Po dráme v Brazílii vyhral Verstappen, Ferrari kolidovali a vypadli

Pondelok, 18 november 2019

Preteky Veľkej ceny formuly 1 mali dramatický záver so šťastným koncom pre Red Bull a Verstappena, ktotý vyhral pred Gaslym z "juniorského" Toro Rosso a Hamiltonom z tímu Mercedes. Oba monoposty Ferrari štyri kolá pred koncom pretekov po vzájomnej kolízii z pretekov odstúpili.

Leclerc
Leclercovo Ferrari s defektom pneumatiky a odtrhnutým závesom pravého predného kolesa po kolízii s druhým monopostom Ferrari v sedle s Vettelom

Po pretekoch športoví komisári rozdávali penalizačné sekundy, päť aj pre Hamiltona kvôli kolízii s Albonom. Ku cti Hamiltonovi slúži, že sa Britovi s Thajskou licenciou po pretekoch ospravedlnil. Po penalizácii klesol Hamilton na siedme miesto. Takto sa jeho sen o ďalšie víťazstvo rozplynul.

Vettel po druhom mieste z kvalifikácie prestal veriť o víťazstvo v Brazílii po tom, ako sa štyri kolá pred koncom pretekov dostal pred neho Leclerc (do pretekov štartoval až z desiateho miesta kvôli výmene motora) druhým Ferrari. Asi to Vettela poriadne naštvalo a začal sa medzi nimi boj kto z koho, prípadne boj o pódium. Bola však z toho kolízia a odstúpenie oboch Ferrari z pretekov.

Reálne šance na víťazstvo v Brazílii mal Hamiltom, nebyť hrubej chyby tímu krátko pred koncom pretekov, keď ho povolali na výmenu kolies. Predtým, ako Hamilton pri safety care po odstúpení Bottasa (porucha motora) zašiel do boxov, mal jedinečnú šancu na víťazstvo. Viedol pred Verstappenom, Vettelom, Albonom, Leclercom a Gaslym. O nádej na víťazstvo prišiel po reštarte, keď klesol na štvrtú priečku a Verstappen sa dostal do vedenia.

Hamilton potom v snahe dostať sa dopredu doslova zostrelil z druhého miesta Albona, pričom si síce poškodil predné krídlo, ale mohol ďalej jazdiť. Potom sa začal súboj jazdcov Ferrari , ktorý sa skončil fiaskom a vypadnutím oboch talianskych monopostov.

Verstappen si išiel za víťazstvom, druhý v cieli bol Francúz Gasly na Toro Rosso, ktorý štartoval z posledného miesta. Tretí skončil Hamilton, ale po penalizácii päť sekúnd sa prepadol na siedme mieste, takže tretie miesto pripadlo Carlosovi Sainzovi. Pre Španiela je to prvé pódiové umiestnenie v kariére F1.

Štvrtý bol Fín Räikkönen, piaty Talian Giovinazzi (obaja Alfa Romeo) a šiesty aj po päťsekundovej penalizácii Austrálčan Ricciardo. Albon (Thaj./Red Bull) ktorému po kolízii vyfúkol druhé miesto Hamilton, skončil až štrnásty.

Posledné preteky seriálu sa pôjdu 1. decembra v Abu Dabí.

Výsledky Veľkej ceny Brazílie

1. Max Verstappen (Hol./Red Bull) 1:33:14,678 hod
2. Pierre Gasly (Franc./Toro Rosso) + 6,077 s
3. Carlos Sainz (Špan./McLaren) + 8,896
4. Kimi Räikkönen (Fín./Alfa Romeo) + 9,452
5. Antonio Giovinazzi (Tal./Alfa Romeo) + 10,201
6. Daniel Ricciardo (Austr./Renault) + 10,541
7. Lewis Hamilton (V. Brit/Mercedes) + 11,139
8. Lando Norris (V. Brit./McLaren) + 11,204
9. Sergio Perez (Mex./Force India) + 11,529
10. Daniil Kvjat (Rus./Toro Rosso) + 11,931

Priebežné poradie jazdcov

1. Lewis Hamilton 396 bodov
2. Valtteri Bottas (Fín./ Mercedes 314
3. Max Verstappen 260
4. Charles Leclerc (Mon./Ferrari) 249
5. Sebastian Vettel (Nem./Ferrari) 230
6. Pierre Gasly 95
7. Carlos Sainz 95
8. Alexander Albon (Thaj./Red Bull) 84
9. Daniel Ricciardo 54
10.Sergio Perez (Mex./X Point) 46

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.