EDITORIÁL Prieskum pre ministra zdravotníctva

Štvrtok, 19 október 2017

Dajme tomu, že sa vám pokazí auto. Motor začne vynechávať, ale jazdiť sa s ním dá, pretože zo štyroch valcov pracujú ešte tri. Síce pokrivkáva na križovatkách keď naskočí zelená, nemôžete spoľahlivo predbiehať, vypúšťa do ovzdušia viac exhalátov a tých problémov s motorom je, samozrejme, viac. Pravdepodobne pôjdete čo najskôr, ak nie hneď, do autoservisu na odstránenie poruchy. Je dosť pravdepodobné, že sa vás hneď ujmú a nepovedia: príďte o päť dní. A určite vám neporadia, aby ste si kúpili kartu zákazníka, dajme tomu, za dvanásť eur, a až potom vám auto opravia.

Vezmime si iný príklad. Zaľahne vám v uchu a pociťujete v ňom nepríjemné a pravidelné bolesti. Banálny problém. Pravdepodobne urobíte to, čo urobil vodič auta, ktorému začal haprovať motor. Zájdete k svojej (obvodnej) lekárke, tá vám vypíše lístok na ORL vyšetrenie. Tam povedia, že teraz, to znamená hodinu a pol pred koncom ordinačných hodín, vás už nezoberú, navyše nemáte ani predplatnú kartu, pretože v tomto čase už berú len pacientov s platenou kartou.

Dozviete sa, že najbližší termín je o päť dní, kde síce už majú objednaných desať pacientov, ale možno aj vás stihnú vyšetriť. Vtedy vás napadne, ak máte doma internet a viete s ním narábať (koľko ľudí to nemá a s internetom nevie pracovať), že si vyhľadáte ušného lekára, teda ORL ambulanciu, a možno vás ošetria. Zadáte do Gogglea potrené údaje a potom vytáčate jednu ambulanciu za druhou, vrátane tých s označením TopDoktor. Zistíte, že najbližší termín u každého lekára v celej Bratislave je o päť dní!?

Nevzdávate sa, vytáčate a voláte do ďalších ambulancií. Ani to nepomáha, žiadni "ušiar" nemá voľný termín. Takže Pohotovosť? Možno, za úhradu. Alebo: čo tak vyštartovať do susedného Rakúska alebo Maďarska, čo je dosť absurdné. Možno tam majú v ambulanciách iný, lepší meter na pacienta. Veď aj benzín či naftu tankujeme u susedov, kupujeme tam maslo aj iné potraviny, vraj, podľa politikov, v lepšej kvalite. Že by tomu bolo tak aj v zdravotníckej službe?

Ešte pár slov k avizovanému prieskumu pre pána ministra zdravotníctva: pán minister, je nad hviezdy jasné, že o všetkých problémoch zdravotníctva nemôžete vedieť. A každý prieskum niečo stojí a vyžaduje čas. Tento je síce zameraný len na malý segment služieb vášho rezortu, ale snažil som sa, aby aspoň trochu vystihoval situáciu, kam možno oko ministra nedohliadne.

Zachranna zdravotna sluzba

Ján Goldberger, šéfredaktor

Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.