TEST Peugeot 3008 GT 2,0 BlueHDi: Francúzsky elegán

Nedeľa, 10 február 2019

Keď na jeseň roku 2016 uviedla francúzska automobilka na trh Peugeot 3008 druhej generácie, nový model zaujal tak, že sa dostal medzi sedem finalistov ankety o európske Auto roka. V nej potom aj zvíťazil a získal ocenenie Auto roka 2017. Stal sa vôbec prvým SUV, ktorý túto trofej získal.

1 Peugeot 3008 GT

Vyskúšať s redakčnom teste sme mohli Peugeot 3008 s motorom 2,0 BlueHDi v najvyššej výbave GT s automatickou osemstupňovou prevodovkou. Ako historicky prvý zástupca SUV vystúpil na piedestál s označením Auto roka. Chceli sme v našom teste zistiť, či tento francúzsky automobil s atraktívnym dizajnom, priestranným interiérom a inovatívnymi najmodernejšími technológiami povýšili novinári za európske auto oprávnene.

Autom roka zaslúžene

Atraktívny dizajn na vzhľade Peugeota 3008 zaujme hneď na prvý pohľad a je jedno z ktorého uhla sa naň pozeráte. Poviete si, že je to krásne a elegantné auto, mimoriadny kus. Dizajn 3008-čky bol určite jedným z faktorov, ktorý zabral na členov hodnotiacej poroty. A určite to nebola náhoda, keďže v boji o titul európskeho auta roka porazil také esá ako Alfa Romeo Giulia, Mercedes-Benz triedy E, Volvo S90 a V90, Citroën C3, Toyota C-HR alebo Nissan Micra.

Testovaný Peugeot 3008 spadá svojou dĺžkou 4447 mm do strednej triedy a má predpoklady patriť v nej medzi kráľov. Vyvážené proporcie, výrazná maska chladiča, elegantne sformovaná zadná časť, to všetko s francúzskym šarmom a vytríbenosťou, bez zbytočných dizajnových kudrliniek, to všetko robí z Peugeota 3008 atraktívne SUV.

Atraktívny dizajn

Vpredu upútajú originálne tvarované svetlomety a malý a nenápadný detail v podobe decentnej chrómovanej lišty, ktorá sa tiahne od ledkových denných svetiel medzi predným blatníkom a kapotou k A stĺpiku kabíny. Rovnako decentne a elegantne, a veľmi originálne, je riešené oplastovanie časti karosérie pod prednými a zadnými dverami. Originálne sú aj zadné skupinové svetlá vložené do čierneho vodorovného pásu pod zadným oknom.

Strechu zdobí rozmerné panoramatické strešné okno, ktoré je posuvné, ale aj vyklápacie a zvnútra opatrené roletkou. Po okraji z vnútra kabíny je jemné ozdobné ledkové osvetlenie po celom obvode. V horúcich letných mesiacoch otváracia strecha určite poteší a spríjemní cestovanie.

Za všetko, čo sme doteraz o modeli 3008 povedali, môžeme tomuto auto mohutne zatlieskať. Majitelia moderných áut si na elektronických pomocníkov pomaly zvykajú. Najmä ak sa nekomplikovane a intuitívne ovládajú. V prípade testovaného auta to celkom neplatí, ale časom sme si zvykli a nerobilo nám to starosti.

i-Cocpit: komfortný aj komplikovaný

Komplikované sa nám spočiatku videlo napríklad ovládanie klimatizácie, ktorá sa nastavuje cez dotykový displej, čo platí aj o iných nastaveniach. Dotykový displej nahrádza kombíky či tlačidlá, sprehľadňuje prístrojový panel, len si naň treba zvyknúť.

V Peugeote 3008 si na i-Cockpit treba zvykať trošku dlhšie. Naň i na celkové usporiadanie palubnej dosky je Peugeot hrdý, ale niektorým vodičom môže prekážať vo výhľade na prístrojový štít hrubší veniec volantu, ktorý je síce jedinečný a mimoriadne elegantný, ale jeho rozsah nastavenia je menší.

Na testovanom peugeote sme si na dotykovom displeji pomerne rýchlo osvojili ovládanie klimatizácie, rádia a ostatných prvkov. Klasické je ovládanie palubného počítača tlačidlom na páčke pod volantom. Jeho údaje sa zobrazujú v mieste otáčkomera. Otáčkomer sa na chvíľku stratí a na jeho mieste sa zobrazia údaje o jazde. Po chvíľke zmiznú a znovu sa vráti pôvodné nastavenie s otáčkomerom. Ak ste si údaje počítača nestihli prečítať, procedúru musíte znovu zopakovať.

Nový 3008 narástol

Testovaný Peugeot 3008 je oproti predchodcovi vo všetkých hlavných rozmeroch väčší. Dlhší je o 82 mm a rázvor náprav o 62 mm, čo je v interiéri poznať najmä na zadných sedadlách. Väčší je aj na šírku, takže medzi sedadlom vodiča a spolujazdca je priestor pre veľkú skrinku, ktorá slúži zároveň aj ako lakťová opierka pre vodiča a spolujazdca. Navyše o široký tunel z mäkčeného materiálu si vodič a spolujazdec môžu opierať kolená a príjemne relaxovať.

Aktuálny Peugeot 3008 má väčší batožinový priestor o 88 litrov, teraz je to 520 litrov. Je to aj s priestorom pod dvojitým dnom podlahy, kde v základnej výbave je lepiaca súprava na opravu pneumatík, alebo tam môže byť aj rezervné dojazdové koleso, čo bol aj prípad nášho testovaného auta. V tomto prípade má kufor 500 litrov. Praktické sú jeho pravouhlé steny a tým aj využiteľnosť. Poteší rovná podlaha po sklopení operadiel zadných sedadiel. Takto sa objem batožinového priestoru zväčší na 1482 litrov.

Agilný a silný dvojliter

Peugeot 3008 používa na svoj pohon výlučne preplňované motory: dva benzínové a dva naftové. V útrobách našej 3008-čky sme mali tú najvyššiu možnú kombináciu: najsilnejší dvojlitrový turbodiesel (130 kW/177 k) s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, najvyššiu výbavu GT a ďalšiu dodatkovú výbavu. Určite by nás uspokojil aj slabší dieselový dvojliter (110 kW/150k), jazdu so silnejším sme si však patrične užívali.

Jazdu s 3008 GT sme overovali aj na menej kvalitných cestách Slovenska a mestských komunikáciách v Bratislave. Kultivovaný motor je tichý, na plyn reaguje už od 1500 otáčok, od 1800-2000 otáčok už ukazuje svoju silu, je príjemne tichý aj pri vyšších otáčkach. Vlastne ho takmer nepočuť, takže je naozaj tichý. S osemstupňovým automatom takmer nepostrehneme kedy auto preradí.

Prispôsobivý vodičovi

Motor má vlastnosť správať sa inteligentne a prispôsobuje jazdu tomu kto sedí za volantom. Ak vodič zvolí pomalšiu jazdu, vystačí s rozsahom 1500 až 2200, maximálne 2500 otáčok, avšak keď razantnejšie stlačí plynový pedál, otáčkomer (ručička stúpa sprava doľava – opačne ako na väčšine áut) sa splaší a 3008 GT vyrazí prudko vpred! Otáčky zastaví až obmedzovač niekde okolo číslice 4000 a prevodovka bleskovo preradí na vyšší prevod. Rovnako je to aj v opačnom garde – pri podraďovaní. Razantnejšie je to vtedy, ak použijeme tlačidlo Sport. Motor sa prepne do dynamického módu a všetkých 177 koní pod kapotou je vašich. Reakcia na plyn je v tomto režime okamžitá, dynamika vyššia a riadenie tuhšie.

Spoľahlivý stop/start

Iný štýl ponúka SUV 3008 v meste, kde brzdou plynulosti jazdy sú svetlami riadené križovatky alebo zápchy. Tu potom často úraduje systém stop/start, ktorý pri zastavovaní a pri poklese rýchlosti pod 20 km/h vypína motor. Ako dlho je motor vypnutý pri jazde v kolónach a na križovatkách, to zaznamenáva palubný počítač a časy vypnutia motora sčítava. Systém stop/start, inak vypínateľný cez dotykový displej, v 3008-ke nás ani raz nesklamal a zakaždým v daný moment motor naštartoval.

Jazdí skoro sám

K autonómnemu riadeniu má blízko adaptívny tempomat. Podľa niektorej z troch nastaviteľných vzdialeností naše SUV spoľahlivo spomaľovalo a potom znovu zrýchľovalo. Aj zastavilo, a keď sa auto pred nami pohlo, náš peugeot vyrazil za ním. Vždy však akoby chvíľku rozmýšľal, či hneď alebo má ešte chvíľu čakať. Bavila nás takáto jazda, ale vždy sme mali nohu blízko brzdového pedála, systém však pracoval spoľahlivo a zasahovať sme nemuseli.

Úsporný diesel

Testovaciu jazdu po trase mesto/diaľnica/okresné cesty dlhú 150 kilometrov, kde každý typ cesty tvoril tretinu trasy, sme prešli trikrát, zakaždým za iných poveternostných podmienok. To preto, aby výsledná spotreba čo najvernejšie zodpovedalo skutočnej spotrebe v reálnej premávke. Ani pri jednej troch jázd priemerná spotreba neprekročila 6,5 litrov nafty na 100 kilometrov, a priemer z troch jázd bol 6,3 l/100 km.

Jazda v mestskej premávke v Bratislave v podvečer po dopravnej špičke si vypýtala po 50 kilometroch jazdy spotrebu 5,6 l/100 km. Opakovaná o deň neskôr priniesla rovnaký výsledok. Povedzte, nechceli by ste tak úsporné auto?

Dostať sa so spotrebou na výrobcom udávaných 4,9 litra sa nám nepodarilo, možno aj preto, že auto malo obuté široké pneumatiky 225/55 R16, čo sú širšie ako základné. Navyše jazdilo sa v podmienkach s mínusovými teplotami a na zimných pneumatikách. Pri naozaj ľahkej nohe však automobilkou udávanú spotrebu nevylučujeme.

Jazda a ovládateľnosť za 1

Jazda po rozbitých slovenských cestách všeličo napovie, my sme si však vybrali tie s najhorším povrchom – v bratislavskej Petržalke v blízkosti železničnej trate. Chceli vyskúšať ako 3008-čke pomáha zvládať zlé cesty viacprvkové zavesenie kolies. Peugeot príkladne kopíroval aj väčšie nerovnosti, neprenášali sa do kabíny a bolo počuť len tlmené rázy do podvozku.

Auto neodskakuje ani na nekvalitnom povrchu vozovky a dobre drží stopu aj pri jazde v športovom móde a dynamickej jazde, ani sa pri zmene smeru viditeľne nenakláňa. Vďaka kvalitným tlmičom pruženia kolesá nestrácajú kontakt s povrchom vozovky. Pôžitok z jazdy umocňuje radenie automatickej prevodovky v manuálnom režime páčkami pod volantom.

Peugeot 3008 svojimi schopnosťami a ovládateľnosťou aj na zlých povrchoch vyvrátil zažitú predstavu o modeloch SUV, že sú ťažkopádne. Aj keď Peugeot 3008 nemá pohon štyroch kolies, čo môže znieť ako výčitka, jazdu aj na cestách so zlým povrchom zvláda bravúrne.

Chýba pohon 4x4

Peugeot pohon 4x4 pre SUV 3008, rovnako ako pre väčšie 5008, považuje za zbytočný, keďže crossoveri a SUV jazdia iba výnimočne mimo asfaltu. Automobilka systém 4x4 "nahrádza" na týchto modeloch systémom Grip Control, ktorý si vodič navolí kolieskom na stredovej konzole – na režim Blato alebo Sneh. Systém je akousi rozšírenou funkciou stabilizačného systému. V ľahšom teréne či na menej adhéznom povrchu môže pomôcť, pohon štyroch kolies však nenahradí.

Záver

Peugeot 3008 je skvelé kompaktné SUV, ktoré poteší svojim dizajnom, bohatou výbavou, vzhľadom, priestranným a kvalitne spracovaným interiérom z kvalitných materiálov, veľkým kufrom, veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, a v našom testovanom aute aj jedinečnou bielou perleťovou farbou karosérie. Výčitka chýbajúceho pohonu všetkých kolies nemusí byť namieste, pre niektorých záujemcov však môže byť rozhodujúca. Stále však platí, že veľká väčšina SUV jazdí po kvalitných cestách a pohon 4x4 sa počas celého roka takmer nevyužíva. Navyše bez pohonu 4x4 sú autá ľahšie, výrobne jednoduchšie, spotrebujú menej paliva takže sú aj ekologickejšie a sú aj lacnejšie. Cesta, ktorou sa francúzsky Peugeot s modelom 3008 vydal a vsadil na eleganciu, komfort a účelovosť, je pre SUV a crossovery podľa nás dobre nasmerovaná.

Plusy

  • dizajn a celkový vzhľad
  • priestranný a kvalitný interiér
  • bohatá výbava
  • silný a pružný motor
  • nízka cena základného modelu

Mínusy

  • neexistuje pohon 4x4
  • dotykové nastavovanie (napr. klimatizácie, stop/start a iné)
  • cena príplatkovej výbavy

Technické údaje Peugeota 3008 GT 2,0 BlueHDi

Motorradový štvorvalec, nafta, turbo, 1997 cm³
Uloženievpredu priečne
Pohonpredných kolies
Výkon130 kW/177 k pri 3750 ot/min
Krút. moment400 Nm/2000 ot/min
Systém vstrekovaniapriame, common rail
Spotreba mesto/mimo mesta5,3/4,7 l/100 km
Spotreba komb./test4,9/6,5 l/100 km
Emisie CO2129 g/km
Prevodovka8stupňová automatická
Max. rýchlosť215 km/h
Zrých. 0-100 km/h9,0 s
Hmotnosť prevádzková1644 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4447/1841/1624 mm
Rázvor náprav2675 mm
Rozchod kolies p/z1579/1601 mm
Svetlá výška219 mm
Rozmer pneumatík225/55 R18
Objem batož. priestoru520/1482 litrov
Objem paliv. nádrže53 litrov

Ceny

Najlacnejšie19 990 € - 1,2 PureTech 130 k Access
Testovaný model s bonusom SUV34 890 € - GT 2,0 BlueHDi 180 k
Testovaný model s doplat. výbavou41 470 € - GT 2,0 BlueHDi 180 k

  • Cena dodatkovej výbavy - 6580 €

Sériová výbava GT (plus Allure, Active a Acces)

  • 18" zliatinové disky Boston + súprava na opravu defektu
  • Pochrómované kryty spätných zrkadiel
  • Širšie podbehy kolies
  • Cúvacia kamera
  • Navigačný systém
  • Bezklúčový systém odomykania a štartovania vozidla
  • Dekorácia interiéru vo vyhotovení pochrómovanej ocele
  • Dekor palubnej dosky a panelu dverí čalúnením Alcantara
  • Volant z perforovanej koženej usne s pochrómovanými prvkami a znakom GT
  • Detaily stehov šitia na palubnej doske
  • Poťah sedadiel syntetická koža + Alcantara® (kožený poťah)
  • Pozdĺžne hliníkové strešné lyžiny

Dodatková výbava (ceny v eurách)

Alarm a superuzamykanie + bezpečnostné skrutky kolies300
Bezdotykové otváranie batožinového priestoru450
Elektrické panoramatické okno s roletou1200
Metalická farba karosérie550
Vyhrievanie čelného skla220
Audio FOCAL Premium HI-FI system850
Vyhrievané predné sedadlá200
Balík Elektric + Balík Masáž1300
Bezdrôtové nabíjanie smartfónu + zásuvka 220 V100
Balík City: aktívny parkovací asistent, predná a cúvacia kamera a 360stupňovým pohľadom na vozidlo zhora500
Balík Drive Assist + balík Bezpečnosť Plus: adaptívny tempomat s aktívnym brzdením, výstraha opustenia jazdného pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, asistent pozornosti vodiča 3. úrovne, automatické prepínanie diaľkových/tlmených svetiel500
Vyhrievanie čelného skla pod stieračmi220
1 Peugeot 3008 GT 2 Peugeot 3008 GT 3 Peugeot 3008 GT 4 Peugeot 3008 GT 5 Peugeot 3008 GT 6 Peugeot 3008 GT 7 Peugeot 3008 GT 8 Peugeot 3008 GT 9 Peugeot 3008 GT 10 Peugeot 3008 GT 11 Peugeot 3008 GT 12 Peugeot 3008 GT 13 Peugeot 3008 GT 14 Peugeot 3008 GT 15 Peugeot 3008 GT 16 Peugeot 3008 GT 17 Peugeot 3008 GT 18 Peugeot 3008 GT 19 Peugeot 3008 GT 20 Peugeot 3008 GT 21 Peugeot 3008 GT 22 Peugeot 3008 GT 23 Peugeot 3008 GT 24 Peugeot 3008 GT

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.