TEST Land Rover Freelander 2 SE 2,2 TD4

Utorok, 02 december 2008

Stará anglická škoda, alebo automobil s dlhou tradíciou výroby terénnych automobilov. To je Land Rover, značka, ktorá si v tomto roku pripomenula šesťdesiate narodeniny najpravejšieho tereniaka, modelu Defender. Freelander je jeho najmladším súrodencom, ktorý má v rodnom liste napísaný rok 1997. Najnovší Freelander 2 má len dva roky a aj keď nie je tým pravým do terénu, má sa čím chváliť.

Britský aristokrat

Land Rover Freelander Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Ak by sa medzi kompaktnými športovo-úžitkovými automobilmi volil kráľ ľahkého terénu a bežných ciest, korunu by s veľkou pravdepodobnosťou získal Land Rover Freelander 2, model najslávnejšej európskej značky terénnych automobilov a jednej z dvoch najprestížnejších svetových značiek, ktoré posielajú svoje autá do terénu. Anglická značka nepodľahla ako väčšina výrobcov svetovému dizajnérskemu trendu oblých aerodynamických tvarov karosérií. Je naďalej verná svojej ostrovnej tradícii, na ktorej zotrváva vyše pol storočia. Nezostala však konzervatívnou značkou, ale je vrchovate modernou s vysoko sofistikovanou technikou. Aj preto iba dva roky starý model Freelander 2, sebavedomý britský aristokrat, suverénne boduje v triede SUV.

Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Prvú generáciu Freelanderu stvorilo BMW v roku 1997, vtedajší vlastník Land Roveru. Bola to reakcia renomovaného výrobcu automobilov do najťažších terénov na vznikajúcu vlnu kompaktných SUV. Skúsený anglický výrobca terénnych áut nahradil rámový podvozok samonosnou karosériou, vypustil pevné nápravy, uzávierku diferenciálu a redukčnú prevodovku, ale ponechal vyššiu svetlú výšku a stály pohon štyroch kolies. A na svete bol takmer ideálny automobil vhodný na horšie povrchy ciest, ale schopný zdolávať aj nespevnené cesty a ľahší terén, elegantný a štýlový Brit Freelander.

Land Rover Freelander Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Takže už vieme, že Freelander nie je typický tereniak s rámom a pevnými nápravami. Vlastnosti potrebné pre jazdu v teréne si však napriek tomu, že používa samonosnú karosériu, zachoval. A aj keď nemá rám, potrebnú tuhosť a bezpečnosť mu dodáva pomocný rám a jazdné vlastnosti vylepšujú nezávislé zavesenie kolies a mohutnejšie skrutné stabilizátory.

Na scéne vydržal Freelander prvej generácie takmer desaťročie, až kým ho pred dvoma rokmi nenahradil Freelander 2. Ako každý nový model aj druhá generácia ľahkého kompaktného Land Roveru narástla. Do dĺžky na 450 cm, do šírky na 191 (!!!) cm a na výšku na 174 cm a Freelander sa tak zaradil medzi rozmerovo najväčšie SUV. Aj "dvojka", podobne ako prvá generácia Freelanderu, má vyššie položenú strechu a veľké bočné presklenie, čo je črtou vlastnou Land Roverom, čomu aj vďačí za to, že na ceste je k neprehliadnutiu.

Land Rover Freelander Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Vďaka svojej výške a vyššie položeným sedadlám je z Freelandera dobrý výhľad tak dopredu ako aj do strán a dozadu, dokonca aj pri cúvaní. Tým i svojimi hranatými tvarmi sa odlišuje najmä od tej konkurencie, ktorá svoj dizajn prispôsobuje trendu ladných a oblých liniek karosérie. Land Rover Freelander druhej generácie je moderným športovo úžitkovým automobilom. Má sa čím chváliť, veď pre svoj pohon používa inteligentný pohon všetkých kolies, má bohatú komfortnú i bezpečnostnú výbavu a pri jeho výrobe sa využívajú najmodernejšie technológie.

Dobrou vlastnosťou produktov Land Roveru je, že si nezakladá na typickej kráse, ale skôr na charaktere a účelnosti, ale aj na určitej drsnosti a agresívnom vzhľade. A aj keď Freelander 2 nie je určený pre ťažší terén, a mnohí jeho vlastníci nenavštívia s ním nikdy žiadny chotár, potrpia si na to, aby vyzeral ako auto do terénu. A nový Freelander túto ich požiadavku či predstavu spĺňa na sto percent.

Nastúpme si a pozrime si Freelander 2 zvnútra. Už spomínané vysoké sedenie umožňuje z vysokého auta dobrý rozhľad. Bledo béžový interiér pôsobí príjemne a upokojujúco. Sedadlá, aj keď nemajú vysoko vystupujúce boky a nezadržiavajú telo ako sedadlá Recaro, sú dostatočne pohodlné a poskytnú aj na dlhých cestách bezúnavové sedenie. Aj preto, že tak vodič ako aj spolujazdec má pre nohy, do strán i nad hlavou toľko voľného priestoru, že stiesnenosť im nehrozí.

Land Rover Freelander Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Podobné konštatovanie platí aj o sedení vzadu, kde je síce v 191 cm širokom aute dosť miesta pre troch cestujúcich, na dlhšie cesty sa však príjemnejšie cítia vzadu dvaja. Najmä keď sa obaja môžu slúchadlami napojiť na komfortnú audiosústavu Alpine a takto si spríjemňovať cestovanie. Znovu však musíme vyzdvihnúť veľkú vnútornú šírku a nadpriemernú výška stropu, čo poskytuje päťčlennej posádke veľkorysé priestorové pomery. Celý interiér má charakter, vodič má poruke a v dobrom dosahu všetky ovládacie prvky, ktorých rozmiestnenie má logiku. Praktické a nekomplikovane umiestnené odkladacie priestory vytvárajú v kabíne príjemné súkromie.

V interiéri Freelandera napriek pomerne krátkemu rázvoru len 266 cm je až neuveriteľne dosť miesta aj v pozdĺžnom smere. Preto sa nerieši otázka kam s nohami, a to tak vpredu ako aj na zadných sedadlách. A čo je zaujímavé, miesto zostalo aj pre pomerne objemný 405 litrový priestor pre batožiny. Škoda len, že náš testovaný Freelander ako verzia N1, teda malý nákladiak, "vďaka" pevnej kovovej mriežke za zadným radom sedadiel stratil svoju úžasnú variabilitu, keď po sklopení zadných sedadiel vznikne v osobnej verzii rovná plocha v celom úložnom priestore – od piatych dverí až po operadlá predných sedadiel.

Land Rover Freelander Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Aj keď príťažlivosť vonkajšieho vzhľadu zaujme, naplno vás Freelander chytí až v pohybe. Spočiatku sme ľutovali, že namiesto voliča rýchlostí automatickej 6stupňovej prevodovky sme medzi prednými sedadlami nemali radšej radiacu páku šesťstupňového manuálu. Keď sme však prišli na chuť sekvenčnému radeniu, zrazu sa stratila "gumovitosť" automatu a my sme sa vo Freelanderi začali cítiť ako doma. Automat sa nám akoby vymazal z hlavy, pri náhlom zrýchľovaní sme nemuseli čakať až automat podradí (napríklad aj o dva stupne dolu) a vhodný prevod sme si navolili vopred. Nech je však automat akokoľvek rýchly, ručné podradenie nedokáže nahradiť. A má to aj ďalšiu nie nepodstatnú výhodu. Ušetríte, v našom prípade naftu.

Apropo, spotreba. Spočiatku nás Freelander vydesil prílišným hltaním čierneho moku – nafty. To vtedy, keď sme striedali jazdné režimy a otočným gombíkom sme si volili postupne "tráva/štrk/sneh", "bahno/vyjazdené koľaje" a "piesok". No a pritom sme sa s pedálom plynu nijako nemaznali. Na palubnom počítači sa ukázal dosť šokujúci a neočakávaný výsledok: 12,1 l/100 km! Až potom, keď sme začali jazdiť výlučne v režime "bežná jazda", klesla spotreba, a to výrazne. Pri športovej jazde na 9,6 litra, ale pri bežnej po meste, okresných cestách a diaľnici až na neuveriteľných 7,6 litrov na sto kilometrov, čo je takmer o liter menej ako uvádza výrobca pre kombinovanú spotrebu.

Land Rover Freelander Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Ak sme povedali, že automatická prevodovka bola pre nás určitou nevýhodou, tak to myslíme čisto subjektívne a výhody automatu nijako nespochybňujeme, pretože jazda s ňou vie byť veľmi príjemná a kladie menšie nároky na pohodlného vodiča ako manuál. Navyše, automat dobre spolupracuje s 2,2 litrovým turbodieselom Freelandera 2 a v kombinácii s excelentným podvozkom (gény Fordu, naladenie Land Rovera - nezávislé zavesenie všetkých kolies a odpruženie vinutými pružinami) je automat, motor a podvozok naslovovzatým triumvirátom.
Podvozok je naladený tak na bežné cesty ako aj do terénu, kde dokáže maximálne absorbovať terénne nerovnosti. K tomu mu pomáha aj systém Terrain Response, ktorý umožňuje využívať schopnosti Freelandera na ceste i v teréne. Aj vďaka nemu sa pre Freelandera iba ťažko hľadá vyrovnaný konkurent. Isteže, výkonom "len" 160 koní ho dnes môže tromfnúť viacero modelov rôznych značiek, ale charakter Freelandera žiadny z nich pravdepodobne nedosiahne, a po našich skúsenostiach s ním môžeme prehlásiť, že s týmto britským autom sa jazdí najlepšie.

Páčilo sa
- klasický dizajn
- elegantný vzhľad
- príjemný, pohodlný a veľmi priestranný interiér
- excelentný podvozok
- tichý a kultivovaný chod motora
- pri osobnej verzii variabilita a veľkosť nákladného priestoru
- veľmi dobrý rozhľad z každého sedadla

Páčilo sa menej
- vo verzii N1 obmedzená variabilita úložného priestoru

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, nafta, turbo, 2179 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 118/160 pri 4000 ot/min
Krút. moment 400 Nm pri 2000 ot/min
Príprava paliva vysokotlakové vstrekovanie common rail 3. generácie
Spotreba komb. 8,5 l/100 km
Emisie CO2 224 g/km
Prevodovka 6stupňová automatická
Naj. rýchlosť 181 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,2 s
Hmotnosť pohotovostná 1770 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4500/1910/1740 mm
Rázvor náprav 2660 mm
Rozchod kolies p/z 1600/1615 mm
Rozmer pneumatík 235/65 R 17
Objem batož. priestoru 405 litrov
Objem paliv. nádrže 68 litrov
Cena
základná modelu 905 859 Sk (E – 2,2 TD4)
model s testovaným motorom 1 118 548 Sk (SE 2,2 TD4)
testovaný model N1 969 070 Sk* (SE 2,2 TD4)
testovaný model N1 s prí-
platkovou výbavou 1 107 137 Sk* (SE 2,2 TD4)

* cena bez DPH

Namerané hodnoty

ZRÝCHLENIA
km/h čas (s)
0-50 3,6
0-80 7,6
0-100 11,3
0-125 16,9
0-145 22,6

PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE

km/h čas (s)
50-80 . 4,4
80-110 5,7
100-125 7,4

NAJVYŠŠIE RÝCHLOSTI
Prev. stupeň km/h pri ot/min
1. 41/4300
2. 72/4300
3. 114/4300
4. 143/4300

SPOTREBA (l/100 km)
Počas testu 9,6
Najvyššia 12,1
Najnižšia cestovná 7,6

OTÁČKY

Rýchlosť/prevod. stupeň 1 2 3 4 5 6
60 km/h (ot/min) 2250 1700 1300
90 km/h (ot/min) 2500 2000 1650
130 km/h (ot/min) 2700 2200

Bezpečnosť
Čelné airbagy vodiča a spolujazdca
Bočné airbagy pre 1. rad sedadiel
Hlavové airbagy pre 1. a 2. rad sedadiel
Airbag kolenný pre vodiča
Prepínače bezpečnostných pásov s obmedzovačom ťahu
Dynamická kontrola stability (DSC)
Kontrola zjazdu zo svahu (HDC)
Kontrola stability pri náklone (RSC)
ABS fungujúce aj v teréne a elektronický systém trakčnej kontroly (ETC)
Kontrola brzdnej sily v zákrutách (CBC)
Elektronické rozdelenie brzdnej sily (EBD)
Elektronický brzdový asistenčný systém (EBA)
Upevnenie detskej sedačky ISOFIX
Alarm
Predné hmlové svetlomety

Komfort
Automatická klimatizácia dvojzónová
Sedadlá koža/látka
Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Elektrické ovládanie bočných okien vpredu i vzadu
Audio systém, zásuvka pre MP3 prehrávač
Palubný počítač
Systém Terrain Response – 4 jazdné systémy
Audiosystém Alpine s CD prehrávačom
Volant s ovládaním autorádia a tempomatu
Automatické zapínanie/vypínanie svetiel
Moduly slúchadiel pre zadné sedadlá
Tempomat
Informačný displej
Parkovacie senzory vpredu i vzadu
Dažďový senzor
Systém osvetľujúci priestor pri dverách zvonku

Príplatková výbava

Automatická prevodovka 68 055 Sk
Bi-xenónové svetlomety 22 926 Sk
Metalíza 21 691 Sk
Zadná lakťová opierka 6 296 Sk
Plnohodnotná rezerva 4790 Sk

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.