TEST Opel Astra 1,6 Sedan Enjoy

Streda, 07 január 2009

Do modelového radu Opel Astra pribudol koncom minulého roka nový model Astra Sedan. Sedan je postavený na platforme Astry Caravan, dominuje najmä veľkosťou, ktorou útočí na väčšiu a o triedu vyššiu Vectru.

Veľký "malý" sedan

Opel Astra
Astra Sedan stojí na platforme Caravanu a tomu zodpovedá aj jej veľkosť

Ak pri pohľade na Astru Sedan máte dojem, že nejde o automobil nižšej strednej triedy, neverte tomu, pretože Astra klame telom. Štvordverový sedan okrem toho, že má vzadu "pribalený" tretí priestor, batožinový, s objemom až 490 litrov, má na rozdiel od trojdverového a päťdverového hatchbacku platformu z väčšieho kombi Caravan. Svojou dĺžkou 459 cm je od hatchbacku dlhší o takmer 34 cm, čo je len o dva a pol centimetra menej ako je dĺžka Vectry. Navyše, oproti Vectre má o tri milimetre väčší rázvor náprav, čo sa odzrkadľuje vo veľkosti vnútorného priestoru Astry Sedan.

Sedan prišiel pár rokov po tom, čo cesty brázdia troj- a päťdverové hatchbacky, kombi označované ako Caravan i kupé-kabriolet TwinTop. A keďže sedan stojí na platforme Caravanu, najväčšieho z menovaných modelov, tomu zodpovedá aj jeho veľkosť. Rázvor náprav 2703 milimetrov Astry Sedan nemá v nižšej strednej triede konkurenta. Vďaka nemu ponúka bezkonkurenčne veľký interiér a v ňom dostatok miesta tak na predných ako aj na zadných sedadlách. Ak by ste presadli z novej 3 či 5dverovej Astry do sedanu na zadné sedadlo, asi nebudete vedieť čo s priestorom, keď vaše nohy nebude obmedzovať operadlo predného sedadla a aj pre hlavu bude dosť priestoru. Veď nakoniec sedíte v aute dlhom takmer 4,6 metra! Takže ak si pomýlite Astru Sedan s približne rovnako veľkou Vectrou, bude to ospravedlniteľný omyl.

Opel Astra
Štvordverový sedan má vzadu tretí priestor, batožinový, s objemom až 490 litrov

Veľkosť Astry Sedan sa najmarkantnejšie prejavuje v priestore zadných sedadiel. Podobne veľký, aj keď nie rekordný je batožinový priestor, ktorý svojimi 490 litrami i veľmi dobrým prístupom k nemu cez pomerne veľký otvor môže očariť chalupárov i dovolenkárov. Škoda, že veko kufra nemožno otvoriť zvonku samostatne, ale len tlačidlom na stredovom paneli alebo diaľkovým ovládačom. Veľkosť batožinového otvoru dovoľuje naložiť aj rozmernejšie predmety a po sklopení zadných operadiel cez vzniknutý otvor (mohol by byť väčší), ktorý prepojí priestor kufra s interiérom, uspokojí sedan aj lyžiarov.

Ak chválime priestranný interiér, obísť nemôžeme ani jeho kvalitné materiály a dielenské spracovanie. Chýbalo nám v ňom iba viac odkladacích priestorov na menšie predmety, ale naopak, vyzdvihujeme kvalitné predné sedadlá s pomerne dobrým bočným vedením. Palubnej doske, aj keď nepatrí k výstavným kusom a pôsobí dosť stroho, nechýba praktickosť, aj keď malú výčitku máme voči ovládanie klimatizácie, ktoré je samom spodku stredového panela.

Opel Astra
Na kvalitu jazdy Astry Sedan má priaznivý vplyv jej väčší rázvor náprav

Pod kapotou Astry Sedan môže byť niektorý z dvoch benzínových (1,6/115 k, 1,8/140 k) alebo dvoch naftových (1,3 CDTI/90 k, 1,7 CDTI/100k) štvorvalcových agregátov. Slabšia benzínová verzia s objemom 1,6 litra spolupracuje buď s 5stupňovou mechanickou prevodovkou alebo 5stupňovou robotizovanou Easytronic, silnejšia 1,8-čka sa dodáva buď s 5stupňovou mechanickou alebo 4stupňovým automatom. Do naftových verzií sa montujú výlučne 6stupňové prevodovky s ručným radením.

Náš testovaný sedan Astra mal pod kapotou slabší benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra s atmosférickým plnením a výkonom 115 koní, čo je slušný výkon, ktorý aj takto veľký automobil dokáže pekne rozhýbať. Astra s ním ochotne zrýchľuje už od nižších otáčok a jeho agilnosť rastie s otáčkami. Ak od neho chcete viac, plynový pedál treba tlačiť k podlahe tak, aby sa ručička otáčkomera približovala aspoň k číslici 3500 a šplhala sa ešte vyššie. Výkon rastie s otáčkami, čím sú vyššie, tým viac benzínu pretečie z nádrže do motora, takže platí: viac plynu, viac benzínu, alebo niečo za niečo. Z tohto "vzorca" sa nám odvíjala aj spotreba. Pri pokojnejšej a vyrovnanej jazde nebola vyššia ako šesť litrov na sto kilometrov, pri ostrejšej alebo športovej zasa nie menej ako osem až osem a pol litra. To platí aj pre jazdu v meste, ale aj pre diaľnicu do limitnej diaľničnej rýchlosti.

Opel Astra
Palubná doska, aj keď pôsobí dosť stroho, je ergonomická a nechýba jej prehľadnosť

Chválime, že Astra Sedan podrží vodiča vždy pri predbiehaní, keďže má dostatočnú rezervu výkonu. Na strane vodiča je v týchto situáciách aj správne odstupňovaná 5stupňová prevodovka s ručným radením, ktorá má síce dlhšie dráhy radenia, ale je pomerne hladké i presné. Mínusom je iba jej päť stupňov, ale šestka by sa hodila hlavne na dlhé cesty a na diaľnicu. Na kvalitu jazdy Astry Sedan má priaznivý vplyv jej väčší rázvor náprav, vďaka ktorému dobre filtruje nerovnosti vozovky alebo sa "plavne" cez ne prenáša. A aj nárazy a otrasy zo zlej vozovky celkom dobre tlmí dobre nastavený podvozok, ktorý nie je príliš tvrdý, ale ani primäkký. Zákruty zvláda Astra Sedan dobre aj pri svižnej jazde, krásne sa nimi preťahuje, drží s istotou stopu a ponúka tak bezpečnú a pohodlnú jazdu.

Existuje viac dôvodov, prečo by sa kupujúci pri kúpe nového auta mohol pozrieť práve po elegantnej Astre Sedan. V nižšej strednej triede nenájdete väčší automobil a aj jeho kufor patrí medzi najväčšie. Jeden z najväčších v triede je aj interiér. Dobre a ľahko sa ovláda, pohodlne odvezie päť cestujúcich. Navyše pri pomerne nízkych prevádzkových nákladoch na pohonné látky. Má tichý motor s dostatkom výkonu, s ktorým možno jazdiť aj veľmi úsporne. Ak teda túžite mať v garáži sedan, potom štvordverová trojpriestorová Astra Sedan môže byť tým správnym riešením.

Páčilo sa
- príjemný a elegantný vzhľad
- priestranný a kvalitný interiér
- pohodlné sedadlá
- kultivovaný a pružný motor
- prijateľná spotreba
- veľký a dobre prístupný batožinový priestor
- jazdný komfort

Páčilo sa menej
- otváranie batožinového priestoru len z kabíny
- málo odkladacích priestorov
- malý prepojovací otvor medzi kufrom a interiérom

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, benzín, 1598 cm³
Výkon 115 k (85 kW) pri 6000 ot/min
Krút. moment 155 Nm pri 4000 ot/min
Spotreba komb. 6,6 l/100 km
Emisie CO2 158 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 191 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,7 s
Hmotnosť 1306 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4587/1753/1458 mm
Rázvor náprav 2703 mm
Rozchod kolies p/z 1488/1479 mm
Rozmer pneumatík 205/55 R16
Objem batož. priestoru 490 litrov
Objem paliv. nádrže 52 litrov
Cena
najnižšia modelu 13 580 €* (1,4 16V/90 k GTC 5dv. Essentia)
najnižšia verzie 15 680 €* (1,6 16V/115 k Sedan Essentia)
testovaného modelu 17 040 €* (1,6 16V/115 k Sedan Enjoy)

* akčné ceny

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň 2 3 4 5
50 – 80 km/h 3,7 5,6 7,5
60 – 90 km/h 5,4 6,9 9,4
90 – 120 km/h 7,4 10,3
60 km/h 4200 2750 2250 1750
90 km/h 4200 3250 2550
130 km/h 3750
Max. rýchl. km/h 90 140 (pri 6500 ot/min)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Spotreba počas testu l/100 km 6,9 l/100 km

Pre bezpečnosť
Protiblokovací systém bŕzd ABS
Kotúčové brzdy vpredu i vzadu
Čelné a bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca
Predné hmlové svetlomety
Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
Úchyty Isofix
Aktívne opierky hláv predných sedadiel

Pre komfort
Automatická klimatizácia
Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Elektrické ovládanie okien predných dverí
Elektrické nastavovanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
Kožený volant nastaviteľný výškovo i pozdĺžne
Elektrické otváranie batožinového priestoru
Ovládanie rádia na volante
Multifunkčný informačný displej
Rádio s CD prehrávačom
Palubný počítač
Metalizovaná farba

Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.