Volvo C30 - komfort v najmenšom

Sobota, 31 október 2009

Volvo po tom, čo sa približne v polovici deväťdesiatych rokov prestal vyrábať jej najmenší model 480 turbo, nemala v tomto segmente svojho zástupcu. Až s príchodom modelu C30, ktorý debutoval v roku 2006, má švédska automobilka znovu v ponuke automobil nižšej strednej triedy. Aj C30, podobne ako 480 turbo, je trojdverový so štyrmi samostatnými sedadlami, motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies. Mali sme možnosť krátkodobo sa v ňom povoziť. Čo nás najviac zaujalo a aké zážitky ponúka najmenšie volvo?

Volvo C30
Volvo C30 zaujme svojim vzhľadom, ale tým čo tým, čo toto malé volvo ponúka

"Malé" Volvo C30 bolo spočiatku tak trochu v tieni ostatných modelov automobilky. Zákazníci Volva, aj keď nepatria medzi megalománov, predsa len sú privyknutý na väčšie a robustnejšie automobily tejto švédskej značky, z čoho pramení aj ich predstava o viac komfortnom a bezpečnom automobile, čo pripisujú práve väčším volvám. Mnohí však medzitým hodili svoje konvenčné predstavy za hlavu a stále viac si najmenšie volvo všímajú, a prirodzene aj kupujú. A nemožno sa tomu ani diviť, pretože C30 nie je celkom obyčajný malý automobil.

Už jeho dizajn sa od väčšiny kompaktných hatchbackov dosť odlišuje a dokáže zaujať. Napríklad si nemôžete nevšimnúť dizajn zadnej časti, najmä netypické riešenie tretích dverí, ktoré sú fakticky celé sklenené. Niekomu to pripadá ako úžasné, iným sa to nepozdáva. Faktom však je, že každého zaujmú. Ďalším faktom je, že C30 je pravdepodobne najbezpečnejšie auto vo svojej kategórii.

Volvo C30
Volvo C30 dokáže zaujať svojim dizajnom, ale aj netypickým riešením zadnej časti

Veľkým plusom najmenšieho volva je aj pestrá ponuka motorov, tak benzínových ako aj naftových. Vybrať si možno z piatich benzínových, štyroch turbodieselov a jeden je dokonca na biopalivo. A keďže automobilka nešetrí výkonmi, ponúka ich vo veľkých čriedach aj pod kapotami svojho najmenšieho modelu, pričom v ponuke nechýba ani predátor sily, akým je päťvalcový benzínový T5 s 230 koňovým stádom, alebo turbodiesel D5 s počtom 180 koní. Ani najmenší benzínový agregát s objemom 1,6 litra a 100 koníkmi nie je žiadny lenivec. Dobrou strednou cestou je však voľba dvojlitrového motora. Benzínový disponuje s výkonom 145 koní (alebo 1,8/125 k) a turbodiesel ich má o deväť menej, teda 136 koní, pričom na dynamické vlastnosti ani na spotrebu sa majiteľ sťažovať určite nebude.

My sme sa mali možnosť povoziť sa s C30 s najslabším 100koňovžm benzínovým motorom. A ani my sme si nesťažovali na lenivosť najmenšieho volva. Naopak, prekvapilo nás, ako dynamicky sa dokáže po cestách pohybovať. Najmä kľukaté okresné cesty tomuto modelu sedia a doslova ich miluje. Riadiť ho na takýchto cestách je radosť, auto vás doslova vedie a ukazuje svoje možnosti, ktoré nie sú malé. V C30 sa skutočne cítite bezpečne, a ak to aj v niektorej zákrute trošku preženiete, malé volvo vás nenechá v štichu a pomôže vrátiť sa do správnej stopy. A to nedokáže každé auto, C30-ka to však má akoby v krvi, resp. v konštrukcii podvozku – širokom "rozkroku" kolies vpredu i vzadu takmer 155 cm a v rázvore s 264 cm.

U tohto auta vás poteší aj to, že je iné ako tie ostatné na parkovisku. Žiadna masovka, je to unikát. A je tu aj jeho kvalitný interiér, vyberané materiály, výborná ergonómia a aj v základe bohatá výbava. Tak v tej najzákladnejšej má C30 toho dosť. Tak komfort zvyšuje mechanická klimatizácia, audiosystém Performance, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizár, v dvoch smeroch nastaviteľný volant, elektrické ovládanie okien, elektrické vyhrievanie a nastavovanie vonkajších zrkadiel a ďalšie.

Volvo C30
Interiéru Volva C30 nechýbajú kvalitné materiály, výborná ergonómia a bohatá výbava

Volvo k svojim modelom ponúka tzv. R-dizajn balík, ktorý okrem iných doplnkov obsahuje športový volant, športové pedále, dve ozdobné koncovky výfuku, zadný spojler, sivé spätné zrkadlá a ďalšie praktické i luxusné doplnky. Kto túži po ešte vyššom komforte, môže si do C30 objednať aj systém priestorového zvuku Dolby Pro Logic II s 10 reproduktormi, vyhrievané predné sedadlá, Bi-xenóny, ostrekovače predných svetlometov, parkovací asistent a ďalšie doplnky.

Ak by niekomu nestačilo pripomenutie, že automobily volvo patria medzi najbezpečnejšie na svete, spomeňme, že k štandardnej bezpečnostnej výbave C30 patrí šesť airbagov (čelné, bočné a hlavové vpredu), ABS, rozdeľovač brzdného účinku EBD, brzdový asistent EBA, stabilizačný systém DSTC, informačný systém IDIS, systém ochrany chrbtice pri náraze zozadu, svetlá do hmly a ďalšie.

Aj keď sme vedeli, že Volvo C30 máme požičané len na krátky čas, zvykli sme si naň veľmi rýchlo a o to ťažšie sme sa s ním lúčili. Ale aj tie dni zanechali v nás silné dojmy a najlepšie zážitky.

Volvo C30 1,6

Motorradový štvorvalec, 1596 cm3, benzín
Výkon74 kW/100 k/6000 ot
Krút. moment150 Nm/4000 ot
Prevodovka5stupňová manuálna
Hmotnosť1285 kg
Najvyššia rýchlosť185 km/h
0-100 km/h11,8 s
Spotreba komb.7,0 l/100 km
Emisie167 g/km

Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30 Volvo C30
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.