TEST Renault Laguna 2,0 GT

Utorok, 18 november 2008

Špičkovým produktom novej generácie Laguny je model GT. Výnimočnosť najluxusnejšej verzie podtrhuje spolupráca s Renaultom Sport Technologies. Laguna GT je komfortná, rýchla, obratná, vynikajúco ovládateľná, pohodlná, skvelá na bežné cesty i na diaľkové trasy s dôrazom na športovú jazdu – naozajstné gétéčko. A ešte niečím je výnimočná: ako jeden z mála automobilov na trhu má riaditeľné všetky štyri kolesá.

Keď riadia štyri kolesá

Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT

Napriek všetkým týmto chválam nemá nová Laguna GT pod kapotou žiadny supervýkonný šesťvalec, ktoré nechýbajú nemeckým prémiovým značkám strednej triedy, iba samé štvorvalce. Ale i tak možno povedať, že v naftovej podobe jej už nechýba mimoriadna pohonná jednotka, aj keď výkonom oproti prémiovej konkurencii je ešte stále trochu poddimenzovaná. Dvojlitrový turbodiesel s výkonom 180 koní a krútiacim motorom 400 Nm má však už dostatok sily na pekne dynamickú jazdu.

Táto výhrada bude zrejme čoskoro históriou, pretože nastupujúci model Laguna Coupé, ktorý sa koncom novembra začne predávať už aj na Slovensku, používa hneď dva šesťvalce – benzínový 3,5 V6/240 k a naftový 3,0 dCi V6/235 k. Je viac ako pravdepodobne, že aspoň jeden z nich sa môže dostať aj pod kapotu Laguny GT.

Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT

My sme v testovanej Lagune GT mali dvojlitrový turbodiesel s výkonom 180 koní. Nie je to síce trhač asfaltu, zato dynamiku gétéčka sme si veľmi pochvaľovali. Výnimočnou však Lagunu GT robí jej skvelý podvozok s riadenými kolesami zadnej nápravy, výborné jazdné vlastnosti, skvelé ovládanie, pohodlné sedadlá, tichý interiér a vysoký jazdný komfort.

Najmä riadené zadné kolesá sú perfektná vecička. Renault ho použil teraz po prvý raz na vrcholnej verzii Laguna GT. Riadenie všetkých štyroch kolies ACTIVE DRIVE zvyšuje obratnosť automobilu najmä v meste. Kolesá zadnej nápravy sa elektronickým riadením a pomocou elektromotora natáčajú do rýchlosti 60 km/h do opačného smeru ako predné. Zmenšuje sa tým polomer otáčania, dôsledkom čoho je lepšia manévrovateľnosť na menšom priestore. Pri vyššej rýchlosti natáčanie (od mínus 3,5 do plus 2,5 stupňa) zadných kolies zlepšuje stabilitu, jazdné vlastnosti i reakcie automobilu na pootočenie volantom. To vyžaduje menšie pootočenie volantu, pretože k zmene smeru napomáhajú aj zadné kolesá. Výsledkom je pocit, že riadenie je priamejšie.

Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT

K veľmi dobrým jazdným vlastnostiam prispieva veľkou mierou práve spomínané riadenie všetkých štyroch kolies. A aj vďaka tomu má Laguna GT jeden z najlepších podvozkov, aké Renault kedy vyrobil. Aj preto, že na jeho vývoji a overovaní pracovali konštruktéri divízie Renault Sport Technologies. V Renaulte veria, že nový podvozok v spolupráci s elektronickými pomocníkmi ABS a ESP prinesie nový pôžitok z jazdy.

Laguna GT je výnimočná aj niečím iným. A to tým, že nezáleží na tom, či sedí za volantom šetrný vodič, ktorému leží na srdci spotreba a chce lacno cestovať, alebo si chce jazdu za volantom gétéčkovej Laguny užívať na ceste plnej zákrut a bude vytáčať motor k červenému políčku otáčkomera. Prípadne si za volant sadne vodič, ktorý má pred sebou dlhú cestu na opačný koniec starého kontinentu a chce tam byť rýchlo a v maximálnom pohodlí čo najskôr.

Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT

Turbodiesel Renaultu 2,0 dCi dokáže splniť vaše želania. Poslušnosť motora na pridávanie plynu sa začína približne pri dvoch tisícoch otáčok – od voľnobehu do 1800 otáčok však len naberá dych a správa sa letargicky. Keď sa však turbodúchadlo zhlboka nadýchne, stúpanie otáčkomera zastaví iba noha vodiča na plynovom pedáli, alebo obmedzovač pri približne päť tisíc otáčkach.

Príjemná a efektívna je jazda od dvoch do tri a pol tisíca otáčok. Tu motor pracuje úsporne, má príjemne tichý a kultivovaný chod, po pridaní plynu dokáže okamžite zrýchliť a na diaľnici pri 130 kilometrovej rýchlosti sa pri zaradenej šestke ručička otáčkomera ustáli na číslici dvetisíc päťsto. A posádka si v príjemnom tichu a na pohodlných sedadlách vychutnáva pocity z komfortnej jazdy. Taká jazda aj odďaľuje tankovania, pretože palubný počítač pridáva kilometre dojazdu a spotreba môže klesnúť k hranici šiestich litrov.

Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT

Počas týždňového testu nám palubný počítač nameral priemernú spotrebu 6,7 litra na stovku kilometrov. Je to len o dva decilitre viac, ako udáva priemernú spotrebu výrobca. My sme však nejazdili na úsporu, ale s Lagunou GT sme si riadne užívali. A navyše, automobil mal obuté široké nízkoprofilové pneumatiky, čo spotrebe v žiadnom prípade neprospieva.

To sme ešte nespomínali iné prednosti tohto francúzskeho liftbacku strednej triedy. Napríklad interiér s dostatkom miesta pre pasažierov na predných i zadných sedadlách (čalúnených kožou a alcantarou), komfort a pohodlie. V predných športovo tvarovaných sedadlách elektricky nastaviteľných a vykurovaných ponúka pohodlné sedenie, podobné pohodlie majú aj pasažieri vzadu. O komfort sa stará aj dvojzónová klimatizácia s tromi rôznymi režimami intenzity. Trojramenný multifunkčný volant je v dolnej časti u Laguny GT sploštený. Parkovacia brzda je elektronická, a na ňu sme si museli chvíľu zvykať. Centrálny informačný displej, ktorého ovládanie je na stredovom tuneli, sme chválili kvôli jeho veľkosti a dobrej čitateľnosti.

Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT

S vysokou úrovňou komfortu drží krok aj bezpečnostná výbava. Medzi štandardnými elektronickými pomocníkmi nechýba Lagune GT napríklad ABS či ESP alebo ASR, úchytky Isofix, ani predné bočné či hlavové airbagy. Aj vďaka ním má Laguna GT päť hviezdičiek z nárazových testov Euro NCAP. No a vari najväčším tromfom v aktívnej bezpečnosti je systém aktívneho riadenia všetkých kolies.

Laguna GT nám počas týždňa prirastie k srdcu. Spokojní sme boli s jej dizajnom, páčil sa nám komfortný a priestranný interiér, pomerne veľký batožinový priestor, jazdné vlastnosti, dobre odhlučnená kabína, nízka priemerná spotreba i komfortná a pohodlná jazda. Vysoký stupeň komfortu vďaka bohatej výbave, akú má v tomto segmente máloktorý model, vrátane prémiových značiek. Nanajvýš spokojní sme boli s výkonným, pružným a kultivovaným motorom. Vadila nám, pokiaľ sme si na ňu neprivykli, poloautomatická parkovacia brzda. Inak azda nič. Takže presne s takýmto pocitom spokojnosti sme sa s Lagunou GT aj rozlúčili.

Renault Laguna 2,0 GT Renault Laguna 2,0 GT

Páčilo sa
- dizajn
- komfortné sedadlá
- športové jazdné vlastnosti
- jazdný komfort
- výborný podvozok
- rýchle a presné riadenie
- výkonný, kultivovaný a úsporný motor
- bohatá výbava
- trojročná záruka (alebo 150 tis. km)

Páčilo sa menej
- obsluha parkovacej brzdy
- dlhšie dráhy radiacej páky

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, nafta, turbo 1995 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 131 kW (180 k) pri 3750 ot/min
Krút. moment 400 Nm pri 2000 ot/min
Spotreba komb. 6,5 l/100 km
Emisie CO2 172 g/km
Prevodovka 6stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 222 km/h
Zrých. 0-100 km/h 8,5 s
Hmotnosť 1614 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4695/1811/1445 mm
Rázvor náprav 2756 mm
Rozchod kolies vpredu/vzadu 1555/1510 mm
Rozmer pneumatík 225/45 R 18
Objem batož. priestoru 450 – 1377 litrov
Objem paliv. nádrže 66 litrov
Cena
najnižšia modelu 602 219 Sk (2,0 16V 140 k Expression)
kupované na Premium leasing 599 900 Sk (1,6 16V 110 k Authentique)
testovaný model 894 441 Sk (2,0 dCi 16V 180 k GT)
testovaný model
vrátane príplatkovej výbavy 923 061 Sk (2,0 dCi 16V 180 k GT)

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 2 3 4 5 6
50 – 80 km/h 2,9 3,3 4,5
80 – 110 km/h 3,9 4,3 5,2
100 -125 km/h 4,1 5,4 6,3
60 km/h 3700 2500 1700 1300
90 km/h 3600 2650 2000 1700
130 km/h 2900 2500
Max. rýchl. km/h 80 120 (pri 5200 ot/min)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Spotreba l/100 km 6,7 l/100 km

Bezpečnosť
ABS s EBV a s asistenčným systémom bŕzd
Elektronický stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom ASR
Automatické rozsvietenie výstražných svetiel pri núdzovom brzdení či náraze
Čelné airbagy pre vodiča a spolujazdca (dvojobjemové adaptabilné)
Bočné airbagy
Hlavové airbagy vpredu a vzadu
Kontrolka zapnutia/nezapnutia bezpečnostných pásov na všetkých 3 miestach vzadu
Systém ISOFIX na zadných sedadlách
Elektronický imobilizér
Automatické uzamykanie dverí počas jazdy
Kontrola tlaku v pneumatikách
s kontrolou nedotáčavosti
Podvozok ACTIVE DRIVE so systémom riadenia všetkých kolies
Bi-xenónové samonatáčacie svetlomety s ostrekovačmi
Zadné diódové svetlá
Predné svetlomety do hmly
Smerové svetlá, integrované do spätných zrkadiel
Dažďový a svetelný senzor

Komfort
Automatická klimatizácia dvojzónová
Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Inteligentná elektronická karta Renault miesto kľúča
Kožený 3-ramenný volant
Autorádio s CD a MP3 prehrávačom
Elektrické ovládanie predných a zadných okien
Vonkajšie spätné zrkadlá el. nastaviteľné, vyhrievané a sklopné
Vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou
Palubný počítač
Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
Parkovací senzor vzadu s nastaviteľnou intenzitou
Výškovo a hĺbkovo nastaviteľný volant
Nastaviteľné postupné zhasínanie svetlometov
Tónované sklá
Posilňovač riadenia
Poloautomatická ručná parkovacia brzda
Komfortné opierky hlavy vpredu
Záruka 36 mesiacov/150 000 km

Príplatková výbava
Predné sedadlá elektricky nastaviteľné, el. vyhrievané
s koženým čalúnením/alcantarou 24 101 Sk
Atermické čelné sklo 4 519 Sk

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.