TEST Honda Civic Type R Plus

Štvrtok, 30 október 2008

Niektoré autá sa tvária ako športové, iné sú nimi naozaj. Práve takým je Honda Civic Type-R. Nemá síce turbo ako väčšina ostrých konkurentov, zato sily na rozdávanie jej nechýba. Atmosférický dvojlitrový benzínový motor s dvesto a jedným koňom je práve tým srdcom pod kapotou, ktorý dokáže rozohniť aj najväčšieho "kľuďasa" a vliať do jeho žíl dostatok adrenalínu. Aspoň jeden dôkaz: zrýchľuje na stovku za 6,6 sekundy.

Športovec telom i dušou

Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus

Nielen zrýchlením a dynamikou je Honda Civic Type-R výnimočný hot hatch. Vzhľadu nového civika sa dostalo ocenenia už vtedy, keď sa objavil sériový päťdverový model. Už tomu prischol prívlastok futuristický. A Type-R? Stačí, keď si ho pozriete spredu, zboku či zozadu, odvšadiaľ je dizajn tohto trojdverového ostrého hatchbacku úchvatný. S podvozkom zníženým o jeden a pol centimetra vyzerá, ako by bol prisatý k vozovke a zároveň pripravený na skok. Nový atmosférický motor s variabilným časovaním má rovnaký výkon ako jeho predchodca (+ 1 konská sila navyše), ale nedosahuje ho pri 7400 otáčkach, ale pri 7800 ot/min, a tak dokáže pružnejšie reagovať na pokyny plynového pedála.

Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus

Agresívny ako zvonku je aj jeho vnútrajšok. Kam sa len pozriete, všade samé extra. Volant, prístrojová doska, kovové odľahčené pedále či športové sedadlá Recaro, to všetko spolu s kovovými dekoratívnymi doplnkami dýcha športom. A k tomu na viacerých miestach aj znak Type-R. Športový Civic je štvorsedadlový, aj keď sedenie vzadu je skôr pre deti alebo postavy nižšieho vzrastu. Ako máloktorý športový automobil disponuje batožinovým priestorom (s dvoma dnami, spodným na menšie predmety), veľkým až 485 litrov, a po jednoduchom sklopení zadných sedadiel (stačí na to jedna ruka) vznikne rovná plocha a objem sa zväčší na 1550 litrov.

Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus

Pred jazdou sa nadýchnime zhlboka a užívajme si tak trochu extravagantný vnútrajšok športového civika. Vychutnajme si športový kokpit vodiča, pohodlie červeno-čiernych alcantarou a červenou pevnou látkou čalúnených sedadiel, z objatia ktorých hravo dosiahneme na hliníkovú hlavicu radiacej páky, na kožou obšitý multifunkčný volant správnej veľkosti, priemeru i tvarovania, na hliníkové pedále a na ostatné ovládacie prvky rozmiestnené podľa náhodného vzorca. Každému ovládaču však tvorca interiéru pridelil také miesto, ktoré je v dobrom dosahu a na ktoré si vodič po čase zvykne. Isto netreba zdôrazňovať, že Type-R má v interiéri kvalitné materiály, spracovanie i tvarovanie – sedadiel, prístrojového panela i ostatných častí na vysokej úrovni.

Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus

Už predchádzajúci model udivoval svojimi jazdnými výkonmi, ktoré nový
Civic Type R minimálne vyrovnáva. K väčšej živosti motora prispievajú okrem iného nová konštrukcia nasávacieho potrubia, elektronické ovládanie škrtiacej klapky a nový ľahší zotrvačník. Aj vďaka nim zrýchľuje Type R na stovku za 6,6 a dokáže vytlačiť ručičku rýchlomera na číslicu 235 km/h. K týmto hodnotám i dynamickému zrýchľovaniu napomáha aj veľmi dobre odstupňovaná 6stupňová mechanická prevodovka s ručným hladkým a veľmi presným radením. Navyše s krátkymi dráhami, práve takými, aké má mať skutočne športový automobil. Krokom späť by sa mohlo vidieť nahradenie nezávislého zavesenia zadnej nápravy jednoduchšou torznou tyčou, ale to sa pod negatívny vplyv na jazdné vlastnosti nepodpísalo.

Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus

Civic Type- jazdí skvele, po predchodcovi má športové gény, ale najmä o 15 mm nižší podvozok, nové pružiny a ložiská, kvalitnejšie tlmiče, tuhšie a presnejšie riadenie s lepšou odozvou na povely od volantu, dodatočné výstuhy karosérie a 18palcové pneumatiky so 40percentným profilom. Úžasný je dvojlitrový nepreplňovaný motor. Jeho najvyšší krútiaci moment 193 Nm začína síce až pri 5600 otáčkach, neznamená to však, že ho aj pri bežnej jazde musíme vytáčať až k tejto hranici. Pri takejto jazde vystačíme s otáčkami v rozmedzí dva a pol až tri a pol tisíc. Má to výhodu, že ušetríme na palive a nezvýšime si adrenalín.

Aj pri vyšších otáčkach, tak do päť až päť a pol tisíca sa Type-R správa krotko i veľmi kultivovane. To druhé mu zostáva aj po prekročení 5500 otáčok, krotkosť však nahradí ostrosť a keď sa blíži ručička otáčkomera k 8000, potom je to spev štyroch (valcov) v úžasnej tónine. Motor Type R-u sa práve tu prebúdza k životu. V krvi vodiča sa hromadí adrenalín a je len na ňom, aby opraty udržal nakrátko. Potom je to súzvuk zábavy, rýchlosti a skvelého pocitu zo športovej jazdy. Ak ste však turisticky umierneným vodičom, Type R si vás bude rovnako vážiť a odmení sa vám pokojnou, zato však pri predbiehaní bezstresovou jazdou. A ak pri takejto jazde natrafíte na cestu s jamami či inak nekvalitným povrchom, aj s nimi si Type-R poradí, pretože ich dokáže natoľko utlmiť, že do kabíny preniknú (ak vôbec) už značne utlmené.

Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus

Pri rýchlej jazde Civic Type R má vlastnosti naozajstného športového automobilu. Má rád priamu rýchlu jazdu, kde mu možno k lepšiemu prítlaku na zadnú nápravu pomáha efektne vyzerajúce zadné krídlo (ale zároveň sťažuje výhľad dozadu). Viac sa však Type-R vyžíva na členitej ceste plnej zákrut, kde môže ukázať prednosti športovo ladeného automobilu. Je radosť sa tu pohrávať so skvelým šesťstupňovým manuálom, ktorý perfektne, v krátkych dráhach a hladko radí. Auto sa ani v rýchlych prejazdoch zákrutami takmer nenakláňa, dobre drží stopu a pôsobí isto a bezpečne. Ostrejšie brzdy s rýchlym nástupom spoľahlivo postrážia rýchlosť i bezpečnosť auta i posádky.

Honda Civic Type R Plus Honda Civic Type R Plus

Za nespornú výhodu Type-R-u považujeme, že ako športový automobil dokáže ponúknuť veľmi príjemný jazdný komfort aj na cestovanie na dlhšie vzdialenosti po rýchlostných komunikáciách či diaľnici. Tiež jeho veľmi dobrú a bohatú výbavu, ktorá okrem iného komfortu ponúka xenónové svetlomety, duálnu automatickú klimatizáciu, audio s CD a MP3 prehrávačom, tempomat, dažďový senzor a iné.

Ak by sme mali Hondu Civic Type R porovnávať s konkurenciou ostatných na našom trhu ponúkaných ostrých hachbackov, ako Ford Focus ST, Renault Mégane Sport či VW Golf GTI, Civic Type R má točivejší motor, je podľa nás ostrejší i športovejší. A to sú určite prednosti, ktoré zavážia.

Páčilo sa
- jedinečný športový dizajn
- točivý motor so športovým výkonom
- dynamická jazda
- jazdné vlastnosti a jazdný komfort
- zvuk motora vo vyšších otáčkach

Páčilo sa menej
- výhľad dozadu cloní zadný spojler
- miesta na zadných sedadlách

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, benzín, 1998 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 201 k (148 kW) pri 7800 ot/min
Príprava paliva Elektronicky riadené vstrekovanie paliva
Krút. moment 193 Nm pri 5600 ot/min
Spotreba komb. 9,1 l/100 km
Emisie CO2 215 g/km
Prevodovka manuálna 6stupňová
Naj. rýchlosť 235 km/h
Zrých. 0-100 km/h 6,6 s
Dĺžka/šírka/výška 4270/1785/1445 mm
Rázvor náprav 2620 mm
Rozmer pneumatík 225/40 R18
Hmotnosť pohotovostná 1263 kg
Objem batož. priestoru 485/1352 litrov
Objem paliv. nádrže 50 litrov
Cena
základná modelu Civic 599 000 Sk* (Type S 1,8/140 k)
najnižšia cena s test. motorom 735 000 Sk* (Type R Race 2,0/201 k)
testovaný model 809 000 Sk* (Type R Plus 2,0/201 k)

* akciové ceny

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 2 3 4 5 6
50 – 80 km/h 2,8 3,9 4,8
60 – 90 km/h 4,1 5,1 6,8
80 – 110 km/h 3,9 5,4 6,8 9,5
100-125 km/h 4,8 6,2 8,3
60 km/h 5200 3600 2700 2200
90 km/h 5550 4200 3400 2700
130 km/h 4980 4000
Max. rýchl. km/h 94 128 172 212 (pri 8200 ot/min)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Spotreba l/100 km 8,3 l/100 km

Bezpečnosť
ABS + EBD
Kotúčové brzdy vpredu i vzadu
Stabilizačný systém VSA
Airbag na strane vodiča a spolujazdca
Bočné a hlavové airbagy
Predpínače bezpečnostných pásov
Posilňovač riadenia
Vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
Predné hmlové svetlá
HID-xenonové svetlomety
Automatické zapínanie svetiel
Ostrekovače predných svetiel
Uchytenie detskej sedačky ISO FIX vzadu
Kontrolka zapnutia bezpečnostných pásov
Dažďový senzor

Komfort
Klimatizácia automatická dvojzónová
Autorádio s CS a MP3 prehrávačom a ovládaním na volante
Elektricky ovládané okná dverí
Elektricky ovládané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá
Výškovo nastaviteľný volant
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
Sklopné zadné sedadlá delené 3:2
Palubný počítač
Tempomat
Kožený volant s červeným Type-R prešívaním
Metalický lak
Indikátor športového režimu motoru i-VTEC
Snímač vonkajšej teploty

Ochrana automobilu
Imobilizér
Diaľkovo ovládané centrálne zamykanie
Alarm

Vonkajší efekt
Zadný spojler
Disky kolies z ľahkých zliatin
Športové hliníkové pedále

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.