TEST Seat Ibiza SportCoupé 1,6 Sport

Utorok, 17 marec 2009

Trojdverová Ibiza SportCoupé je mladšou zo súrodeneckej dvojice španielskej matky SEAT. Jej predobrazom bola štúdia Bocanegra predstavená pred rokom v Ženeve. Sériový model Ibiza SportCoupé poznáme od minuloročného leta, keď mal na autosalóne v Londýne svetovú premiéru.

Seat Ibiza SportCoupé

Už pri predstavení novej Ibizi v Londýne výrobca zvlášť vyzdvihoval exkluzívne farby tohto modelu, ktoré majú prispievať k väčšiemu imidžu zvlášť tohto trojdverového modelu. Práve jednu z týchto atraktívnych farieb, pastelovo svetlozelenú, mala aj naša testovaná Ibiza, ktorú poháňal 105 koňový benzínový motor, najsilnejší spomedzi tých, ktoré sa montujú pod kapotu novej Ibizy SportCoupé. Práve s týmto modelom sme sa mohli bližšie zoznámiť v našom redakčnom teste.

Štvrtá generácia v súčasnosti najmenšieho modelu španielskej automobilky je už na hony vzdialená od problémov predchádzajúcich generácií tohto modelu. Vyzerá to tak, že Seat našiel správne smerovanie. Výsledkom je nová Ibiza, ktorá vznikla pod vedením nového šéfdizajnéra Luca Donkerwolka, ktorý sa pričinil aj o vznik prvej generácie modelov Fabia a Octavia. Nová Ibiza je prvým modelom koncernu Volkswagen, ktorý využíva úplne novú širšiu platformu kategórie malých automobilov. Doterajšia úzka, na ktorej stojí aj posledná Fabia, je už minulosťou a Ibiza tak stojí na novej modernejšej platforme.

Seat Ibiza SportCoupé

Seat značne vzhľadovo odlíšil svoj trojdverový model od päťdverového. Už samotný fakt, že trojdverová Ibiza vychádza zo štúdie SportCoupé Bocanegra, naznačuje na športové zameranie. Charakterizuje ho najmä dynamický dizajn. Trojdverová Ibiza je oproti päťdverovej neporovnateľne "športovejšia". Pri porovnávaní s konkurenciou zo svojho segmentu je Ibiza najnižšia. Oproti predchádzajúcej generácii Ibizi má väčší rozchod kolies vpredu i vzadu až o 30 mm. Menší je aj aerodynamický odpor a pri jazde má väčšiu stabilitu. Svojou dĺžkou 4034 mm je Ibiza najdlhšia spomedzi všetkých priamych konkurentov. Zväčšil sa aj batožinový priestor – väčší má len Fabia (+ 8 litrov) a Citroën C3 (+ 18 litrov).

Priestranný interiér, nižšie uložené sedadlo vodiča, väčší priestor nad hlavou, poloha za volantom športovo emotívnejšia – to sú prvé postrehy po usadnutí za volant trojdverovej SportCoupé. Palubnej doske orientovanej na vodiča dominujú veľký kruhový otáčkomer a rýchlomer (chýbal nám ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny) s príjemným bielym podsvietením a červenými ručičkami. Medzi nimi je displej s informačnými údajmi a výstupmi z palubného počítača. Stred trojramenného volantu vypĺňa airbag, ktorý svojim tvarom pripomína tvar masky chladiča s logom Seatu. V mieste stredového panela je autorádio a pod ním ovládanie klimatizácie, obe zariadenia s dosť komplikovaným ovládaním.

Seat Ibiza SportCoupé

Ibiza SportCoupé má už v základnom vyhotovení bohatú výbavu. Z komfortnej výbavy nechýba autorádio s CD a PM3 prehrávačom, automatickou klimatizáciou, elektricky ovládanými oknami, centrálnym zamykaním s diaľkovým ovládaním, výškovo i osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlá vodiča i spolujazdca, elektrické nastavovanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, palubný počítač a rad ďalších. Z bezpečnostnej výbavy menujme aspoň ABS s rozdeľovaním bezdného tlaku a brzdovým asistentom, elektronický stabilizačný systém, dva čelné a dva bočné airbagy chrániace hlavu a hrudník, úchytky Isofix a svetlomety do hmly s funkciou vysvietenia rohov.

Nová Ibiza nás zaujala nielen svojim atraktívnym a agresívnym dizajnom, ale aj dynamikou, jazdnými vlastnosťami a jazdným komfortom. Stopäť koní sa prejavuje agilitou vždy po zošliapnutí plynu, čo vodiča, ako inak, príjemne poteší. Do zákrut sa vrhá nielen odvážne, ale bravúrne ich zvláda. Pneumatiky sa statočne držia asfaltu a ak to náhodou trošku prepísknete, jemným ubratím plynu sa auto vráti do správnej stopy. Ibiza sa dokáže statočne vysporiadať aj s nerovnosťami vozovky, keďže podvozok každú ranu stlmí i odhluční. Vďačí za to dobre naladenému podvozku a správnej súhre pružín a tlmičov. Volant prenáša do rúk vodiča dostatok informácií, radenie je hladké, riadenie presné, brzdy citlivé a účinné, takže sme mali najlepší dôvod byť s jazdou spokojní.

Seat Ibiza SportCoupé

Zo širokej škály pohonných jednotiek SportCoupé mala naša Ibiza pod kapotou najvýkonnejší z troch benzínových motorov – 105 koňový štvorvalec s krútiacim momentom 153 Nm. Solídny výkon sa veľmi dobre hodí k štýlovému a dynamickému dizajnu a zaslúži si ho aj kvalitne vyladený podvozok. Ten sa síce koncepčne nemenil, ale rad zmien na pomocnom ráme, kývnyých ramenách, uchytení náprav, na riadení a stabilizátoroch priniesli významné zmeny v správaní sa Ibizy.

Motor Ibizy solídne ťahá už od dvetisíc otáčok, naplno však začína zaberať až po prekročení tri a pol tisíca otáčok. V tomto rozmedzí je jazda veľmi príjemná a aj upokojujúca. Navyše aj najúspornejšia. Motor sa však veľmi ochotne vytáča k nominálnemu výkonu pri 5600 otáčkach a robí to príjemne a ticho, čo vodič ocení najmä pri predbiehaní pomalších áut.

Kto by sa uspokojil s menej výkonným benzínovým motorom, môže si vybrať buď trojvalec 1,2 l s výkonom 70 koní, alebo štvorvalec 1,4 l, ktorý má pod kapotou 85 koní. My by sme však v každom prípade dali prednosť najvýkonnejšej 105 koňovej verzii. Aj preto, že k štýlu karosérie a dynamickému dizajnu sa tento motor viac hodí. Dve slabšie pohonné jednotky sú pravdepodobne úspornejšie, ale ani 105 koňová verzia nie je prílišný hltač benzínu. Mimo mesta sme jazdili bez problémov so spotrebou okolo šesť litrov na stovku kilometrov, celková spotreba počas testu činila len 6,9 l/100 km. V mestskej premávke však treba rátať so spotrebou osem až osem a pol litra. Úspornejšie sú turbodieselové motory TDI, ktorých Ibiza ponúka štyri s objemom od 1,4 do 1,9 a výkonmi 80, 90 a dva s výkonom 105 koní (jeden s filtrom pevných častíc).

S Ibizou sme sa za týždeň jazdenia stali veľmi blízkymi. Boli sme pyšní na jej vzhľad, imponovalo nám pohodlie interiéru, jazdné vlastnosti a jazdný komfort, spotrebu i dynamiku s akou sa vrhala do jázd. Aj cena Ibizy je v porovnaní s priamou konkurenciou dobrá, pričom ponúka lepšiu výbavu už v základe vo všetkých štyroch stupňoch výbav (Entry, Reference, Style a Sport) v ktorých sa predáva. Ibiza je aj veľmi bezpečné auto, čo potvrdili testy Euro NCAP, v ktorých získala päť hviezdičiek za ochranu dospelých a štyri za ochranu detí (ešte podľa pôvodnej metodiky). A nechýba jej ani nadšenie z jazdy, o ktoré sa delí tak s vodičom ako aj ostatnými členmi posádky.

Páčilo sa

  • atraktívny dynamický dizajn
  • kvalitný a priestranný interiér
  • jazdné vlastnosti
  • kultivovaný a úsporný motor s dostatočným výkonom
  • nadšenie z jazdy
  • bezpečnostná výbava
  • pohodlné a kvalitné sedadlá
  • pomer cena/výkon/výbava

Mohlo by byť iné

  • v ponuke chýba výkonnejší motor
  • po sklopení zadných sedadiel nerovná plocha

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 4valec, benzín, 1598 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon77 kW/105 k pri 5600 ot/min
Krút. moment153 Nm pri 3800 ot/min
Príprava palivapriame vstrekovanie
Spotreba komb.6,7 l/100 km
Emisie CO2159 g/km
Prevodovka5-stupňová manuálna
Naj. rýchlosť187 km/h
Zrých. 0-100 km/h10,1 s
Hmotnosť pohotovostná1045 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4034/1693/1428 mm
Rázvor náprav2469 mm
Rozchod kolies p/z1465/1457 mm
Rozmer pneumatík185/60 R 15 – zimné obutie (inak 16palcové)
Objem batož. priestoru284
Objem paliv. nádrže45 litrov

Cena

základná modelu10 285 eur (309 845 Sk) – Ibiza SC 1,2i 12V/70 k Entry
model s test. motorom13 320 eur (401 278 Sk) - Ibiza SC 1,6i 16V/105 k Style
testovaný model14 044 eur (423 089 Sk) – Ibiza SC 1,6i 16V/105 k Sport
test. model s príplat. výbavou14 725 eur (443 605 Sk) – Ibiza SC 1,6i 16V/105 k Sport

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
50 – 80 km/h (s)2,84,26,2
80 – 110 km/h (s)4,56,18,9
100 - 125 km/h (s)5,68,1
60 km/h (ot/min)4200280021001600
90 km/h (ot/min)430031002500
130 km/h (ot/min)46003600
Max. rýchl. (km/h pri ot/min)48/630087/6300131/6300171/6000

  • Spotreba počas testu 6,9 l/100 km

    Bezpečnosť

    • ABS, ESP, EBD a BA
    • Airbag vodiča a spolujazdca
    • Airbagy bočné
    • Úchyty Isofix
    • Svetlomety do hmly s Corner funkciou
    • Športové tlmiče
    • Imobilizér
    • Posilňovač riadenia

    Komfort

    • Elektricky ovládané okná
    • Elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá
    • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
    • Rádio s CD a MP3 prehrávačom
    • Palubný počítač
    • Tempomat
    • Kožený volant a manžeta radiacej páky
    • Športové predné sedadlá
    • Volant nastaviteľný výškovo i pozdĺžne
    • Výškovo nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca
    • Delené a sklopné zadné sedadlá

    Dodatková výbava

    • Digitálna klimatizácia Climatronic 499 eur (15 033 Sk)
    • Tmavé sklá od B-stĺpika 91 eur (2741 Sk)
    • Stredová lakťová opierka 91 eur (2741 Sk)

    Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé Seat Ibiza SportCoupé
    Autor: J. Goldberger
    Foto: autor
    Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.