Dacia: Pre taxikára do mesta, ale aj horala z Oravy

Nedeľa, 15 október 2023

Je ich už 8 miliónov. S toľko vyrobenými autami sa môže tento rok pochváliť rumunsko-francúzska automobilka Dacia. Autom pre každého, pre bežného občana z dediny, ale aj pre taxikára v hlavnom meste, rovnako aj "horala" z Oravskej Lesnej. Tiež pre takmer insolventného študenta, ale aj rozmaznaného mešťana, ktorý sa chce ukázať, že na drahší model nemá, a stará "korzička" už doslúžila.

1-dacia
Dacia je svetový fenomén v úspešnosti. Chváliť sa môže modelmi od najmenšieho Logana, cez pohľadné Sandero, 7-miestny osobný Jogger, SUV Duster, alektrický Spring a ďalšími modelmi pre širokospektrálnu skupinu zákazníkov.

Osem miliónov vyrobených áut je veľký úspech rumunského výrobcu a jeho francúzskeho patróna. Malý národný výrobca spred roka 2005 naskočil na úspešnú značku, ktorá je dnes známym fenoménom nielen v Európe.

Od roku 2005 zaviedli v dacii nový spôsob náhľadu založený na pragmatickej vízii automobilu. Ponúkajú najlepší pomer ceny a kvality, a to funguje. O dacie je veľký záujem, predaj neustále rastie, o čom svedčí počet oddaných zákazníkov, ktorých je viac ako 8 miliónov.

Rumunská fabrika bola založená v roku 1968 pod názvom UAP (Uzina de Autoturisme Pitesti), alebo Pitesti Automobile Factory. Pitesti je mesto na brehu rieky Arges v župe Arges, a jej sídlo je tam dodnes.

Názov Dacia sa objavil v roku 1980 a bol inšpirovaný slovom Dacia, čo je staroveký rímsky názov pre Rumunsko. Rumunského výrobcu kúpila skupina Renault v roku 1999 a v roku 2004 uviedla Dacia na trh svoj prvý model pod francúzskym vedením. Sandero ako druhý model uviedli na trh v roku 2008.

2-dacia-sandero-duster
Sandero je od roku 2017 najpredávanejším osobným autom na európskom maloobchodnom trhu, a model Duster od roku 2018 najpredávanejším SUV pre súkromných zákazníkov

Dacia Logan bol pôvodne určený pre rumunský trh a až neskôr aj pre krajiny východnej Európy. Až po jeho úspechu na týchto trhoch sa predaj rozšíril do ďalších krajín Európy. A to bol začiatok úspešného príbehu značky Dacia.

V súčasnosti sa modely Dacia predávajú v 44 krajinách. Najviac sa Dacia predáva vo Francúzsku, nasleduje Taliansko a v prvej päťke je aj domáci výrobca Rumunsko.

Už druhý rok po sebe je Dacia vedúcou značkou na európskom trhu z pohľadu predaja súkromným zákazníkom. V tomto segmente zákazníkov sú na prvom mieste Portugalsko a Belgicku a na treťom Francúzsko. Výsledky zdôrazňujú relevantnosť ponuky značky a kvalitu jej modelov.

Model Sandero je už šiesty rok po sebe, od roku 2017, najpredávanejšou značkou pre súkromných zákazníkov v Európe, a model Duster sa v roku 2022 umiestnil na 2. mieste a od roku 2018 je tiež najpredávanejším SUV pre súkromných zákazníkov.

Základná ponuka značky Dacia má štyri piliere. Plne elektrický mestský model Spring (od roku 2020), kompaktný hatchback Sandero (od roku 2008) a jeho variant Sandero Stepway. Tretím je SUV Duster (od roku 2010) a posledným 7-miestne osobné kombi Jogger (od konca roka 2021). Hatchback Logan uvedený v roku 2005 sa stále predáva vo východnej Európe.

3-dacia-3naj
Pomyselný stupeň víťazov predajnosti modelov Dacia: 1. Sandero, 2. Duster, 3. Logan

Podľa modelov je najpredávanejším Dacia Sandero (2,78 milióna), nasledujú Duster (2,26 milióna), Logan (1,97 milióna), Dokker (630 000), Lodgi (346 000), Spring (93 000), Jogger (80 000), Pick-up (56 000) a Dacia Solenz (51 000).

Tieto čísla sú dôkazom toho, že zákazníci prijali filozofiu značky, ktorej zostala vždy verná: myslieť netradične, byť kreatívny a šikovný a ponúkať bezkonkurenčný pomer ceny a kvality.

Autor: J. Goldberger
Foto: Dacia
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5