TEST Kia Picanto 1,1 CEDi EX

Pondelok, 23 marec 2009

Najmenšia Kia Picanto druhej generácie omladla a viac sa zaoblila. Zmena prišla po necelých štyroch rokoch života prvej generácie, ktorá sa v Európe až prekvapivo dobre uchytila, keď sa jej predalo približne štvrť milióna kusov. Bude nové Picanto nasledovať v úspešnosti predaja svojho predchodcu?

Kia Picanto

Malých áut ako je Kia Picanto sa predáva čoraz viac. Dôvodov je niekoľko. Sú sympatické, vhodné do mesta a na kratšie vzdialenosti a majú nízku spotrebu i cenu. A aj keď zvonku vyzerajú malé, ich tvorcovia sa všemožne usilujú "nafúknuť" vnútorný priestor tak, aby bolo v ňom dostatok miesta pre štyroch až piatich pasažierov. A práve takýmto automobilom je aj Kia Picanto, ktorý mal svoj debut na jeseň roku 2003 a krátko na to sa jeho prvá generácia začala predávať.

Aj úspešný model si však po piatich rokoch výroby vyžaduje zmeny. Mini od kórejskej automobilky má pomerne priestranný interiér, solídne jazdné vlastnosti i nízku spotrebu. Picanto však potrebovalo zmeniť svoj výzor a ukázať sa v modernejšej podobe. A tak inovovaný model má už modernejšiu karosériu. Na vzhľad je nové Picanto bacuľatejšie a určite nabralo na kráse.

Omladené Picanto dostalo nové väčšie hlavné svetlomety tvaru kvapky, zaoblenejšie nárazníky, nový tvar prednej masky a zmeny nastali aj na tvare blatníkov a na prednej kapote. Nové sú vonkajšie zrkadlá, vo výbave EX aj so zabudovanými smerovkami. Aj keď trochu nezvykle, zato veľmi esteticky pôsobia zadné kruhovité koncové svetlá. O facelifte možno povedať, že sa vydaril, čo spolu s inými zmenami pridalo Picantu na imidži.

Nové Picanto vyzerá teraz viac európsky ako ázijsky a jeho vzhľadu možno len máločo vyčítať. Sympatické od začiatku na tomto mini bolo a aj naďalej je, že napriek neveľkej dĺžke len 3,5 metra sa vyrába výlučne ako päťdverový hatchback a že nepôsobí zvonku ani zvnútra ako malé auto. A čo je veľmi príjemné, ani pri jazde sme v Picante nezažívali pocit, že sa vezieme v niečom malom.

Kia Picanto

Dobrý pocit sme mali aj z interiéru, ktorý aj napriek tomu, že nehýri napríklad na prístrojovom paneli alebo obložení dverí mäkkými materiálmi, pôsobí ich povrchová štruktúra na vzhľad veľmi dobre. Ak k tomu pridáme aj vcelku dobrú ergonómiu, dostupnosť ovládacích prvkov a na tak malé auto aj pomerne bohatú základnú výbavu, ba aj dobré a pohodlné sedenie najmä na predných sedadlách, potom by nás vôbec neprekvapilo, ak by aj o omladené Picanto bol tak veľký záujem ako o jeho predchodcu.

Za volantom, ktorý je nastaviteľný len výškovo, si vodič nájde pohodlnú pozíciu. Vodič i spolujazdec majú dostatok miesta pre nohy, nad hlavou i okolo ramien. Môžu sa pohodlne usadiť do rozmerných a dobre tvarovaných sedadiel s tuhšou výplňou. Menej miesta je pre cestujúcich na zadných sedadlách. Podľa typového schválenia a počtu opierok hláv by na zadných sedadlách mali sedieť traja pasažieri. Ak im nebude vadiť menej priestoru pre nohy, nad hlavou a v oblasti ramien, stiesnenosť určite pocítia v šírke. Ani batožinový priestor nemá Picanto príliš veľký, ale tých 157 litrov nie je vzhľadom na dĺžku auta 354 centimetrov až tak málo. Pri obsadení dvojčlennou posádkou sa priestor pre batožiny dá zväčšiť sklopením zadných sedadiel až na 882 litrov, a to už je paráda.

Kia Picanto

Testovaná Kia Picanto mala pod kapotou zaujímavý malý, ale veľmi dobrý turbodiesel s veľmi slušným výkonom 75 koní a kombinovanou spotrebou len 4,2 litra. Oba tieto parametre si zasluhujú mimoriadnu pozornosť. Výkon dáva malému autíčku dynamiku, nad ktorou krútil hlavou nejeden vodič, ktorému ju Picanto predviedlo. Navyše pri celkom príjemnej zvukovej kulise. A ani ho nemusíte príliš vytáčať, pretože už po prekročení dvoch tisícok otáčok malý turbodiesel s troma valcami a objemom len 1,1 litra veľmi slušne ťahá. A ak mu ešte pridáte, veľmi rád sa predvedie skvelou dynamikou.

Motor Picanta sa ochotne vytáča až do štyroch a pol tisíc otáčok, takže na trojke máte na rýchlomeri hneď 110 kilometrovú rýchlosť, na štvorke 145 km/h. A neverte ani údaju výrobcu o maximálnej rýchlosti 163 km/h, pretože Picanto pri troške trpezlivosti dokáže viac. Ak však budete aspoň o trochu menej tlačiť na plynový pedál, potom vám ušetrí aj vašu peňaženku – nám počas testu spotrebovalo malé Picanto len 5,3 litre nafty na sto kilometrov. A to hovoríme o vysokej spotrebe, pretože malý Kórejec bez problémov jazdí aj pod päť litrov.

Kia Picanto

Picanto je celkom pohodlný a bezproblémový automobil. Určite nesklame svojimi jazdnými vlastnosťami. Napriek ťažšiemu naftovému motoru nás neobťažoval v zákrutách svojou nedotáčavosťou. Aj riadenie sa nám videlo presné, podobne ako hladké radenie prevodov päťstupňovej manuálnej prevodovky. Picantu je jedno, či s ním brázdite po meste, alebo ho preháňate po kľukatých okreskách, či jazdíte na limitnej rýchlosti na diaľnici. Tam i tam sme si s týmto malým a milým kórejským autom užívali veľmi príjemnú jazdu.

Páčilo sa

  • štýlový dizajn
  • solídny priestor pre štyroch cestujúcich
  • na malé auto komfortná výbava
  • primerane výkonný, pružný a veľmi úsporný motor
  • výborné manévrovacie schopnosti
  • prijateľná cena

Páčilo sa menej

  • menší batožinový priestor
  • stiesnenejší priestor na zadných sedadlách

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 3valec, nafta, turbo, medzichladič, 1120 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon55 kW/75 k pri 4000 ot/min
Krút. moment153 Nm pri 1900 - 2750 ot/min
Príprava palivapriame vstrekovanie common rail
Spotreba komb.4,4 l/100 km
Emisie CO2116 g/km
Prevodovka5-stupňová manuálna
Naj. rýchlosť163 km/h
Zrých. 0-100 km/h15,7 s
Hmotnosť pohotovostná1045 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v3535/1595/1480 mm
Rázvor náprav2370 mm
Rozchod kolies p/z1400/1385 mm
Rozmer pneumatík165/60 R 14
Objem batož. priestoru157/882 litrov
Objem paliv. nádrže35 litrov

Cena

základná modelu7560 eur (227 753 Sk) – 1,0 12V/62 k LX
model s test. motorom9990 eur (300 959 Sk) – 1,1 CRDI/75 k LX+
testovaný model10 790 eur (325 059 Sk) – 1,1 CRDI/75 k EX
testovaný model s dodatkovou výbavou11 650 eur (350 967 Sk) – 1,1 CRDI/75 k EX

Možné zľavy

  • na šrotovné 2000 eur (60 252 Sk)
  • 500 eur (15 063,00SKK) pri neuplatnení šrotovného

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
60 km/h (ot/min)375024501800
90 km/h (ot/min)380027502100
130 km/h (ot/min)3150
50 – 80 km/h (s)4,26,4
80 – 110 km/h (s)6,58,1
100 – 125 km/h (s)6,48,3
Max. rýchl. (km/h pri ot/min)40/450074/4500112/4500145/4500

  • Spotreba počas testu - 5,3 l/100 km

Bezpečnosť

  • ABS + EBD (elektronický rozdeľovač brzdnej sily)
  • Airbag vodiča a spolujazdca
  • Kotúčové brzdy vpredu i vzadu
  • Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
  • Pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov
  • Elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá
  • Úchytky ISOFIX na zadných sedadlách
  • Imobilizér
  • Predné svetlomety do hmly
  • Alarm

Komfort

  • Centrálne zamykanie s diaľ. ovládaním
  • El. ovládanie predných a zadných okien
  • Rádio s CD a MP3 prehrávačom, USB a AUX vstup
  • Kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky
  • Výškovo nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Hliníkové pedále
  • Delené a sklopné operadlá zadných sedadiel (60:40)

Exteriér

  • Nárazníky vo farbe karosérie
  • Spätné zrkadlá a kľučky dverí vo farbe karosérie
  • Tretie brzdové svetlo
  • Hliníkové disky kolies

Dodatková výbava

  • Manuálna klimatizácia 860 € (25 908 Sk)

Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.