TEST Suzuki Ignis 1,2 DualJet AllGrip
Najlacnejšia štvorkolka. Jazdí za päť litrov.

Streda, 16 august 2017

Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4x4 AllGrip

Sympatický malý crossover Suzuki Ignis vhupol na slovenský trh s pôsobivým vzhľadom, benzínovým štvorvalcovým 90koňovým motorom, pohonom dvoch i štyroch kolies a príjemnými cenami. Nehrá sa na veľkého hráča, ale dopyt po najmenšej štvorkolke na trhu bude určite značný.

1 DSC 0009

Už prvý pohľad na model novej generácie Ignisu je zrejmé, že nejde o pokračovateľa pôvodného modelu s rovnakým menom, ktorý bol skôr väčším kombi v segmente malých áut. Nový Ignis tretej generácie je menší, užší i vyšší, ale najmä modernejší a lepšie vybavený malý imidžový automobil veľkou charizmou a patrí do skupiny malých SUV či crossoverov.

Aj keď Ignis je dlhý len 370 centimetrov, poteší pomerne veľkým vnútorným priestorom, pohodlím pre štyroch až piatich cestujúcich, dynamikou, jazdnými vlastnosťami a nízkou spotrebou. Pre mladú štvorčlennú rodinu môže byť Ignis takmer ideálny automobil. Okrem vozenia detí do školy si s pohonom všetkých štyroch kolies môže dovoliť aj rodinné výlety do prírody a v zime na lyžovačku. Navyše je aj cenovo dostupný.

Pohon 4x4 má v génoch

Na nespevnené cesty či do terénu predurčuje Ignis pohon štyroch kolies a veľmi slušná svetlá výška 180 milimetrov. Ignis ako mestský crossover síce priamo nenadväzuje na malé povestné tereniaky Suzuki, akými boli modeli Samuraj, SJ 410 alebo stále aktuáĺny Jimny, či väčšie SX4 S-Cross alebo nová Vitara. Spoločné je však to, že všetky majú pohon všetkých kolies.

Aj keď svetovým lídrom pohonu 4x4 je Subaru, môžeme aj Suzuki radiť už desiatky rokov medzi významných výrobcov áut s pohonom 4x4, donedávna aj plnohodnotných off-roadov. Ak sa teda rozhodnete či už pre Ignis 2WD, teda s pohonom predných kolies, alebo AllGrip s pohonom 4x4, je to určite dobrá voľba. Suzuki má tak dnes znovu auto z kategórie malých, akým sa v súčasnosti môže chváliť len Fiat svojou malou Pandou 4x4.

Kompaktný a všestranný

Ignis už na pohľad vzbudzuje sympatie. Stotožňujeme sa s tým, čo o svojom najmenšom crossoveri hovorí samotný výrobca, keď vyzdvihuje jeho štýlový vzhľad, kompaktnosť karosérie, príjemný a jednoduchý interiér a všestrannú funkčnosť. Jeho kompaktná karoséria má až prekvapujúco priestranný interiér, napriek tomu, že sa radí do kategórie malých áut, má pohodlné predné sedadlá a aj dostatok miesta pre pasažierov na zadných sedadlách. Viac vo verzii 4x4, ktorá je len štvormiestna, zatiaľ čo Ignis s pohonom prednej nápravy je päťmiestny.

20 DSC 0050

Užšia a až takmer 160 cm vysoká karoséria vzbudzuje dojem, že ide o auto kategórie mini, resp. na hranici segmentov A a B. Auto s karosériou dlhou 370 cm, širokou 169 cm a vysokou 159,5 cm by sa radilo skôr k tým menším, ale keďže rázvor 243,5 cm využili japonskí konštruktéri tak, že priestor v kabíne prekvapuje svojou priestrannosťou, akú majú len väčšie autá segmentu B.

Do mesta i do lesa

Zvýšená svetlá výška 180 mm tlačí Ignis do segmentu SUV. Toto malé a obratné auto nie je len do mesta, alebo na dochádzanie do práce v rámci okresu. Hravo zvládne aj rozbité poľné cesty a s pohonom všetkých kolies bez problémov zdolá aj cestu do horských oblastí.

Komplexne už zo showroomu

Ignis láka na pohon všetkých kolies. Hlavne tých, ktorý pohon 4x4 skutočne potrebujú. Pre ostatných môže byť lákavá cena. Začína na 8740 eurách a v nej je už takmer všetko. Suzuki používa totiž stratégiu, na rozdiel od iných značiek, vybaviť auto tak, aby si kupujúci už nemusel na nič priplácať. Maximálne za metalízu, resp. dvojfarebnú karosériu. Napríklad na Ignis 2WD v základnej výbave GL (stredná je GL+) si kupujúci priplatí len 400 eur na metalický lak. Ale výbavy GLX alebo aj GL s pohonom všetkých kolies majú metalízu zahrnutú v cene a nepripláca sa. Všetko ostatné má Ignis v štandardnej výbave.

Na čo vyjde pohon všetkých kolies, čo si zaň priplatí kupujúci? Ak porovnávame Ignis s pohonom predných kolies vo výbave GL, ktorý stojí 8740 eur, s Ignisom s pohonom 4x4 v rovnakej výbave GL, ktorý má cenu 11 640 eur, zistíme rozdiel 2900 eur, čo je vlastne príplatok za pohon 4x4. V skutočnosti je to však o 400 eur menej, pretože metalíza je už v cene Ignisu 4x4, takže skutočný doplatok za pohon 4x4 je 2500 eur.

Komfort a výbava

Nami testovaný Ignis bol s pohonom 4x4, mal najvyššiu výbavu GLX a cenovku 13 140 eur. Nespomenuli sme si však na nič, čo by nám chýbalo v tomto malom a príjemnom autíčku. Čo teda náš Ignis s pohonom všetkých kolies mal? Takmer všetko, čo nájdete až v autách vyšších kategórií.

Ignis má: bezkľúčový vstup a štartovanie, palubný počítač, automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, dotykový displej, navigáciu, audiosystém, hads-free telefonovanie, varovanie pred nechceným opustením jazdného pruhu, sledovanie únavy vodiča, elektricky ovládané predné i zadné okná, predné LED svetlomety denné svietenie, svetlá do hmly, chrómovanú masku chladiča, smerovky vo vonkajších spätných zrkadlách a kožený multifunkčný volant.

Pre bezpečnosť má Ignis šesť airbagov, ABS + EBD, stabilizačný systém ESP, systém pre rozjazd do kopca a asistent zjazdu z kopca, cúvaciu kameru, disky z ľahkých zliatin a ďalšie.

Priestor a pohodlie

Dojem z nezvykle úzkej a pritom vysokej karosérie Ignisu je veľmi dobrý. Do vyššej karosérie na vyššiu polohu sedadiel sa dobre nastupuje a je z nich dobrý výhľad dopredu i do strán. Pritom stále máte nad hlavou dostatok miesta, ani priestor okolo ramien vás nijako neobmedzuje. Prekvapujúco veľký priestor má vodič i predný spolujazdec aj v pozdĺžnom smere.

Zadné sedadlá sú oproti predným ešte o niečo vyššie položené, takže aj vzadu sediaci pasažieri majú z auta veľmi dobrý výhľad a dosť miesta aj nad hlavou a nemusia sa krčiť. Prekvapujúco dosť miesta majú vzadu sediaci pasažieri aj v pozdĺžnom smere. Horší výhľad má vodič dozadu pri cúvaní kvôli širokým zadným stĺpikom, ale cúvanie mu uľahčuje zadná kamera a obraz na displeji a veľké a dobre tvarované vonkajšie spätné zrkadlá.

Japonská variabilita

Interiér Ignisu sa môže chváliť svojou variabilitou, keďže zadná lavica môže byť aj posuvná. Vyššie výbavy GL+ a GLS ju majú delenú v pomere 50:50 a obe polovice možno nezávisle pozdĺžne posúvať v rozsahu 16,5 cm, navyše aj takto delené operadlá sa dajú nastavovať v niekoľkých polohách. V týchto prípadoch je však Ignis len štvormiestny. Základná výbava GL má nedelenú lavicu a operadlá delené 60:40. V tejto konfigurácii je Ignis päťmiestny.

10 DSC 0065

Poloha posuvných zadných sedadiel ovplyvňuje aj veľkosť batožinového priestoru. Ak sú sedadlá v druhom rade posunuté dopredu, mal by byť jeho objem väčší. V skutočnosti nie je, pretože medzi časťami lavice a sklopenými operadlami je "skok" a podlaha nie je rovná, takže kufor s posuvnými sedadlami a sklopnými operadlami má objem 204 litrov, v prípade karosérie s operadlami vzpriamenej polohe je to 227 litrov. V základnom usporiadaní je tvar batožinového priestoru Ingnisu však celkom pravidelný.

Jazda

Už po prvých pár sto metroch nás príjemne prekvapila ľahkosť s akou sa Ignis pohybuje. Aj vďaka mimoriadne nízkej hmotnosti, ktorá je podľa vybavenia a pohonu (2WD či AWD) od v súčasnosti neskutočných 870 do 905 kg. Ignis sa pohybuje po ceste ako pierko vo vetre. S plynom musíte narábať citlivo, pretože 90 koní pod kapotou s malou hmotnosťou auta robí zázraky.

Vystačí jediný motor?

Istou nevýhodou Ignusu sa môže javiť skutočnosť, že ponúka len jediný motor, poctivý atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,24 litra so solídnym výkonom 66 kW/90 k (120 Nm). Je potešiteľné, že Suzuki nesiaha po trendových trojvalcových motoroch a zostáva pri štyroch valcoch. Motor sa spája výlučne s 5stupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením. Na iných trhoch Suzuki ponúka navyše (mikro)hybrid s robotizovanou prevodovkou.

15 DSC 0062

Suzuki pri malých autách postupne vypustil zo svojho programu dieselové motory. Napríklad Splash prestal diesel používať od roku 2013. Automobilka razí cestu pre benzínové motory, čo je aj prípad Ignisu. Dôvod je prostý: šetriť na výrobných nákladoch a aj svet i zákazníci pri menších autách uprednostňujú viac benzínové motory, ktoré dokážu spotrebou konkurovať drahším dieselom.

Spotreba ako diesel

Apropo, testovaný Ignis nás svojou spotrebou milo prekvapil. Počas týždenného jazdenia po viac ako 650 kilometroch ukázal palubný počítač priemernú spotrebu len 5,8 litra na sto kilometrov. Pri jazde s ľahkou nohou, keď sme sa nikam neponáhľali, spotreba neprekročila 4,2 litra na sto kilometrov. Tým sa nemôže pochváliť hocikto, ale Ignis to dokáže.

22 DSC 00033

Pri rýchlosti 90 km/h s tempomatom sa okamžitá spotreba na palubnom počítači pohybovala od 3,2 do 3,7 litra pri 2100 ot/min. Pri 110 km/h motor už točil na päťke rovných 3000 otáčok a pri diaľničnom limite 130 km/h už 4200 otáčok, takže diaľnicu má Ignis radšej do rýchlosti 110 km/h. Červené políčko otáčkomera začína na 6200 otáčkach a tak ani 130 km/h nie pre malého Japonca žiadnou hranicou. Navyše ani pri tejto rýchlosti Ignis neruinuje svojho majiteľa spotrebou, keď sa pohybovala v rozmedzí od 8,0 do 9,0 l/100 km.

Jazdné dojmy

Pozíciu za volantom si vodič jednoduchým nastavením sedadla nájde ľahko. Navyše bezpečnostné pásy si vodič i spolujazdec môžu nastaviť aj výškovo, čo už dnes nie je bežné, my to však chválime. Keďže sa sedí vyššie ako v bežnom aute, výhľad z neho je veľmi dobrý. Volant sa nastavuje lev výškovo, čo však nijako neprekáža. Šesť airbagov je pri bežných kolíziách dostatočná ochrana pred vážnejšími poraneniami. Pri jazde bez "predného" spolujazdca sa jeho airbag dá vypnúť.

4 DSC 0073

O komfortnú jazdcu sa starajú elektronickí pomocníci, systémy, ktoré bdejú nad bezpečnou jazdou. Napríklad už spomínaný adaptívny tempomat, ktorý stráži vzdialenosť od vpredu idúceho auta, alebo systém opustenia jazdného pruhu. Ďalej šesť airbagov, ABS + EBD, stabilizačný systém ESP, systém pre rozjazd do kopca a asistent zjazdu z kopca, cúvacia kamera, disky z ľahkých zliatin a ďalšie. To všetko má Ignis pre to, aby posádka dorazila do cieľa svojej jazdy bez problémov.

Tuhá zadná napráva je až príliš tuhá

Ignis celkom dobre zvláda aj nerovnosti slovenských ciest. Iné je to ak je auto plne obsadené. To pripisujeme tuhej zadnej náprave, ktorá je pri modeloch verzie 4x4 konštrukčne iná (uchytená v trojramenných závesoch, menšia o 2 litre je aj palivová nádrž) ako pri pohone len predných kolies. Zvláda dosť zle najmä priečne nerovnosti na vozovke a výsledkom sú tupé nárazy, ktoré sa hlučne prenášajú do kabíny a výrazne ich pociťujú aj pasažieri na zadných sedadlách. Možno iné to je pri verzii s pohonom len prednej nápravy, ktorá má modifikovanú zadnú nápravu oproti verzii s pohonom 4x4.

28 DSC 0063

Rezumé

Príjemné, na vzhľad milé, veľmi dobre vybavené autíčko pre každodenné jazdenie, ktoré však hravo zvládne aj povinnosti menšej rodiny. Nielen na krátke cesty, ale aj dlhšie výlety, dokonca aj na miesta, kde bežný osobný automobil už ťažko prejde. Kúpiť si Ignis, na to je viac dôvodov. Cena základnej verzie v prvej výbave je za veľmi výhodnú cenu a na našom trhu sa radí medzi najnižšie. Významným faktorom je aj skutočnosť, že verzia s pohonom AllGrip všetkých kolies je najlacnejšou štvorkolkou u nás i v širokom okolí. A ak je vo výbave GLS, tak kupujúci dostane auto s tak bohatou výbavou ako keby si kupoval minimálne o stupeň vyššiu kategóriu.

Plusy

  • Nezvyčajný dizajn
  • Pohon 4x4 verzie AllGrip
  • Nízka spotreba
  • Príjemný a priestranný interiér
  • Bohatá výbava
  • Diódové osvetlenie
  • Obratnosť a manévrovateľnosť
  • Ovládateľnosť

Minusy

  • Hlučná zadná náprava pri plnom obsadení
  • Štvormiestna kabína verzie 4x4
  • Tlmenie nerovností zadnej nápravy
  • Menší batožinový priestor verzie 4x4

Základné technické údaje

Motorradový štvorvalec, benzín, 1242 cm³
Uloženievpredu naprieč
PohonAWD (všetkých kolies)
Prevodovka5stup. s ručným radením
Výkon66 kW/90 k pri 6000 ot/min
Krút. moment120 Nm pri 4400 ot/min
Systém vstrekovaniapriame vstrekovanie Dual Jet
Spotreba mesto/mimo mesta5,9/4,5 l/100 km
Spotreba kombinovaná6,4 l/100 km
Emisie CO2114 g/km
Max. rýchlosť165 km/h
Zrých. 0-100 km/h11,9 s
Hmotnosť prevádzková870/905 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v3700/1690/1595 mm
Rázvor náprav2435 mm
Rozchod kolies p/z1460/1460 mm
Polomer otáčania4,5 m
Rozmer pneumatík175/60 R16
Objem batož. priestoru204/463/1086 litrov
Objem paliv. nádrže30 litrov

Spotreba počas testu -5,8 l/100 km

Ceny

Najlacnejší model 2WD8 740 € 1,2 2WD GL + 400 € metalíza
Najlacnejší model 4WD11 640 € 1,2 4WD GL s metalízou
Testovaný model13 140 € 1,2 4WD GLX s metalízou
1 DSC 0009 2 DSC 0031 3 DSC 0011 4 DSC 0073 5 DSC 0015 6 DSC 0014 7 DSC 0052 8 DSC 0022 9 DSC 0069 10 DSC 0065 11 DSC 0051 12 DSC 0033 13 DSC 0026 15 DSC 0062 16 DSC 0041 17 DSC 0055 18 DSC 0057 19 DSC 0054 20 DSC 0050 21 DSC 0046 22 DSC 00033 23 DSC 00023 24 DSC 0020 26 DSC 0021 27 DSC 0025 28 DSC 0063

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.