TEST Suzuki Swift 1,3 - pravý Japonec

Utorok, 26 apríl 2011

Tentoraz sme netestovali nový model od slovenského importéra, ale starší jazdený, ktorý nám na krátky test zapožičalo Autocentrum AAA Auto, spoločnosť s najväčšou sieťou autobazárov na Slovensku i v Česku. Našim prvým testovaným objektom bol čierny Suzuki Swift 1,3, rok výroby 2007 s 31 100 najazdenými kilometrami.

Suzuki Swift
Suzuki Swift 1,3i 16V bol našim prvým testovaným autom v spolupráci s AAA Auto

Spolupráca s AAA Auto

Prvým test, ktorý spúšťame v rozbiehajúcej sa spolupráci s AAA Auto, je 5dverový Suzuki Swift 1,3i 16V. Vyrobený bol v roku 2007, je od prvého majiteľa a na tachometri má najazdených 31 100 kilometrov. Ide o model druhej generácie, ktorý sa predáva od roku 2005 a od konca roku 2010, po šiestich rokoch, ho nahrádza nový model.

Zákazníkom AAA Auto sa tento veľmi zachovalý "swiftík" prihovára cenovkou 5990 eur. Čierna metalizovaná farba veľmi pristala jeho zovňajšku, práve tak, ako interiéru sivá farba a výrazné sivo-červené textilné čalúnenie sedadiel. Pod kapotou mal náš Swift výkonnú benzínovú jednotku, ktorej 92 koní na kolesá prednej nápravy prenášala 5stupňová manuálna prevodovka.

Výborný motor

Malý štvorvalec so štvorventilovým rozvodom, aj keď nemá extrémny výkon, nepatrí medzi priemer, ale k tomu lepšiemu. Takmer nepočuteľný pri voľnobehu, tichý aj pri stredných otáčkach. Zvukovo sa začína prejavovať až nad 4000 otáčok. Najvyšší výkon podáva pri 5800 otáčkach a krásne točí až do takmer 7000 otáčok a pri zaradenej "dvojke" dokáže vyhnať rýchlosť k stovke. Z nuly na stovku to dokáže za rovných 11 sekúnd a vyvinie najvyššiu rýchlosť 175 km/h no a pri diaľničnom limite 130 km/h točí necelých 3500 otáčok.

Suzuki Swift
Vysokootáčkový motor dokáže urobiť na ceste zo Suzuki Swiftu veľmi svižné auto

Spotreba je parameter, ktorý poteší mladého i staršieho vodiča. Potešil aj nás, keďže počas celého testu, po najazdení približne 550 kilometrov, nám palubný počítač nameral spotrebu 5,8 litra benzínu na sto kilometrov. Je to menej ako predpisuje výrobca (6,1 l/100 km), čo sa pri testoch stáva len výnimočne.

Chvála interiéru

Aj keď Swift je malé auto (B segment), jeho interiér to nepripomína. Ak si vodič a spolujazdec nastavia sedadlá na pohodlné cestovanie, cestujúci vzadu na nedostatok priestoru trpieť určite nebudú. To vďaka úctyhodnej šírke 169 cm a výške 150 cm. Navyše, z vyššieho posedu profitujú – majú dobrý výhľad dopredu i do strán. Menší batožinový priestor s objemom 213 litrov by mohol byť prekážkou pri turistických výletoch alebo cestách za dovolenkou. Cestovanie môžu spríjemniť aj odkladacie priestory, napríklad na nápoje, ktorých je vo Swifte dostatok.

Suzuki Swift
Veľmi dobré anatomicky tvarované sedadlá malého Swiftu poskytujú oporu i pohodlie

Postačujúca výbava

Spokojní sme boli aj s výbavou Swiftu. Nemal síce žiadne nadštandardné prvky, nechýbala však klimatizácia (manuálna), centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním (dvojité odmykanie !!!), elektrické ovládanie predných okien a vonkajších spätných zrkadiel, rádio s CD prehrávačom, palubný počítač na meranie spotreby, volant (správna veľkosť i hrúbka venca) s ovládaním rádia, výškové nastavenie volantu a sedadla vodiča a iné. Našu pochvalu si zasluhujú anatomicky tvarované predné sedadlá – sedí sa na nich pohodlne a neunavujú ani na dlhších cestách. Testovaný Swift mal zabezpečenie proti krádeži uzamykaním spiatočky.

Suzuki Swift
Príjemný interiér, síce bez nadštandardných prvkov, nechýbalo mu však nič podstatné

Jazda môže byť zábavou

Swift je malé hravé autíčko. Milé svojim vzhľadom, prívetivým interiérom a pohodlné k pasažierom. Navyše aj spoľahlivým dopravným prostriedkom, ktoré odvezie z miesta A do B bezpečne, celkom pohodlne a aj rýchlo. Nie veľký rázvor a široký rozchod kolies dovolia vodičovi využiť počas jazdy všetok jazdný potenciál tohto auta. To pri dynamike, ktorú Swiftu môže závidieť mnoho jeho konkurentov. Práve vďaka nej je jazda s Swiftom príjemná i zábavná. Vďaka výkonnému motoru a nízkej hmotnosti je Swift malým cestným šampiónom. Motor reaguje už od nízkych otáčok, na poriadny záťah si však počkáte až po vytočení nad 5000 otáčok.

Suzuki Swift
Jazda so Swiftom je vďaka výkonnému motoru a nízkej hmotnosti príjemná i zábavná

Spoľahlivý Japonec

Suzuki Swift je automobil pomerne jednoduchý, nekomplikovaný. Obsahuje len vyskúšané riešenia, preto je aj pomerne málo poruchový. Nevyžaduje časté návštevy servisov či opravovní. Stačí dodržiavať servisné intervaly, dbať pokynov výrobcu a Swift sa za to odmení spoľahlivosťou a bezporuchovosťou. Ako pravý Japonec.

Suzuki Swift 1,3 (technické údaje)

Motor radový 4valec, benzín, 1328 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 68 kW/92 k pri 5800 ot/min
Krút. moment 116 Nm pri 4200 ot/min
Príprava paliva vstrekovanie
Spotreba komb. 6,1 l/100 km
Emisie CO2 143 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 175 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,0 s
Hmotnosť pohotovostná 1045 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v3760/1690/1500 mm
Rázvor náprav2380 mm
Rozchod kolies p/z 1470/1480 mm
Rozmer pneumatík 185/60 R 15
Objem batož. priestoru 213/562 litrov
Objem paliv. nádrže 45 litrov

Ceny nových modelov

Najnižšia 3dv. modelu9 180 eur (Swift 1,2 VVT/94 k GC)
Najnižšia 5dv. modelu9 990 eur (Swift 1,2 VVT/94 k GLX AC)
Model v najvyššej výbave12 990 eur (1,2 VVT/94 k GS AAC/AT)

Stručne z histórie modelu

História Suzuki Swift siaha do roku 1982. Už vtedy mal okrem predného pohonu aj pohon všetkých kolies. V roku 1990 dostal novú 3dverovú karosériu, v r. 1997 nasledoval facelift a o tri roky neskôr prešiel celý Swift detailnou obmenou. V roku 1996 sa časť výroby Swiftu presunula z Japonska do Maďarska. Zásadná zmena nastala v roku 2004, kedy sa v Paríži predstavil Swift úplne novej generácie a rok nato sa už začal aj vyrábať.

Niekoľko modernizácií počas ďalších rokov zmenilo jeho vzhľad, základná silueta však zostala. Ani nový model z jesene 2010 sa v podstatných rysoch príliš nemenil. Dizajn Swiftu sa páči mladým, ale obľúbila si ho aj staršia generácia. Vyrábala sa s troj- a päťdverovou karosériou. Základom je pohon predných kolies, ale vždy bol naporúdzi aj pohon všetkých kolies. Swift sa radí do druhého najmenšieho B-segmentu. Jeho konkurentmi sú napríklad Škoda Fabia, Seat Ibiza, Mazda2, Renault Clio a iné. Základnou vlastnosťou motorov modelu Swift je v porovnaní s konkurenciou vyšší výkon a nízka spotreba.

Ponuka motorov

Swift druhej generácie (2005 – 2010) ponúkal na výber tri benzínové motory a jeden turbodiesel.

Základným je 1,3i 16V – radový štvorvalec, výkon 68 kW/92 k pri 5800 ot, 116 Nm/4200 ot, max. rých. 175 km/h, 0-100 km/h – 11,0 s, komb. spotreba 6,3 l/100 km. Je najrozšírenejšou voľbou prevažnej väčšiny kupujúcich. Dodával sa s 5stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 5stupňovou robotizovanou (automatizovanou). Pohodlnejšia jazda je s tou druhou. So spotrebou sú obe prevodovky na tom približne rovnako.

Výkonnejší 1,5i 16V 110 k – radový štvorvalec, výkon 75 kW/102k pri 5900 ot, 133 Nm/4100 ot, max. rých. 185 km/h, 0-100 km/h – 10,0 s, komb. spotreba 6,9 l/100 km. Prevodovky: 5stupňový manuál alebo 4stupňový automat.

Športový 1,6 Sport – radový štvorvalec, výkon 92 kW/125 k pri 6800 ot, 148 Nm/4800 ot, max. rých. 200 km/h, 0-100 km/h – 8,9 s, komb. spotreba 7,1 l/100 km. Prevodovka: 5stupňová manuálna.

Turbodiesel 1,3 DDiS – radový štvorvalec, výkon 55 kW/75 k pri 4000 ot, 190 Nm/2250 ot, max. rých. 185 km/h, 0-100 km/h – 13,7 s, komb. spotreba 4,5 l/100 km. Prevodovky: 5stupňový manuál.

Rady pre užívateľov

Výrobca odporúča výmenu motorového oleja po každých 15 tisíc najazdených kilometroch, vymeniť tiež olejový filter. Vôľa ventilov benzínových motorov sa nastavuje vymedzovacími podložkami a odporúčaná doba nastavenia, resp. kontroly, je po najazdení 30 tisíc kilometrov. Tento servisný pokyn treba dodržiavať, aby nedošlo k podpáleniu ventilov a vážnemu poškodeniu motora.

Maďarský či japonský

V roku 1996 sa model Swift začal vyrábať aj v Maďarsku, v meste Ostrihom. Väčšina modelov predávaných u nás pochádza práve z tejto výroby. Z Japonska pochádzajú všetky modely s pohonom všetkých kolies a niektoré s najvyššou výbavou. Japonský Swift má údajne presnejšie zlícovanie dielov interiéru. Rozpoznať ich možno najjednoduchšie napríklad podľa spôsobu upevnenia kolies. Na maďarských modeloch je to skrutkami do kotúčov a bubnov nábojov kolies, japonské sa pripevňujú maticami.

Bezpečnosť

V teste Euro NCAP dostal model Suzuki Swift štyri hviezdičky (v r. 2005) za ochranu posádky pri náraze.

Plusy

  • Efektný dizajn
  • Priestranný interiér
  • Nižšia strata hodnoty
  • Dostatok miesta na zadných sedadlách
  • Výkonný motor
  • Nízka spotreba
  • Výborná ergonómia ovládacích prvkov
  • Jazdné vlastnosti
  • Zábavná jazda
  • Dobre zladená prevodovka s motorom

Mínusy

  • Hlučnejší podvozok na zlých cestách
  • Hlučnosť motora pri vyšších otáčkach
  • Vyšší aerodynamický odpor
  • Menší batožinový priestor
  • Malý rozsah funkcií palubného počítača

Naše hodnotenie

Vzhľad1, 5
Imidž2,0
Vnútorný priestor1,5
Dynamika jazdy1,5
Spotreba1,5
Spoľahlivosť1,75
Ceny – servis a ND2,0

(Známky od 1 do 5. Najlepšia - 1, najhoršia - 5. Hodnotíme vo vzťahu ku konkurentom)

Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift Suzuki Swift
Autor: J. Goldberger
Komentáre
ja jenom,že na začatku až moc zdurazňujete tolik AAA centrum. Vim, ujčili vám to . Domnívám se, že reputaci jim i tak nenapravíte. Je to zbytečné.System prodeje hraniči s slušnosti a násilím...o cenak výkupu a prodeje nemluvě -vím své....
Pridal Oto v pondelok 09 januára 2017 o 00:35
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.