TEST Kia cee'd 1,6 CVVT EX

Streda, 07 apríl 2010

Modernizovaná Kia cee'd sa predstavila v septembri minulého roka a šťuka stredoeurópskych trhov zamierila hneď potom aj k zákazníkom. Cee'd aj naďalej láka veľmi solídnym dizajnom, priestranným interiérom, ponukou pohonných jednotiek, ale aj pomerom cena/výkon a sedemročnou zárukou. Po facelifte je cee'd oproti pôvodnému modelu príťažlivejší a Kia tak môže naďalej rátať so solídnym záujmom o svoj kompaktný model nižšej strednej triedy.

Kia Ceed

Modernizácia sa najviac dotkla prednej časti, kde nájdeme nové svetlomety nielen so zmeneným tvarom, ale aj novou svetelnou technikou. Nová, inak tvarovaná je aj kapota motora, maska chladiča, predný nárazník, hmlové svetlá a vstupy pre vzduch. Na predných blatníkoch zasa chýbajú bočné smerovky, ktoré sa presťahovali do vonkajších spätných zrkadiel.

Zmeny sú aj na zadnej časti cee'du. Tá má zmenené koncové svetlá už aj so svetelnými diódami, nový je aj nárazník s odrazovými sklíčkami v jeho spodnej časti a zadné hmlové svetlo. Úpravy na karosérii sa prejavili v zmene celkovej dĺžky auta, ktorá je teraz väčšia o 25 mm (4260 mm), šírka (1790 mm), výška (1480 mm) ani rázvor (2650 mm) sa nemenili.

Menšie zmeny sa dotkli aj interiéru. Palubná doska, prístrojový štít a stredová konzola sú prakticky bez zmien, športovejší je trojramenný volant nastaviteľný výškovo i pozdĺžne s ovládaním rádia na priečnych ramenách a trošku nezvykle na pozdĺžnom ramene s ovládaním palubného počítača a telefónu. Dobre pôsobia kvalitné materiály na prístrojovom paneli, obložení dverí i čalúnení sedadiel. Kvalitnejší oproti staršiemu modelu je audiosystém.

Z vyššej výbavy hodno spomenúť elektrické vyhrievanie (trojstupňové) predných sedadiel, ale aj ďalšie prvky výbavy, ako centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické nastavovanie, sklápanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, výškové nastavovanie sedadiel vodiča a spolujazdca, delené zadné sedadlá (60:40) a sklápanie zadných operadiel tak, že sa vytvorí rovná plocha, sú pre cee'd vo výbave EX samozrejmosťou.

Kia Ceed

Ak si zákazník priplatí a chce mať napríklad parkovacie senzory, vyhrievané predné sedadlá, dvojzónovú klimatizáciu, elektronický stabilizačný systém (možno už v ďalšej modernizácii ho bude mať cee'd už sériovej výbave), systém Stop & Go a iné doplnky, bez problémov ich Kia dodá. Trošku sme však boli zaskočení, že pri "našej" výbave EX, tretej zo štyroch stupňov výbav, sa pripláca za hliníkové disky kolies.

Pod kapotou ani na ostatnej technike nenastali u faceliftovaného modelu veľké zmeny. Zásadnou novinkou je vlastne len funkcia samočinného vypínania a štartovania motora pri státí na križovatkách alebo v kolónach Idle Stop & Go, ktorá je za príplatok k výbavám LX a EX. Prínosom zariadenia je znížiť spotrebu a produkované emisie. Zatiaľ sa montuje do benzínových motorov 1,4 CVVT a 1,6 CVVT, neskôr ho budú mať aj ďalšie motory vrátane turbodieselov.

Nami testovaný cee'd mal benzínový motor 1,6 CVVT s výkonom 125 koní a manuálnu 5stupňovú prevodovku. Je prostredný z trojice benzínových motorov, ktoré Kia ponúka. Menší má objem 1,4 litra a výkon 90 koní, výkonnejší dvojliter 143 koní a všetky tri sú s premenlivým variabilným časovaním ventilov CVVT. Všetky ctí viac ako solídny výkon, vysoká kultivovanosť a pomerne slušná spotreba. Trošku rušivou vlastnosťou je vyššia hlučnosť pri otáčkach blízko 4000 tisícom a vyšším.

Kia Ceed

Každý z motorov spolupracuje výlučne s 5stupňovou prevodovkou s ručným radením. Škoda, že aspoň dve výkonnejšie verzie sa nedodávajú aj so 6stupňovou prevodovkou. S naftou ponúka cee'd tri turbodiesely – dva 1,6 CRDi s výkonmi 90 alebo 115 koní a dvojliter má 140 koní. Ku každému sa viaže 6stupňový manuál. Automatická prevodovka nie je ani v príplatkovej výbave.

V testovanej verzii môžeme motor 1,6 CVVT (125 koní a 154 Nm) chváliť za jeho lineárny prísun výkonu v súlade s nárastom otáčok a za jeho schopnosti pri predbiehaní bez toho, aby sme motor museli príliš vytáčať. My sme vystačili s otáčkami do 2500, výnimočne do 3000. Motor sa veľmi ochotne a plynule vytočí až k maximálnym otáčkam a zastaví ho až obmedzovač pri 6500 otáčkach.

Spokojní sme boli aj so spotrebou, keď počas týždňového jazdenia nám palubný počítač narátal rovných sedem litrov na stovku kilometrov. Pri bežnom jazdení však nie je problém znížiť spotrebu na šesť a pol litra, avšak výrobcom udávaných 5,9 l/100 km je príliš optimistický údaj. Napriek zariadeniu Stop & Start , ktoré nám fungovalo absolútne bezchybne a spoľahlivo.

Cee'd ako kvalitný kompaktný päťdverový hatchback chválime aj za jeho podvozok. Dobre tlmí nerovnosti vozovky, spoľahlivo drží stopu pri prechádzaní zákrut a v zákrutách sa príliš nenakláňa. Dobre a bezproblémovo znáša aj ostré a rýchle zákruty. Aj vďaka pneumatikám 205/55 R 16 a diskom z hliníkových zliatin si skúsený vodič môže v zákrutách dovoliť veľa a veriť, že cee'd koná vždy len podľa jeho pokynov a nikdy nezradí. Vďačí za to vpredu vzperám McPherson a vzadu uloženiu, ktoré ešte stále nie je multi-link.

Kia Ceed

Kotúčové brzdy vpredu i vzadu sú istotou. K jazdnému pohodliu prispieva aj riadenie a hladké a pomerne presné radenie – škoda, že len 5stupňovej prevodovky. Pridanie ďalšieho prevodového stupňa by najmä pri vyšších rýchlostiach znížilo otáčky, zvýšilo komfort jazdy a spotrebu, predovšetkým na diaľnici pri limitnej rýchlosti. K výhradám pridávame svietenie hlavných svetlometov, ktoré je viac koncentrované do priestoru ako do diaľky.

Kia s modelom cee'd urobila dieru do Európy. Kórejská automobilka tak splnila minimálne jeden cieľ: vyrába európske auto pre Európanov. A nielen to. Kia sa modelom Cee'd dotiahla na úroveň konkurenčných značiek v segmente nižšej strednej triedy, vrátane zvučnejších značiek.

Páčilo sa

  • dizajn karosérie
  • veľkosť vnútorného priestoru
  • kvalitné materiály a spracovanie interiéru
  • prijateľná spotreba
  • kultivovaný a výkonný motor
  • vyvážený podvozok
  • dynamické jazdné vlastnosti
  • odhlučnenie kabíny

Páčilo sa menej

  • hlučnejší motor pri vyšších otáčkach

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, benzín, 1591 cm3
Uloženievpredu naprieč
Výkon92 kW/125 k pri 6300 ot/min
Krút. moment154 Nm pri 4200 ot/min
Príprava palivapriame vstrekovanie
Spotreba komb.5,9 l/100 km
Emisie CO2139 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť192 km/h
Zrých. 0-100 km/h10,8 s
Hmotnosť pohotovostná1263 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4260/1790/1480 mm
Rázvor náprav2650 mm
Rozchod kolies p/z1546/1544 mm
Rozmer pneumatík205/55 R 16
Objem batož. priestoru340/1300 litrov
Objem paliv. nádrže53 litrov

Ceny

základný model10 990 € (331 085 Sk) – 1,4 CVVT/90 k L
model s test. motorom12 990 € (391 337 Sk) – 1,6 CVVT/125 k LX
testovaný model14 890 € (448 576 Sk) – 1,6 CVVT/125 k EX
test. model s príplat. Výbavou16 830 € (507 021 Sk) – 1,6 CVVT/125 k EX

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
60 km/h (ot/min)350025001800
90 km/h (ot/min)430032002550
130 km/h (ot/min)46003800
50 – 80 km/h (s)3,54,97,1
80 – 110 km/h (s)5,47,310,1
100 – 125 km/h (s)6,39,2
Max. rýchl. (km/h pri ot/min)51/650095/6500137/6500181/6500*

* nemerané

Spotreba počas testu

7,0 l/100 km

Bezpečnosť

  • ABS + EBD (protiblokovací systém a elektronický rozdeľovač brzdnej sily)
  • Airbag vodiča a spolujazdca ( spolujazdca s možnosťou deaktivácie)
  • Bočné airbagy predných sedadiel
  • Hlavové airbagy
  • Aktívne opierky hlavy predných sedadiel s bedrovou opierkou
  • Imobilizér + alarm
  • Predné svetlomety do hmly

Komfort

  • Posilňovač riadenia
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča i spolujazdca
  • Kožou potiahnutý volant, hlavica radiacej páky a ručná brzda
  • Diaľkové ovládanie centrálneho zamykania
  • Elektrické ovládanie predných a zadných okien
  • Palubný počítač
  • Rádio s CD a MP3, ovládanie na volante, 6 reproduktorov, USB a AUX vstup
  • Bluetooth + i-Pod kábel
  • Delené zadné sedadlá v pomere 60:40
  • Dvojité dno batožinového priestoru
  • Elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá
  • Elektricky sklápateľné spätné zrkadlá s ukazovateľmi smeru jazdy
  • Tónované sklá

Dodatková výbava

ESC (el. stab. systém) + BAS (brzd. asistent) + HAC (asist. rozjazdu do kopca)690 €
Disky z ľahkej zliatiny 16"500 €
Zadný parkovací senzor350 €
Vyhrievané predné sedadlá a predné sklo395 €
Dvojzónová automatická klimatizácia430 €
Systém Stop/Start265 €

Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed Kia Ceed
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.