TEST Seat Ibiza SportCoupé 1,6 Sport

Utorok, 17 marec 2009

Trojdverová Ibiza SportCoupé je mladšou zo súrodeneckej dvojice španielskej matky SEAT. Jej predobrazom bola štúdia Bocanegra predstavená pred rokom v Ženeve. Sériový model Ibiza SportCoupé poznáme od minuloročného leta, keď mal na autosalóne v Londýne svetovú premiéru.

Seat Ibiza SportCoupé

Už pri predstavení novej Ibizi v Londýne výrobca zvlášť vyzdvihoval exkluzívne farby tohto modelu, ktoré majú prispievať k väčšiemu imidžu zvlášť tohto trojdverového modelu. Práve jednu z týchto atraktívnych farieb, pastelovo svetlozelenú, mala aj naša testovaná Ibiza, ktorú poháňal 105 koňový benzínový motor, najsilnejší spomedzi tých, ktoré sa montujú pod kapotu novej Ibizy SportCoupé. Práve s týmto modelom sme sa mohli bližšie zoznámiť v našom redakčnom teste.

Štvrtá generácia v súčasnosti najmenšieho modelu španielskej automobilky je už na hony vzdialená od problémov predchádzajúcich generácií tohto modelu. Vyzerá to tak, že Seat našiel správne smerovanie. Výsledkom je nová Ibiza, ktorá vznikla pod vedením nového šéfdizajnéra Luca Donkerwolka, ktorý sa pričinil aj o vznik prvej generácie modelov Fabia a Octavia. Nová Ibiza je prvým modelom koncernu Volkswagen, ktorý využíva úplne novú širšiu platformu kategórie malých automobilov. Doterajšia úzka, na ktorej stojí aj posledná Fabia, je už minulosťou a Ibiza tak stojí na novej modernejšej platforme.

Seat Ibiza SportCoupé

Seat značne vzhľadovo odlíšil svoj trojdverový model od päťdverového. Už samotný fakt, že trojdverová Ibiza vychádza zo štúdie SportCoupé Bocanegra, naznačuje na športové zameranie. Charakterizuje ho najmä dynamický dizajn. Trojdverová Ibiza je oproti päťdverovej neporovnateľne "športovejšia". Pri porovnávaní s konkurenciou zo svojho segmentu je Ibiza najnižšia. Oproti predchádzajúcej generácii Ibizi má väčší rozchod kolies vpredu i vzadu až o 30 mm. Menší je aj aerodynamický odpor a pri jazde má väčšiu stabilitu. Svojou dĺžkou 4034 mm je Ibiza najdlhšia spomedzi všetkých priamych konkurentov. Zväčšil sa aj batožinový priestor – väčší má len Fabia (+ 8 litrov) a Citroën C3 (+ 18 litrov).

Priestranný interiér, nižšie uložené sedadlo vodiča, väčší priestor nad hlavou, poloha za volantom športovo emotívnejšia – to sú prvé postrehy po usadnutí za volant trojdverovej SportCoupé. Palubnej doske orientovanej na vodiča dominujú veľký kruhový otáčkomer a rýchlomer (chýbal nám ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny) s príjemným bielym podsvietením a červenými ručičkami. Medzi nimi je displej s informačnými údajmi a výstupmi z palubného počítača. Stred trojramenného volantu vypĺňa airbag, ktorý svojim tvarom pripomína tvar masky chladiča s logom Seatu. V mieste stredového panela je autorádio a pod ním ovládanie klimatizácie, obe zariadenia s dosť komplikovaným ovládaním.

Seat Ibiza SportCoupé

Ibiza SportCoupé má už v základnom vyhotovení bohatú výbavu. Z komfortnej výbavy nechýba autorádio s CD a PM3 prehrávačom, automatickou klimatizáciou, elektricky ovládanými oknami, centrálnym zamykaním s diaľkovým ovládaním, výškovo i osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlá vodiča i spolujazdca, elektrické nastavovanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, palubný počítač a rad ďalších. Z bezpečnostnej výbavy menujme aspoň ABS s rozdeľovaním bezdného tlaku a brzdovým asistentom, elektronický stabilizačný systém, dva čelné a dva bočné airbagy chrániace hlavu a hrudník, úchytky Isofix a svetlomety do hmly s funkciou vysvietenia rohov.

Nová Ibiza nás zaujala nielen svojim atraktívnym a agresívnym dizajnom, ale aj dynamikou, jazdnými vlastnosťami a jazdným komfortom. Stopäť koní sa prejavuje agilitou vždy po zošliapnutí plynu, čo vodiča, ako inak, príjemne poteší. Do zákrut sa vrhá nielen odvážne, ale bravúrne ich zvláda. Pneumatiky sa statočne držia asfaltu a ak to náhodou trošku prepísknete, jemným ubratím plynu sa auto vráti do správnej stopy. Ibiza sa dokáže statočne vysporiadať aj s nerovnosťami vozovky, keďže podvozok každú ranu stlmí i odhluční. Vďačí za to dobre naladenému podvozku a správnej súhre pružín a tlmičov. Volant prenáša do rúk vodiča dostatok informácií, radenie je hladké, riadenie presné, brzdy citlivé a účinné, takže sme mali najlepší dôvod byť s jazdou spokojní.

Seat Ibiza SportCoupé

Zo širokej škály pohonných jednotiek SportCoupé mala naša Ibiza pod kapotou najvýkonnejší z troch benzínových motorov – 105 koňový štvorvalec s krútiacim momentom 153 Nm. Solídny výkon sa veľmi dobre hodí k štýlovému a dynamickému dizajnu a zaslúži si ho aj kvalitne vyladený podvozok. Ten sa síce koncepčne nemenil, ale rad zmien na pomocnom ráme, kývnyých ramenách, uchytení náprav, na riadení a stabilizátoroch priniesli významné zmeny v správaní sa Ibizy.

Motor Ibizy solídne ťahá už od dvetisíc otáčok, naplno však začína zaberať až po prekročení tri a pol tisíca otáčok. V tomto rozmedzí je jazda veľmi príjemná a aj upokojujúca. Navyše aj najúspornejšia. Motor sa však veľmi ochotne vytáča k nominálnemu výkonu pri 5600 otáčkach a robí to príjemne a ticho, čo vodič ocení najmä pri predbiehaní pomalších áut.

Kto by sa uspokojil s menej výkonným benzínovým motorom, môže si vybrať buď trojvalec 1,2 l s výkonom 70 koní, alebo štvorvalec 1,4 l, ktorý má pod kapotou 85 koní. My by sme však v každom prípade dali prednosť najvýkonnejšej 105 koňovej verzii. Aj preto, že k štýlu karosérie a dynamickému dizajnu sa tento motor viac hodí. Dve slabšie pohonné jednotky sú pravdepodobne úspornejšie, ale ani 105 koňová verzia nie je prílišný hltač benzínu. Mimo mesta sme jazdili bez problémov so spotrebou okolo šesť litrov na stovku kilometrov, celková spotreba počas testu činila len 6,9 l/100 km. V mestskej premávke však treba rátať so spotrebou osem až osem a pol litra. Úspornejšie sú turbodieselové motory TDI, ktorých Ibiza ponúka štyri s objemom od 1,4 do 1,9 a výkonmi 80, 90 a dva s výkonom 105 koní (jeden s filtrom pevných častíc).

S Ibizou sme sa za týždeň jazdenia stali veľmi blízkymi. Boli sme pyšní na jej vzhľad, imponovalo nám pohodlie interiéru, jazdné vlastnosti a jazdný komfort, spotrebu i dynamiku s akou sa vrhala do jázd. Aj cena Ibizy je v porovnaní s priamou konkurenciou dobrá, pričom ponúka lepšiu výbavu už v základe vo všetkých štyroch stupňoch výbav (Entry, Reference, Style a Sport) v ktorých sa predáva. Ibiza je aj veľmi bezpečné auto, čo potvrdili testy Euro NCAP, v ktorých získala päť hviezdičiek za ochranu dospelých a štyri za ochranu detí (ešte podľa pôvodnej metodiky). A nechýba jej ani nadšenie z jazdy, o ktoré sa delí tak s vodičom ako aj ostatnými členmi posádky.

Páčilo sa

  • atraktívny dynamický dizajn
  • kvalitný a priestranný interiér
  • jazdné vlastnosti
  • kultivovaný a úsporný motor s dostatočným výkonom
  • nadšenie z jazdy
  • bezpečnostná výbava
  • pohodlné a kvalitné sedadlá
  • pomer cena/výkon/výbava

Mohlo by byť iné

  • v ponuke chýba výkonnejší motor
  • po sklopení zadných sedadiel nerovná plocha

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, benzín, 1598 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon77 kW/105 k pri 5600 ot/min
Krút. moment153 Nm pri 3800 ot/min
Príprava palivapriame vstrekovanie
Spotreba komb.6,7 l/100 km
Emisie CO2159 g/km
Prevodovka5-stupňová manuálna
Naj. rýchlosť187 km/h
Zrých. 0-100 km/h10,1 s
Hmotnosť pohotovostná1045 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4034/1693/1428 mm
Rázvor náprav2469 mm
Rozchod kolies p/z1465/1457 mm
Rozmer pneumatík185/60 R 15 – zimné obutie (inak 16palcové)
Objem batož. priestoru284
Objem paliv. nádrže45 litrov

Cena

základná modelu10 285 eur (309 845 Sk) – Ibiza SC 1,2i 12V/70 k Entry
model s test. motorom13 320 eur (401 278 Sk) - Ibiza SC 1,6i 16V/105 k Style
testovaný model14 044 eur (423 089 Sk) – Ibiza SC 1,6i 16V/105 k Sport
test. model s príplat. výbavou14 725 eur (443 605 Sk) – Ibiza SC 1,6i 16V/105 k Sport

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
50 – 80 km/h (s)2,84,26,2
80 – 110 km/h (s)4,56,18,9
100 - 125 km/h (s)5,68,1
60 km/h (ot/min)4200280021001600
90 km/h (ot/min)430031002500
130 km/h (ot/min)46003600
Max. rýchl. (km/h pri ot/min)48/630087/6300131/6300171/6000

  • Spotreba počas testu 6,9 l/100 km

    Bezpečnosť

    • ABS, ESP, EBD a BA
    • Airbag vodiča a spolujazdca
    • Airbagy bočné
    • Úchyty Isofix
    • Svetlomety do hmly s Corner funkciou
    • Športové tlmiče
    • Imobilizér
    • Posilňovač riadenia

    Komfort

    • Elektricky ovládané okná
    • Elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá
    • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
    • Rádio s CD a MP3 prehrávačom
    • Palubný počítač
    • Tempomat
    • Kožený volant a manžeta radiacej páky
    • Športové predné sedadlá
    • Volant nastaviteľný výškovo i pozdĺžne
    • Výškovo nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca
    • Delené a sklopné zadné sedadlá

    Dodatková výbava

    • Digitálna klimatizácia Climatronic 499 eur (15 033 Sk)
    • Tmavé sklá od B-stĺpika 91 eur (2741 Sk)
    • Stredová lakťová opierka 91 eur (2741 Sk)

    Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé
    Autor: J. Goldberger
    Foto: autor
    Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.