TEST Mazda6 2,0 MZR Wagon TE Plus

Streda, 17 december 2008

Z vydarenej limuzíny odvodené kombi nemusí byť vždy rovnako úspešným modelom. Mazda6 Wagon je však aspoň tak príťažlivou a štýlovou ako verzie sedan a liftback.

Šestka bojuje o výslnie

Mazda6 Mazda6 Mazda6

Mazda6 vo verzii kombi je možno lepšou voľbou ako zostávajúce dve karosárske verzie. Nie že by sedan a liftback nemali švih a šmrnc, ale to všetko v nemenšej miere má aj verzia kombi, Japoncami pomenovaná ako Wagon. Navyše Mazda6 Wagon je praktickejšia, pričom jej dizajn je veľmi elegantný. Mimoriadne úspešným bolo už kombi predchádzajúcej generácie, tohtoročná novinka druhej generácie Mazdy6 je však oproti staršej sestre krajšia i štýlovejšia.

Mazda6 Mazda6 Mazda6

Japonský výrobca vsádza vždy na príťažlivosť svojich modelov a ním chce zakaždým zapôsobiť na európskych zákazníkov. Z útlmu z deväťdesiatych rokov minulého storočia prebral Mazdu práve jej šestkový model z roku 2002. Osviežením pre šestku bol aj facelift v roku 2005. Vyvrcholením snáh Mazdy o príťažlivý dizajn je práve Mazda6.

Aj nový Wagon bol navrhovaný v štýle filozofie "zoom-zoom". Dizajn už na prvý pohľad pôsobí športovo a dynamicky. A tak nový model, aj keď vychádza z pôvodnej šestky, má prvky či detaily, ktorými chce upútať. Oproti predchádzajúcemu má nové šestkové kombi väčšiu masku chladiča, štýlovejšie a výraznejšie hlavné svetlomety, na bokoch karosérie rovné linky, ktoré sa ťahajú od predných stĺpikov až dozadu, štýlové a rozmerné zadné koncové svetlá a viac zošikmené a elegantné zadné C-stĺpiky.

Mazda6 Mazda6 Mazda6

Nový model je väčší oproti predchodcovi v každom rozmere. Napriek tomu je nové kombi ľahšie, čo pri modeloch Mazdy posledných generácií je pravidlom. Najviac nový Wagon pribral v dĺžke 6,5 (teraz má 478,5 cm), je širší o 1,5 cm (179,5 cm), vyššia o 1 cm (149 cm), ale rázvor narástol o 5 cm na 272,5 cm. Batožinový priestor je väčší o 14 litrov (má 519 litrov), po sklopení zadných sedadiel o 41 litrov (1751 litrov).

Unikátne je sklápanie zadných sedadiel. Je tak jednoduché, ako u máloktorého auta. Stačí odistiť páčky v batožinovom priestore, sedacia časť sa podsunie, operadlo sklopí a vznikne vlastne dokonalá rovná plocha – to je systém Karakuri. Nízku nakladacia hrana batožinového priestoru ocení nejeden budúci majiteľ. Trošku viac práce pri sklápaní je so sieťkou nad zadnými operadlami, ktorá sa dosť komplikovane odníma. Inak pri bežnom používaní je sieťka oddeľujúca úložný priestor od kabíny skvelá vecička, takže pocvičiť sa v zručnosti nikomu nezaškodí.

Mazda6 Mazda6 Mazda6

Z kufra nového kombi sa prenesme dovnútra. Už pohľad do interiéru nás presvedčí, že v Mazde si dali záležať na kvalite materiálov a dielenskom spracovaní a že týmto modelom zamieril japonský výrobca do vyšších teritórií. Podčiarkujeme aj ergonómiu a množstvo odkladacích priestorov. Páčila sa nám tiež pozícia za volantom, výrobne umiestnená radiaca páka na stredovom paneli, ktorá má krátke dráhy a absolútne presné a ľahké vedenie.

Kokpitu vodiča dominuje trojramenný multifunkčný volant, z ktorého možno ovládať tempomat, klimatizáciu, autosústavu s CD a MP3 prehrávačom, telefón s bezdrôtovým pripojením Bluetooht handsfree a iné. Nechýba ani funkcia na ovládanie hlasom. Neprehliadnuteľný je prístrojový efekt pri nastupovaní za zníženej viditeľnosti, kedy sa postupne rozsvecujú prístroje na stredovej konzole, potom nápis Zoom-Zoom na displeji a na nakoniec sa podsvietia prístroje na prístrojovom paneli. Testovaná Mazda6 Wagon TE Plus mala vo výbave parádny audiosystém Bose s ôsmimi reproduktormi a 6CD meničom. Ak máte nahranú kvalitnú hudbu, potom môžete mať koncert priamo na palube vášho kombíka.

Mazda6 Mazda6 Mazda6

Pokiaľ ste konfekčnou postavou, teda meriate do 185 cm, potom predné výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča vám bude plne vyhovovať. Ani vyššie postavy však nebudú trpieť, aj keď komfortu budú mať pomenej. Pohodlie im poskytne aj sedenie vzadu, pretože dozadu sa zvažujúca strecha zmenšuje priestor až za zadnými sedadlami a tak nad hlavami pasažierov je dosť miesta aj pri vzpriamenom sedení. Nedostatok miesta nepocítia ani ich kolená.

Konštrukcia podvozku pochádza od Mazdy. Vpredu má dvojité lichobežníkové zavesenie, vzadu viacprvkové. Najmä vďaka tomu má Mazda6 aj vo verzii kombi viac ako dobré jazdné vlastnosti. Aby sme to zistili, na to stačilo odjazdiť pár desiatok kilometrov. Aj na overenie si toho, či benzínový motor, v našom prípade prostredný z troch ponúkaných, má pri dieselovej mánii stále svoje čaro a kultivovanosť. A výsledok? Má užasne tichý chod, pri voľnobehu ho takmer nepočuť. Svoju silu i pružnosť dokazoval dvojliter so solídnymi 147 koníkmi pod kapotou veľmi presvedčivo. Vie s automobilom poriadne zrýchliť pri predbiehaní, ale aj vždy vtedy, keď to bolo potrebné.

Mazda6 Mazda6 Mazda6

Pomerne pružnému motoru výdatne pomáhala šesťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením a dlhším odstupňovaním. Pri výkone takmer jednostopäťdesiat koní to výrazne vplýva najmä na jazdný komfort. Vďaka tomu motor pri 130 kilometrovej rýchlosti na šestke točí len 3200 otáčok, čo sa výrazne odráža aj na jeho akustickom prejave a cestovnom komforte. Prispieva k tomu aj dobre naladení podvozok – nie tvrdý ani príliš mäkký, ale s dávkou športového šarmu.

Schopnosti podvozku najlepšie preverili kľukaté okresné cesty. Na nich sa Mazda6 napriek svojej dĺžke a karosérii typu kombi cítila veľmi dobre a práve tu sa naplno prejavili tak schopnosti podvozku ako aj výkon a pružnosť motora. Jazdné vlastnosti vďaka vyváženému podvozku sú dobre čitateľné. Mazda6 Wagon sa na ceste správa v limitných rýchlostiach neutrálne, takže dobrého vodiča žiadna zákruta neprekvapí.


Menej nadšení sme boli so spotrebou, ktorá sa v úvodnej časti nášho testu vyšplhala k priemeru 9,8 litra na sto kilometrov (jazda v meste a na krátke vzdialenosti, merania), v ďalšom priebehu klesla na 8,4 l/100 km, ale i to je dosť. Čo by na Mazde6 kombi mohlo byť iné? Nemá napríklad parkovací asistent. Vo výbave TE Plus, čo je štvrtá najvyššia výbava, by ju takmer päť metrov dlhý automobil mal mať. Iné výhrady sme k Mazde6 Wagon nemali.

Nová Mazda6 Eagon nás presvedčila, že zasa o kus postúpila. Má dobrú výbavu, kvalitný a priestranný interiér, nechýba jej komfort, má dobré až športové jazdné vlastnosti, je variabilná i praktická, ale aj elegantná. S týmito zbraňami má šance bojovať o špičku vo svojom segmente.

Páčilo sa
- uhladený dizajn
- kvalitne spracovaný interiér
- variabilita batožinového priestoru
- tichý a kultivovaný motor
- presné a hladké radenie
- športové jazdné vlastnosti
- jazdný komfort

Páčilo sa menej
- vyššia spotreba
- chýba parkovací asistent

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, benzín, 1999 cm³
Výkon 147 k (108 kW) pri 6500 ot/min
Krút. moment 184 Nm pri 4000 ot/min
Spotreba komb. 7,2 l/100 km
Emisie CO2 171 g/km
Prevodovka 6stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 208 km/h
Zrých. 0-100 km/h 10,3 s
Vonkajšie rozmery d/š/v 4765/1795/1490 mm
Rázvor náprav 2725 mm
Rozchod kolies p/z 1550/1550 mm
Hmotnosť 1430 kg
Rozmer pneumatík 215/50 R17
Objem batož. priestoru 519/1751 litrov
Objem paliv. nádrže 64 litrov

Cena
základná modelu 789 900 Sk (1,8 MZR CE Sedan)
819 900 Sk (1,8 MZR CE Wagon)
model s testovaným
motorom 909 900 Sk (2,0 MZR TE Wagon)
testovaný model 969 900 Sk (2,0 MZR TE Plus Wagon)

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 2 3 4 5 6
50 – 80 km/h 3,5 4,8 7,2 9,1
60 – 90 km/h 5,2 6,7 8,9
80 – 110 km/h 5,3 7,4 10,1 10,8
100 – 125 km/h 6,9 9,0 10,9
60 km/h 3900 2800 2000 1650
90 km/h 4200 3100 2500 2000
130 km/h 3700 3200
Max. rýchl. km/h 105 155 (pri 6800 ot/min)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Spotreba počas testu (l/100 km) 8,4 l/100 km

Bezpečnosť
ABS – protiblokovací brzdový systém
EBD –systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily
EBA – brzdový asistent
DSC – systém riadenia jazdnej stability
TCS – protipreklzový systém
Airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, okenné airbagy vpredu i vzadu
Aktívne opierky hlavy
Predné hmlové svetlomety
Bi-xenónové adaptívne svetlomety
Automaticky nastaviteľný sklon svetlometov
Dažďový senzor

Pre komfort
Automatická dvojzónová klimatizácia
Vnútorné zrkadlo s automatickou clonou
Kožený volant
Výškovo a hĺbkovo nastaviteľný volant
Posuvná stredová opierka rúk vpredu, odkladací box
Stredová opierka rúk vzadu s odkladacím boxom
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
Bedrová opierka vodiča
Delené zadné sedadlá 60/40
Karakuri systém sklápania zadných sedadiel
Kožená hlavica radiacej páky
Sekvenčné osvetlenie interiéru
Posilňovač riadenia elektrický

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.