TEST Honda City 1,4 i-VTEC ES

Streda, 29 júl 2009

Honda uviedla prednedávnom na náš trh už druhú generáciu trojpriestorového modelu City. Nový štvordverový sedan si vzal na seba vynovený kabát a vylepšený interiér. City, model z kategórie malých automobilov, sa svojimi rozmermi dosť vymyká z tejto triedy. Podobne svojou výbavou, ktorá už v základe je veľmi slušne vyzbrojená. V dvoch vyšších verziách jej pribudli ďalšie šperky, takže teraz City môže v bohatosti výbavy súťažiť aj s autami nižšej strednej triedy.

Honda City
Sedan Honda City druhej generácie má nový dizajn a veľký vnútorný priestor

Trieda najmenších sedanov sa nám v ostatných rokoch pekne rozrástla. Spočiatku na ich zrátanie stačila aj polovica prstov jednej ruky. Myšlienku malých sedanov po Renaulte, ktorý vyrukoval s modelom Thalia, oprášili aj ďalšie automobilky. Po počiatočnom boji o obsah peňaženiek tých menej solventných nastúpila neskôr snaha ponúknuť potenciálnym zákazníkom taký automobil, ktorý si svojim vzhľadom i hodnotným obsahom dokáže získať ich priazeň.

Do tohto boja sa zapojila aj Honda prvou generáciou modelu City. Nešlo o globálny model, na to sa prvý City nehral. Išlo o ekonomický automobil, teda výrobne i obchodne lacnejší, úsporný v prevádzke, ktorý by sa dobre predával. Najmä v strednej a východnej Európe. Postavili ho na platforme Jazzu a pocta vyrábať nový City sa dostala Turecku, kde sa sedan Honda City aj skvele predáva. U nás mal City súperiť najmä s Renaultom Thalia a kórejskými sedanmi, ale aj s Fabiou sedan a ďalšími. Na slovenský trh sa City dostal v roku 2005, v Japonsku sa predáva už od roku 2002.

Honda City
Napriek krátkemu zadnému previsu sa tu skrýva pomerne veľký batožinový priestor

Model City nemohol ostatným sedanom konkurovať cenou, ktorá bola pri iných značkách stlačená dosť nízko. Japonský automobil bol však z iného cesta. Jeho prednosťou bol veľký vnútorný priestor, variabilný a praktický interiér, kultivovaný a úsporný motor. Na druhej strane sa modelu City prvej generácie vyčítali isté nedostatky dizajnu. Technicky bol však prvý City na úrovni porovnateľnej s modelom Jazz a mal aj pomerne bohatú výbavu. Jeho nevýhodou bola vtedy a je aj pri novom modeli vyššia cena ako sú tie, za ktoré predáva konkurencia.

Honda City druhej generácie je oproti predchodcovi úplne iný automobil. Má nový zmenený dizajn, ktorý si zaslúži pochvalu. Úhľadný City sa u nás predáva necelý polrok. A aj za tento krátky čas si už stačil získať pozornosť kupujúcich. Páči sa veľkosť vnútorného priestoru, tichý, kultivovaný a úsporný motor, dynamika, s akou sa dokáže pohybovať po cestách, príjemný jazdný komfort, veľmi dobré jazdné vlastnosti, technická vyspelosť a spoľahlivosť. Čo viac bežný a dnes už aj náročný spotrebiteľ potrebuje?

Honda City
Palubná doska Hondy City má štýl, je ergonomická a účelne a prakticky tvarovaná

Jazdili sme s City prvej generácie, takže môžeme s ním porovnávať nový model. Samozrejme, ubehlo pár rôčikov, takže s dobou pokročila dopredu aj technika. Aj o málo zväčšená dĺžka a šírka dovolili zväčšiť vnútorný priestor. Zmenami prešiel aj interiér. Palubná doska je účelne a prakticky tvarovaná, vodič si za volantom môže zvoliť lepšiu pozíciu aj vďaka nižšie položenému sedadlu i pozdĺžne a výškovo nastaviteľnému volantu. Lepšie a bohatšie dimenzované sú sedadlá. Aj keď si vodič a spolujazdec posunú sedadlá viac dozadu, pasažieri vzadu si na nedostatok priestoru určite nebudú sťažovať. City má vzdialenosť náprav akoby prepožičanú z vyššej triedy (254 cm), zväčšená kabína však ubrala z batožinového priestoru. Najmä preto má City druhej generácie oproti prvej menší kufor (380 litrov, resp. 335 litrov), ale i tak je jeden z najväčších v triede.

Pod kapotou mala testovaná Honda City zážihový motor 1,4 i-VTEC, jediný, s ktorým sa u nás ponúka. Ide o pôvodný motor s rovnakým objemom a dvojventilovou technikou, ale so zvýšeným výkonom na sto koní i krútiacim momentom zo 117 na 127 Nm. Pri jazde sa teraz prejavuje jeho vyššia pružnosť už od nižších otáčok, čo má vplyv aj na nižšiu spotrebu. Motor je bezkonkurenčne tichý a jeho zvuk začína prenikať do kabíny až pri limitnej diaľničnej rýchlosti, ani vtedy však nie je nepríjemný.

Motor naplno žije po prekročení 3500 otáčok, odtiaľ sa však ochotne vytáča až do 6500 otáčok, kde už zasahuje obmedzovač. Je len na škodu že sa City nedodáva ani na prianie so 6stupňovou prevodovkou, pretože pri rýchlosti 130 km/h na najvyšší piaty prevod točí až 4000 otáčok. Pomohlo by aj iné, dlhšie odstupňovanie prevodovky, ktorá radí vzorovo, po krátkych dráhach a má presné a hladké vedenie. Od dvoch do tri a pol tisíca otáčok, čo je bežný pracovný režim motora, si za spotrebu vypýta okolo 5,5 litra na sto kilometrov, a to si zasluhuje velikánsku pochvalu.

Honda City
Srdcom Hondy City je naprieč uložený tichý, výkonný, kultivovaný a úsporný štvorvalec

Pochvalu možno vysloviť aj podvozku, čo priaznivo vplýva na jazdný komfort a jazdné vlastnosti. Cez väčšinu nerovností vozovky sa hladko prenáša alebo ich dobre tlmí. Pri jazde sa správa isto a aj pri rýchlom prechádzaní zákrut presne viete, kde má Honda City svoj limit. Ak by ste ho prekročili, stačí ubrať plyn a stabilita je v okamihu naspäť. Keby ste v takomto prípade použili v zákrute brzdy, tiež sa nič nestane a City sa dostane do správnej stopy. Zasiahnuť môže aj systém jazdnej stability VSA (vypínateľný), to však ešte skôr, ako by ste sa dostali do ťažkostí.

Ak by ste sa rozhodovali, či zaparkovať Hondu City do svojej garáže, možno rozhodne jej komfort, priestranný interiér, tichý a v tejto triede špičkový výkon, dynamika, jazdné vlastnosti alebo niečo iné. Možno zaváhate nad vyššou cenou. Alebo si poviete, že iné auto s týmto výkonom a doplnené na rovnakú výbavu vás nevyjde lacnejšie a City napokon u vás zvíťazí.

Páčilo sa

  • komfortný a priestranný interiér
  • bohatá a praktická výbava
  • kvalitné materiály a spracovanie interiéru
  • tichý, výkonný, kultivovaný motor
  • veľký batožinový priestor
  • hladké a presné radenie
  • dobre naladený podvozok
  • jazdné vlastnosti
  • nízka spotreba

Páčili sa menej

  • vyššia cena
  • jediný motor v ponuke

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, benzín, 1339 cm3
Uloženie vpredu naprieč
Výkon73 kW/100 k pri 6000 ot/min
Krút. moment127 Nm pri 4800 ot/min
Príprava palivapriame vstrekovanie
Spotreba komb.6,0 l/100 km
Emisie CO2142 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť182 km/h
Zrých. 0-100 km/h11,8 s
Hmotnosť pohotovostná1171 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4420/1715/11470 mm
Rázvor náprav2540 mm
Rozchod kolies vpredu/vzadu1495/1475 mm
Rozmer pneumatík185/55 R 16
Objem batož. priestoru506 litrov
Objem paliv. nádrže42 litrov

Cena

základná modelu13 550 eur (406 207 Sk) – 1,4 i-VTEC/100 k S
testovaný model15 800 eur (475 991 Sk) – 1,4 i-VTEC/100 k ES

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
60 km/h (ot/min)4100260021001700
90 km/h (ot/min)410031502600
130 km/h (ot/min)4000
50 – 80 km/h (s)4,076,028,69
80 – 110 km/h (s)6,7410,3413,35
100 – 125 km/h (s)10,0216,88
Max. rýchl. (km/h pri ot/min)49/650093/6500140/6500178/6500nemerané

Spotreba počas testu 5,7 l/100 km

Bezpečnosť

  • ABS + EBD
  • Airbag vodiča a spolujazdca
  • Bočné airbagy a hlavové
  • Predpínače bezpečnostných pásov
  • Uchytenie detskej sedačky ISO FIX vzadu
  • Kotúčové brzdy vpredu a vzadu
  • Posilňovač riadenia
  • Disky kolies z ľahkých zliatin 16"
  • Predné hmlové svetlá
  • ECU imobilizér

Vybrané prvky komfortu

  • Automatická klimatizácia
  • Multiinformačný display
  • Tempomat
  • Diaľkovo ovládané centrálne zamykanie
  • Elektricky ovládané predné a zadné okná
  • Elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Autorádio s CD a MP3 prehrávačom
  • Ovládanie autorádia na volante
  • Automatická regulácia hlasitosti
  • Konektor vstupu AUX + USB
  • Metalická farba

Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City Honda City
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Komentáre
Môžem potvrdiť všetky jazdné vlastnosti aj interiér je perfektný a nedám dopustiť na Honda City.Mám ju už šiesty rok a neľutujem, že som zaplatila trošku viac ako za iné značky ako napr. Renault. Neporovnateľné.Dizajn auto jednička.
Pridal Vlasta Schmotzerová v sobotu 13 februára 2016 o 16:40
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.