TEST Kia Picanto 1,0 LX

Utorok, 04 október 2011

Najmenšia Kia Picanto na nás príjemne zapôsobila už na prvý pohľad. Najprv svojim dizajnom a svetlosivým sfarbením svojho zovňajšku. Konštatovanie tohto druhu by si motoristický novinár pri teste auta mal nechať na úplný záver ako malú poznámku. My sme však tak urobili zámerne oveľa skôr, pretože aj následné sedemdňové jazdenie s Picantom nás presvedčilo o neomylnosti našich sympatií k tomuto oproti predchodcovi už podrastenému malému autu.

Kia Picanto
Najmenšia Kia Picanto novej generácie sa dobre udomácnila aj na slovenskom trhu

Kia Picanto je z kategórie najmenších áut, segmentu A. Picanto prvej generácie sa k nám dostalo v roku 2004. Už vtedy sa tento výhradne päťdverový hatchback ujal a dobre sa predával. Za sedem rokov výroby prvej generácie sa v Európe predalo až tristotisíc modelov Picanta, vo svete až 1,1 milióna. Svojimi rozmermi, parametrami a danosťami malé Picanto vhodne zapadalo do segmentu najmenších áut.

Úspech malého Kórejca podnietilo výrobcu dať si záležať na nasledovníkovi. A tak druhá generácia, ktorá prišla po siedmich rokoch, výrazne prevažuje predchodcu väčšími rozmermi i komfortnejšou a bohatšou výbavou. Druhá generácia malého Kórejca mala premiéru v marci tohto roku v Ženeve a u nás sa nové Picanto začalo predáva v apríli.

Kia Picanto
Picanto je zaujímavý malý automobil, s príťažlivým dizajnom i priestranným interiérom

Dizajnéri európskeho centra automobilky Kia na čele s Petrom Schreyerom si dalo za cieľ navrhnúť dospelý automobil, ktorý bude zvonku príťažlivý, zvnútra dostatočne priestranný i komfortný s dobrou výbavou a dynamický s výbornými jazdnými vlastnosťami.

Dizajn karosérie pôsobí zaujímavo a príťažlivo. Inteligentná predná časť s menším horným a spodným masívnym otvorom na vstup vzduchu je navrhnutá inteligentne, podobne ako dvojica rozmerných hlavných svetlometov a hmlových na krajoch karosérie. Elegantná je aj stúpajúca bočná linka a vkusné sú tiež prelisy v spodnej častí oboch dverí.

Vzadu zaujmú rozmerné koncové svetlá a piate dvere s rozmernejším preklenutím. Škoda, že dvere nesiahajú nižšie, aby tak znížili pomerne vysoko položenú súčasnú nakladaciu hranu kufra s pomerne objemným 200 litrovým priestorom, ktorý po sklopení zadných sedadiel narastie ma 870 litrov.

Kia Picanto
Predné sedadlá Picanta sú pohodlné a sedadlo vodiča má aj výškové nastavenie

Picanto je v ponuke s trojvalcovým litrovým a prepracovaným štvorvalcovým motorom, oba s benzínovým pohonom. Menší má výkon 69 koní pri 6200 otáčkach a krútiaci moment 95 Nm pri 3500 otáčkach. Sú to hodnoty na úrovni, akú majú lepšie konkurenčné japonské trojvalce. Testované "mini" malo pod kapotou z dvoch ponúkaných motorových jednotiek slabší 69 koňový motor.

Zákazník si môže vybrať z dvoch výbav, základnej LX a vyššej EX. Testovaný model mal základnú EX, napriek tomu sme mali dojem, že ide o tretí, neexistujúci stupeň, ktorý importér zabudol doplniť do cenníka.

Kia Picanto
Palubná doska s prehľadnou stredovou konzolou a klasickými analógovými prístrojmi

Naše Picanto sa hrdilo centrálnym zamykaním a diaľkovým ovládaním, šiestimi airbagmi, protiblokovacím ABS i stabilizačným systémom ESP, úchytmi detských sedačiek Isofix, kotúčovými brzdami aj na zadných kolesách, elektrickým ovládaním predných okien, dodatkovou automatickou klimatizáciou, výškovo nastaviteľným sedadlom vodiča, rádiom s CD a MP3 prehrávačom, svetlometmi s denným svietením a svetlami do hmly, výškovo nastaviteľným volantom i ďalšími vymoženosťami bezpečnosti a komfortu.

Picanto ani pri vonkajších rozmeroch – dĺžke 359, šírke 159,5 a výške 148 centimetrov – nepôsobí vďaka inteligentným tvarom karosérie miniatúrne, zato však interiér ponúka viac priestoru ako sme očakávali. Tak v okolí ramien, nad hlavou i pre nohy, a to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Pre štyroch cestujúcich určite, s piatimi iba na kratšie vzdialenosti – ale to platí aj pre autá o triedu vyššej kategórie. Ako pohodlné a s dobrým bočným vedením hodnotíme aj predné sedadlá, ale sťažovať si nemôžu ani tí, čo sedia vzadu.

Kia Picanto
Pohonnou jednotkou testovaného Picanta bol litrový trojvalec s výkonom 69 koní

Príkladne riešená je palubná doska s prehľadnou stredovou konzolou s ozdobnou striebornou lištou, ovládaním klimatizácie a rádia s rozmerným displejom. Praktické pre orientáciu vodiča sú klasické budíky s otáčkomerom, rýchlomerom, displejom palubného počítača a palivomerom. Absentoval tu však teplomer chladiacej kvapaliny. Zato odkladacích priestorov je v Picante dostatok, aj pre poháre či menšie fľaše. Na druhej strane veľmi dobrý dojem sme mali z dvojramenného volantu so správnou veľkosťou a hrúbkou venca.

Pomerne hladké a presné radenie a dobré odstupňovanie päťstupňovej mechanickej prevodovky je odstupňované tak, aby spotreba nerobila vrásky majiteľovi Picanta. A tak priemerne spotrebovaných 5,8 litra počas testu vrátane merania dynamických vlastností je veľmi dobrá spotreba. Jazdiť pod päť litrov na sto kilometrov nie je však žiadny kumšt.

Kia Picanto
Picanto: zvonku príťažlivé, zvnútra dostatočne priestranné i komfortné s dobrou výbavou

Trojvalec v testovanom Picante nás uspokojil dobrým záťahom už od nižších otáčok. V meste sme vystačili s rozsahom 1500 až 2200 otáčok, vonku sme nemali žiadne problémy ani pri predbiehaní. Aj pri svižnej jazde sme mali za volantom pocit istoty a bezpečnej jazdy. Pri dynamickej jazde sa motor musí viac vytáčať, ten s tým však nemá žiadne problémy a ochotne ide aj cez 6200 otáčok.

Záver

Kia dokázala u svojho najmenšieho zástupcu vysokú vyzretosť, akú zástupcovia iných značiek v tejto katerórii nie vždy majú. Picanto dokáže uspokojiť požiadavky majiteľov. Do tejto role ho stavia elegantný dizajn, bohatá bezpečnostná výbava, i tá, ktorá stojí za komfortom malého Kórejca. Ale aj jazdné vlastnosti, dynamická jazda a nízka spotreba. Navyše možno si ho obstarať aj za veľmi dobrú cenu. Ak to zhrnieme a podčiarkneme, potom Picanto je kultivované a komfortné malé veľké auto, ideálne najmä do mesta, dobré služby však vie preukázať aj na dlhších trasách. A ak o predchodcovi platilo, že je najmä pre ženy, do druhej generácie bez bázne a hany môžu sadať aj muži.

Páčilo sa nám

  • štýlový dizajn
  • priestranný a komfortný interiér
  • bohatá výbava
  • jazdné vlastnosti
  • nízka spotreba
  • kultivovaný a tichý motor
  • dobrý výhľad z vozidla

Páčilo sa nám menej

  • absencia turbodiesela
  • vysoká nakladacia hrana kufra
  • horšie tlmenie nerovností

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 3valec, benzín, 998 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon51 kW/69 k pri 6200 ot/min
Krút. moment95 Nm od 3500 ot/min
Príprava palivapriame vstrekovanie benzínu
Spotreba komb.4,2 l/100 km
Emisie CO299 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Max. rýchlosť153 km/h
Zrých. 0-100 km/h14,4 s
Hmotnosť prevádzková945 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v3595/1595/1480 mm
Rázvor náprav2385 mm
Rozchod kolies p/z1415/1418 mm
Rozmer pneumatík165/60 R14
Objem batož. priestoru200 - 870 l
Objem paliv. nádrže35 litrov

Ceny

prvá cena modelu8 240 eur * – 1,0/69 k LX
cenníková cena8 690 eur – 1,0/69 k LX
testovaný model8 240 eur * – 1,0/69 k LX
testovaný model s dodatkovou výbavou9 255 eur * – 1,0/69 k LX

* cena po zľave

Namerané hodnoty

Prevod. stupeò12345
50 km/h (ot/min)360023001600
90 km/h (ot/min)410029002400
110 km/h (ot/min)500036003000
130 km/h (ot/min)44003700

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-503,5
0-809,1
0-10014,7
0-12522,5

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30-604,3
60-905,3
80-1107,2
100-12510,2

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.44/6400
2.86/6400
3.132/6400
4.149/6400
5.153 (výrobcom udávaná max. rýchlosť)

Spotreba

  • Celková počas testu: 5,8 l/100 km

Vybrané prvky výbavy

  • ABS (protiblokovací systém) + ESS (signalizácia v prípade núdzového brzdenia)
  • ESC (elek. stabiliz. systém) + BAS (brzdový asistent) + HAC (asistent pre rozjazd do kopca) + VSM (ovládanie stability vozidla)
  • Airbagy čelné (u spolujazdca s možnosťou deaktivácie), bočné a hlavové
  • Isofix - uchytenie detskej sedačky
  • Imobilizér
  • Predné hmlové svetlomety
  • Predné svetlomety s denným svietením
  • Vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí vo farbe karosérie
  • Posilňovač riadenia
  • Výškovo nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Centrálne zamykanie
  • Diaľkové ovládanie centrálneho zamykania
  • Elektrické ovládanie predných okien
  • Palubný počítač
  • Rádio s CD a MP3
  • Delené a sklopné operadlá zadných sedadiel (60:40)
  • Kryt a osvetlenie batožinového priestoru

Príplatková výbava

  • Automatická klimatizácia - 750 €
  • Perleťový lak - 265 €
Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Komentáre
Auticko mam uz 3 mesiac a som s nim velmi spkojna, nemam proti nemu ziadne vyhrady. Chodim casto po meste takze je pre mna idealne. Vela ludom sa paci, a je dizajnovo naozaj na vysokej urovni. Jednoducha sikovne krasna KIA :-)
Pridal Bianka v nedeľu 05 mája 2013 o 19:33
Auticko mam uz 3 mesiac a som s nim velmi spkojna, nemam proti nemu ziadne vyhrady. Chodim casto po meste takze je pre mna idealne. Vela ludom sa paci, a je dizajnovo naozaj na vysokej urovni. Jednoducha sikovne krasna KIA :-)
Pridal Bianka v nedeľu 05 mája 2013 o 19:33
Auticko mam uz 3 mesiac a som s nim velmi spkojna, nemam proti nemu ziadne vyhrady. Chodim casto po meste takze je pre mna idealne. Vela ludom sa paci, a je dizajnovo naozaj na vysokej urovni. Jednoducha sikovne krasna KIA :-)
Pridal Bianka v nedeľu 05 mája 2013 o 19:34
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.