Na mokrom Hungaroringu víťazstvo Buttona

Nedeľa, 31 júl 2011

Daždivé počasie na Veľkej cene Maďarska na okruhu Hungaroring pri Budapešti sľubovala dramatické preteky. Stalo sa. Víťaz kvalifikácie Sebastian Vettel nevyužil svoju siedmu tohtoročnú pole position a aj keď v priebehu pretekov to vyzeralo, že sa nedostane ani na pódium, nakoniec skončil druhý za víťazným Jensonom Buttonom a pred Fernandom Alonsom, ktorý obsadil tretiu priečku.

Jenson Button
Jenson Button zvíťazil v daždivej Veľkej cene Maďarska na okruhu Hungaroring

Po sobotňajšej kvalifikácii to vyzeralo na možnú spanilú jazdu lídra priebežného poradia a aktuálneho majstra sveta Vettela a jeho Red Bullu, keďže na Hungaroringu sa na technickom okruhu len ťažko predbieha. Avšak dažďové kvapky vznášajúce sa na trať maďarského formulového okruhu miešali karty počas celých pretekov. Aj preto nevyhral Vettel, ani Hamilton či Alonso, ktorí v priebehu pretekov mali na víťazstvo veľké šance. S veľkou istotou a rozvahou jazdiaci Button bol napokon tým, kto vystúpil na najvyšší stupienok a tešil sa z víťazstva. Zopakoval tak svoj úspech z roku 2006, kedy na Hungaroringu zvíťazil. Zaujímavosťou je, že aj vtedy tu pršalo.

Jenson Button si tak po Veľkej cene Kanady pripísal druhé tohtoročné víťazstvo a vyrovnal sa počtom víťazstiev svojmu tímovému kolegovi Hamiltonovi, ktorý tento rok zvíťazil v Číne a Nemecku. Jedno víťazstvo má Alonso, avšak až šesťkrát si pocit z víťazstva vychutnával Vettel, ktorý po maďarskej veľkej cene, aj keď tu skončil iba druhý, zvýšil svoj náskok v priebežnom poradí na druhého Webbera zo 77 bodov na 85 bodov. Webberovi sa v Maďarsku nie veľmi darilo a v cieli obsadil až 5. miesto za Hamiltonom.

Apropo Hamilton – v Maďarsku mohol byť celkom blízko k víťazstvu. Dvakrát viedol, ale nič z toho nevyťažil. Najprv v 5. kole predbehol vedúceho Vettela a na čele bol aj ku koncu pretekov. Vtedy viedol do 47. kola, kedy začalo znovu pršať, Hamilton po šmyku stratil vedenie a na čelo pretekov sa dostal Button. Ešte predtým však Hamilton urobil zlé rozhodnutia pri výmene kolies, keď si dal prechodné pneumatiky. Vzápätí sa musel vrátiť do boxov a obul si hladké s mäkkou zmesou. Pykal aj za jazdeckú chybu, keď po šmyku sa na trati nebezpečne otáčal, za čo dostal trest v podobe prejazdu boxovou uličkou. Aj tak však môže ďakovať všemohúcemu, že nakoniec bol v cieli štvrtý.

Chýb sa nevyvarovali na mokrej trati ani ďalší favoriti. Pár neplánovaných šmykov mali aj Vettel, Alonso, Massa, Webber i ďalší, čo značne ovplyvnilo ich umiestnenie v cieli. Peknú a vyrovnanú jazdu na mokrej trati predvádzal Michael Schumacher, ani on sa však nevyhol jazdeckej chybe a doplatil na nezohriate pneumatiky a z pretekov po šmyku musel odstúpiť. Horúce chvíle prežil Nick Heidfeld, keď jeho Renault po výjazde z boxov začal horieť a jazdec musel z kokpitu unikať kade ľahšie.

Najmenej jazdeckých chýb urobil Button, ktorý sa najmä vďaka tomu dostal v 47. kole na čelo pretekárskeho pola, udržiaval si tam náskok do desiatich sekúnd, ktorý v závere už len umne kontroloval. Button je však známy aj tým, že dokáže šetriť pneumatiky, čo mu pomohlo aj teraz v Maďarsku, kde zaslúžene zvíťazil.

Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 bude mať teraz dlhšiu prestávku a pokračovať bude až 28. augusta Veľkou cenou Belgicka na okruhu Spa-Francorchamps.

Výsledky VC Maďarska (70 kôl, 306,630 km)

1. Jenson ButtonV. Brit./McLaren1:46:42,337 hod
2. Sebastian VettelNem./Red Bull+0:03,588 s
3. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+0:19,819
4. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+0:48,338
5. Mark WebberAus./Red Bull+0:49,742
6. Felipe MassaBraz./Ferrari+1:23,176 min
7. Paulo di RestaV. Brit./Force India- 1 kolo
8. Sebastien BuemiŠvaj./Toro Rosso- 1 kolo
9. Nico RosbergNem./Mercedes- 1 kolo
10. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso- 1 kolo
11. Kamui KobayashiJap./Sauber- 1 kolo
12. Vitalij PetrovRus./Renault- 1 kolo
13. Rubens BarrichelloBraz./Williams- 2 kolá
14. Adrian SutilNem./Force India- 2 kolá
15. Sergio PerezMex./Sauber- 2 kolá
16. Pastor MaldonadoVen./Williams- 2 kolá
17. Timo GlockNem./Virgin- 4 kolá
18. Daniel RicciardoAus./HRT- 4 kolá
19. Jerome D'AmbrosioBelg./Virgin- 5 kôl
20. Vitantonio LiuzziTal./HRT- 5 kôl

Preteky nedokončili

  • Jarno Trulli - Tal./Lotus
  • Nick Heidfeld - Nem./Renault
  • Michael Schumacher - Nem./Mercedes
  • Heikki Kovalainen - Fín./Lotus

Najrýchlejšie kolo

  • Felipe Massa - 1:23,415 min

Priebežné poradie jazdcov (po 11 z 19 pretekov)

1. Sebastian Vettel234 bodov
2. Mark Webber149
3. Lewis Hamilton146
4. Fernando Alonso145
5. Jenson Button134
6. Felipe Massa70
7. Nico Rosberg48
8. Nick Heidfeld34
9.-10. Vitalij Petrov32
9.-10. M. Schumacher32
11. Kamui Kobayashi27
12. Adrian Sutil18
13. Jaime Alguersuari10
14. Sébastien Buemi12
15.-16. Sergio Perez8
15.-16. Paul Di Resta8
17. Rubens Barrichello4

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull383 bodov
2. McLaren280
3. Ferrari215
4. Mercedes80
5. Renault66
6. Sauber35
7. Force India26
8. Toro Rosso22
9. Williams4

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.