TEST Renault Trafic 2,0 dCi Generation

Streda, 17 október 2012

Rozhodli ste sa cestovať na dovolenku k moru autom? Je vás sedem a vaše auto je len pre piatich, takže uvažujete požičať si väčšie? Napríklad viacmiestny van? Alebo niečo nie celkom bežné, napríklad minibus Renault Trafic pre sedem pasažierov,či deväťmiestny Opel Vivaro, prípadne Nissan Qashqai+2 pre sedem pasažierov?

1 DSC 0111
Testovaný sedemmiestny Renault Trafic mal pod kapotou úsporný turbodiesel 2,0 dCi s výkonom 115 koní, sedem miest pre pasažierov a komfortnú výbavu Generation

Sedemmiestny Trafic je dobrá voľba, navyše, ak má pod kapotou úsporný turbodiesel 2,0 dCi so slušným výkonom 115 koní a komfortnou výbavou Generation. Vpredu dve samostatné sedadlá pre vodiča a spolujazdca, rovnako dve samostatné sedadlá aj v druhom rade. Tretí rad sedadiel je pohodlná trojmiestna lavica s pozdĺžnym nastavovaním a polohovateľnými operadlami. Na všetkých je dostatok priestoru pre nohy cestujúcich, okolo ramien i nad hlavou.

Otáčanie sedadiel v prvom i druhom rade umožňuje zostaviť ich tak, že cestujúci môžu sedieť proti sebe a krátiť si cestovanie napríklad spoločenskými hrami – pri státí má túto možnosť aj vodič. Podobná konštelácia vznikne aj vtedy, keď sa cestujúci druhého radu sedadiel otočia o 180 stupňov, teda proti smeru jazdy. Tak vznikne "konferenčná" zostava piatich cestujúcich.

Pri konfigurácii sedadiel 2 + 2 + 3 má všetkých sedem pasažierov dostatok priestoru, voľnosti i pohodlia, čo je najmä na dlhých trasách dôležité. Pohodlie zvyšuje aj možnosť výškového nastavenia sedadla vodiča a spolujazdca, ale aj lakťové a bedrové opierky, ktoré sú na všetkých samostatných sedadlách.

Rodinné auto pre viacčlennú rodinu typu minibus má viacero odlišností oproti osobnému, na ktoré si však vodič, ale aj ostatná posádka ľahko privykne. Predovšetkým vyššie sedenie dáva lepší rozhľad na všetky smery. Vodičovi aj smerom dozadu, najmä vďaka veľkým vonkajším spätným zrkadlám. A keďže sú dvojité, tak pomáhajú aj pri cúvaní. Väčší volant, ktorý má len pozdĺžne nastavovanie, nie je na prekážku, aby si vodič našiel za volantom čo najoptimálnejšiu polohu.

Nekritizujeme ani trošku vzdialenejšie ovládacie prvky autorádia a klimatizácie na stredovej konzole, aj keď vyžadujú menšie vyklonenie vodiča. Nevadili nám ani tvrdé plasty prístrojového panela, pretože ich štruktúra má príjemný vzhľad, sú presne zlícované a vyzerajú dobre. Odlišnosť od osobného auta pripomína aj množstvo užitočných odkladacích priestorov, ktoré obklopujú posádku na oboch predných radoch sedadiel.

Palubná doska je nápadne podobná tým, s ktorými sa stretávame v osobných autách, prirodzene, najmä tých od Renaulta. To, samozrejme, pomáha vodičovi rýchlejšie sa adaptovať v novom prostredí. Prístrojový štít s kruhovým otáčkomerom a rýchlomerom a dva malé displeje uprostred nich – jeden pre údaje palubného počítača, druhý informačný – sú prevzaté zo sesterských modelov. Stredová konzola uprostred palubnej dosky s ovládaním autorádia a dvojzónovej automatickej klimatizácie sa ničím neodlišuje od tých, čo vídame v osobných autách. Navyše údaje rýchlomera i otáčkomera sú za denného svetla i v noci dobre viditeľné i prehľadné.

Náš Trafic s výbavou Generation by sme pokojne mohli porovnávať s komfortom osobných áut. Veď napríklad dvojzónová automatická klimatizácia by sa mohla vydávať aj za štvorzónovú, keďže má vývody klimatizovaného vzduchu aj pre druhý rad sedadiel, navyše aj s ovládaním z tohto miesta.

Veľkou devízou Renaulta Trafic je variabilita sedadiel, vrátane dvoch predných. Dajú sa posúvať, otáčať, sklápať, druhé dve aj úplne vybrať a dokonca vytvoriť z dvoch radov zadných sedadiel posteľ na pohodlné spanie pre dvoch. Medzi druhým a tretím radom sedadiel je na ľavom boku auta výklopný stolík, ktorý poslúži na jedenie, hranie spoločenských hier alebo na inú zábavu.

Na vyššie položených sedadlách majú vodič i spolujazdec na prednom sedadle nadpriemerné pohodlie a veľmi dobrý výhľad na cestu, ale aj do strán a vďaka väčším vonkajším zrkadlám aj dozadu. Môžu si navyše aj polohovať výšku sedadla a sklon operadla a prípadne si aj zapnúť ich vyhrievanie. Sedenie s dobrým komfortom je aj na dvoch samostatných sedadlách v druhom rade. Platí to aj o zadnej lavici pre troch pasažierov, ktorá sa dá pozdĺžne posúvať a má nastaviteľný sklon operadla. Dá sa však aj zložiť a vyklopiť dopredu – to vtedy, keď potrebujeme zväčšiť vzadu priestor na batožiny.

Auto tohto typu sme testovali po prvý raz. Nesklamalo nás, naopak, boli sme z neho nadšení. Nakoniec, už fakt, že náš sedemmiestny Trafic bol vo vrcholnej výbave Generation, mal silnejší z dvoch ponúkaných naftových motorov, dvojlitrový 115 koňový turbodiesel dCi a šesťstupňovú manuálnu prevodovku, vždy poteší. S touto výbavou a vyhotovením sa na Slovensku ponúka za 32 390 eur, pričom v nižšej výbave Passenger, ale s rovnakým motorom a rovnako sedemmiestnom vyhotovení stojí len 26 490 eur. O ďalších 1200 eur lacnejší je Trafic Passenger s menej výkonným 90 koňovým motorom - stojí 25 290 eur.

Dostávame sa k pohonnej jednotke, dvojlitrovému štvorvalcovému turbodieselu, ktorý sa v tomto aute prejavuje v tom najlepšom svetle. Po naštartovaní si síce podľa zvuku nebudete myslieť, že pod kapotou je benzínový motor, ale jeho zvukový prejav je tak utlmený a kultivovane tichý, že jeho sýtejší zvuk vás nebude otravovať. Pri jazde si síce vodič uvedomuje, že neriadi osobný, ale úžitkový automobil, ale to príliš nesťažuje jeho prácu za volantom. Pomáha mu v tom o málo väčší volant ako majú osobné autá, ale vďaka vyváženému posilňovaču je riadenie primerane tuhé i presné. Aj radenie prevodov šesťstupňového manuálu je ľahké a presné.

Relatívne nie príliš vysoký výkon motora a jeho plynulý záťah už od nízkych otáčok robia jazdu pokojnou a veľmi príjemnou. Nárast krútiaceho momentu je plynulý už od 1500 otáčok. Dokonca v obci pri dodržiavaní rýchlosti 50 km/h môžete mať zaradenú "štvorku" a motor pobeží len na 1300 otáčkach. Iste, lepšie je zaradiť o jeden stupeň nižší prevod, tretí, potom kruhový prístroj ukazuje 2400 otáčok.

Motor Renaulta Trafic však dokáže aj slušne šprintovať, keď na 3. prevod dokáže ísť 94 km/h a na "štvorku" 142 km/h. Na strane druhej na diaľnici pri limite 130 km/h točí len 2500 otáčok. S tým je spätá aj úspornosť testovaného Trafika. Pri bežnej jazde sme na trase mesto – diaľnica – cesta 1. triedy – okresná cesta nám palubný počítač vyrátal neuveriteľných 5,9 litrov na sto kilometrov. S plnou 90-litrovou nádržou sme najazdili takmer 1100 km a ešte nebola prázdna a počítač nám vyrátal priemernú spotrebu 7,7 l/100 km.

Jazda s Trafikom aj pri obsadení piatimi cestujúcimi a ich batožinami pôsobila celkom športovo. Pri predbiehaní na bežnej komunikácii nebol problém dostať sa pred predbiehané vozidlo, pri jazde do kopcov nebol Trafic brzdou premávky pre výkonnejšie autá a na diaľnici nemal problém držať sa diaľničného limitu ani na stúpaniach. Tu vodičovi príde vhod asistent na udržanie nastavenej rýchlosti – tempomat. Šetrí vašu pravú nohu pred únavou, ale aj pred neželaným prekročením povolenej rýchlosti. Navyše tempomat disponoval aj praktickým ovládaním. V zákrutách dobre držal stopu a ESP sme ani raz nedonútili zasahovať. A ešte jedna cnosť: ani v rýchlych zákrutách sa Trafic príliš nenakláňal.

Ak by sme mali naše poznatky z testovania Renaultu Trafic stručne zhrnúť, tak tento Francúz nás potešil svojím poslaním ako minibus pre sedem cestujúcich, ako karavan pre poznávacie zájazdy s lôžkovou úpravou pre dvoch, ale aj ako dodávka na prevoz menších nákladov. Milo nás prekvapil úspornou prevádzkou a podľa nás aj komfortnou jazdou. Trafic nie je žiadny trhač asfaltu, ale na ceste sa rozhodne nedá zahanbiť. Vyzerá dobre zvonku i z vnútra. To všetko za neporovnateľne nižšiu nadobúdaciu cenu než za akú ponúkajú podobný automobil iní výrobcovia.

Páčilo sa nám

  • príťažlivý dizajn
  • dobrý výhľad na všetky smery
  • bohatá a postačujúca výbava
  • kultivovaný a tichý motor
  • záťah motora od nižších otáčok
  • priestranný interiér a jeho variabilita
  • komfortná jazda
  • presné a pomerne tuhé riadenie
  • účinné kotúčové brzdy na všetkých kolesách
  • nízka spotreba
  • na minibus dobré a čitateľné jazdné vlastnosti
  • veľmi slušný jazdný komfort
  • po sklopení zadných sedadiel rovná plocha a lôžková úprava

Páčilo sa nám menej

  • na zaobchádzanie so sedadlami si treba zvyknúť
  • navigácia bez možnosti manuálneho nastavenia (má len diaľkové ovládanie)
  • volant nastaviteľný len pozdĺžne
  • iba grafický palivomer
  • tvrdé plasty prístrojového panela

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, nafta, 1996 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon86 kW/115 k pri 3500 ot/min
Krút. moment300 Nm pri 1500 ot/min
Systém vstrekovaniapriame vstrekovanie, common-rail
Spotreba komb.7,8 l/100 km
Emisie CO2200 g/km
Prevodovka6stupňová manuálna
Max. rýchlosť-
Zrých. 0-100 km/h-
Hmotnosť prevádzková2124 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4782/1904/1952 mm
Rázvor náprav3098 mm
Rozmer pneumatík215/65 R16
Objem batož. priestoru510 litrov
Objem paliv. nádrže90 litrov

Ceny

prvá cena modelu25 290 € - 2,0 dCi/90 k Passenger
model s test. motorom26 490 € - 2,0 dCi/115 k Passenger
testovaný model32 390 € - 2,0 dCi/115 k Generation
testovaný model s príplatkovou výbavou38 150 € - 2,0 dCi/115 k Generation

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň23456
50 km/h (ot/min)320021001300
90 km/h (ot/min)260020001750
110 km/h (ot/min)24002100
130 km/h (ot/min)29002500

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-504,1
0-809,6
0-10011,6
0-12520,8

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30-604,1
60-906,4
80-1109,9

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.38/4200
2.66/4200
3.94/4200
4.142/4000
5.*
6.*

* - nemerané

Spotreba (Trafic)

  • Celková počas testu - 7,8 l/100 km

Prvky výbavy

  • ABS s EBV a s asistenčným systémom bŕzd
  • Airbag vodiča a spolujazdca s možnosťou deaktivácie
  • Imobilizér
  • Hmlové svetlomety
  • Výškovo nastaviteľný volant
  • Kožený volant
  • Palubný počítač
  • Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
  • Výklopný a posuvný stolík
  • Slnečné clony na zadných oknách
  • Kryt batožinového priestoru
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním v kľúči
  • Automatické zamykanie vozidla za jazdy
  • Dažďový a svetelný senzor + nastav. oneskorenie zhasínania svetiel
  • Elektricky ovládané okná vpredu
  • Elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá
  • Integrovaný navigačný systém Carminat TomTom
  • Automatická klimatizácia vpredu a vzadu, s posilneným kúrením a vývodmi vzadu
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca "Confort" - otáčateľné s lakťovou a bedrovou opierkou
  • Trojmiestna lavica v treťom rade "Confort" s lakťovými opierkami – posuvná, rozložiteľná na lôžko
  • Bočné posuvné dvere vpravo zasklené s otvárateľným oknom a zasklená predná ľavá časť nákladového priestoru s otvárateľným oknom
  • Výklopné zadné dvere zasklené a vnútorné spätné zrkadlo
  • Vyhrievané zadné sklo a zadný stierač

Príplatková výbava

Metalíza800 €
Bočné a okenné airbagy vpredu480 €
El. stabilizačný systém ESP so systémom ASR720 €
Samostatné sedadlá v druhom rade
– otočné, posuvné, sklopné a vyberateľná
1600 €
Zatmavené bočné a zadné okná200 €
Parkovací senzor vzadu360 €
Dve samostatné sedadlá "Confort" v druhom rade s lakťovou a
bedrovou opierkou – otočné, posuvné, sklopné, vyberateľné
1600 €
1 DSC 0111 2 DSC 0010 3 DSC 0026 4 DSC 0024 5 DSC 0028 6 DSC 0099 7 DSC 0113 8 DSC 0058 9 DSC 0032 10 DSC 0022 11 DSC 0025 12 DSC 0013 13 DSC 0062 14 DSC 0109 15 DSC 0041 16 DSC 0035 17 DSC 0048 18 DSC 0070 19 DSC 0110 20 DSC 0052 21 DSC 0054 22 DSC 0059 23 DSC 0069 24 DSC 0068 25 DSC 0074 26 DSC 0093 27 DSC 0102 28 DSC 0112 29 DSC 0040 30 DSC 0063 31 DSC 0064 32 DSC 0100 33 DSC 0103
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.