TEST Opel Corsa 1,2 Enjoy

Štvrtok, 06 november 2008

Dynamický dizajn, športový vzhľad a elegantné tvary – to je posledná generácia najmenšieho modelu automobilky Opel. Opel si k nemu môže gratulovať, pretože Corsa sa uchytila, páči sa a tento elegantný automobil sa aj dobre predáva.

Dynamická so športovým nádychom

Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa

Od roku 1982, odkedy sa Opel Corsa vyrába, sa len v Európe predalo vyše desať miliónov týchto malých kompaktných automobilov, čo svedčí o ich veľkej popularite. Posledný nový model sa predáva od leta 2006. Model, na ktorom si Opel dal naozaj záležať. Vlastne skôr na nich, pretože Corsa má dve verzie. Trojdverová a päťdverová, obe hatchbacky, sú dizajnovo tak odlišné, akoby ani nešlo o rovnaký model.

Trojdverová Corsa je športovejšia, päťdverová skôr rodinne zameraný automobil. Trojdverová vyniká krásnym, dynamickým dizajnom so športovým nádychom. Vyzerá veľmi dobre, či sa na ňu pozeráte z tej či onej strany, z akéhokoľvek uhla. Práve tento model, s motorom 1,2 litra a päťstupňovou robotizovanou prevodovkou, teda poloautomatickou Aesytronic, sme mali možnosť vyskúšať.

Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa

Obe verzie modelu Corsa sú na dĺžku (3999 mm) a výšku (1488 mm) zhodné, rozdiel je len v šírke, kde päťdverová je širšia o 2,4 cm. Týmito rozmermi i veľkosťou rázvoru 2511 mm sa ešte donedávna pýšili automobily o triedu vyššie. A keďže narástli aj konkurenčné modely, potom to vyzerá tak, akoby sa vlastne v segmente B nič nezmenilo. Pri porovnávaní napríklad s Fiatom Grande Punto, Renaultom Clio, Peugeotom 207 alebo Škodou Fabia však Opel Corsa vždy so cťou obstojí.

Úspech u zákazníkov môže Corse vydláždiť aj päťhviezdičkový crashtest, ktorý dosiahla u Euro NCAP. Na ňom má hlavný podiel karoséria s optimalizovanými deformačnými zónami, dvojfázovo sa plniace bezpečnostné vaky vodiča a spolujazdca, bočné airbagy na predných sedadlách, pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov, systém uchytenia pedálov brzdy a spojky, rozsvietenie výstražných svetiel pri prudkom brzdení spojenom s aktivovaním systému ABS a rad iných riešení. Veľmi dobré trojhviezdičkové ocenenie dostala Corsa za ochranu detí prevážaných v automobile.

Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa

Keďže teraz vieme, aká bezpečná je Corsa, môžeme zoširoka otvoriť dvere a usadiť sa do jej pohodlných predných sedadiel. Nastupovanie dozadu je ako do každého trojdverového auta zložitejšie, ale keďže v našom testovanom posunutie predných sedadiel dopredu išlo hladko, s miernym predklonom to ide celkom hladko. Corsa má na dĺžku takmer štyri metre, miesta je aj pre vyššie postavy dosť tak pre nohy ako aj na výšku. Máme pritom na mysli miesto pre nohy pri sedení vzadu a aj nad hlavou.

V priestrannom interiéri upúta jeho farebné riešenie. Sivú, béžovú alebo inú všednú farbu by ste márne hľadali ako dominantnú, zato červenej a čiernej a ich kombinácií je v kabíne štedro. Týka sa to nielen textilnej časti interiéru, napríklad čalúnenia sedadiel, ale aj materiálu prístrojového panela, obloženia dverí a bočných panelov. Má to svoj psychologický efekt – veď pestrý interiér dokáže posádke zdvihnúť náladu a je teda dobrým riešením. Nejde pritom o lacný efekt, ktorý by mal zakryť nedostatky, ale naopak o kvalitné materiály a dobré spracovanie. Príjemný pocit v interiéri umocňuje aj bohatá a komfortná výbava.

Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa

Ak ste vášnivým cyklistom a nechcete sa len voziť na aute, ale si napríklad vyjsť za mesto a tam si zajazdiť na bicykli, potom vám Corsa svojim zaujímavým a veľmi praktickým detailom pomôže myšlienku zrealizovať pomocou nosiča bicyklov FlexFix. Je integrovaný do zadnej časti pod batožinový priestor. Spolu s časťou nárazníka sa FlexFix vysunie približne o pol metra von z auta a môžete naň naložiť až dva bicykle do hmotnosti 40 kg.

Pod kapotou môže mať Corsa na výber niektorú z ôsmich pohonných jednotiek – piatich benzínových a troch naftových. Ponuka viac ako pestrá. Benzínové 1,0/60 k, 1,2/80 k, 1,4/90 k, 1,6 Turbo (150 k) a 1,6 Turbo (192 k), turbodiesely 1,3/75 CDTI (75 k), 1,3 CDTI (90 k) a 1,7 CDTI (125 k), čo pri kúpe môže zákazníkovi poradne zamotať hlavu. My sme ten problém nemali. Zástupca importéra nám ponúkol trojdverový model s benzínovou pohonnou jednotkou s objemom 1,2 litra, s výkonom 80 koní a výbavou Enjoy.

Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa

Čierna farba karosérie umocňovala dojem z dynamického dizajnu, ktorý je najmä u trojdverovej verzie veľmi výrazný. Dizajn karosérie spolu s priestranným interiérom, novovyvinutým podvozkom a prvotriednymi jazdnými vlastnosťami sa najvýraznejšie podpísali pod príťažlivosť Corsy poslednej generácie. Prispieva k tomu aj pohonná jednadvojka so slušnými osemdesiatimi koníkmi, ktorá v spolupráci s robotizovanou 5stupňovou prevodovkou je pozoruhodne živá a ochotne ide za plynom.

Corsa aj s týmto motorom je dynamická, dokonca viac ako sme predpokladali. Motor je tichý aj vo vyšších otáčkach, a aj pri najvyšších veľmi kultivovaný. Pochváliť musíme aj prevodovku, ktorá preraďuje hladko v automatickom režime, ale rovnako príjemná, presná a len o málo pomalšia je pri sekvenčnom radení. V tomto režime môže pocitovo dokonca suplovať mechanickú prevodovku s ručným radením – ak pred preradením vždy mierne uberieme plyn.

Opel Corsa Opel Corsa Opel Corsa

Vďaka vyspelému podvozku sú jazdné vlastnosti aj vďaka väčšiemu rázvoru náprav a rozchodu kolies na úrovni auta vyššej kategórie. Podvozok je dobre vyvážený, Corsa ochotne zatáča, perfektne drží stopu, a ani v extrémnych situáciách sa nespráva neisto. Ani nedotáčavo ani pretáčavo, takmer neutrálne, parádne drží v tiahlych zákrutách, nenakláňa sa a dobre tlmí nerovnosti vozovky. A aj keď sa riadeniu niekedy vyčíta menšia interaktívnosť, my sme si na ústretovosť spätnej väzby nemohli sťažovať – i najmenší pohyb volantu pocíti vodič na kolesách a opačne.

Opel Corsa Opel Corsa

Opel Corsa novej generácie patrí medzi najmodernejšie malé automobily. Má originálny dynamický dizajn, dobre vyvážený podvozok, farebne zaujímavý a nadpriemerne veľký interiér, veľmi dobré jazdné vlastnosti, dynamiku, jazdný komfort, bohatú výbavu a za bezpečnosť päť hviezdičiek. Rozhodne si za toto všetko zasluhuje pozornosť bežnej, ale aj náročnejšej klientely.

Páčilo sa
- dynamický dizajn
- veľký vnútorný priestor
- farebnosť a architektúra interiéru
- tichý a "živý" motor
- jazdné vlastnosti
- dynamická jazda

Páčilo sa menej
- nastupovanie dozadu
- absencia palubného počítača

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, benzín, 1229 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 80 k (59 kW) pri 5600 ot/min
Krút. moment 110 Nm pri 4000 ot/min
Spotreba komb. 5,7 l/100 km
Emisie CO2 137 g/km
Prevodovka 5stupňová automatizovaná
Naj. rýchlosť 168 km/h
Zrých. 0-100 km/h 13,9 s
Hmotnosť 1130 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 3999/1737/1488 mm
Rázvor náprav 2511 mm
Rozchod kolies vpredu/vzadu 1485/1470 mm
Rozmer pneumatík 185/60 R15
Objem batož. priestoru 285/1050 litrov
Objem paliv. nádrže 45 litrov

Ceny
základná modelu 289 900 Sk* (1,0/60 k Essentia)
model s testovaným
motorom 314 900 Sk* (1,2/80 k Essentia)
testovaný model 339 900 Sk* (1,2/80 k Enjoy Easytronic)
testovaný model s príplatkovou
výbavou 403 100 Sk* (1,2/80 k Enjoy Easytronic)

* Ceny akčnej ponuky

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 2 3 4 5
60 km/h (ot/min) 4000 2700 1950 1500
90 km/h (ot/min) 4100 2950 2400
130 km/h (ot/min) 3400
Max. rýchl. (km/h) 90 136
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Spotreba l/100 km 7,2 l/100 km

Pružné zrýchľovanie
30 – 60 km/h (s) 5,2
50 – 80 km/h (s) 6,3
60 – 100 km/h (s) 8,1
80 – 110 km/h (s) 9,5
100-130 km/h (s) 10,4

Bezpečnosť
ABS
Kotúčové brzdy vpredu a vzadu
Airbag vodiča a spolujazdca
Bočné a hlavové airbagy vpredu
Deaktivácia airbagu spolujazdca
Predné hmlové svetlomety

Komfort
Klimatizácia manuálna
Elektricky ovládané okná
Elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá
Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Elektrohydraulický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
Multifunkčný volant čalúnený kožou
Elektricky vyhrievané sedadlá vodiča a spolujazdca
Sklápacie a delené zadné sedadlo a operadlo (60/40)
Dvojité dno batožinového priestoru
Tónované predné sklo
Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča

Príplatková výbava
Vyhrievané predné sedadlá a vyhrievaný volant 8 000 Sk
FlexFix – zabudovaný systém pre náklad 19 000 Sk
Rádio CD s MP3 prehrávačom 3 000 Sk
Elektricky ovládané strešné okno 21 700 Sk
Metalíza 11 500 Sk

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.