TEST Honda Jazz 1,4 Comfort

Pondelok, 06 júl 2009

Najmenšia v Európe predávaná Honda Jazz je zameraná predovšetkým prakticky. Nie iba kvôli vyššej stavbe karosérie, ale najmä svojim priestranným a variabilným interiérom porovnateľným s automobilmi nižšej strednej triedy. Aj vďaka tomu si Jazz získal obľubu zákazníkov. Iba v Európe sa tohto modelu predalo vyše dva milióny exemplárov. Uvítali sme preto možnosť vyskúšať si v redakčnom teste jeho druhú generáciu.

Priestor, flexibilita, dynamika a výkon

Honda Jazz
Praktický a pohodlný automobil, pod kapotou sto koní a na ceste skvelá dynamika

Už predchádzajúca generácia si získala veľkú popularitu a priazeň zákazníkov najprv doma v Japonsku a neskôr aj v USA. Tu dostala rad ocenení a ujala sa aj v Európe, až tak, že na starom kontinente sa "malý" Jazz stal najpredávanejším modelom Hondy. Aj preto japonský výrobca pri navrhovaní druhej generácie Jazzu zvolil radšej cestu evolučného prerodu a pôvodnú koncepciu iba doviedol do väčšej dokonalosti. Oproti predchodcovi je nový Jazz o málo dlhší i širší, pričom výška zostala nezmenená.

Väčšími zmenami prešiel interiér. Modernejšia je prístrojová doska a lepšie je aj sedenie na predných i zadných sedadlách. Vpredu si najmä vodič nájde za volantom pozíciu, ktorá mu najviac vyhovuje a môže si volant nastaviť aj pozdĺžne, čo pri staršom modeli možné nebolo. Dosť miesta je aj pre cestujúcich na zadných sedadlách vďaka zväčšenému rázvoru náprav, ale aj na šírku, pre nohy i nad hlavou. To najmä vďaka väčšej vnútornej dĺžke, na druhej strane má však nový Jazz kvôli dlhšiemu interiéru o 45 litrov menší batožinový priestor ako jeho predchodca. Napriek tomu je s objemom 337 litrov jeden z najväčších v segmente malých áut.

Honda Jazz
Aj keď Jazz pripomína štýl minivanu, má svoje kúzlo i štylistickú výnimočnosť

Jazz si vás získa už tým ako vyzerá. Má svoje kúzlo a štylistickú výnimočnosť. Aj napriek tomu, alebo práve preto, že jeho karoséria je postavená v štýle minivanu a vyzerá dynamicky. Vo vnútri ladí nový moderný a ergonomicky veľmi vyvážený priestor, multifunkčný volant s hrubším vencom, palubná doska podobná tej zo Civicu. Agresívnejším a dynamickejším dizajnom a modernejším interiérom má Jazz druhej generácie prilákať nových zákazníkov, najmä z radov mladšej generácie. Aj nový model, podobne ako starší, ponúka Honda buď s benzínovým motorom 1,2 litra (len vo výbave S a Trend), alebo 1,4 (vlastne 1,3 litra, keďže objem je 1339 cm³) s tromi stupňami výbav Comfort, Sport a Ecxlusive. My sme testovali Jazz so silnejším motorom vo verzii Comfort.

Honda Jazz
Pracovisko vodiča skrášľujú kruhové prístroje, multifunkčný volant a stredový panel

V interiéri upúta najviac to, čomu konštruktéri venovali najviac pozornosti: maximálna praktickosť, flexibilita a z toho vyplývajúca užitočnosť. Napríklad variabilita zadných sedadiel: sedáky sa dajú unikátne vyklopiť smerom hore, čím vznikne za operadlami predných sedadiel veľký priestor vhodný aj na prevážanie vyšších predmetov, čo by ste u iných značiek hľadali zbytočne. Alebo – jednoduchým sklopením zadných sedadiel možno jediným pohybom vytvoriť za prednými sedadlami "malé letisko" s takmer rovnou podlahou. Stačí si to vyskúšať a hneď si položíte otázku, prečo takto jednoduchú a praktickú vec ľudia nevymysleli už skôr. A ďalej: pod zadnými sedadlami je pri bežnom usporiadaní sedadiel priestor na ukladanie menších batožín. Alebo: batožinový priestor má viacpolohovú poličku, ktorá umožňuje tento priestor rozdeliť podľa vašich požiadaviek a vytvoriť "dvojitý kufor".

Benzínový motor Hondy Jazz má z objemu 1,4 litra oproti predchodcovi zvýšený výkon z 83 na rovných 100 koní, čo sa na ceste prejavuje vyššou dynamikou i väčšou pružnosťou. Teraz nemusíme pri každom spomalení podraďovať, alebo naopak – pri predchádzaní pomalších áut preraďovať na vyšší prevod. Je to dané vyšším výkonom motora, jeho vcelku dobrým záťahom aj v oblasti nižších otáčok, ale najmä novým systémom plynule premenlivého časovania a zdvihu ventilov i-VTEC.

Honda Jazz
Sklopením zadných sedadiel sa vytvorí veľký priestor s takmer rovnou podlahou

Nie je úplne bežné, aby motor s objemom len 1339 cm³ mal výkon sto koní, u Hondy to však neprekvapuje. Najvyšší výkon dosahuje pri 6000 otáčkach a krútiaci moment 128 Nm vrcholí pri 4800 otáčkach. Popri vysokom výkone si pozornosť zasluhuje aj pozoruhodne nízka spotreba paliva – nám počas testu nameral palubný počítač neuveriteľných 5,2 l/100 km, s ľahšou nohou sme však zaznamenali aj spotrebu len 4,6 l/100 km.

Motoru dobre asistuje päťstupňová manuálna prevodovka (Jazz s týmto motorom sa dodáva aj so 6stupňovou automatickou), ktorá má dobre odstupňované prevody a presne a ľahko radí. Aj vďaka nej dokáže Jazz jazdiť veľmi úsporne. Napriek tomu si myslíme, že Honda Jazz s týmto silnejším motorom by mala byť vybavená nie s päť-, ale so šesťstupňovým manuálom. Najmä jazda po diaľnici si to doslova pýta, pretože pri rýchlosti 130 km/h sa otáčkomer zastaví až na číslici 3800, kedy už zvuk motora začína viac prenikať do kabíny.

Šiesty prevodový stupeň by znížil otáčky, hluk i spotrebu paliva. Pri väčšine jázd sme vystačili s otáčkami od dvoch do tri a pol tisíc, kde Jazz odvádza najlepšiu prácu. Vtedy sa motor prejavuje príjemne kultivovane a jazdí v priemere od päť do päť a pol litra na sto kilometrov. V rozmedzí od 4000 do 6000 otáčok už "žije" naplno, je však aj hlučnejší, ťahá viac benzínu z nádrže a aj spotreba sa šplhá k hranici siedmich litrov.

Honda Jazz
Dynamický dizajn Hondy Jazz druhej generácie má prilákať nových zákazníkov

Okrem toho, že motor Jazzu je až neuveriteľne tichý, podobnú chválu môžeme vysloviť aj kvalite jazdy. Podvozok je dostatočne odhlučnený, takže posádku nerovnosti vozovky príliš nerušia. Jazz dokáže celkom dobre odfiltrovať aj výraznejšie výtlky, pretože to hravo zvládajú jeho tlmiče. V zákrutách sa nakláňa iba minimálne, čo platí aj o ostrejších prejazdoch. Riadenie sa nám videlo dostatočne intuitívne i dostatočne citlivé. Pochvala patrí brzdám, ktoré sú síce ostrejšie, ale na to sa dá zvyknúť. Majú rýchly nástup i dobrý účinok v každej situácii.

Honda Jazz je spoľahlivá a veľmi praktická. Kto od automobilu požaduje tieto vlastnosti, môže zamerať pozornosť práve na toto supermini. Perfektne vyzerá, má priestranný a veľmi variabilný interiér, bohatú a praktickú výbavu, veľmi dobré jazdné a dynamické vlastnosti, nízku spotrebu, kultivovaný i dostatočne výkonný motor. Je to auto pre ľudí, ktorí majú radi primerané pohodlie. Ak hľadáte automobil s týmito vlastnosťami, potom Honda Jazz môže byť tou správnou voľbou.

Páčilo sa

  • príťažlivý dizajn
  • priestranný a variabilný interiér
  • tichý, kultivovaný, dynamický a úsporný motor
  • "čitateľné" jazdné vlastnosti
  • presné riadenie
  • hladké a presné radenie
  • vynikajúca spotreba
  • účinné brzdy
  • výborné predné sedadlá

Páčilo sa menej

  • vyššia cena
  • pri vyšších otáčkach vyššia hlučnosť motora
  • chýba 6stupňová prevodovka

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, benzín, 1339 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon73 kW/100 k pri 6000 ot/min
Krút. moment128 Nm pri 4800 ot/min
Príprava palivaelektronicky riadené vstrekovanie
Spotreba komb.5,4 l/100 km
Emisie CO2128 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť182 km/h
Zrých. 0-100 km/h11,4 s
Hmotnosť pohotovostná1071 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v3900/1695/1525 mm
Rázvor náprav2500 mm
Rozchod kolies p/z1480/1460 mm
Rozmer pneumatík175/65 R 15 (zimné)
Objem batož. priestoru337/883 litrov
Objem paliv. nádrže42 litrov

Ceny

základný model11 900 eur (358 499 Sk) – 1,2/90 k S
testovaný model15 050 eur (453 396 Sk) – 1,4/100 k Comfort

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
60 km/h (ot/min)3800260020001700
90 km/h (ot/min)405031002600
130 km/h (ot/min)3800
50 – 80 km/h (s)4,15,48,5
80 – 110 km/h (s)6,19,011,7
100 – 125 km/h (s)8,811,6
Max. rýchl. (km/h pri ot/min)51/6500102/6500142/6500175/6000

Bezpečnosť

  • ABS + EBD
  • Stabilizačný systém VSA
  • Airbagy čelné, bočné a hlavové
  • Predpínače bezpečnostných pásov
  • Kotúčové brzdy vpredu i vzadu
  • Posilňovač riadenia
  • Vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
  • Aktívne opierky hlavy vpredu
  • Imobilizér
  • Uchytenie detskej sedačky ISOFIX
  • Kontrolka zapnutia bezpečnostných pásov
  • Smerové svetlá v spätných zrkadlách

Komfort

  • Automatická klimatizácia
  • Palubný počítač
  • Multiinformačný display
  • Autorádio s prehrávačom CD+MP3
  • Ovládanie autorádia na volante
  • Konektor vstupu AUX
  • Diaľkovo ovládané centrálne zamykanie
  • Elektricky ovládané predné okná
  • Elektricky ovládané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá
  • Výškovo i pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Delené a sklopné zadné sedadlo v pomere 3:2
  • Indikátor radenia pre ekonomickú jazdu
  • Metalická farba

Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz Honda Jazz
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.