Suzuki predstavuje novú vlajkovú loď Hayabusa

Sobota, 13 február 2021

Čo je a aká je Hayabusa? Vie ísť až 300 kilometrovou rýchlosťou (snáď len v Saudskej Arábii, kde sú na to cesty a možno aj tolerantní policajti) a má 190 koní. Hayabusa je nová vlajková loď motocyklov Suzuki, keď po dvoch rokoch od tiahnutia z výroby predošlého modelu japonský výrobca prichádza teraz s treťou generáciou úplne nového modelu.

1-GSX1300RRQ

Aj teraz japonská superrýchla legenda pokračuje v dvadsať rokov trvajúcej tradícii najrýchlejšieho produkčného motocykla sveta. Nová Hayabusa s modelovým označením aj ako GSX 1300 RRQ je treťou generáciou modelu a prvýkrát za 13 rokov prešla kompletnou zmenou. Z konceptu Ultimate Sport, ktorý vychádzal z prvej generácie, sa vyvinul jedinečný štýlový dizajn s vynikajúcimi aerodynamickými a jazdnými vlastnosťami.

Nová Hayabusa sa od predošlej líši už na prvý pohľad. Teda pokiaľ ide o dizajnovú nadväznosť predchádzajúceho a nového modelu Hayabusa. Napriek tomu, že nejde o facelift, ale o celkom nový model s 550 novými dielmi.

Nový dizajn má splývavú a dopredu sklonenú siluetu s agresívnym výrazom. Charakteristické sú výrazné plochy s ostrými hranami. Kapotáž je dvojfarebná, kombinácia jednotlivých farieb opticky odlišuje hlavné telo karosérie.

Novú Hayabusu poháňa kvapalinou chladený štvortaktný štvorvalec s objemom 1340 cm³ a výkonom 190 koní (140 kW) pri 9700 otáčkach. Najvyšší krútiaci moment 150 newtonmetrov dosahuje tento motor pri 7000 otáčkach.

2-GSX1300RRQM2 22

Suzuki Hayabusa má plne nastaviteľný podvozok s vylepšenou geometriou. Brzdy vpredu dvojkotúčové štvorpiestikové od Brembo, vzadu len jednokotúčové jednopiestikové Nissin. Nechýba tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ABS ani kontrola trakcie – desaťstupňová. Šesťstupňová prevodovka s rýchloradením bez spojky radí bleskovo smerom hore i dolu. Huyabusa sa môže chváliť ideálnym rozloženín hmotnosti 50:50.

Hayabusa, pokiaľ ide o hmotnosť, nikdy nebola a ani teraz nie je žiadna mušia váha, keďže jej hmotnosť je 264 kg. Doplňme ešte ďalšie údaje: dĺžka 2180 mm, šírka 735 mm a výška 1165 mm. Maximálna rýchlosť vrcholí pri 300 km/h, potom už zasahuje obmedzovač rýchlosti. Kde by sa to dalo vyskúšať? Snáď v Saudskej Arábii, kde sú na to cesty a možno aj tolerantnejšie predpisy.

Motor plní emisnú normu Euro5 platnú pre nové motocykle predávané v EU od roku 2020, pričom si zachováva najlepší výkon vo vysokej rýchlosti, kde sa dobre cíti najmä vďaka vynikajúcej aerodynamike.

Nový systém Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) umožňuje jazdcovi zvoliť si rôzne nastavenia piatich elektronických systémov, vrátane voliča režimu výkonu, trakčnej kontroly, alebo kontrole brzdenia motorom. Systém S.I.R.S. ponúka aj aktívny obmedzovač rýchlosti, ktorý umožní jazdcovi nastaviť si rýchlostný limit.

Elektronický riadiaci systém má viacero nastavení, aby jazdec našiel to pravé, čo momentálne potrebuje podľa svojich schopností alebo podmienok pri jazde po meste, mimo mesta či na pretekárskom okruhu.

Nová Hayabusa sa bude predávať na celom svete. Na európskom trhu sa objaví koncom februára tohto roku.

J

Autor: J. Goldberger, Zdroj: Suzuki
Foto: Suzuki
Pridať komentár
Bleskovky
1-Eli-Tomac
Pneumatiky Dunlop Geomax MX53 pre motokros dostali ocenenie Výrobok roka 2020. Po rozsiahlom testovaní je to výraz uznania za ich úžitkové vlastností a dlhú životnosť. Testy organizoval špecializovaný Cross Magazin. Ocenenie sa motokrosovým pneumatikám dostalo za vlastnosti na stredne tvrdom až tvrdom teréne a za životnosť, ktorú preukázali v testoch. Dunlop Geomax MX53 nielen že predstavujú pokrok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Geomax MX52, ale sú kompromis medzi úžitkovými vlastnosťami a dlhou životnosťou. Pneumatikám Dunlop Geomax dôverujú poprední motocykloví výrobcovia, ktorí ich používajú na prvotnú výbavu svojich motocyklov, ale aj víťazní jazdci a tímy z majstrovstiev sveta v motokrose MXGP a Monster Energy Supercross.
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.