TEST Ford Focus 1,6 Duratec sedan

Utorok, 12 júl 2011

Ford už dlhšie bojuje s Golfom o vedúce postavenie v nižšej strednej triede. Nechce byť večne druhý alebo dokonca tretí a tak najnovšiu v poradí tretiu generáciu Focusu postavil tak, aby sa páčila na celom svete, čo inak povedané, aby ako globálny celosvetový model vyhovoval zákazníkom v každom zo 120 štátov, kam sa bude vyvážať.

Ford Focus 1,6
Focus sedan je ďalším nositeľom nového dizajnového jazyka "kinetického" dizajnu

Ti-VCT sedan Trend X

Aj tentoraz, podobne ako pri predchádzajúcich generáciách, má vzhľad nového Focusu svojich prívržencov, ale aj kritikov. Veríme, že vám sa nový model po zoznámení sa s ním v našom teste bude páčiť práve tak, ako spokojní sme boli my po týždennom jazdení s verziou sedan a základným 1,6litrovým 105koňovým benzínovým motorom v najnižšej z troch výbav. Avšak v akčnej Trend X, čo okrem iného znamená, že oproti základnej Trend má pridané isté prvky. Na Focuse s týmto motorom sa Ford pustil do boja o slovenského zákazníka. Správnou voľbou slovenského importéra je aj štartovacia cena 15 990 eur. Predávanejšou však bude zrejme verzia s turbodieselom 1,6, aj keď cena je tu vyššia.

S novým Focusom sme sa na Slovensku po prvý raz stretli na jeho veľkolepom predstavení neďaleko Bratislavy. Už tu Ford predstavil dve verzie nového Focusa: štvordverový sedan a päťdverový hatchback. Tretí karosársky variant kombi príde s malým meškaním. Prvá generácia Focusa, ktorá mala premiéru v roku 1998, mala kabát ušitý v štýle "new edge", čo bol fordovský dizajnový jazyk tých rokov. Focus tretej generácie už kráča po inej ceste a predvádza sa v novom, tzv. "kinetickom" dizajne, ktorý poznáme napríklad z najnovšej Fiesty či C-Maxu. Pod ním Ford, resp. zákazník vidí auto ako má vyzerať v pohybe, a to aj vtedy keď stojí.

Ford Focus 1,6
Predným sedadlám testovaného Focusa vo výbave Trend X možno máločo vytknúť

Na pohon nových Focusov slúžia klasické benzínové a dieselové pohonné jednotky s objemom do 1,6 litra, resp. dvoch litrov, ktoré svoj výkon posielajú na kolesá prednej nápravy prostredníctvom manuálnych prevodoviek alebo automatických dvojspojkových PowerShift. Náš testovaný model poháňal, ako sme už povedali, základný benzínový motor 1,6litra s výkonom 105 koní a kultivovaným tichým chodom, ktorý spolupracoval s dobre odstupňovanou päťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením. Podľa údajov výrobcu by "náš" Focus mal mať v kombinovanom cykle spotrebu 6,0 litrov na sto kilometrov a emisie CO2 139 gramov na kilometer. Nám počas týždňového testu palubný počítač ukázal spotrebu 6,7 l/100 km. V nej sú však zahrnuté aj všetky merania, takže tých priemerných šesť litrov v bežnej premávke nie je nereálnych. To ukázala aj jazda bez adrenalínu, kde nám počítač nameral spotrebu len 5,4 l/100 km.

Focus už od prvej generácie bol povestný jazdnými vlastnosťami, čo je pre automobil jedna z prvoradých podmienok úspešnosti u zákazníka. Focus za ne vďačí zaveseniu kolies McPherson vpredu a fordovmu variantu viacprvkového zavesenia vzadu (mal ho už prvý Focus). Ak sa hovorí o Focuse, tak sa vždy spomínajú jeho skvelé jazdné vlastnosti. Práve vďaka ním patrí medzi najlepšie autá v triede. Vodič to ocení vždy pri prechádzaní zákrut, kde sa najmä na hrboľatom povrchu prejavia aj výborne naladené tlmiče pruženia a výsledkom je perfektné držanie stopy a z toho prameniaca stabilita – aj pri ostrej jazde. Páčilo sa nám aj riadenie, ktoré má namiesto hydraulického nový elektrický posilňovať a práve vďaka nemu cíti vodič v zákrutách na volante mierny odpor. Pomáha tomu aj systém stranového presmerovania krútiaceho momentu na vonkajšie zaťažené koleso, pri brzdení zasa kotúčové brzdy vpredu i vzadu.

Ford Focus 1,6
Prístrojový panel i stredová konzola sú orientované na vodiča na oba displeje nového Focusa majú prvotriednu grafiku. Trošku zvláštne pôsobí umiestnenie ručnej brzdy.

Také množstvo bezpečnostnej výbavy ako má nový Focus nemal doteraz žiadny. Čo všetko obsahuje, vymenovávame podrobne v zozname prvkov výbavy. Je nabitý systémami, ktoré majú chrániť bezpečnosť posádky. Napríklad ABS + EBD, ESP, systém podpory brzdenia v núdzových situáciách EBA, systém trakčnej kontroly TCS, systém stranového presmerovania krútiaceho momentu, kotúčové brzdy vpredu i vzadu, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom, inteligentný systém ochrany IPS a ďalšie.

Interiér Focusa pôsobí pomerne masívnym dojmom, aj keď veľkosťou nepatrí medzi najväčšie v triede. Miesta je však na predných sedadlách dosť na pohodlné usadenie sa v kvalitných a dobre tvarovaných sedadlách, aj keď náš testovaný kus mal len základnú výbavu Trend X. Aj vzadu je slušne veľký priestor, pre prostredného však skôr len na kratšie trasy. O to viac poteší svojim objemom batožinový priestor s úctyhodným objemom 421 litrov.

Oceňujeme aj komfort nového Focusu, ktorý už vo výbave Trend X (základná + akčný prídavok) je tak bohatý, že mnohé konkurenčné značky pri pohľade na ich zoznam by sa mohli červenať. Má napríklad automatickú dvojzónovú klimatizáciu, elektrické vyhrievanie predných sedadiel, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané predné a zadné okná a vonkajšie spätné zrkadlá (s vyhrievaním) a integrovanou smerovkou. Exteriéru nechýbajú predné svetlomety do hmly, predné svetlá s funkciou denného svietenia, bezuzáverový systém hrdla palivovej nádrže, rádio s CD prehrávačom a ovládaním na volante, USB konektor a iné.

Ford Focus 1,6
Focus tretej generácie, globálny model Fordu, sa bude predávať v 120 štátoch sveta

Focus s najnižším výkonom motora z celej palety ponúkaných (ďalšie benzínové, všetky s objemom 1,6 litra, disponujú s výkonmi 125, 150 a 180 koní, turbodieselové 1,6 TDCi Duratorq 95, 115 a 163 koní), ktorý sme testovali, môže uspokojiť každého, kto netúži po extrémnej dynamike. Pri predchádzaní pomalších vozidiel však problém určite mať nebudeme. Za veľmi prijateľnú cenu môžete však mať vo svojej garáži či pred činžiakom automobil, ktorý vašej rodine bude odvádzať dobré služby a navyše vás bude aj celkom uspokojivo reprezentovať. Nový Focus hodnotíme ako výborný automobil, ktorý podľa nás možno porovnávať hádam iba s lídrom triedy Golfom.

Páčilo sa

  • striedmy dizajn
  • tuhá karoséria
  • priestranný interiér
  • bohatá výbava a komfort
  • výborné jazdné vlastnosti
  • kvalitná kabína
  • tichý, kultivovaný a úsporný motor
  • odstupňovanie prevodovky a hladké radenie
  • tlmenie nerovností
  • veľký batožinový priestor

Páčilo sa menej

  • netradičné umiestnenie ručnej brzdy
  • veľká medzera medzi kapotou a horným otvorom nárazníka
  • niektoré tvrdé plasty na dverách a stredovej konzole

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, benzín, 1596 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon77 kW/105 k pri 6000 ot/min
Krút. moment150 Nm od 4000 do 4500 ot/min
Príprava palivavstrekovanie benzínu
Spotreba komb.6,0 l/100 km
Emisie CO2139 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť189 km/h
Zrých. 0-100 km/h12,4 s
Hmotnosť prevádzková1344 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4535/1825/1485 mm
Rázvor náprav2650 mm
Rozchod kolies p/z1550/1540 mm
Rozmer pneumatík215/55 R16
Objem batož. priestoru421 l
Objem paliv. nádrže55 litrov

Ceny

Prvá cena modelu15 990 eur – 1,6 Duratec Ti-VCT/105k sedan Trend
testovaný model15 990 eur – 1,6 Duratec Ti-VCT/105 k sedan Trend

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
50 km/h (ot/min)330021001600
90 km/h (ot/min)395030502500
110 km/h (ot/min)37503000
130 km/h (ot/min)3500

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-504,2
0-807,9
0-10012,4
0-12520,9

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30-602,9
50-804,4
60-905,2
80-1107,1
100-1257,8

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.59/6500
2.102/6500
3.148/6500
4.*
5.*

* - nemerané

Spotreba

Celková počas testu6,7 l/100 km
Bežná cestovná5,4 l/100 km

Vybrané prvky výbavy

  • ABS + elektronický systém EBD, výstražná funkcia smerových svetiel pri núdzovom brzdení
  • ESP/IVD + systém podpory brzdenia v núdzových situáciách EBA + systém trakčnej kontroly TCS
  • TVC - systém stranového presmerovania krútiaceho momentu, kotúčové brzdy vpredu i vzadu
  • EPAS - elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom
  • Inteligentný systém ochrany IPS
  • Airbag vodiča, spolujazdca, bočné airbagy a hlavové záclonové airbagy
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný kožený volant
  • Palubný počítač s informačným systémom ECOmode
  • Tempomat s nastaviteľným obmedzovačom rýchlosti
  • Prípravok na uchytenie detskej sedačky Isofix
  • Predná lakťová opierka s integrovanou odkladacou schránkou a zásuvkou
  • Sklopné operadlo zadných sedadiel, delené v pomere 60:40
  • Elektricky ovládané predné a zadné okná
  • Elektr. ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá s integr. smerovkou
  • Tónované sklá okien
  • Automatická dvojzónová klimatizácia s peľovým filtrom
  • Predné svetlomety do hmly
  • DRL - predné svetlá s funkciou denného svietenia
  • Bezuzáverový systém hrdla palivovej nádrže
  • SLG – obvodový alarm s priestorovým snímačom + dvojité centrál. zamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Rádio s CD prehrávačom a ovládaním na volante, USB konektor
  • Multifunkčný 3,5" displej

Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6 Ford Focus 1,6
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.