EDITORIÁL Budú súdiť Daniela Lipšica

Streda, 26 júl 2017

Všetko nasvedčuje, že bývalého politika Daniela Lipšica budú súdiť a vraj mu hrozí trest od dvoch do piatich rokov. Za nehodu, pri ktorej zomrel človek po zrážke s jeho autom. Ide o niekdajšieho ministra vnútra, v čase nehody poslanca Národnej rady SR. Po nehode sa vzdal poslaneckého mandátu a odišiel aj z postu predsedu politickej strany.

Vodič Daniel Lipšic v čase nehody nemal v krvi žiadny alkohol, poškodený 72 ročný dôchodca vyše dve promile. Prvý sa vracal z večerného nákupu, druhý z pohostinstva. V mieste, kde sa nehoda vo večernom prítmí stala, bolo aj zlé osvetlenie. Vodič podľa súdnoznaleckého posudku išiel v mieste nehody rýchlosťou plus-mínus šesťdesiat kilometrov za hodinu, chodec kvôli požitému alkoholu možno jeden či dva kilometre za hodinu. Otázkou je, kedy vstúpil do vozovky, pretože chodec nemá na prechode pre chodcov podľa pravidiel cestnej premávky vždy výhradnú prednosť. Chodec však zrejme nevnímal, že sa k nemu po ceste blíži auto.

V podobnej situácii by možno žiadnemu človeku s tak veľkým množstvom skonzumovaného alkoholu neprekážalo vstúpiť na vozovku a prejsť na opačnú stranu. Možno ani vtedy, ak by sa blížil tank alebo na vozovke núdzovo pristávalo lietadlo. Vodič osobného auta vraj na chodca podľa vyšetrovateľa nereagoval a brzdil až po strete s ním. Ako však vidieť na videozázname, jeho auto zastalo na električkovom koľajisku a nie v jazdnom pruhu, v ktorom predtým išlo. Musel teda reagovať, keďže vybočil zo svojho jazdného pruhu.

Je viac sporných okolností okolo tohto prípadu. Napríklad, že vina sa pripisuje len vodičovi, že alkohol v krvi poškodeného sa takmer nespomína a nedáva sa mu žiadna vina na nehode. Navyše Lipšic od prvého momentu spolupracoval s vyšetrovateľom, odškodnil pozostalých a na nič sa nevyhováral. Napriek týmto okolnostiam sa v slovenských médiách verejne publikuje, že vodičovi a bývalému politikovi Danielovi Lipšicovi hrozí trest odňatia slobody na dva až päť rokov. Prebudí sa slovenská spravodlivosť, alebo tí, ktorí o nej rozhodujú?

Lipsicova nehoda

Ján Goldberger, šéfredaktor

Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.