerov zapadne celkom dobre. Podvozok má dobré jazdné vlastnosti, v jazde je C-Elysée aj obstojne komfortný, motor má slušný výkon a naftový motor je aj nadmieru úsporný.

Jazda aj bez licencie

Ak hovoríme o jazdnom komforte, musíme si uvedomiť, že v sériovom vyhotovení sa s ním rallye jazdiť nedá, pretože v zákrutách sa vzhľadom na mäkké, typicky francúzske odpruženie viac nakláňa, pri priečnych nerovnostiach aj odskakuje, ale bežný vodič predsa nenosí pri sebe pretekársku licenciu, takže radšej spomalí a auto každú zákrutu hravo zvládne. To s tým spomaľovaním neplatí na hladkom asfalte, kde sa C-Elysée drží vozovky v zákrutách ako prikované.

Devíza: úspornosť

C-.Elysée si budete určite pochvaľovať na dlhších cestách. Sedenie v dobre tvarovaných sedadlách neunavuje, vodič a spolujazdec na predných sedadlách, ale aj cestujúci vzadu, najmä ak sú len dvaja, majú dostatok pohodlia. Neobťažuje hluk motora, a to ani na diaľnici. Motor totiž pri diaľničnom limite 130 km/h "točí" len 2600 otáčok a pri 110 km/h len 2200 otáčok, a tak na diaľnici dáva lekciu mnohým, aj drahším autám z vyšších kategórií.

My sme počas testu najazdili po diaľnici vyše 700 kilometrov, ostatné po bežných cestách. Naša celková priemerná spotreba počas testu bola len 4,3 litra na sto kilometrov! Auto však dokáže v bežnej premávke jazdiť aj pod štyri litre na stovku kilometrov. A tak trpieť nebude ani vaša peňaženka.

Minca má však aj druhú stranu, keďže kvôli "dlhej" prevodovke pri jazde v obci neviete, či jazdiť na trojke, alebo podtáčať štvorku, ale vtedy pri nízkych otáčkach jazdu zvláda. A naopak – motor nie je žiadny lenivec, keďže tento turbodiesel sa ochotne vytočí aj nad 4500 otáčok a na trojku ľahko zdolá rýchlosť až 135 km/h.

Záverečný verdikt

Citroën C-Elysée zanechal v nás ten najlepší dojem. Zaujme však aj širší okruh záujemcov o nový automobil? Má moderný dizajn, priestranný interiér i batožinový priestor, je pohodlný, má dobrú cenu v porovnaní s ponúkanou hodnotou, úsporný a kultivovaný motor a ako celok funguje veľmi dobre. Navyše, aj keď sa predáva za pomerne nízku cenu, určite nepatrí do kategórie áut, ktoré výrobcovia ponúkajú iba kvôli zvyšovaniu počtu predaných kusov.

Páčilo sa

  • moderný dizajn
  • priestranný interiér a veľký kufor
  • zaujímavá cena
  • kultivovaný a úsporný motor
  • záťah motora už od nízkych otáčok
  • bohatá výbava, aj bezpečnostná

Páčilo sa menej

  • umiestnenie ovládačov otvárania okien
  • opierky hlavy iba na vonkajších zadných sedadlách a bez výškového nastavenia
  • citlivosť na priečne nerovnosti

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, nafta, 1560 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon68 kW/92 k pri 4000 ot/min
Krút. moment230 Nm od 1750 ot/min
Systém vstrekovaniavstrekovanie common rail
Spotreba4,8/3,7/4,3 l/100 km
Emisie CO2108 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Max. rýchlosť180 km/h
Zrých. 0-100 km/h11,2 s
Hmotnosť prevádzková1095 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4427/1748/1477 mm
Rázvor náprav2652 mm
Rozchod kolies p/z1500/1480 mm
Rozmer pneumatík195/55 R16
Objem batož. priestoru505 litrov
Objem paliv. nádrže50 litrov

Ceny

prvá cena modelu7 990 € * - 1,2 VTi/72 k Attraction
model s testov. motorom10 690 € * - 1,6 HDi/92 k Attraction
testovaný model13 190 € * - 1,6 HDi/92 k Exclusive
test. model s príplat. výbavou14 590 € * - 1,6 HDi /92 k Exclusive
Cena doplnkovej výbavy1400 €

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
50 km/h (ot/min) 270017001200
90 km/h (ot/min) 320022501800
110 km/h (ot/min) 27002200
130 km/h (ot/min)32002600

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-503,4
0-806,8
0-10011,3
0-12518,5

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30-603,1
60-904,2
80-1107,4
100-1257,8

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.44/4800
2.84/4800
3.134/4800
4.147/4800
5.* 180

* - max. rýchlosť udávaná výrobcom

Spotreba

  • Celková počas testu: 4,3 l/100 km
  • Najnižšia v bežnej premávke: 3,4 l/100 km *

Sériová výbava

ESP + ASR, ABS + REF (rozdeľovač brzdného účinku) + AFU (podpora brzdenia vnúdzovej situácii) + automatické spustenie výstražných svetiel pri prudkom brzdení, airbagy čelné a bočné, pre spolujazdca možnosť deaktivácie, trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách, úchyty Isofix, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatické uzamknutie dverí a batožinového priestoru, palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané predné a zadné okná, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo nastaviteľný volant, volant v koži, delené operadlo zadného sedadla, manuálna klimatizácia s digitálnym zobrazovaním a peľovým filtrom, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom, rádio s CD a MP3 prehrávačom, svetlomety do hmly.

Výbava za príplatok

  • Alarm s diaľkovým ovládaním: 250 €
  • Zadný parkovací senzor: 250 €
  • Vyhrievané predné sedadlá: 250 €
  • Disky kolies z ľahkých zliatin 16": 200 €
  • Metalická farba: 450 €

Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée Citroen C-Elysée
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.