TEST Honda Civic 1,6 i-DTEC Lifestyle

Piatok, 11 október 2013

Honde ešte donedávna chýbal menší turbodiesel a tak "malý" Civic nosil pod kapotou "veľkú" 2,2litrovú pohonnú jednotku. Od jari tohto roku je to všetko inak, pretože Honda vyvinula jeden z najlepších malých turbodieselov, ktorý Japonci namontovali do modelu Civic a potom aj do väčšieho CR-V. Práve Civic s novým 1,6 litrovým naftou poháňaným motorom sme vyskúšali v redakčnom teste.

Honda Civic
Honda Civic model 2013 má pod kapotou aj nový menší a úsporný turbodiesel

Už na začiatok o modeli Civic môžeme povedať: úspornejšie auto nehľadajte. S novým motorom 1,6 i-DTEC si to konkurencia nemôže rozdať, pretože auto s tak nízkou spotrebou nikto nemá. Nahradenie staršieho a väčšieho 2,2 i-DTEC spomínaným menším turbodieselom má okrem nižšej spotreby aj ďalší významný efekt – ten menší nový je o takmer 50 kg ľahší a ak k tomu prirátame aj ušetrené kilogramy kompaktnejšej prevodovky, potom Civic s novým menším motorom je ľahší o vyše 55 kg. O toľko je ľahšie nielen celé auto, ale najmä jeho predok. A to je veľký prínos aj pre jazdné vlastnosti, takže Civic 1,6 i-DTEC je menej nedotáčavý a lepšie, bravúrnejšie a pri vyšších rýchlostiach zvláda zákruty.

Páčil sa aj "odťahovákom"

Náš testovaný Civic však nemal len nový motor, keďže pred vyše rokom dostal aj poriadnu dávku modernizácie, ale na jeho kabáte sa skvel nový zlatý metalický lak. S ním Civic na ceste doslova svieti a zrejme očaril aj bratislavských policajtov po tom, ako ho uvideli stáť v rade zaparkovaných áut na nábreží generála Svobodu, oproti hotelu Kempinsky. Kývli na odťahovaciu službu dopravného podniku a odviezli ho na "zhromaždisko" na Rožňavskú ulicu.

Honda Civic

Vyhodnotenie tejto testovacej jazdy zatiaľ nepoznáme, vo finančnom vyjadrení to vyčíslil Dopravný podnik Bratislavy na takmer 2900 korún, vlastne na 95 eur. Z ústneho podania však vieme, že aj im sa nový Civic veľmi páčil. A nielen jeho farba, ale aj dizajn a detaily karosérie, takže si to všetko nafotili. Len na ozrejmenie dodávame: vraj medzi zaparkovaným testovaným autom a priľahlým múrom nezostalo na chodníku voľných 1,5 metra.

Správny turbodiesel

Venujme sa však ďalej nášmu redakčnému testu. Takže – nový Civic má teraz v pohonnej jednotke 1,6 i-DTEC ten správny turbodiesel, primeraný veľkosti auta, ktoré ho používa. Okrem toho, že je, ako sme už povedali, úsporný, je s výkonom 120 koní až prekvapujúco silný. Kto chce mať Civic s turbodieselom, má na výber dva: väčší so starším motorom s objemom 2,2 litra a výkonom 150 koní (350 Nm), alebo spomínaný nový s objemom 1,6 litra a 120 konskými silami (350 Nm) pod kapotou.

Honda Civic

Rovnaký výber pohonných jednotiek je aj u benzínových atmosférických verzií, ale s tým rozdielom, že s motorom 1,4 litra (100 k, 127 Nm) sa dodáva len so 6stupňovým manuálom, zatiaľ čo model s motorom 1,8 litra (140 k, 174 Nm) môže spolupracovať s rovnakým manuálom, ale aj so 5stupňovým automatom. Priznávame, že pri výbere, ktorý z nich si kúpiť, by sme mali problém aj my. Máme pritom na mysli tak vznetové ako aj benzínové verzie. Výhodou pri voľbe naftového pohonu je teraz u Hondy to, že okrem špičkového a väčšieho motora ponúka aj striedmejší a veľmi úsporný, takže záujemca o menší diesel nemusí bežať ku konkurenčnej značke, ktorých je v tejto kategórii na trhu habadej.

Úspornejšie nehľadajte

Ak si teda vyberieme ktorýkoľvek Civic s ktorýmkoľvek motorom, nebudeme sklamaní, pretože Honda každému z nich nadelila špičkové parametre – tým je táto japonská značka povestná. Na pripomenutie môžeme uviesť, že "náš" testovaný Civic s motorom 1,6 i-DTEC, ktorý (a tu sa opakujeme) má pod kapotou 120 koní a 300 Nm, má kombinovanú spotrebu 3,6 litra a dokáže vytočiť tachometer nad 200 kilometrov za hodinu. Treba viac? Tu musíme ešte dodať, že motor sa poslušne a ľahko vytáča až do najvyšších otáčok, kde je hranica 4000 ot/min. Červené políčko na otáčkomery sa začína na číslici 4500, motor však krátkodobo znesie aj 5000 otáčok, tam však už zakročí obmedzovač.

Honda Civic

Dizajn: bližšie k realite

Honda Civic však nemá kapotu iba na to, aby tam schovávala svoj potenciál. Krásny na pohľad zvonku je celý dizajn civika. Nová generácia z roku 2011 zmenila jeho kozmický výzor a viac ho priblížila vzhľadovo ku konvenčným modelom. Je síce pravda, že niektoré charakteristické znaky pôvodného nového modelu zostali aj súčasnému, tie však organicky zapadli a nepôsobia rušivo, naopak ho skrášľujú. Takým je napríklad aj dvojité zadné okno so spojlerom, ktoré síce zhoršuje výhľad dozadu (hlavne pri cúvaní), ale z aerodynamického pohľadu má svoje opodstatnenie.

Honda Civic

Dizajn Hondy Civic je jedným z najkrajších. Na vonkajšom vzhľade nič nepôsobí rušivo. Každé zaoblenie a každá linka má svoje opodstatnenie a dobre zapadá. Uhladené tvary lahodia oku, pričom každý detail má spĺňať svoj účel. Z aerodynamického pohľadu sú zaujímavé okrem spojlera na zadnom okne napríklad aj aerodynamické krídelká na zadných blatníkoch pod koncovými svetlami, ktoré majú usmerňovať obtekanie vzduchu pri rýchlej jazde.

Priestor a variabilita

Honda Civic

Z bočného pohľadu pripomína Civic kupé, ibaže má dva páry dverí. Nuž ale, sú aj štvordverové kupé, tejto Honde sa však na rozdiel od nich nezvažuje strecha už od B-stĺpikov a cestujúc na zadných sedadlách by nad hlavami mali mať dosť miesta. Lenže vyššie položené zadné sedadlá tomu čiastočne bránia. Je to škoda, pretože je to jedna z mála chýb, ktorú tomuto autu možno z funkčného hľadiska vytknúť.

Honda Civic

Je to škoda aj preto, že zadná časť interiéru je tak variabilná, že to môže Civicu každý konkurent závidieť. Tie z batožín, ktoré sa nevojdú do zadného batožinového priestoru, môžu sa uložiť do priestoru pod zadnými sedadlami. Miesta je tam dosť a tam uložené predmety sú prístupné cestujúcim aj počas jazdy. Ak je však v aute len dvojica cestujúcich, potom po vyklopení zadných sedačiek (systém sklápania zadných sedadiel Magic Seats) vznikne vzadu ucelený priestor aj pre väčšie predmety.

Odklon od futurizmu

Testovaný Civic je model, ktorý Honda ako nový predstavila vo Frankfurte na jeseň roku 2011 a ktorý nahradil tzv. futuristický, predstavený v roku 2005. Testovaný Civic je po modernizácii ako model určený pre rok 2013. Nemá len nový motor 1,6 i-DTEC, ale aj ďalšie vylepšenia. Skvelé sú sedadlá, hlavne tie predné pre vodiča a spolujazdca, čalúnené textilom a alcantarou, aj keď ich Civic mal už predtým. Vylepšené by však malo byť ovládanie palubného počítača. Nám sa však vidí, že porozumiete mu až potom, keď sa nad jeho ovládaním poriadne zapotíte. Novú funkciu "folow me home" dostali predné svetlomety.

Výbave chýba len navigácia

Honde Civic 2013 pribudol ďalší stupeň výbavy Lifestyle (radí sa medzi tretí Sport a piaty Executive), práve tá výbava, v akej bol náš testovaný Civic. Z komfortných prvkov sme ocenili tie praktické, ako bixenónové svetlomety, zadnú cúvaciu kameru s prepojením na veľký displej umiestnený na palubnej doske, parkovacie čidlá vpredu i vzadu, tempomat, bezdrôtové pripojenie telefónu , dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel a ďalšie. Možno Honda mohla pridať do tejto výbavy ešte navigáciu, ktorú mnohé iné značky ponúkajú aj v nižších výbavách.

Honda Civic

Na druhej strane ani základná výbava S (S, Comfort, Sport, Lifestyle a Executive) modelu Civic 1,6 i-DTEC netrpí na suchoty z výbavy, keď má šesť airbagov, ESP, ABS, EBD, BA, asistent rozjazdu, denné LED svietenie, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, multiinformačný dispelej LCD, ovládač režimu ECO, asistent radenia, elektrické ovládanie predných i zadných okien či iné.

Jazdí skvele

A ako Civic s menším turbodiesom jazdí? Na to by sa dalo odpovedať stručne: jazdí skvele! Trošku by sme prehnali, ak by sme pridali, že jazdí ako motokára. Ale boli by sme k takémuto hodnoteniu dosť blízko, pretože za volantom civiku sa vodič cíti nielen bezpečne, ale hravo zvláda aj vo vyšších rýchlostiach aj nepredvídané situácie. Civic má výkonný dynamický motor, agilný podvozok, presné riadenie a výborné brzdy. Motor dokáže zatiahnuť už od nízkych otáčok, má tichý a kultivovaný chod v každom režime (Civic 1,6 i-DTEC využíva funkciu aktívneho potlačovania hluku pomocou špeciálnych mikrofónov a reproduktorov autorádia, čo potom v kabíne vytvára protihluk), vrátane chodu na voľnobežné otáčky.

Honda Civic

"Dlhá" prevodovka

Čím nás počas testu Civic mimoriadne prekvapil bola spotreba. Motor je úsporný v každom režime, najmä vďaka svojmu konštrukčnému riešeniu, ale aj veľmi dobre a precízne odstupňovaným prevodom šesťstupňovej mechanickej prevodovky s ručným radením. Tak pri rýchlosti 90 km/h na šiesty prevod sa motor vytočí len na 1500 otáčok, na "päťke" je to 1900 otáčok. Výborné je to aj na diaľnici, kde pri limite 130 km/h sme mali pri "šesťke" na otáčkomeri len 2200 otáčok a na piatom prevode 2700 otáčok.

Spotreba z ríše snov

Príjemne nás prekvapila spotreba, keď pri bežnej jazde sa spotreba na palubnom počítači ustálila na hodnote 3,7 litra (pri jazde s vyslovene ľahkou nohou len 3,2 l/100 km!). Celková spotreba počas sedemdňového jazdenia bola 4,6 l/100 km. Keď sme prinútili kone pod kapotou zaberať naplno, spotreba bola 5,7 litra na sto kilometrov. Pre úspornú jazdu je určený režim jazdy ECO, ktorý sa zapína tlačidlom na prístrojovom paneli. Vizuálne sa vodič môže počas jazdy riadiť farbami na displeji digitálneho rýchlomeru, kde sa menia farby od úspornej zelenej po neúspornú modrú.

Honda Civic

K úspornej jazde prispieva aj systém stop/start, ktorý vypína a zapína motor pri neplánovanom státí, napríklad počas jazdy v kolóne alebo čakaní na križovatke na zelenú. Systém stop/start pracuje absolútne spoľahlivo a ani raz nás na križovatke nezradil. Kvôli požadovanej vyššej spoľahlivosti a dlhšej životnosti či výdrži musí však byť kvalitnejší s vyššou kapacitou. V Civiku má kapacitu 70 Ah a 620 A.

Verdikt

Honda Civic s novým menším turbodieselom je automobil, na ktorý môžu byť Japonci hrdí. Po 150 koňovej verzii má teraz Honda v ponuke aj menší, ale pritom dostatočne silný ďalší motor na naftu. Civic s týmto motorom okrem toho, že na ceste je rýchly a ľahko sa ovláda, je aj nesmierne úsporný. V ponuke konkurenčných značiek s rovnakým objemom motora ako má Civic sa nenájde ďalší tak úsporný. Príťažlivý je dizajn, možno aj preto, že je aj po facelifte ešte stále dosť extravagantný. Civic je aj praktický vďaka variabilite zadnej časti interiéru. Okrem vzhľadu láka najmä mladú klientelu aj na športové jazdné vlastnosti, za čo vďačí dobre vyladenému dynamickému podvozku. Výhodou Civika je aj široká a bohatá ponuka až piatich stupňov výbavy, pričom ani tej základnej nechýbajú potrebné prvky komfortu. Modelom s novým menším turbodieselom urobila Honda veľmi dobrý ťah na to, aby ešte viac zatraktívnila model Civic.

Plusy

  • príťažlivý dizajn
  • priestor vpredu a variabilita vzadu
  • pohodlné sedadlá
  • bohatá výbava
  • dynamický podvozok
  • úsporný a kultivovaný motor
  • ovládateľnosť a jazdné vlastnosti

Mínusy

  • výhľad dozadu pri cúvaní
  • ovládanie palubného počítača
  • miesto na zadných sedadlách

Technické údaje

Motorradový 4valec, nafta, 1597 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon88 kW/120 k pri 4000 ot/min
Krút. moment300 Nm od 2000 ot/min
Systém vstrekovaniapriame vstrekovanie, common rail
Emisie CO294 g/km
Prevodovka6stupňová manuálna
Max. rýchlosť207 km/h
Zrých. 0-100 km/h10,5 s
Hmotnosť prevádzková1310 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4300/1770/1440 mm
Rázvor náprav2595 mm
Rozchod kolies p/z1540/1540 mm
Rozmer pneumatík225/45 R17
Objem batož. priestoru477/487 - 1210 litrov
Objem paliv. nádrže50 litrov

Spotreba

mesto4,0 l/100 km
mimo3,3 l/100 km
kombinovaná3,6 l/100 km

Ceny

prvá cena modelu13 190 € * 15 590 € ** - 1,4 i-VTEC/100 k S
model s test. motorom18 590 € - 1,6 i-DTEC/120 k S
testovaný model22 690 € - 1,6 i-DTEC/120 k Lifestyle

* akciová cena
** cenníková cena

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň123456
50 km/h (ot/min)280017001200
90 km/h (ot/min)3100230019001500
110 km/h (ot/min)280023001900
130 km/h (ot/min)27002200

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-503,8
0-807,3
0-10010,5
0-12515,8

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30-603,4
60-904,6
80-1106,3

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.46/5000
2.89/5000
3.139/5000
4.*
5.*
6.207 km/h **

* - nemerané
** - max. rýchlosť udávaná výrobcom

Spotreba

Celková počas testu - 4,7 l/100 km

Prvky výbavy

Airbag vodiča (dvojstupňový) a spolujazdca (možnosť deaktivácie), bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny, aktívne hlavové opierky na predných sedadlách, protiblokovací systém bŕzd (ABS), rozdeľovač brzdnej sily (EBD), brzdový asistent (BA), stabilizačný systém (VSA), asistent pre rozjazd do kopca (HSA), aktívny elektrický posilňovač riadenia (EPS), predpínače bezpečnostných pásov na predných sedadlách, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, systém uchytenia detskej sedacky Isofix, svetelná signalizácia pri núdzovom brzdení, systém pre zmiernenie následkov nehody (CMBS), adaptívny tempomat (ACC), alarm, imobilizér, inteligentný multiinformacný LCD displej (i-MID), spínač ekonomického režimu Econ, indikátor radenia pre ekonomickú jazdu (SIL), systém start-stop, kožený volant, kožená hlavica radiacej páky, športové hliníkové pedále, duálna automatická klimatizácia, tempomat s nastaviteľným obmedzovačom rýchlosti, stierače s dažďovým senzorom, zadný stierač

Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.