TEST Suzuki Splash 1,3 DDiS GLX

Utorok, 09 december 2008

Japonský automobilový výrobca Suzuki urobil za pomerne úspešným modelom Wagon R+ hrubú čiaru. Jeho nástupca Splash nemá s predchodcom prakticky nič spoločné a ani svojim vzhľadom ho nijako nepripomína. Ak mal Splash spôsobiť v kategórii mikrovanov senzáciu, čo je jedným z mnohých významov anglického slova splash, potom by Suzuki mohol byť blízko svojho cieľa.

Kultivované supermini

Suzuki Splash Suzuki Splash Suzuki Splash

Po krabicovitom microvane modelu Wagon R+ nezostala na Splashi žiadna stopa. Nový model má moderný dizajn a na karosérii znaky, ktoré by človek v tejto kategórii asi nečakal. Máme na mysli vpredu na karosérii veľké otvory na vstup vzduchu, ktoré sú typické skôr pre vyššie kategórie automobilov. Týmto i celkovým bočným profilom i svojim vzhľadom a príťažlivým dizajnom sa Splash zaradil medzi moderné automobily. K tomu, aby bol aj úspešný, nestačia len danosti nového modelu. Na to je potrebná aj silná marketingová podpora a dobrá obchodná politika. Ak Suzuki obe tieto podmienky splní, môže byť v neľútom boji silnej konkurencie úspešný.

Suzuki Splash Suzuki Splash Suzuki Splash

Splash sa po prvý raz predstavil na autosalóne v Paríži pred dvoma rokmi ako štvormiestne mini dlhé necelé 3,8 metra. O rok na to vo Frankfurte už ako sériový model o pár centimetrov kratší od konceptu, štíhlejší i nižší, ale päťmiestny. U nás sa začal predávať približne v polovici tohto roku, a aj keď nie je žiadnou masovkou, predáva sa celkom dobre, nie však natoľko dobre, aby dovozca skákal meter šesťdesiat do výšky, teda tak vysoko, ako vysoký je Splash.

Aby Splash uspokojil potenciálnych zákazníkov, má pripravené tri pohonné jednotky, dva druhy prevodoviek a tri stupne výbav. V ponuke sú dva benzínové motory a jeden turbodiesel. Kto dáva prednosť benzínu, môže si vybrať buď litrový trojvalec s výkonom 65 koní alebo štvorvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 85 koní. K obom sa dodávajú päťstupňové manuálne prevodovky, k silnejšiemu aj štvorstupňový automat. Pre vyznávačov úspornejších naftových motorov ponúka Splash turbodiesel so zdvihovým objemom 1,25 litra s výkonom 75 koní a najvyšším krútiacim momentom 190 Nm. Suzuki ho označuje ako DDiS, a aby bol ekologickejší, je vybavený aj filtrom pevných častíc. Aj k nemu sa viaže 5stupňový manuál. Nám zástupca importéra ponúkol na test ten posledne menovaný.

Suzuki Splash Suzuki Splash Suzuki Splash

Päťdverový a päťmiestny mikrovan Splash napriek svojej vyššej stavbe pôsobí dynamickým dojmom. Prednej časti dominuje rozmerná maska chladiča a hlavné svetlomety. Na pomerne strmo stúpajúcu prednú kapotu plynulo nadväzuje rozmerné čelné sklo a strecha, ktorá sa potom mierne zvažuje. Vysoké boky karosérie dajú vyniknúť elegantnému prelisu v bokoch dverí a stúpajúcej línii a tvarom bočných okien. Elegantne je riešená aj zadná časť s takmer zvislým sklom piatych dverí a vysoko umiestnenými koncovými svetlami, ktoré pôsobia ako dominantný prvok tejto časti automobilu.

Počas týždenného jazdenia sme si s posledným modelom Suzuki veľmi dobre rozumeli. Spokojní sme boli s tým ako vyzerá, ako jazdí a ako sa v ňom posádka cíti. V interiéri sme si pochvaľovali dostatok priestoru. Vpredu je Splash primerane priestranný s dostatkom miesta pre nohy, v priestore ramien i nad hlavou i s primerane kvalitnými sedadlami, vari iba s malou výhradou proti kratšej sedacej časti. Podobné priestorové pomery sú aj na zadných sedadlách. Majú ho dosť aj nad hlavami napriek tomu, že strecha sa v týchto miestach mierne zvažuje dozadu. Na prekvapenie je vzadu v tomto mini dosť miesta aj na šírku, ale aj pre nohy.

Nenáročné a jednoduché tvary príjemného interiéru, spestreného doplnkami s imitáciou kovu, sa nám celkom zahovárali. Žiadny problém s tým, čo kde na prístrojovom paneli hľadať. Všetko je poruke, prehľadne a v dosahu vodiča. Hádam iba otáčkomer, osamotene a netradične umiestnený na stopke hore na palubnej doske (podobne ako v Mini), pôsobí trochu nezvykle.

Suzuki Splash Suzuki Splash Suzuki Splash

V strede za trojramenným volantom, ktorý však má len výškové nastavenie, je rozmerný kruhový združený prístroj a la veľký budík. Ten chválime najmä kvôli dobrej prehľadnosti. Okrem ukazovateľa rýchlosti a kontroliek po obvode je v jeho spodnej časti displej s údajmi palubného počítača a grafický palivomer. Na palubnú dosku, ktorá je z mäkkých materiálov a má kvalitné dielenské spracovanie, nadväzuje stredová konzola, na ktorej okrem výstupov vzduchu z ventilácie, autorádia s CD a MP3 prehrávačom, ovládania klimatizácie je v dolnej časti ešte veľmi poruke a prakticky umiestnená radiaca páka.

Štvorvalcový turbodiesel so zdvihovým objemom 1248 cm³ a výkonom 75 koní sa v pomerne malom a ľahkom automobile prejavuje ako malý silák, ktorý si s hmotnosťou iba 1040 kg hravo poradí v každej situácii. S týmto motorom a 5stupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením, mimochodom veľmi dobrým odstupňovaním, ľahkým a presným radením dokáže vyvinúť najvyššiu rýchlosť 165 km/h a zrýchliť na stovku za 13,9 sekundy. Splash ako malé a milé auto vie potešiť aj spotrebou. Výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 4,5 l/100 km sme síce počas týždňového testu nedosiahli, ale pri bežnom jazdení je táto spotreba veľmi reálna. Ale ani naša testovaná spotreba 4,9 litra nie je na zahodenie.

Suzuki Splash Suzuki Splash

Motor s malým objemom si hravo poradí aj pri predbiehaní na bežných komunikáciách, vystačí však svojim dychom aj na diaľnici. Vďaka dobre odstupňovaným prevodovom 5stupňovej manuálnej prevodovky dosahuje Splash limitnú diaľničnú rýchlosť 130 km/h pri 3050 otáčkach. Tú je Splash schopný dosiahnuť bezmála na tretí prevodový stupeň (maximum na trojke je 126 km/h). Na štvorke už Splash letí rýchlosťou 152 km/h a stovku z nuly zvládne za 13,9 sekundy. Doslova letí vždy vtedy, keď poriadne prišliapnete plynový pedál.

Splash nezaostáva ani v pružnom zrýchľovaní (výsledky merania sú v tabuľke), takže motor, aj keď s malým objemom a slušným krútiacim momentom 190 Nm, vodičovi, ktorý sa neženie za prekonávaním traťových rekordov medzi slovenskými mestami, plne vyhovie. Vzhľadom na pomerne krátky rázvor náprav 236 cm a pomerne veľký rozchod kolies (147/148 cm) je Splash aj veľmi stabilným a dobre ovládateľným automobilom, a s priemerom otáčania 9,6 metra aj obratným. Páčil sa tiež podvozok, ktorý znesie aj ostré zaobchádzanie. Vtedy sa jazdné vlastnosti prejavia naplno, a aj keď Splash nejazdí celkom ako motokára, pocit z jazdy je ohromný. Napriek tomu, že ide o malý automobil, dokáže ponúknuť posádke príjemný cestovný komfort aj na dlhších trasách.

Suzuki Splash Suzuki Splash

Suzuki sa ťah so Splashom vydaril. Jeho dizajnéri prišli s nápadom, ktorý sa vymyká doterajším marketingovým pravidlám, keď na platforme nového Swiftu postavili vyššiu nadstavbu, pričom rázvor skrátili o 30 mm. Predné sedadlá sú posadené približne o 6 centimetrov vyššie a tak vodič i spolujazdec majú pocit, akoby sedeli v SUV a nie v supermini. Rozdiel vo výške sa prejavil aj vo vyššom a priestrannejšom interiéri, čo má vplyv na pohodlné nastupovanie tak dopredu ako aj na zadné sedadlá. Dobrý prístup je piatymi dverami aj k batožinovému priestoru, ktorý je svojimi 202 litrami iba dostačujúci, ale po sklopení zadných operadiel a vzniknutej rovnej podlahe už veľmi praktický. Ak zrátame všetky plusy modelu Splash, musíme uznať, že Suzuki vyslal do sveta po Swifte ďalšie veľmi kultivované supermini.

Páčilo sa
- atraktívny dizajn
- príjemný, priestranný a kvalitný interiér
- úsporný a kultivovaný motor
- odstupňovanie prevodovky a radenie

Páčilo sa menej
- prevodovke by sa mohol pridať 6. stupeň
- krátke sedáky predných sedadiel
- menší batožinový priestor

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1248 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 55 kW/75 k pri 4000 ot/min
Krút. moment 190 Nm pri 2000 ot/min
Príprava paliva priame vstrekovanie common rail
Spotreba komb. 4,5 l/100 km
Emisie CO2 120 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 165 km/h
Zrých. 0-100 km/h 13,9 s
Hmotnosť pohotovostná 1040 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 3715/1680/1590 mm
Rázvor náprav 2360 mm
Rozchod kolies p/z 1470/1480 mm
Rozmer pneumatík 185/60 R 15
Objem batož. priestoru 202/462 l
Objem paliv. nádrže 45 litrovCena
základná modelu 260 000 Sk (1,0 GC)
testovaný model 379 000 Sk (1,3 DDiS GLX)

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 2 3 4 5
50 – 80 km/h 4,6 5,8
80 – 110 km/h 6,5 6,9 8,3
100 – 125 km/h 8,1 9,3
60 km/h 3600 2400 1700 1400
90 km/h 3600 2600 2000
130 km/h 3050
Max. rýchl. km/h 80 126 152 (pri 4800 ot/min)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Spotreba počas testu 4,7 l/100 km

Bezpečnosť
ABS, EBD, brzdový asistent
Predný airbag vodiča a spolujazdca
Predné bočné airbagy
Deaktivovateľný airbag spolujazdca
Predpínač bezpečnostných pásov vpredu
Uchytenie detskej sedačky Isofix
Bezpečnostná poistka brzdového a spojkového pedálu
Tri trojbodové zadné bezpečnostné pásy
Bezpečnostné vložky zámkov dverí
Imobilizér
Predné hmlové svetlomety
Signalizácia nezapnutia bezpečnostného pásu vodiča

Komfort
Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
Manuálna klimatizácia
Rádio s CD a MP3 prehrávačom
Volant obšitý kožou s ovládaním autorádia
Elektrické ovládanie predných okien
Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca
Delené zadné sedadlá v pomere 60:40, sklopné
Variabilný batožinový priestor
Odkladací priestor v stredovej konzole
Držiak na flaše v predných dverách
Halogénové svetlomety výškovo nastaviteľné
Vonkajšie spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné, vyhrievané, vo farbe karosérie
Tónované sklá

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.