TEST Opel Antara 2,0 CDTI Cosmo

Štvrtok, 19 február 2009

Opel ako jedna z posledných značiek odštartoval uvedením Antary svoj vstup do triedy SUV, aj keď v roku 1991 bol medzi prvými, ktorý model Frontera poslal na výzvedy do terénu. Antara, päťmiestny SUV a nástupca Frontery mal svetovú premiéru v roku 2006.

Dobré auto, vysoká cena

Opel Antara

Opel Antara nie je v teréne žiadnym majstrom sveta a ani sa tak netvári. Je skôr športovo úžitkovým automobilom, ktorý z asfaltových ciest zíde do terénu skôr omylom ako zámerne. Aktívny systém pohonu všetkých kolies síce má, a tak prostredníctvom elektrohydraulického diferenciálu sa ani v ľahšom teréne nestratí. Je to dobré, pretože tým spája výhody úspornejšieho predného pohonu s občasným zapojením sa do trakcie všetkých štyroch kolies v prípade zhoršených adhéznych podmienok. Zväčša však jazdí ako dvojkolka, len občas sa zapájajú aj zvyšné zadné kolesá, na ktoré Antara dokáže preniesť až 50 % krútiaceho momentu.

Antara vyzerá veľmi dobre a na ulici určite neunikne pozornosti ľudí na chodníku. Všimnú si ju skôr ako jej predchodcu Fronteru, s ktorou ju spája hádam len blesk v znaku na maske chladiča. Podobne so súrodencom Chevroletom Captiva má tiež málo spoločné, najskôr len to, že oba automobily stoja na spoločnej platforme a vyrábajú sa na spoločnej linke v Kórei. Opel Antara môže mať pod kapotou niektorú zo štyroch ponúkaných pohonných jednotiek: benzínové 2,4/140 k a V6 3,2/227 k alebo turbodiesle 2,0 CDTI/127 k alebo 2,0 CDTI/150 k. Štandardom je päťstupňová manuálna prevodovka pre všetky motory, k silnejším verziám, benzínovej i turbodieselu, sa viaže aj päťstupňový automat.

Opel Antara

Nám sa dostala do rúk Antara so zaujímavým turbodieselom. Má 150 koní, najvyšší krútiaci moment 320 Nm, päťstupňový manuál, za doplatok príjemnú tmavšiu sivú metalízu a najvyššiu výbavu Cosmo. Tej okrem mnohých užitočných doplnkov nechýba kožené čalúnenie sedadiel kombinované s látkovými stredmi (tak trošku športovo tvarovanými s pomerne dobrým bočným vedením), trojramenný multifunkčný volant (s ovládaním palubného počítača a autorádia a CD), výkonná klimatizácia, solídna audiosústava a farebne príjemne zladený interiér s doplnkami z chrómu a imitácie hliníka. Dobre k tomu ladí čierna palubná doska z kvalitných materiálov, kompaktný prístrojový štít a stredový panel s množstvom tlačidiel.

Oceňujeme veľkosť vnútorného priestoru. Tak na predných ako aj zadných sedadlách je kráľovsky veľký. V každom smere – v priečnom aj pre široké ramená, pozdĺžnom pre dlhé nohy a na výšku aj pre dvojmetrových basketbalových pivotmanov. Navyše u operadiel zadných sedadiel môžeme meniť ich sklon a vytvoriť si tak vyššie pohodlie. Výborný je prístup k sedadlám, aj výhľad dopredu, do strán i dozadu. Malý a pomerne plytký sa nám videl batožinový priestor s objemom len 370 litrov, rozšíriteľný po sklopení zadných sedadiel na 865 litrov – s úplne rovnou podlahou bez schodu.

Opel Antara

Ak by ste si išli s nami zajazdiť a jazda s Antarou by sa vám videla mdlá, pritiahnite viac uzdu a poriadne šliapnite na plynový pedál. Až potom sa naplno prejaví a až potom spoznáte jej skutočný šarm. Nám do kariet hralo aj počasie. Napadlo pomerne dosť snehu, takže Antara sa mohla na kvalitných zimných 18 palcových pneumatikách predvádzať v plnej paráde. V zrýchľovaní pod plným plynom držala stopu bez evidentného vybočovania, práve tak aj pri intenzívnom brzdení za asistencie ABS. Stabilizačný systém do jazdy takmer nezasahoval a nespomaľoval jazdu. Páčilo sa nám jej šantenie a jej schopnosti na šmykľavom povrchu. Pri akcelerácii bolo cítiť, ako sa pripájajú do záberu cez medzinápravovú spojku zadné kolesá a ako zostra zaberajú. Vďaka vyváženému a dobre naladenému podvozku (vpredu McPherson, vzadu viacprvkové závesy) Antara zvládala túto jazdu na jednotku s hviezdičkou.

Opel Antara

Spokojní sme boli aj s jazdou na rozjazdenej štrkovej ceste, ktorú by športovo úžitkové auto ako je Antara malo bez problémov zdolať. Antare tu bola vhod zvýšená stavba karosérie so svetlou výškou 200 mm, vďaka ktorej sme ani raz nezostali visieť na "bruchu". Sme presvedčení, že Antara by zvládla aj dažďom premáčanú cestu vedúcu k vašej chalupe. A nevytrasie z vás dušu ani na suchej a hrboľatej ceste, pretože podvozok Antary je skutočne dobrý, udrží vibrácie od kolies na uzde a dokáže účinne eliminovať aj náklony pri prejazde zákrut.

Motor Antary nepatrí k tým, ktoré by sa mohli uchádzať o titul motor roka. Dvojlitrový turbodiesel je staršej generácie, napriek tomu jeho výkon 150 koní i najvyšší krútiaci moment 320 Nm pri 2000 otáčkach patrí k tým lepším. Aj keď jeho hlavná sila prichádza až pri dvoch tisícoch otáčok, už od tisícsedemsto otáčok začína celkom slušne zaberať. Neruší ani jeho zvukový prejav, dokonca ani hneď po naštartovaní studeného motora. V jazde je potom vyslovene tichý a kultivovaný, ako by ani nešlo o diesel.

Opel Antara

Motor neruší ani pri limitnej rýchlosti na diaľnici, kde pri 130 km/h točí 3200 otáčok. To na piaty prevodový stupeň, pretože prevodovka s ručným radením ich viac nemá. Slúži jej to však ku cti, že s nimi celkom dobre vystačí. Radí hladko a na krátkych dráhach. Šestka by možno znamenala nejakú tú úsporu paliva, pretože Antara sa ňou teraz chváliť nemôže. Celkových 9,8 l/100 km počas testu bolo najnižšia, akú sme s najľahšou nohou boli schopní dosiahnuť. Udávaná priemerná spotreba 7,6 litra na stovku km je skôr utópiou ako možnou realitou. Možno šiesty prevodový stupeň by umožnil aspoň sa jej priblížiť. Chváliť však môžeme účinné brzdy s rýchlym nástupom, aj presné riadenie s dobrou odozvou.

Opel Antara 2,0 CDTI zanechala v nás vcelku veľmi dobrý dojem. Priestranná a kvalitná kabína poskytuje dostatok pohodlia pre piatich cestujúcich a má natoľko bohatú výbavu, že prakticky vám už nič nebude chýbať k plnej spokojnosti. Aj keď zíde z asfaltu na poľnú či horskú cestu, nezľakne sa jej a spoľahlivo vás povezie ďalej. Má dobrý podvozok, ktorému nechýba kultivovanosť na takýchto cestách. Antara nie je v segmente SUV žiadnou šťukou, ale priemerným, zato však veľmi milým a príjemným spoločníkom.

Páčilo sa

  • dobre vyzerá
  • vyvážený podvozok
  • priestranný a kvalitný interiér
  • komfortná i bezpečnostné výbava
  • dobrý výhľad z kabíny
  • priestor po sklopení zadných sedadiel

Páčilo sa menej

  • vyššia spotreba
  • menšia obratnosť
  • menší batožinový priestor
  • vyššia cena


Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, nafta, turbo, medzichladič, 1991 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 110 W/150 k pri 4000 ot/min
Krút. moment 320 Nm pri 2000 ot/min
Príprava paliva priame vstrekovanie common rail
Spotreba komb. 7,6 l/100 km
Emisie CO2 198 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 180 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,1 s
Hmotnosť pohotovostná 1740 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4576/1850/1704 mm
Rázvor náprav 2707 mm
Rozchod kolies p/z 1578/1574 mm
Rozmer pneumatík 235/55 R 18
Objem batož. priestoru 370/865 litrov
Objem paliv. nádrže 65 litrov

Ceny
základný model 23 580 eur (710 371 Sk) - 2,4/140 k Base
model s test. motorom 31 380 eur (945 354 Sk) – 2,0 CDTI/150 k Enjoy Plus
testovaný model 32 980 eur (993 555 Sk) – 2,0 CDTI/150 k Cosmo
testovaný model
s príplatkovou výbavou 34 480 eur (1 008 618 Sk) – 2,0 CDTI/150 k Cosmo

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 1 2 3 4 5
60 km/h (ot/min) 3800 2500 1900 1500
90 km/h (ot/min) 3800 2800 2200
130 km/h (ot/min) 3200
50 – 80 km/h (s) 4,5 6,1
80 – 110 km/h (s) 6,2 6,9 8,4
100 – 125 km/h (s) 7,5 9,4
Max. rýchl. (km/h pri ot/min) 56/4500 70/4500 107/4500 142/4500

Spotreba počas testu 9,8 l/100 km

Bezpečnosť
Systémy ESP, ABS, TC, HBA, DCS
8 airbagov
Dažďový senzor
Systém automatického vyrovnávania
výšky zadnej časti karosérie
Elektrické ovládanie svetlometov
Predné hmlové svetlá
Príprava Isofix na detské sedačky
Vyhrievané spätné zrkadlá
Disky z ľahkých zliatin 7,5J x 18
s pneumatiky 235/55 R 18
Kožený volant s ovládaním rádia a tempomatu
Systém automatického vyrovnávania
výšky zadnej časti karosérie

Komfort
Elektronická klimatizácia
Vyhrievané predné sedadlá
Tempomat
Palubný počítač
Elektrické ovládanie predných a zadných okien
Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Rádio s CD30 a MP3 prehrávačom
Sklopné zadné sedadlá v pomere 40:60
Konzola s prednou lakťovou opierkou
a odkladacím priestorom
Sedadlá - imitácia kože Marrocana
Predný a zadný parkovací asistent
Čelné sklo tepelne odrazivé
Informačný displej

Príplatková výbava
Metalická farba 500 eur (15 063 Sk)

Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara Opel Antara
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."