TEST Volvo S60 D5 Sport

Pondelok, 10 november 2008

Vydarený dizajn, slušný motor a luxusná výbava – to sú hlavné zbrane, ktorými Volvo S60 bojuje proti silnej konkurencii, najmä proti nemeckej presile v strednej triede.

Elegancia a komfort v podaní Volva

Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60

Ak by sme začali porovnávať prémiové modely v strednej triede, prívrženci značiek BMW alebo Mercedes-Benz by nepripustili, že v tejto triede automobil nad trojkové BMW či éčkový Mercedes existuje ďalší. Švédska automobilka Volvo však robí všetko pre to, aby sa S60 nielen dotiahol na vedúce prémiové značky, ale súperil s nimi ako rovný s rovným. Model S60, ktorý sa predstavil v roku 2000 a je nástupcom Volva 850 a V70, sa v čase svojho vzniku o to ani veľmi nepokúšal, ale po zásadnej a detailnej modernizácii v roku 2006 však už dýcha na krk silnej nemeckej konkurencii. Zvlášť verzia s najsilnejšou naftovou pohonnou jednotkou D5, radovým päťvalcovým turbodieselom s objemom 2,4 litra a výkonom 185 koní.

Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60

Táto generácia modelu S60 je na trhu pomerne krátko, zato o prestíž a svoje miesto na slnku bojuje statočne. S benzínovými, ale rovnako aj naftovými pohonnými jednotkami. V roku 2002 dostáva S60 nový 2,4litrový turbodiesel, o rok neskôr prichádza S60 R s benzínovým 300 koňovým motorom. Od roku 2005 má pod kapotou súčasný najvýkonnejší päťvalcový 2,4litrový turbodiesel s výkonom 185 koní, ktorý sme mali možnosť vyskúšať. Model S60 je druhým najväčším sedanom Volva (po S80) a vo výbave Sport súčasne aj najluxusnejšou verziou.

Potešilo nás, že práve verziu S60 D5 s najvýkonnejším vznetovým motorom a vo vrcholnej výbave sme si mohli vyskúšať. V našich zemepisným šírkach je totiž práve o naftové verzie najväčší záujem kupujúcich, aj keď stredná trieda v najvyššej výbave nepatrí medzi masovo predávané automobily. Avšak – kto nechce konfekciu, kúpi si napríklad práve Volvo.

Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60

Je však dosť ďalších dôvodov, prečo si kúpiť Volvo. Napríklad skvelý dizajn karosérie, výborná architektúra a komfort interiéru, ale aj bezpečnostné systémy, ktoré v tejto triede a takom množstve žiadny konkurent neponúka. Ale aj vysoká úroveň výbavy, vrátane sedadiel a ďalších častí interiéru v koži. Čo však modelu S60, a volvu vôbec chýba, sú naftové motory so šiestimi valcami a výkonom okolo 230 a viac koní, ktoré nemecká konkurencia v modeloch BMW 3, Mercedes-Benz E alebo Audi A4 ponúka.

Pre modely S60 sú charakteristické päťvalcové pohonné jednotky. Zákazník si môže vybrať niektorý zo šiestich benzínových (od 140 do 260 koní) a troch naftových motorov (126 – 185 k). Najvýkonnejší turbodiesel, 185 koňový (400 Nm) D5 prišiel až v roku 2005. Okrem päťvalcových motorov šesť valcov pod kapotou nemá žiadny model S60. Štandardom sú päťstupňové prevodovky s ručným radením, alternatívami 5stupňové automatické, pre turbodiesely aj šesťstupňové automaty, iba najvýkonnejšia benzínová verzia v modeli S60 R spolupracuje so 6stupňovým manuálom. Testovaný model S60 mal pod kapotou 185koňový turbodiesel a šesťstupňový automat.

Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60

V interiéri S60 dominuje koža, ktorá dodáva celému vnútrajšku nadštandardný komfort. Sedadlá okrem kvalitného koženého materiálu chváli aj ich spracovanie a tvarovanie, takže poskytujú pohodlie a správne držanie tela. K jazdnému komfortu prispieva aj kožou potiahnutý veniec trojramenného športového volantu s ovládaním rádia a tempomatu. Prístrojový panel i ostatné časti interiéru dekorujú doplnky z hliníka.

Súčasťou komfortného interiéru je automatická dvojzónová klimatizácia, audio s vysokokvalitnou reprodukciou, elektrické nastavovanie a vyhrievanie predných sedadiel, ovládanie okien i vonkajších zrkadiel, klimatizovaná skrinka a rad ďalších doplnkov. Pri jazde sa o pohodlie stará napríklad tempomat, automatické nastavovanie Bi-xenónových svetlometov, ale aj cúvacie senzory. Bezpečnú prepravu cestujúcich strážia okrem aktívnych systémov a prvkov bezpečnosti aj ich pasívni kolegovia, napríklad systém čelných, bočných a hlavových airbagov, hlavových opierok, systém proti zadnému nárazu a rad iných.

Volvo S60 Volvo S60 Volvo S60

Automatická prevodovka, každá bez výnimky, nie iba u volva, nám pripomína spojku, ktorá pri pridávaní plynu najprv preklzuje, a až potom pomaly zaberie. Na našom volve preraďoval automat Geartronic plynulo a aj celkom svižne, niekedy sme však mali dojem, že nie až tak rýchlo, ako by sme si to predstavovali. Najmä pri podraďovaní pri prudkom pridaní plynu chvíľu trvalo, kým automat podradil a presunul krútiaci moment z motora na kolesá. To však platí skutočne len pre extrémne športovú jazdu, inak sme s prácou automatickej prevodovky boli nadmieru spokojní.

Volvo S60 Volvo S60

Napadlo nás, o čo nižšia by mohla byť spotreba s manuálnou prevodovkou, keď s automatom sme počas testu jazdili len za 6,8 l/100 km (v kratšom teste sme dosiahli spotrebu 5,8 l/100 km!!!) čo je pri 70litrovej nádrži prejazdená trasa z Bratislavy do Košíc a späť. Bolo by potom iste príjemné sedieť v skvele izolovanej kabíne Volva S60 a oddávať sa jazdnej pohode pri rýchlosti 130 km/h (na Slovensku), alebo pri 180 km/h (napríklad v Nemecku), nerušene počúvať príjemnú hudbu, do ktorej by sa iba jemne pridával aerodynamický šum a slabučký valivý hluk pneumatík. A s vedomím, že najbližšia tankovacia stanica by mohla byť napríklad pokojne až niekde pred Parížom.

Volvo S60 Volvo S60

Volvo S60 sa nám mimoriadne páčilo. A ako sme už v úvode spomenuli, má veľké ambície miešať karty v prémiovom segmente strednej triedy. Aj keď S60 počtom predaných kusov nemôže súperiť s najsilnejšími modelmi vo svojej kategórii, luxusným interiérom, použitými kvalitnými materiálmi v ňom, bohatou výbavou už v základe (napríklad kožou čalúnené sedadlá, vyhrievanie predných sedadiel, multifunkčný volant, ostrekovače svetlometov, alarm a iné) dobre naladeným podvozkom, jazdným komfortom a v neposlednom rade aj úspornou jazdou zvádza s nimi minimálne vyrovnaný boj. Ak teda hľadáte komfortný sedan strednej triedy, Volvo S60 môže byť tou správnou voľbou.

Volvo S60 je veľmi vydareným automobilom švédskej automobilky.
Volvo S60 sa švédskej automobilke mimoriadne vydarilo

Páčilo sa
- elegantná karoséria
- pohodlný, luxusný a nápaditý interiér
- jazdný komfort a dobre naladený podvozok
- výkonný, pružný a kultivovaný motor
- veľmi dobrá ovládateľnosť automobilu
- pružné zrýchľovanie pri vyšších rýchlostiach
- výborné brzdy
- nízka spotreba
- odhlučnenie kabíny

Páčilo sa menej
- menej miesta pre nohy na zadných sedadlách
- pomalšia, ale inak komfortná automatická prevodovka Geartronic

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 5valec, nafta, turbo, 2400 cm³
Výkon 185 k (136 kW) pri 4000 ot/min
Krút. moment 400 Nm pri 2000-2750 ot/min
Spotreba komb. 7,5 l/100 km
Emisie CO2 199 g/km
Prevodovka 6stupňová automatická Geartronic
Naj. rýchlosť 210 km/h
Zrých. 0-100 km/h 8,7 s
Hmotnosť 1519 kg
Pneumatiky 225/45 R 17
Vonkajšie rozmery d/š/v 4603x1804x1428 mm
Rázvor náprav 2715 mm
Rozchod kolies p/z 1563/1560 mm
Objem batož. priestoru 424 litrov
Objem paliv. nádrže 70 litrov
Cena
najnižšia modelu 813 402 Sk (2,4 20V/140 k Sport)
testovaný model 958 007 Sk (2,4 D5/185 k Sport)
testovaný model s
príplatkovou výbavou 1 178 558 Sk (S60 Sport)

Namerané hodnoty
Prevod. stupeň 2 3 4 5 6
50 – 80 km/h 2,7 3,2 4,7 6,1
80 – 110 km/h 3,9 4,6 6,1
100 – 125 km/h 4,6 5,6 6,1
60 km/h 2400 1800 1350
90 km/h 3600 2650 2000 1700
130 km/h 2300
Max. rýchl. km/h 80 122 165 (pri 5000 ot/min)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Spotreba počas testu (l/100 km) 6,8 l/100 km

Bezpečnosť
ABS s EBD - rozdelenie brzdnej sily
EBA – núdzový brzdový asistent
Kotúčové brzdy vpredu i vzadu, vpredu s vnútorným chladením
DSTC - stabilizačný a protišmykový systém
WHIPS - ochrana proti zadnému nárazu v predných sedadlách
BLIS – systém upozorňujúci na automobil v mŕtvom uhle spätného zrkadla
Zliatinové disky s pneumatikami 225/45 R 17
Dvojstupňové airbagy vodiča a spolujazdca vpredu
Bočné airbagy vodiča a spolujazdca vpredu
Bezpečnostné pásy s napínačmi
Nafukovací vankúš na ochranu hlavy
Ochrana proti podkĺznutiu pod bezpečnostný pás
Aktívne bi-xenónové svetlomety (ABL)
Predné hmlové svetlomety
Alarm
Ostrekovače svetlometov
Dažďový senzor
Isofix

Komfort
Elektronicky riadená dvojzónová klimatizácia
Kožou čalúnený interiér
Palubný počítač
Tempomat
Tónované sklá
Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Elektricky ovládané a sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá
Elektricky ovládané okná, vpredu s funkciou Auto up/down
Audiosystém s CD prehrávačom
AUX konektor
Multifunkčný kožený volant (ovládanie rádia na volante)
Samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo
Elektricky nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca
Vyhrievané predné sedadlá
Sklopné a delené zadné sedadlá (60:40)
Zadný parkovací asistent

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.