EDITORIÁL Má premiér právo žiadať od prezidenta milión eur

Piatok, 17 november 2017

Premiér Fico vystavil prezidentovi Kiskovi účet jeden milión eur za to, že na cestu z Bratislavy na východ Slovenska, kde mu žije rodina, používal vládne lietadlo. Požiadavku vyslovil pred novinármi na konci jednej z tlačových konferencií, z ktorých potom zvyčajne rýchlo odíde, a tak novinári už nemajú možnosť klásť mu otázky.

V živote to chodí tak, že ak sa chceme prepraviť z miesta A do miesta B, môžeme to urobiť pešo, použiť bicykel, auto, vlak, autobus, prípadne lietadlo. Prezident cestovával spočiatku svojho úradovania v prezidentskom paláci z Bratislavy za rodinou do Popradu zväčša autom. Samozrejme, ako prezident, s pridelenou ochrankou.

Potom prišiel návrh ministra vnútra Kaliňáka, ktorý prezidentovi ponúkol, aby na cesty za rodinou použil štátnu letku, pretože, vraj, lietadlá majú nalietaných málo hodín, takže z tohto dôvodu lietajú často prázdne. Prezident prijal ponuku ministra tak, že je dobre mienená a začal cestovať do Popradu vládnym lietadlom.

Jedného dňa však minister vystúpil v parlamente so správou o prezidentových letoch. Informoval, že prezident využil štátnu letku na súkromné účely 319 krát a nič neuhradil. To vraj stálo štát 789 tisíc eur a ak k tomu priráta aj lety z roku 2014, potom by išlo o sumu 955 tisíc eur, premiér však zaokrúhlil dlžnú sumu prezidenta na celý milión.

Pozrime sa však na prípad z praktického hľadiska. Ak si napríklad objednáme taxík, je samozrejmé, že za službu platíme. Dáme si doviezť nábytok, tiež zaplatíme. Ak použijeme lietadlo, kúpime si letenku. Ak nám však zastaví auto a jeho vodič nám ponúkne odvoz, na konci cesty sa mu poďakujeme a on nebude pýtať od nás peniaze.

Paralela: minister Kaliňák de facto pristavil prezidentovi lietadlo, ktoré potom poskytlo službu hlave štátu. Prezident Kiska od ministra ani od štát túto službu nežiadal a ani si ju neobjednal. Ponúkol ju minister. Že by už na začiatku tejto kauzy išlo o diskreditáciu prezidenta vládou a poslancami najsilnejšej parlamentnej strany Smer?

Prezident - auto

Ján Goldberger, šéfredaktor

Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.