TEST Hyundai i10 1,2 MPI Comfort

Streda, 12 február 2014

Najmenší Hyundai i10 druhej generácie je v predaji od novembra minulého roka. Keď sa kórejská automobilka pripravovala nahradiť jeho predchodcu, určite tak robila s odhodlaním zatriasť najmenšou kategóriou mini a dala svojmu novému modelu do vienka danosti, ktoré ho môžu vyniesť na vrchol medzi všetkými supermini, ktoré trh nielen na Slovensku ponúka.

1 DSC 0025
Hyundai i10 novej generácie vynáša model najmenšieho segmentu na jeho vrchol

Po premiére na autosalóne vo Frankfukte v septembri minulého roku sa nová generácia malého mestského hatchbacku dostala v novembri minulého roka do predaja aj u nás.

Prvá generácia Hyundai i10 vychádzala z modelu Atos, ale dnešný i10 je od svojich predchodcov na míle vzdialený. Hyundai urobil s novou generáciou svojho najmenšieho modelu skok, ktorý by sme mohli nazvať skokom do inej galaxie.

Širší a vyšší

Nový i10 je dlhší o 80 mm, o 65 mm širší, ale na výšku má o 50 mm menej ako jeho predchodca. Ponúka väčší vnútorný priestor, aj batožinový priestor je väčší, má 252 litrov. Zvonku má športovejšie tvary a viacerými exteriérovými riešeniami pripomína najnovšie väčšie modely Hyundai. Napríklad štýlová šesťuholníková maska chladiča akoby z oka vypadla z modelu Veloster.

6 DSC 0032
Dlhší, širší a nižší. A široká stavba – najmä z toho profituje jeho bezpečná jazda.

Nový Hyundai i10 vznikal v Európe pod taktovkou európskeho dizajnéra, ktorý predtým pôsobil u BMW. Model určený pre európskeho zákazníka má tak tvary, ktoré vyhovujú európskemu zákazníkovi. Má pätoro dverí a karosériu typu hatchback. Práve tento model sme dostali na týždenný test do našej redakcie.

Testovaný model mal elegantný metalizovaný lak tmavosivej farby, pod kapotou štvorvalcový benzínový motor s objemom 1,25 litra, výkonom 87 koní (64 kW) a najvyššiu výbavu Comfort. Pri jeho preberaní na test sme sa s novým i10 zoči-voči stretli po prvý raz, aj preto zapôsobil na nás silnejším dojmom ako sme očakávali.

Komfort vyšších tried

Ešte viac nás i10 prekvapil po tom, čo všetko má a čo dokáže. To, že bol v najvyššej výbave, ešte veľa nemusí znamenať. Ale ak si do neho sadáte bez použitia kľúča (stačí, ako ho máte pri sebe) a motor spustíte len stlačením tlačidla na prístrojovom paneli, to vám pri tomto mini vyrazí dych.

21 DSC 0052
Hyundai i10 iba maskuje, že patrí do segmentu A. On je niekde inde, vyššie. Vidieť to aj v pohodlnom a kvalitnom interiéri, ktorému dominuje nadštandardný komfort.

A to nie je všetko. Nechýba mu kompletná bezpečnostná výbava vrátane čelných, bočných a hlavových airbagov pre predné i zadné sedadlá, kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, palubný počítač, tempomat, automatická klimatizácia, prisvecovanie do zákrut, cúvacie senzory, elektrické okná vpredu i vzadu a nastavovanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel. Utópiou nie je ani monitorovanie tlaku v pneumatikách.

Dosť, dosť, dosť, pretože ďalšej výbavy je celý zoznam. Podstatné je to, že auto má všetko, čo vodič a posádka na cestách potrebujú. Takmer celá výbava je v cene modelu, za príplatok sú len metalický lak (330 eur), balík Smart (inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom a automatickou klimatizáciou – spolu za 600 eur) a balík Comfort (zadný parkovací senzor a tempomat – 450 eur). Takto vybavený i10 príde na na Slovensku na 11.679 eur, z čoho je 1380 doplatok na príplatkovú výbavu.

7 DSC 0002
To čo chýba mnohým aj väčším autám, má "malý" Hyundai i10, napríklad praktické odkladacie priestory v celom aute, alebo aj vo dverách vodiča či spolujazdca

Nielen komfortná výbava dvíha najmenší Hyundai i10 smerom hore. Spomeňme znovu jeho vzhľad, z ktorého má vonkajší pozorovateľ dojem, že vidí väčšie a dospelejšie auto, navyše s dizajnom, ktorý sa nosí vo vyšších kategóriách.

Kráľovské sedadlá

Po usadení sa za volant sa vzhľadom na rozmerné a masívne predné sedadlá – dlhý sedák a vysoké operadlá sedadiel čalúnených kvalitným čierno-modrým textilom – cítite minimálne ako v nižšej strednej triede. Vpredu ponúka kráľovsky veľký priestor a ani cestujúci na zadných sedadlách si nemôžu sťažovať, že majú málo miesta pre nohy alebo nad hlavou.

17 DSC 0055
Samostatná kapitola – rozmerné a pohodlné sedadlá vpredu pre vodiča i spolujazdca

Ak ste už v aute usadený, môžete vyraziť na jazdu. Ešte predtým si nastavíte sedadlo pozdĺžne i výškovo. Tiež volant, ale ten iba výškovo. Stlačíte spojkový a brzdový pedál (podmienka naštartovania), zatlačíte štartovacie tlačidlo a motor naskočí. Beží tak ticho, že sa musíte pozrieť na otáčkomer, či medzitým nezhasol. Na spodnej časti predného nárazníka pri hmlových svetlách sú LED diódy na denné svietenie, takže pred rozjazdom nemusíte zapínať svetlá. Potom si už môžete naplno užívať jazdu.

Tichý, kultivovaný, úsporný

Motor s 87 konskými silami pod kapotou dokáže uspokojiť všetky vaše požiadavky. Máme na mysli zrýchľovanie pri rozbiehaní či pri predbiehaní, hltanie kilometrov na členitých okreskách, ale aj jazdu po diaľnici. Tu však po prekročení "stovky" držíte radiacu páku s úmyslom zaradiť šiesty prevod, ten však päťstupňovému manuálu chýba. Škoda. Keby aspoň "päťka" bola dlhšia, lebo takto musíte pri limitnej diaľničnej rýchlosti 130 km/h znášať proti otáčkach 3600 za minútu zvýšený hluk v kabíne. Dlhšia päťka by to vylepšila a pokojnejšiemu a jeden malý komplex malého auta by bol preč.

16 DSC 0044
Nemá chybu: je výkonný, tichý a kultivovaný, navyše aj veľmi pružný a úsporný.

Motor poslušne reaguje na plynový pedál v celom spektre otáčok, má kultivovaný a tichý beh. Môže sa chváliť variabilným časovaním všetkých ventilov, aj vďaka tomu sa prejavuje jeho pružnosť v širokom spektre otáčok. Nerobí mu problém ochotne sa vytočiť k maximálnym 6000 otáčkam. Aj kúsok ďalej, ale potom pri 6500 otáčkach zastaví ručičku otáčkomera obmedzovač. A je mu jedno, či tam máte "dvojku" alebo "trojku", tých 90 km/h alebo 140 km/h i10 dosiahne!

V modeli i10 sme si nevedeli vynachváliť jeho pohonnú jednotku – benzínový dlhozdvihový štvorvalec s vŕtaním 71 mm a zdvihom 78,8 mm. Pekne zaberá už od 1500 otáčok, aj keď najvyšší krútiaci moment má až pri 4000 otáčkach. V bežnej jazde potom vystačíme s vytáčaním motora do 2500 otáčok a aj tak do každého cieľa prídeme načas. Navyše s tou najlepšou spotrebou.

"Šetrílek"

Takže spotreba! Ani po dynamickej jazde vám tankovanie na čerpacej stanici nevyženie z peňaženky všetko, čo v nej máte. Ale aj tu platí, že každý špás niečo stojí, teda aj rýchla jazda. Ale pokiaľ si nohu na plyne ustrážite, palubný počítač vás poteší so spotrebou pod šesť litrov. V našom prípade počas týždňového testu to bolo 5,7 l/100 kilometrov.

Ak vynecháte prudké zrýchľovanie a predbiehanie za každú cenu, potom reálna spotreba je pod päť litrov na sto kilometrov . Nám sa vydarila testovacia 70 kilometrová jazda s trasou mesto, diaľnica a okresná cesta. Výsledok? Náš i10 ukázal v cieli spotrebu 4,6 l/100 km!

Hyundai i10 si nás získal aj jazdnými vlastnosťami. Pri prechádzaní zákrut sa iba málo nakláňa. Dobre drží stopu v priamom smere pri vyššej rýchlosti, tiež pri prechádzaní zákrut. Vďaka kotúčovým brzdám na všetkých kolesách skvele brzdí. Za solídnu stabilitu vďačí svojej širokej stavbe. Z tej potom profituje jeho správanie, bezpečné jazdné vlastnosti a celkový jazdný komfort. V každom ohľade je malý Hyundai i10 v jazde i pohodlí plnohodnotným autom.

2 DSC 0058
Dizajn na jednotku. Taký je model i10. Plnohodnotný a dospelý malý veľký Hyundai.

Náš verdikt

Hyundai i10 je auto z kategórie najmenších a lacnejších vhodné hlavne do mesta a na kratšie cesty. Patrí medzi najlepšie v segmente, možno je jeho úplnou špičkou. Má dospelú výbavu, ktorej už nič nechýba. Všetko na tomto malom aute je dotiahnuté do solídnej dokonalosti. Máločo mu možno vyčítať. Napríklad nemá odkryté miesta na čistý plech. Malý detail: zabuchnite hociktoré dvere a tlmený zvuk vás presvedčí o tom, že tu sa nešetrilo na materiáli či jeho kvalite. Hyundai i10 len maskuje, že patrí do segmentu A, on je niekde inde, vyššie. V kabíne je i10 priestranný a pohodlný, navyše disponuje nadštandardným komfortom. Na trhu je maximálne konkurencieschopným modelom. Je vidieť, že tak dizajnérom, ako aj konštruktérom pri jeho navrhovaní išlo o vytvorenie super miniauta. Disponuje modernými, výkonnými, kultivovanými a úspornými pohonnými jednotkami, či už menšími trojvalcovými, alebo výkonnejšími štvorvalcami, ktoré v súčinnosti s manuálnymi 5stupňovými alebo automatickými 4stupňovými prevodovkami dokážu vždy a vo všetkom uspokojiť svojich užívateľov.

Chválime

  • dizajn par excellence
  • priestranný interiér
  • odhlučnenie interiéru
  • pohodlné sedadlá
  • bezpečnostná výbava
  • bohatá a komfortná výbava
  • pružný, kultivovaný, tichý a úsporný motor
  • záťah motora od nízkych otáčok
  • vyvážený podvozok
  • jazdný komfort a jazdné vlastnosti
  • priestranný a dobre prístupný kufor

Mohlo byť iné

  • volantu chýba pozdĺžne nastavenie
  • vyššia hlučnosť pri diaľničnom limite
  • prevodovke by sa hodil 6. prevod

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, benzín, 1248 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon64 kW/87 k pri 6000 ot/min
Krút. moment120 Nm pri 4000 ot/min
Systém vstrekovaniaviacbodové vstrekovanie
Spotreba6,5/4,1/4,9 l/100 km
Emisie CO2114 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Max. rýchlosť171 km/h
Zrých. 0-100 km/h12,3 s
Hmotnosť prevádzková941 - 1029 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v3665/1660/1500 mm
Rázvor náprav2385 mm
Rozchod kolies p/z1467/1480 mm
Rozmer pneumatík185/55 R15
Objem batož. priestoru252/1046 litrov
Objem paliv. nádrže40 litrov

Ceny

Cena modelu od7 799 € * - 1,0 MPI/66 k Start
Model s test. motorom8 999 € * - 1,2 MPI/87 k Classic
Testovaný model10 299 € * - 1,2 MPI/87 k Comfort
Test. model s príplat. výbavou11 679 € * - 1,2 MPI/87 k Comfort
Cena doplnkovej výbavy1 380 €

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
50 km/h (ot/min) 3600 2100 1600 1400
90 km/h (ot/min) 4200 3000 2500
110 km/h (ot/min) 3600 3100
130 km/h (ot/min) 3600

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-504,2
0-808,9
0-10012,3
0-12517,9

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30 - 603,6
60 - 906,2
80 - 1106,8
90 - 1259,4

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.49/6500
2.90/6500
3.141/6500
4.*
5.175 **

* - nemerané
** - maximálna rýchlosť udávaná výrobcom

Spotreba

  • Celková počas testu - 5,7 l/100 km
  • Najnižšia pri bežnej jazde - 4,6 l/100 km

Bezpečnostná výbava

  • Protiblokovací brzdový systém ABS
  • Elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD
  • Elektronický stabilizačný systém ESP
  • Manažment stability vozidla VSM
  • Elektronický systém riadenia prešmykovania kolies TCS
  • Asistent pre rozjazd do kopca HAC
  • Airbag vodiča a spolujazdca (vypínateľný)
  • Bočné airbagy vpredu
  • Okenné airbagy pre predné aj zadné sedadlá
  • Výškovo nastaviteľné predne bezpečnostné pasy
  • Monitorovanie tlaku v pneumatikách
  • Funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení
  • Úchyty pre detskú sedačku Isofix

Vonkajšia výbava

  • Disky kolies z ľahkých zliatin
  • Denné svietenie
  • LED predné denné svetlá
  • Kľučky dverí a spätné zrkadlá vo farbe vozidla
  • Predné hmlové svetlomety
  • Statické osvetľovanie zákrut
  • Tónované okná
  • Predný a zadný nárazník vo farbe karosérie
  • Smerovky integrované v spätných zrkadlách

Vnútorná výbava a komfort

  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Asymetricky delené a sklopné zadné sedadlá
  • Posilňovač riadenia
  • Výškovo nastaviteľný volant
  • Kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky
  • Elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
  • Elektrické ovládanie predných /zadných okien
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom
  • Automatické uzamknutie vozidla pri rozjazde/odomknutie pri náraze
  • Palubný počítač
  • 15" disky kolies z ľahkých zliatin
  • Ovládanie audiosystému na volante
  • Bluetooth handsfree

Záruky a služby

  • 5 rokov záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov
  • 5 rokov asistenčná služba
  • 5 rokov zvýhodnená prehliadka

Výbava za príplatok

  • Metalický lak - 330 €
  • Smart Pack: Inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom, vonkajšie chrómové kľučky + automatická klimatizácia - 600 €
  • Comfort Pack: zadný parkovací senzor a tempomat Integrované rádio s CD prehrávačom, RDS, MP3, USB, AUX - 450 €

1 DSC 0025 2 DSC 0058 3 DSC 0034 4 DSC 0057 5 DSC 0028 6 DSC 0032 7 DSC 0002 8 DSC 0043 9 DSC 0035 10 DSC 0036 11 DSC 0039 12 DSC 0038 13 DSC 0037 14 DSC 0029 15 DSC 0030 16 DSC 0044 17 DSC 0055 18 DSC 0040 19 DSC 0060 20 DSC 0056 21 DSC 0052 22 DSC 0048 23 DSC 0047 24 DSC 0045
Autor: J. Goldberger
Foto: jGold
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.