TEST Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport

Štvrtok, 08 november 2012

Máloktoré auto, vari okrem Golfa, reprízuje svoj model v tak početných vydaniach ako japonská Honda svoj model Civic. Dokazuje to aj posledná, deviata generácia tohto kompaktného modelu, ktorý doteraz vždy exceloval svojimi motormi, ale aj vyspelým podvozkom. Počínajúc ôsmou, teda predposlednou generáciou Japonci pridali k cnostiam podvozku a pod kapotou aj netradičný "futuristický" strih karosérie, ktorý si Civic v roku 2006 obliekol a ktorý vtedy vyvolal množstvo polemík.

Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport
Honda Civic novej generácie je znamenitý turbodieselový model, jeden z najlepších vo svojej kategórii a radí sa medzi medzi najvážnejších konkurentov modelov Golf a Focus

Jedni vtedy nový model priam zbožňovali, iným sa pre zmenený vzhľad páčil menej. Mnohé z kritizovaného o šesť rokov neskôr, približne pred rokom, napravila deviata generácia Civika. Triezvejšie a trošku konvenčnejšie tvary karosérie opravili u časti priaznivcov tohto modelu názor na nový dizajn predošlej generácie a nový Civic sa znovu stal ich favoritom a bude vážnym hráčom v kategórii kompaktných áut.

Aj keď si Honda nepotrpí na počty predaných kusov, Civic ako by bol v tomto smere svetlou výnimkou. Za štyridsať rokov, čo sa model vyrába, z toho takmer desaťročie na britských ostrovoch, je viac ako dvadsať miliónov predaných civikov číslom, ktorému sa v Honde určite tešia. A keďže v našej garáži model Civic neparkuje, uvítali sme možnosť testovať tento mimoriadne príťažlivý automobil.

Umiernená extravagantnosť, väčšia praktickosť

Deviata generácia modelu nižšej strednej triedy má oproti predchodcovi umiernenú extravagantnosť a viac je zameraná na praktickosť. O novom Civiku by sa dalo povedať aj to, že ďalej rozvíja dizajnérsky štýl svojho predchodcu. Ten však bol podľa nás vzľadovo atraktívnejší ako je nový Cicic. Z funkčného hľadiska je však nový model konštrukčne vylepšený. Napríklad lepšie sú vyriešné piate dvere už so štandardným stieračom a vďaka tomu je aj lepší výhľad dozadu. Auto je teraz nižšie, širšie a má lepšiu aerodynamiku. S koeficientom odporu vzduch 0,27 sa radí medzi najnižšie vo svojej kategórii.

Je z čoho vyberať

Výbava Sport testovaného Civika je prvá najvyššia z piatich ponúkaných, čo u Hondy znamená, že k nej sa už takmer nič neprikupuje. V tejto konfigurácii zaplatí zákazník za Civika vo výbave Sport 22 090 eur. Prvá cena Hondy Civic vyjde kupujúceho na 15 590 eur a zaplatí ich za model 1,4 iVTEC v základnej výbave S. Silnejší benzínový motor má zdvihový objem 1,8litra, výkon 140 koní a cena tejto verzie sa začína na sume 17 190 eur. Najlacnejší diesel s rovnakým motorom, ako má testované auto, ale s výbavou S, stojí 19 990 eur. Takže dá sa z čoho vyberať.

Priestranný interiér, bohatá výbava

Interiér nového Civic pôsobí luxusnejším dojmom ako jeho predchodca. Príjemné sú mäkčené plasty prístrojového panela, volant má správnu veľkosť i hrúbku venca, sedadlá sú pohodlné a ľahko nastaviteľné. Textilné poťahy majú kvalitné spracovanie.

Posádka na predných i zadných sedadlách má dostatočne veľký priestor a v nižšej strednej triede patrí nový Civic určite medzi najpriestrannejšie hatchbacky.

O batožinovom priestore s objemom štedrých 477 litrov to platí rovnako. Navyše má dvojité dno, ale je bez rezervného kolesa, ktoré nahrádza kompresor a lepiaca súprava. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne takmer rovná plocha a objem úložného priestoru sa zväčší na 1200 litrov, ak je auto bez rezervy, potom až 1378 litrov. Ukážkou variability sú výklopné sedáky zadných sedadiel. Pri tomto usporiadaní vznikne medzi operadlami predných a zadných sedadiel nový veľký úložný priestor, v ktorom možno previezť napríklad aj dva bicykle. Aj vďaka ním je Civic jedným z najpraktickejších v triede.

Netradičná architektúra palubnej dosky

Dizajn palubnej dosky je zvláštny, až futuristický. Ale aj praktický, prehľadný a funguje dobre. Trom kruhovým prístrojom priamo pred vodičom dominuje analógový otáčkomer a asistujú mu teplomer chladiacej kvapaliny a palivomer. V pozadí kraľuje veľkosťou grafiky najmä digitálny rýchlomer, tiež informačný displej s aktuálnymi prevádzkovými údajmi. Takéto riešenie možno každému nevyhovuje, nám sa však páči. Navyše, nenájdete ho v každom aute.

Pod kapotou silný diesel

Pred samotným testovaním sme boli zvedaví, či novému Civiku zostalo niečo aj zo športového ducha. Aj to sme sa chceli počas týždňového testu o tomto krásavcovi dozvedieť. Najmä keď pod kapotou má motor s objemom 2,2litra a slušný výkon 150 koní. Je naftovým zástupcom Hondy nielen v modeli Civic, ale aj vo väčšom Accorde, ale aj v CR-V. Motor vďaka zníženým trecím stratám, optimalizovanému tvaru spaľovacieho priestoru, novému medzichladiču stlačeného vzduchu a ďalším vylepšeniam je úsporný – v Civiku má predpísanú spotrebu len 4,2 litra nafty na 100 kilometrov, emisie 110 g/km a svojimi parametrami spĺňa emisnú normu Euro 5.

Jazda: Civic - pán ciest

Ak ešte zoberieme do úvahy riešenie podvozku Civika, a to, že na prednej náprave nájdeme vzpery McPherson a vzadu nie viacprvkovú nápravu, ale vlečené ramená so skrutnou priečkou, že výkon motora sa na kolesá prednej nápravy prenáša cez šesťstupňovú mechanickú prevodovku s ručným radením, že Honda úspešne naladila pruženia, napriek tomu sme očakávali skvelú jazdu, čo sa aj v plnej miere potvrdilo. S autom sme sa dokonale zžili. Dalo vždy, za každých okolností a pri každej rýchlosti na naše pokyny, čo nás utvrdilo v presvedčení, že ani nový Civic nestratil nič z vlastností, ktoré ho vždy sprevádzali.

Páčilo sa nám, ako svoj výkon Civic počas jazdy prezentuje. Akcelerácia na stovku pod deväť sekúnd je výborná, ale nám lahodilo, že auto zrýchľuje akosi samovoľne, nenútene. Rovnako príjemné je radenie šesťstupňovej prevodovky, ktorej dlhšie odstupňovanie robí radosť napríklad pri jazde na diaľnici. Idete limitovanou rýchlosťou 130 km/h, pozriete sa na otáčkomer a ručička mieri na neskutočne nízkych 2100 otáčkach. Na druhej strane – potrebujete náhle zrýchliť? Žiadny problém: z 80 na 120 km/h to Civic dokáže len za niečo viac ako šesť sekúnd. Motor sa do 5000 otáčok vytáča neskutočne ochotne. Ak by ste skúšali, dajte si potom pozor, pretože na "trojke" to môže byť v okamihu až 155 km/h, a to policajti ani na diaľnici netolerujú.

Správanie sa na ceste má nový Civic neporovnateľne lepšie ako jeho predchodca. Zariadili to nové mäkšie pružiny a nové hydraulické silentbloky namiesto gumových na zadnej náprave. Jazda je tak komfortnejšia a pokojnejšia, náprava má lepšie tlmenie rázov, kolesá ani na zlej ceste neodskakujú a lepšie je aj pohlcovanie valivého hluku od vozovky.

Ekonomickej jazde pomáha aj farebná grafika

Pri jazde nás zaujala premenlivá farebná grafika pri zobrazovanej aktuálnej rýchlosti. Mení svoju farebnosť od zelenej po modrú podľa toho, ako ekonomicky alebo neúsporne jazdíte. Je to pre vodiča dobrá pomôcka vtedy, ak chce svoj jazdný štýl "naladiť" na úspornú jazdu. Potom sa výsledok v podobe nízkej spotreby určite dostaví. Pri takomto štýle nebol problém jazdiť v rozmedzí od 4,5 do 5,0 litrov na sto kilometrov. Výrobcom udávaných 4,2 l/100 km je pri reálnej jazde ťažko dosiahnuteľný. Spotreba okolo 5,6 l/100 km dosiahnutá počas testu je však pri bežnej cestovnej jazde reálna.

Záver

Deviate vydanie kompaktného hatchbacku Hondy Civic by malo byť pochuti európskemu zákazníkovi, pre ktorého je tento model šitý. Aj preto sa už desať rokov vyrába v Európe, na britských ostrovoch. Civic je v nižšej strednej triede jednou z tých "trvaliek", ktoré si aj po rokoch držia cenu. To, samozrejme, pri tradičnej kvalite, kultivovanosti, konštrukčnej vyspelosti, komforte, výkonoch, jazdných vlastnostiach, bezpečnosti, teda v tom, v čom možno Civic porovnávať s konkurenčnými modelmi. To sú vlastnosti, ktoré Hondu Civic držia v elitnej skupine rodinných hatchbackov ako VW Golf či Ford Focus.

Páčilo sa nám

  • mimoriadny dizajn
  • priestranný a variabilný interiér
  • kultivovaný, silný a tichý motor
  • odhlučnenie kabíny
  • záťah motora od nízkych otáčok
  • nízka spotreba
  • naladenie podvozku
  • jazdné vlastnosti
  • bohatá výbava
  • jazdný komfort
  • presné a ľahké radenie

Mohlo by byť iné

  • horší výhľad pri cúvaní
  • na cúvanie s kamerou si treba zvyknúť
  • vyššia cena

Najdôležitejšie údaje (Civic)

Motorradový 4valec, nafta, 2199 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon110 kW/150 k pri 4000 ot/min
Krút. moment350 Nm od 2000 – 2750 ot/min
Systém vstrekovaniapriame vstrekovanie, common-rail
Spotreba komb.4,2 l/100 km
Emisie CO2110 g/km
Prevodovka6stupňová manuálna
Max. rýchlosť217 km/h
Zrých. 0-100 km/h8,3 s
Hmotnosť prevádzková1425 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4300/1770/1440 mm
Rázvor náprav2595 mm
Rozchod kolies p/z1540/1540 mm
Rozmer pneumatík225/45 R17
Objem batož. priestoru477/1200/1378 litrov
Objem paliv. nádrže50 litrov

Ceny

prvá cena modelu15 590 € - 1,4 i-VTEC/100 k S
model s test. motorom19 990 € - 2,0 i-DTEC/150 k S
testovaný model22 090 € - 2,0 i-DTEC/150 k Sport

Namerané hodnoty (honda)

Prevod. stupeň123456
50 km/h (ot/min)..................
90 km/h (ot/min)2800210017001500
110 km/h (ot/min)260020001800
130 km/h (ot/min)24002100

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-503,3
0-806,5
0-1008,9
0-12514,9

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30-603,5
60-904,9
80-1206,4
100-1306,8

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.49/5000
2.96/5000
3.155/5000
4.208/5000
5.*
6.*

* - nemerané

Spotreba

  • Celková počas testu: 5,6 l/100 km

VÝBAVA

Bezpečnostné prvky

  • i-SRS airbag u vodiča (dvojstupňový)
  • SRS airbag u spolujazdca s možnosťou deaktivácie
  • Bočne airbagy vpredu
  • Hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny
  • Aktívne hlavové opierky hlavy s kompenzáciou ochrany krčnej chrbtice
  • Protiblokovací systém bŕzd (ABS)
  • Rozdeľovač brzdnej sily (EBD)
  • Brzdový asistent (BA)
  • Stabilizačný systém (VSA)
  • Asistent pre rozjazd v kopci (HSA)
  • Aktívny elektricky posilňovač riadenia (EPS)
  • Predpínače bezpečnostných pásov na predných i zadných sedadlách
  • Systém uchytenia detskej sedačky ISOFIX

Ochrana vozidla

  • Imobilizér
  • Selektívne otváranie dverí
  • Alarm
  • Diaľkovo ovládané centrálne zamykanie

Vyhotovenie interiéru

  • Kožený volant hlavica radiacej páky
  • Športove hliníkové pedále

Funkcie a technológie

  • Inteligentný multiinformačný displej
  • Spínač ekonomického režimu ECON
  • Indikátor radenia pre ekonomickú jazdu
  • Systém stop/start

Komfort

  • Duálna automatická klimatizácia
  • Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
  • Stierače s dažďovým senzorom
  • Zadný stierač
  • Zadná parkovacia kamera

Audio a komunikácia

  • Autorádio s podporou MP3
  • USB/AUX vstup, kompatibilný s prehrávačmi iPod
  • 6 reproduktorov
  • Ovládanie autorádia na volante
  • Mikroanténa v tvare žraločej plutvy

Vonkajšie osvetlenie

  • Predné hmlové svetlá
  • Denné svietenie – LED
  • Tretie brzdové svetlo

Kolesá

  • 17" kolesá z ľahkých zliatin
  • Súprava na opravu pneumatiky

Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.