EDITORIÁL Prieskum pre ministra zdravotníctva

Štvrtok, 19 október 2017

Dajme tomu, že sa vám pokazí auto. Motor začne vynechávať, ale jazdiť sa s ním dá, pretože zo štyroch valcov pracujú ešte tri. Síce pokrivkáva na križovatkách keď naskočí zelená, nemôžete spoľahlivo predbiehať, vypúšťa do ovzdušia viac exhalátov a tých problémov s motorom je, samozrejme, viac. Pravdepodobne pôjdete čo najskôr, ak nie hneď, do autoservisu na odstránenie poruchy. Je dosť pravdepodobné, že sa vás hneď ujmú a nepovedia: príďte o päť dní. A určite vám neporadia, aby ste si kúpili kartu zákazníka, dajme tomu, za dvanásť eur, a až potom vám auto opravia.

Vezmime si iný príklad. Zaľahne vám v uchu a pociťujete v ňom nepríjemné a pravidelné bolesti. Banálny problém. Pravdepodobne urobíte to, čo urobil vodič auta, ktorému začal haprovať motor. Zájdete k svojej (obvodnej) lekárke, tá vám vypíše lístok na ORL vyšetrenie. Tam povedia, že teraz, to znamená hodinu a pol pred koncom ordinačných hodín, vás už nezoberú, navyše nemáte ani predplatnú kartu, pretože v tomto čase už berú len pacientov s platenou kartou.

Dozviete sa, že najbližší termín je o päť dní, kde síce už majú objednaných desať pacientov, ale možno aj vás stihnú vyšetriť. Vtedy vás napadne, ak máte doma internet a viete s ním narábať (koľko ľudí to nemá a s internetom nevie pracovať), že si vyhľadáte ušného lekára, teda ORL ambulanciu, a možno vás ošetria. Zadáte do Gogglea potrené údaje a potom vytáčate jednu ambulanciu za druhou, vrátane tých s označením TopDoktor. Zistíte, že najbližší termín u každého lekára v celej Bratislave je o päť dní!?

Nevzdávate sa, vytáčate a voláte do ďalších ambulancií. Ani to nepomáha, žiadni "ušiar" nemá voľný termín. Takže Pohotovosť? Možno, za úhradu. Alebo: čo tak vyštartovať do susedného Rakúska alebo Maďarska, čo je dosť absurdné. Možno tam majú v ambulanciách iný, lepší meter na pacienta. Veď aj benzín či naftu tankujeme u susedov, kupujeme tam maslo aj iné potraviny, vraj, podľa politikov, v lepšej kvalite. Že by tomu bolo tak aj v zdravotníckej službe?

Ešte pár slov k avizovanému prieskumu pre pána ministra zdravotníctva: pán minister, je nad hviezdy jasné, že o všetkých problémoch zdravotníctva nemôžete vedieť. A každý prieskum niečo stojí a vyžaduje čas. Tento je síce zameraný len na malý segment služieb vášho rezortu, ale snažil som sa, aby aspoň trochu vystihoval situáciu, kam možno oko ministra nedohliadne.

Zachranna zdravotna sluzba

Ján Goldberger, šéfredaktor

Pridať komentár
Bleskovky
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.
BMW-kopie
Značke BMW udelili slovenskí spotrebitelia a komisia expertov Brand Council z programu Slovak Superbrands cenu Slovak Superbrands Award 2020. Automobilka tak potvrdila, že patrí do skupine elitných značiek. Ocenenie je potvrdením kvality a uistením priaznivcov a zákazníkov značky pri ich nákupných rozhodnutiach. Program Superbrands vznikol pred viac ako dvadsiatimi rokmi vo Veľkej Británii. Marketingoví a komunikační odborníci si stanovili dva ciele: uviesť do pozornosti mimoriadne silné značky a prezentovať ich ďalším spoločnostiam, ktoré by sa rady rozvíjali a učili. Odvtedy získal program celosvetové uznanie a dnes je Superbrands uznávaný ako rešpektované ocenenie v 90. krajinách na piatich kontinentoch. Komisia Brand Council ma pri udeľovaní cien kľúčovú úlohu, preto sa jej členmi môžu stať len poprední, vysoko uznávaní experti.