TEST Mitsubishi Lancer 2,0 DI-D Sportsedan Intense

Sobota, 13 december 2008

Vzpriamený a dôstojný postoj skrýva v sebe driemajúcu dynamiku. Napriek tomu, že pod kapotou má turbodiesel. Je elegantný, vznešený a športový. Jeho vonkajší vzhľad stvárňuje najnovšie dizajnérske trendy značky, ukrýva však v sebe aj športové dedičstvo modelu Lancer – Mitsubishi Lancer novej generácie.

Sedan s génami Eva

Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer

Vyzerá ako Evo, má rozmery strednej triedy, aj keď je z kategórie o triedu nižšej, jazdí ako po koľajniciach, pod kapotou mu však nedrieme hrubá sila špičkového benziňáka, ale dvojlitrový turbodiesel. Nový Mitsubishi Lancer Sportsedan zaujme. Dizajnom, priestranným interiérom, výkonným a úsporným motorom, jazdnými vlastnosťami. Aj tým, ako sa správa na ceste a ako športovo vyzerá tento štvordverový sedan.

Nová generácia modelu Lancer je postavená na novej globálnej platforme, na ktorej už stojí Outlander druhej generácie. Už na prvý pohľad je zrejmé, že nový Lancer o dosť zväčšil svoje rozmery a táto veľkosť ho radí niekde medzi nižšiu strednú a strednú triedu. Podstatnej zmeny sa dočkal aj dizajn karosérie. Je elegantný, má jednoduché, ale pritom ušľachtilé tvary bez zbytočných parádičiek. Najmä vďaka svojmu vzhľadu môže Lancer poslednej generácie konkurovať vo svojej triede aj parádnejším modelom renomovaných značiek. A porovnávať sa s nimi aj jazdnými výkonmi, bezpečnostnou výbavou i komfortom.

Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer

Lancer nemal nikdy v doterajšej svojej histórii tak originálny dizajn ako má táto deviata generácia. Vpredu veľká žraločia tlama so športovou mriežkou a otvormi pre prístup vzduchu k brzdám spolu s decentne pretiahnutými svetlometmi sú skutočne originálne. Z profilu zaujmú vysoké boky so stúpajúcou spodnou hranou bočných skiel a klenutá strecha, na ktorú nadväzuje vzadu krátka kapota batožinového priestoru. Utešený profil, elegantný a decentný. Ak sme chválili predok Lancera, potom aj jeho opačný koniec so zadnými koncovými svetlami je dizajnovo rovnako príťažlivý.

Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer

V interiéri, ktorý pripomína Outlandera, je miesta dosť všade tam, kde si práve sadnete. Spoločné s Outlanderom je tiež to, že aj tu nájdeme na palubnej doske i obložení dverí len tvrdé plasty, avšak s peknou štruktúrou, a že volant je nastaviteľný len výškovo. To nám však nijako neskazilo dojem z interiéru, ktorý je jednoduchý, prehľadný, maximálne účelný a ergonomický a ktorý oživujú dekoratívne prvky na prístrojovom paneli i na dverách.

Pohľad do kabíny a na výrazne tvarované sedadlá naznačuje, že aj vnútrajšok sa ponesie v duchu zovňajška. Sedadlá majú výrazné tvarovanie, sú však skôr na komfortné ako na športové zvezenie, ale pristane im ich farebné zladenie s ostatným interiérom. Trojramenný volant dobre padne do ruky, má však väčší priemer a je len výškovo nastaviteľný. Sedenie za volantom je priam ukážkové, takže absencia pozdĺžneho nastavenia volantu sme ani nevnímali.

Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer

Väčším vonkajším rozmerom Lancera zodpovedá aj veľkosť interiéru, takže sme sa v ňom cítili ako vo veľkej limuzíne. Na druhej strane menší batožinový priestor a jeho pomerne malý vstupný otvor sa môže javiť ako nevýhoda. Aj keď konkurenti ponúkajú viac, 423 litrový kufor (pri namontovanom subwooferi špičkovej audiosústavy Rocford Fosgate menej o 23 litrov) považujeme za dostačujúci. Zväčšiť sa dá sklopením zadných sedadiel.

Lancer okrem benzínových motorov montuje pod svoje kapoty aj dvojlitrový 140 koňový turbodiesel od Volkswagenu. Aj keď sa na tento motor pre vyššiu hlučnosť znáša dosť kritiky, nám sa videlo, že má inakší, kultivovanejší zvukový prejav. O jeho záťahu sme nikdy nepochybovali, trošku nám vadilo, že v tých najspodnejších otáčkach, tak od 1300 do 1700, pôsobil zvädnuto a mal tendenciu k zhasíňaniu. Stačilo si však dať na väčší pozor a bolo po probléme. Od 1800 otáčok vyššie sa však už s plnou vervou zapájal do dynamiky a s autom ťažkým jeden a pol tony nakladal div že nie ako s pierkom.

Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer

Jazda s testovaným Sportsedanom nám pripomínala súťažné Evo, ktoré sa práve vrátilo z rallye, a aby sa zrepasoval jeho motor, dočasne mu namontovali tento turbodiesel. Tým chceme povedať, že Lancer jazdil ako po koľajniciach a z miery ho nevyviedla ani prehnaná rýchlosť v zákrutách. Očakávaná nedotáčavosť sa kdesi stratila a jazdné vlastnosti a stabilita aj vďaka športovo naladenému podvozku (nie prehnane tvrdému) sú skôr neutrálne.

Potešila nás aj šesťstupňová prevodovka s ručným radením, jej presné a krátke dráhy a hladké radenie. Ale aj presné riadenie s ostrejším prevodom. A ak by nás Lancer v čomsi sklamal, potom si to určite vyžehlí spotrebou. Stoštyridsať koní nás povzbudzovalo k dynamickej jazde, palubnému počítaču sa však akosi nechcelo nad šesť litrov na sto kilometrov.

Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer

Ak by ste sa rozhodli teraz si zájsť do showroomu po Lancera, tak by vás určite potešilo sedemdesiattisícové zlacnenie pri všetkých verziách. Najlacnejší Lancer s benzínovým 1,5litrovým motorom s výkonom 109 koní sa predáva teraz za necelých 480 tisíc. Za naftový 140 koňový dvojliter vo výbave Inform, ktorému z bezpečnostnej výbavy prakticky nechýba nič z toho, čo má vrcholná výbava Instyle, by ste zaplatili približne 580 tisíc. Ak sa poobhliadnete po podobnom aute s tak výkonným motorom, tak bohatou výbavou a originálnym dizajnom, potom táto cena je určite z tých najlepších.

Páčilo sa
- originálny dizajn
- atraktívny vzhľad
- priestranný a príjemný interiér
- športový podvozok
- jazdné vlastnosti
- výkonný a úsporný motor
- dynamické vlastnosti
- účinné brzdy, presné radenie i riadenie

Páčilo sa menej
- chýba pozdĺžne nastavenie volantu
- nevýrazný záber do 1700 otáčok motora

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1968 cm³
Výkon 140 k (103 kW) pri 4000 ot/min
Krút. moment 310 Nm pri 1750 ot/min
Spotreba komb. 6,1 l/100 km
Emisie CO2 160 g/km
Prevodovka 6stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 207 km/h
Zrých. 0-100 km/h 9,6 s
Hmotnosť 1500 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4570/1760/1490 mm
Rázvor náprav 2635 mm
Rozchod kolies p/z 1530/1530 mm
Rozmer pneumatík 215/45 R 18
Objem batož. priestoru 400/423 litrov
Objem paliv. nádrže 60 litrov


Cena
základná modelu 479 900 Sk* (1,5 MIVEC 5MT Inform)
model s testovaným
motorom 579 900 Sk* (2,0 DI-D 6MT Inform)
testovaný model 699 900 Sk* (2,0 DI-D 6MT Intense)

* akciové ceny so zľavou 70 000 Sk

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 2 3 4 5 6
50 – 80 km/h 3,7 4,2 6,4
80 – 110 km/h 4,9 5,7 7,8
100 – 125 km/h 5,3 6,0 7,5
60 km/h 4000 2500 1700
90 km/h 3750 2550 2000 1700
130 km/h 3700 2850 2400
Max. rýchl. km/h 70 118 165 (pri 4750 ot/min)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Spotreba počas testu (l/100 km) 5,7 l/100 km

Bezpečnosť
Čelné airbagy dvojfázové so spínačom deaktivácie airbagu spolujazdca
Bočné airbagy vpredu
Okenné airbagy vpredu a vzadu
Kolenný airbag vodiča
Predpínače bezpečnostných pásov vpredu
Kotúčové brzdy vpredu a vzadu
ABS – antiblokovací brzdový systém
EBD - elektronický systém rozdelenia brzdného účinku
M-ASTC - stabilizačný a trakčný systém
RISE - karoséria s vyššou odolnosťou proti nárazom
Isofix - uchytenie detských sedačiek na 2. rade sedadiel
Imobilizér
Senzor automatického rozsvietenia svetiel
Dažďový senzor
Športovo ladený podvozok

Komfort
Automatická klimatizácia
Posilňovač riadenia
Palubný počítač
Diaľkové ovládanie centrálneho zamykania
Elektrické ovládanie predných a zadných okien s diaľ. ovládaním
Tempomat s ovládaním na volante
Čalúnenie sedadiel látka/velúr
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
Kožený volant a hlavica radiacej páky
Klimatizovaná schránka pred spolujazdcom
Audiosystém Rockford Fosgate®, menič na 6 CD/MP3
Bluetooth handsfree sada s hlas. ovládaním a ovládaním na volante
Disky z ľahkých zliatin 18", pneu 215/45 R18

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.