TEST Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi

Streda, 26 máj 2010

Dacia prišla iba prednedávnom na náš trh s novým modelom Sandero Stepway, v poradí piatym v novodobej histórii tejto rumunskej automobilky. Bude na trhu o pseudoterénny automobil záujem? Stepway vyzerá dobre a môže aj na nespevnené cesty. Napriek tomu, že nejde o SUV, ani o automobil s pohonom štyroch kolies, iba o klasický "predokolkový" hatchback, ktorý skrášľujú plastové doplnky a zdvihnutý podvozok. Čo o modeli Stepway napovedal náš test?

Junior SUV od Dacie

Dacia Sandero Stepway

Nový model Dacie je rozhodne milým prekvapením. Aj keď je Stepway siluetovo verným obrazom Sandera, predsa je to však iný automobil. Už na pohľad je o voľačo vyšší a robustnejší. Vďačí za to oplastovaným lemom blatníkov, nástavcom prahov v imitácii hliníka, čiernym plastovým nárazníkom s pridanými hliníkovými krytmi vpredu i vzadu, predovšetkým však o 20 milimetrov vyššej svetlej výške oproti bežnému Sanderu. Vonkajší vzhľad Sandera Stepway ozvláštňujú aj do hliníkového hávu odeté kryty vonkajších spätných zrkadiel, pozdĺžny strešný nosič a kľučky dverí. Všetky tieto exteriérové "doplnky" vyniknú na farebných kontrastoch, v našom prípade to bolo na červenej metalizovanej farbe a čiernych a strieborných doplnkoch. Punc všetkému dodávajú 16palcové hliníkové kolesá s pneumatikami rozmeru 195/55.

Aj keď 20 milimetrov nie je veľa, už na prvý pohľad je Stepway vyšší ako bežné Sandero. Z vyššieho posedu pocitovo ťaží najmä vodič a spolujazdec na prednom sedadle, ale tak to vidí aj pozorovateľ zvonku, na ktorého Sandero Stepway pôsobí pseudoterénnym dojmom. Dobrý dojem z vyššie položeného sedenia majú aj pasažieri vzadu, keďže poloha ich sedadiel je oproti predným o pár centimetrov vyššia. Majú tak veľmi dobrý výhľad ako dopredu, tak aj do strán.

Všetky tieto pseudoterénne exteriérové doplnky vás nemajú presvedčiť, že nesedíte v bežnom hatchbacku, ale dajme tomu v malom ľahkom SUV. Veď Sandero Stepway je len bežná predokolka. Myslíme si však, že už exteriérové dizajnové ozvláštnenie a vyššia výška sú dôvody myslieť si, že náš Stepway je predsa len viac ako bežné Sandero. Okrem toho, Stepway nevedie Renault, resp. Dacia ako samostatný model, ale ako samostatný výbavový stupeň Dacie Sandero. Ozvláštňuje ho aj tým, že vybavenie modelu Stepway je konečné, bez možnosti doobjedať si ďalšie prvky výbavy. Je to dobré pre zákazníka z viacerých dôvodov. Po prvé: jeho cena je konečná, po druhé – dodávaná výbava je takmer kompletná a pre tento automobil aj postačujúca.

Sandero Stepway má v základe a bez príplatku protiblokovací brzdový systém ABS s brzdovým asistentom, posilňovač riadenia, airbag vodiča a spolujazdca, imobilizér, hliníkové disky kolies, predné svetlomety do hmly, mechanickú klimatizáciu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, otáčkomer, multifunkčný displej, elektrické ovládanie predných okien, rádio Pioneer, metalický lak, základný strešný nosič a mnohé ďalšie prvky. Ale naopak, hodil by sa napríklad palubný počítač, elektrické nastavovanie vonkajších zrkadiel, ukazovateľ vonkajšej teploty, ale to by Stepway bol s cenou asi niekde inde.

Dacia Sandero Stepway
Sandero Stepway svojou vyššou svetlou výškou celkom hravo zvládne aj takýto terén

Výhodou Stepwaya môže byť aj skutočnosť, že nad výberom pohonných jednotiek nemusíte stráviť hodiny. Jeden zážihový a jeden vznetový motor je kompletná ponuka. Myslíme si však, že to stačí, keďže Stepway je skôr hobby auto ako čisté SUV. Majiteľovi však určite urobí radosť vtedy, keď v teréne so svojou svetlou výškou 210 mm nezachytí spodkom tam, kde by už napríklad Škoda Yeti so svojimi 180 mm svetlej výšky mohol mať problémy. Takže si nemôžeme myslieť, že Stepway je len okrášlené Sandero.

Pseudoterénnosť Sandera Stepway sme si zašli preveriť na trať, ktorá je vhodná skôr pre zdatnejšie SUV alebo skutočné off-roady a nachádza sa v blízkosti vodného diela neďaleko Čunova. Nešlo nám ani tak o prekonávanie pomerne ťažkej terénnej trasy so štrkovým podkladom, ale o to, ako sa bude Stepway správať na terénnych vlnách, či jej karoséria má dostatočnú torznú tuhosť, či pri krížovom zaťažení pôjdu otvoriť dvere tohto päťdverového hatchbacku. A Stepway presvedčil. Obstál vo všetkých skúškach až prekvapujúco perfektne. Dvere išli ľahko otvoriť aj v situácii, keď napríklad zadné koleso trčalo vo vzduchu až 40 centimetrov nad úrovňou terénu!

Je však Stepway dobrý aj na bežných cestách? Tu je odpoveď ešte jednoznačnejšia – je viac ako len dobrý. Je výborný. Skúšali sme ho na členitej ceste, kde perfektne držal stopu, nesprával sa nedotáčavo, ako väčšina áut s pohonom predných kolies, nemuseli sme korigovať stopu v rýchlych zákrutách brzdou alebo uberaním a znovu pridávaním plynu. Ani sa viac, ako je bežné v zákrutách, nenakláňal. Limitujúcim faktorom dynamickej jazdy je však 70 koní naftového motora. A ten má veľkú prednosť v množstve spapkanej nafty, keď priemerná spotreba počas týždňového testu bola len 5,1 l/100 km, no bežne sa so Stepwayom dá jazdiť so spotrebou tesne nad štyri a pol litra na stovku kilometrov.

Dacia Sandero Stepway
Turbodiesel 1,5 dCi z dielní Renaultu má kultivovaný chod, dobrý ťah a je aj úsporný

Aby sme však len nechválili, spomeňme, že aj keď Stepway hravo zvláda úskalia našich nekvalitných ciest, doslova neznáša krátke priečne nerovnosti, ktoré akoby na protest prenáša len s nepatrným tlmením do kabíny. A keďže Stepway má len 5stupňovú prevodovku, inak veľmi dobre odstupňovanú, (s nie veľmi presným a hladkým radením), je v kabíne na diaľničnom limite vyšší hluk.

To, čo Sandero Stepway ponúka navyše oproti bežnému Sanderu, nie sú len plasty na karosérii a zopár hliníkových doplnkov, ale aj metalický lak, hliníkové disky kolies (za ktoré si iné automobilky nechajú platiť) a väčší imidž. Keďže ide o pomerne nový model na našom trhu, budil Stepway na ulici či parkoviskách značný záujem. Vo všeobecnosti možno povedať, že sa ľuďom páčil. Sympatická je aj cena testovaného Stepwaya so 70 koňovým turbodieslom, ktorá je oproti Sanderu Ambiance (z ktorého Stepway vychádza) drahšia len o 900 eur (27 113 Sk). Rovnaký príplatok 900 eur je aj v prípade Stepwaya s benzínovým 90koňovým motorom.

Páčilo sa

  • štýlovo upravený dizajn
  • priestranný interiér
  • komplexná výbava
  • kultivovaný a úsporný motor
  • dostupná cena

Páčilo sa menej

  • prenos hluku z priečnych nerovností do kabíny
  • vyššia hlučnosť pri jazde na diaľničnom limite
  • tvrdší podvozok
  • horšie utlmený motor

Dôležité údaje

Motorradový 4valec, nafta, turbo, 1461 cm3
Uloženievpredu naprieč
Výkon50 kW/68 k pri 4000 ot/min
Krút. moment160 Nm pri 1700 ot/min
Príprava palivapriame vstrekovanie common rail
Spotreba komb.5,3 l/100 km
Emisie CO2140 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť157 km/h
Zrých. 0-100 km/h15,0 s
Hmotnosť pohotovostná1216 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4024/1753/1546 mm
Rázvor náprav2588 mm
Rozchod kolies p/z1480/1470 mm
Rozmer pneumatík195/55 R 16
Objem batož. priestoru320 - 1200 litrov
Objem paliv. nádrže50 litrov

Ceny

model Sandero6 990 eur (210 581 Sk) – Sandero Access 1,4/75 k
Sandero Stepway8 890 eur (267 820 Sk) – Stepway 1,6i/90 k
testovaný model10 290 eur (309 996 Sk) – Stepway 1,5 dCi/68 k

NAMERANÉ HODNOTY

PREVODOVÉ STUPNE A OTÁČKY

Prevod. stupeň12345
50 km/h (ot/min)340022002050
90 km/h (ot/min)380021501850
110 km/h (ot/min)35002700
130 km/h (ot/min)3200

AKCELERÁCIA

km/hčas (s)
0-505,1
0-8010,6
0-10016,2
0-12526,8

PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE

km/hčas (s)
30-605,1
50-806,4
60-1009,1
80-11010,2
100-12511,4

NAJVYŠŠIA RÝCHLOSŤ

Prevod. stupeňrýchosť (km/h)
1.38/4800
2.74/4800
3.112/4800
4.144/4600
5.*

* nemerané

SPOTREBA

  • Počas testu: 5,1 l/100 km
  • Bežná cestovná: 4,6 l/100 km

VÝBAVA

  • Základná
Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.