TEST Nissan Pathfinder 2,5D LE

Piatok, 13 marec 2009

Pathfinder je pre niekoho skvele vyzerajúcim automobilom, pre iného možno hranatý a neforemný automobil. Mnohí ho zbožňujú, iným sa páči menej, ale určite ho nikto neprehliadne. Na nás zapôsobil svojimi móde nepodliehajúcimi tvarmi, ale aj šarmom, ktorý z neho cítiť.

Do mesta i do nepohody

Nissan Pathfinder

Nissan Pathfinder sme si obľúbili už po pár desiatkach kilometrov strávených za jeho volantom, ktoré sme s ním najazdili hneď prvý deň nášho týždňového testu. Od prvého momentu sme sa cítili v jeho kabíne veľmi príjemne. Nie iba preto, že sme si hoveli v pohodlí jeho kožených kresiel, ktoré poskytujú tak vodičovi ako aj spolujazdcovi približne toľko pohodlia a komfortu, ako dobre zariadená obývačka.

Ak nás Pathfinder rozmaznáva svojim interiérom, jeho vonkajší vzhľad ho skôr posúva do kraja drsnej prírody, medzi farmárov a kovbojov. Do prostredia, ktoré Nissanu Pathfinder určite pristane. Nechajme tak romantiku a nesnívajme o živote na farme či ranči, pretože tak Pathfinder ako aj všetky jemu podobné modely si užívajú ponajviac ulice našich miest a asfaltové okresné cesty a diaľnice.

Nissan Pathfinder nemá funkcionalistické tvary súrodenca Nissana Patrol, ale ani extravagantnosť novšieho Murana. Pathfinder nie je však ani niečo medzi nimi, jeho tvorcovia varili podľa iného receptu. Ponechali mu síce hranatosť Patrola alebo Terrana, ale akákoľvek ťažkopádnosť je mu cudzia. Nech sa naň pozeráte z boku, zozadu či spredu, zo všetkých strán vyzerá mohutne. Lenže Pathfinder napriek svojej pohotovostnej hmotnosti 2202 kg nie ja žiadnym nemehlom, pretože jeho vznetový 2,5litrový štvorvalec so svojimi 171 koníkmi dokáže tento päťdverový kolos poriadne rozhýbať.

Nissan Pathfinder

Pocit spokojnosti sa vás zmocní najmä po tom, ako sa pomocou bočných nášľapov s ľahkosťou usadíte za volantom, ktorý má síce len výškové nastavenie, ale napriek tomu si vodič dokáže nájť tú najlepšiu polohu na pohodlnú jazdu. Na to, aby ste prekonali masívne dvere a mohli nastúpiť do auta, na to vám stačí jemný dotyk prsta vašej ruky na tlačidlo na vonkajšej kľučke dverí. Pathfinder urobí "pip" a dvere môžete otvoriť. Jedinou podmienkou je, aby ste mali vo vrecku inteligentný kľúč. Kľúč nebudete potrebovať ani na naštartovanie motora, stačí zošliapnuť brzdový pedál a pootočiť ovládač spínacej skrinky.

Komfort s kľúčikom je však iba začiatok toho, čím na nás zaútočí Pathfinder v interiéri. Na vodiča i spolujazdca čaká nadpriemerný priestor. Podobne aj na pasažierov vzadu, až na malú výnimku – prostredný cestujúci má pohodlia menej. Potrebujete ďalšie dve miesta? Žiadny problém, keďže pod rovným dnom batožinového priestoru je schovaná dvojica sklopných sedadiel. Poskytujú síce len obmedzený komfort, ale postavy nižšieho vzrastu alebo deti sa tu celkom pohodlne odvezú.

Výkonná dvojzónová klimatizácia s výstupmi vzduchu pre druhý i tretí rad sedadiel dokáže spríjemniť pobyt v celom priestrannom interiéri. Ak by ste napríklad uviazli v mrazivej zime na diaľnici v kolóne áut, udržať si tepelnú pohodu nie je pre Pathfinder žiadny problém. Je tu totiž spínač pre rýchle vykúrenie stojaceho automobilu, čo sa deje zvýšením voľnobežných otáčok motora. Komfort je v kabíne aj vďaka dvojzónovej klimatizácii a rozvodom z nej k druhému i tretiemu radu sedadiel.

Nissan Pathfinder

Komfort v Pathfinderi je aj vďaka akustickému tichu vďaka dobrému odhlučneniu, naladeniu podvozku, audiosústave s CD a MP3 prehrávačom a 7palcovej farebnej obrazovke na zobrazovanie údajov palubného počítača, rádia, CD, navigačného systému i farebnej cúvacej kamery. Pripomíname aj užitočnosť pripojenia telefónu pomocou hands-free s Bluetooth (vrátane voľby telefónneho čísla hlasovým ovládaním), ovládanie autorádia, tempomatu i palubného počítača na multifunkčnom volante. Najmä vďaka takto umiestneným ovládacím prvkom sa vodič môže plne sústrediť na jazdu a riadenie auta.

Z auta, z vyvýšenej pozície vodiča i spolujazdca, je dobrý výhľad dopredu i do strán, v noci aj za pomoci bixenónových svetlometov, tiež dozadu pri cúvaní cez rozmerné sklo piatych dverí. Ale šikmo dozadu kvôli širokým bočným zadným stĺpikom karosérie nie je výhľad najlepší. Spásou pre vodiča pri cúvaní je asistencia farebnej cúvacej kamery s navigačnými čiarami.

Poďme sa teraz pozrieť pod kapotu, kde pracuje pozdĺžne uložený štvorvalcový 2,5litrový turbodiesel s výkonom 171 koní a najvyšším krútiacim momentom 403 Nm (od 2000 otáčok). Najvyšší výkon má pri 4000 otáčkach, ale červenať sa začína až pri 5000 otáčkach. Skôr ako ich dosiahne, zakročí obmedzovač. Motor sa už po naštartovaní prejavuje veľmi kultivovane a celkom ticho a má príjemný záťah už od 1500 otáčok. Plný záber je od 2000 otáčok a najlepšie využiteľné spektrum od 1800 do 2700 až 3000 otáčok.

Nissan Pathfinder

Práve tento motor prostredníctvom šesťstupňového manuálu posiela výkon buď na dve zadné kolesá, alebo na všetky štyri tak, ako si to vodič navolí elektronicky na otočnom voliči na stredovom paneli. Má pritom viac možností. Základnou je len pohon zadných kolies 2WD. Ďalšou voľbou je AUTO – pripojiteľnosť predných kolies v prípade, že niektoré zo zadných stratí adhéziu. Ďalšou je 4H, čo je trvalý pohon všetkých štyroch kolies a poslednou 4LO – voľba redukovaných prevodov. Vyskúšali sme všetky a keď sme v ťažšom štrkovitom teréne zostali s Pathfinderom "visieť", záchranou bol buď stály pohon 4x4, v krajnom prípade voľba redukovaných prevodov, ktorou sme vždy vyriešili vzniknutú situáciu.

S hmotnosťou 2,2 tony sa Pathfinder na asfalte pohybuje tak čiperne, ako by mal o pol tony menej. Vďaka výkonu 171 koní, ale aj 6stupňovej manuálnej prevodovke, ktorej prevody sú dobre poskladané a ktorá si s pohonnou jednotkou dobre rozumie. Hodnota akcelerácie na stovku za 11,9 sekundy a najvyššia rýchlosť 180 km/h nie sú síce oslňujúce parametre a v reálnej premávke Pathfinder nie je žiadny rýchlik, na ceste sa však zahanbiť nedá. Pri svojej veľkosti je však veľmi dobre ovládateľný a do zákrut sa vrhá s veľkou vervou. Menej spokojní sme však boli so spotrebou. Videla sa nám privysoká, keďže pod 10,8 l/100 km sme sa nedostali, čo je vzhľadom na umiernený štýl jazdy spotreba dosť vysoká.

Nissan Pathfinder svojou mohutnosťou, ale aj komfortom a bohatou výbavou pripomína väčšie a drahé SUV, pričom vzhľadom na jeho terénne ambície by sme mu mohli prisúdiť aj schopnosti pravého off-roadu. Aby ním naozaj bol, chýba mu k tomu hlavne redukčná prevodovka a uzávierka diferenciálu, ale aj bez nich sa v teréne dá naň spoľahnúť. Oproti iným "čistým" SUV môžeme s ním nielen na prašné cesty, ale pri jeho svetlej výške podvozku 25,4 centimetrov aj do skutočného terénu. Na bežných cestách však Pathfinder má jazdný komfort i jazdné vlastnosti na rozdávanie. Navyše, uvezie až sedem cestujúcich, a to je oproti najbližšej konkurencii značná výhoda.

Páčilo sa

  • originálny dizajn
  • priestranný interiér
  • bohatá výbava
  • luxusné sedadlá
  • skvelé odhlučnenie
  • variabilný 2. a 3. rad sedadiel
  • vysoký jazdný komfort
  • správanie sa v teréne
  • pomer cena/hodnota

Páčilo sa menej

  • horší prístup k 3. radu sedadiel
  • vyššia spotreba
  • výhľad šikmo dozadu

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, nafta, turbo, medzichladič, 2488 cm³
Uloženie vpredu pozdĺžne
Výkon 126 W/171 k pri 4000 ot/min
Krút. moment 403 Nm pri 2000 ot/min
Príprava paliva priame vstrekovanie common rail
Spotreba komb. 9,8 l/100 km
Emisie CO2 264 g/km
Prevodovka 6stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 180 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,9 s
Hmotnosť pohotovostná 2202 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4740/1850/1865 mm
Rázvor náprav 2850 mm
Rozchod kolies p/z 1570/1570 mm
Rozmer pneumatík 255/65 R17
Objem batož. priestoru 190/515/2091 litrov
Objem paliv. nádrže 80 litrov

Ceny

základný model 33 500 eur (1 009 221 Sk) - 2,5D/171 k XE
testovaný model 41 500 eur (1 250 229 Sk) – 2,5D/171 k LE
testovaný model s príplatkovou výbavou 44 340 eur (1 335 786 Sk) – 2,5D/171 k LE

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň123456
60 km/h250019001450
90 km/h4000280022001800
130 km/h32002700
50 – 80 km/h3,84,96,4
80 – 110 km/h5,96,88,5
100 - 125 km/h5,87,6
Max. rýchl. (km/h pri ot/min)34/400058/400090/4000122/4000157/4000

Spotreba počas testu – 10,8 l/100 km

Pre bezpečnosť

  • Systém pohonu všetkých kolies ALL-MODE 4x4 s ovládaním na stredovom paneli
  • Protiblokovací systém ABS s elektron. rozdeľ. brzdných síl EBD + brzd. asistent
  • Elektronický stabilizačný systém ESP
  • Systém podpory jazdy do kopca
  • ESP s funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu
  • 6x Airbag, aktívne opierky hlavy vpredu, výškovo nastaviteľné
  • Bezpečnostné pásy predných sedad. s predpínačmi a obmedzovačom napätia v pásoch
  • Predné hmlové svetlomety
  • ISOFIX
  • Imobilizér/alarm
  • Xenónové svetlomety s automatickým nastavením výšky
  • Systém samočinnej aktivácie svetiel
  • Stierače s dažďovým senzorom, s automatickou aktiváciou

Komfort

  • Dvojzónová automatická klimatizácia + ovládanie klimatizácie zo zadných sedadiel
  • Elektrické ovládanie predných a zadných okien
  • Elektrické strešné okno
  • Elektricky nastaviteľné, vyhrievané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá
  • Elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo
  • Centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Vnútorné osvetlenie priestoru pod nohami
  • Kožené sedadlá, elektricky nastaviteľné a vyhrievané (vpredu)
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
  • 17" kolesá z ľahkých zliatin
  • Delené (40/20/40) a sklopné sedadlá v 2. rade s nastavením sklonu operadla
  • Delené (50/50) sedadlá v 3. rade s nastaviteľnými opierkami hlavy, sklopné do podlahy
  • Výškovo nastaviteľný volant
  • Kožený volant a hlavica radiacej páky
  • Lakťová opierka s integrovanou odkladacou schránkou
  • Stredová zadná lakťová opierka
  • Tempomat a autorádio a palubní počítač s ovládaním na volante
  • Bočné nášľapy
  • Strešný základný nosič
  • Smerové svetlá integrované do vonkajších spätných zrkadiel
  • Osvetlenie nástupného priestoru integrované do vonkajších spätných zrkadiel
  • Tmavé sklá zadných bočných okien a zadného okna

Príplatková výbava

  • Metalický lak: 670 eur (20 184 Sk)
  • Balík IT: DVD satelitný navigačný systém, kanál
  • s dopravnými správami, 7"farebná obrazovka,
  • audiosystém s CD prehrávačom a meničom 6 CD,
  • MP3 prehrávač, 6 reproduktorov, parkovacia kamera,
  • Bluetooth rozhranie, hlasové rozpoznávanie, systém
  • otvárania bez kľúča Intelligent Key: 2170 eur (65 373 Sk)
Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder Nissan Pathfinder
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Komentáre
Nechapem preco autor na zaciatku pise: poslednou 4LO – voľba redukovaných prevodov, ked potom ku koncu napise ze mu chyba redukcia.
Pridal Miro v utorok 05 januára 2010 o 08:45
tiež nepochopím redukovana prídavna prevodovka tam je \" a je síce el.navolena otočným tlačidlom 4-LO.. No auto v celku dobré máme ho a test OK, uzávierka by pomohla hl. v snehu no ale aj bez toho to celkom ide.Nebol problém no odišlo mi ABS čidlo je to dost problem ked nevie potom 4x4 fungovat.Samozrejme sa predáva iba s nábojom kolesa vrátane ložiska čo je drahé.. hl.žiadna náhrada iba orginál.
Pridal Jozef vo štvrtok 03 januára 2013 o 20:28
Myslím že Pathfinder je veľmi vydarené suv-čko od nissanu.
Pridal Jano v sobotu 09 februára 2013 o 22:27
Najväčsiu kritiku som počul o ňom iba čo sa týka verzie s automatickou prevodovkou, že auto je lenivé.. Verzia s manualom je vraj super-úplne iné vozidlo.
Pridal Jano v sobotu 09 februára 2013 o 22:30
AUTOMAT JE VOBEC NIE LENIVY A VIEM O COM PISEM KEDZE HO VLASTNIM.
LEN TREBA VEDIET S NIM JAZDIT.
Pridal VOJTECH BUCEK v stredu 07 augusta 2013 o 21:42
si mylite redukciu s uzaviekou ci co?
Pridal v pondelok 02 septembra 2013 o 21:56
vie mi niekto odpovedat ci sa tam nekazi motor? Poculi sme reci od autickarov na Nissan Navara a povedali nam ze v tomto je ten isty motor. Dakujem
Pridal maca v sobotu 14 septembra 2013 o 08:27
Vojtech Bucek....treba sa previezt aj na manuale. A potom pisat p....ny. A vydno ze nevies soferovat. Inak by si takuto k....nu nenapisal!!!!!
Pridal Janko Hrasko v piatok 24 februára 2017 o 10:05
patfinder a navara je tušim to isté,mám 2,5 manuál a som spokojný, trošku ho upravujem postupne, tá redukcia sa mi páči. záleží aké má človek pneu ak tam má niečo na cestu, môže mať uzávierky diferáku, redukcie aj šarkanov chvost. No na 4 prevodovom stupni ma niekedy nechce pustiť cez 100kmh je to tan obmedzovač? lebo potom na 5 krásne tahá dalej
Pridal Martin v nedeľu 22 októbra 2017 o 12:22
čo hovoríte na šnorchel?a duralové kryty podvozku? čipovali by ste auto ak tak na kolko koní?
Pridal Martin v nedeľu 22 októbra 2017 o 12:23
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.