Mitsubishi i-MiEV do sériovej výroby

Utorok, 09 jún 2009

Spoločnosť Mitsubishi predstavila sériovú verziu automobilu i-MiEV, novú generáciu elektromobilu, ktorý má byť "priekopníkom otvárajúcim dvere k nasledujúcej stovke rokov našej motoristickej spoločnosti". Stalo sa tak 5. júna tohto roku, práve v svetový deň životného prostredia. Elektromobil i-MiEV sa už koncom júla tohto roku začne predávať na japonskom trhu.

Mitsubishi i-MiEV
Kompaktný elektromobil i-MiEV je dlhý len 3395 mm, široký 1475 mm a vysoký 1600 mm. Rázvor má 2550 mm, čo vytvára v interiéri dostatočný priestor pre štyri osoby.

Do marca 2010 plánuje Mitsubishi Motors predať formou tzv. servisného lízingu 1400 vozidiel i-MiEV. V budúcom roku sa výroba zvýši na päť tisíc vozidiel a v roku 2011 je v pláne vyrobiť 15 000 vozidiel i-MiEV. Predaj podnikom, vládnym a miestnym organizáciám sa začne koncom júla 2009 a s predajom elektromobilu i-MiEV súkromným osobám sa počíta od apríla 2010, pričom prijímanie objednávok začne sa začne už koncom júla tohto roku.

Nový i-MiEV je vozidlo s nulovými emisiami, pri jazde neprodukuje žiadne emisie CO2. Je ekonomický, pretože ako jediný zdroj pohonu využíva elektrickú energiu. Aj v závislosti od cien jednotlivých energetických spoločností možno prevádzkové náklady v niektorých štátoch znížiť dobíjaním batérií mimo energetickú špičku, napríklad nočným prúdom.

I-MiEV je tichý v prevádzke a agilný, má pomerne vysoký výkon a ponúka zážitok z jazdy, aký možno okrem elektromobilu dosiahnuť iba pomocou motora s vnútorným spaľovaním. Vzhľadom na vysoký krútiaci moment už od nízkych otáčok, ktorý je elektromotoru vlastný, vozidlo i-MiEV dosahuje vynikajúce parametre akcelerácie. Dojazd na jedno nabitie je 160 km, vďaka čomu má dostatočne veľký akčný rádius pre každodenné využívanie. Skutočný dojazd sa môže odchyľovať v závislosti od poveternostných podmienok, hustoty premávky a jazdných návykov vodiča, používania klimatizácie a podobne.

Mitsubishi i-MiEV
Pri normálnom nabíjaní sa i-MiEV pripojí na štandardnú elektrickú prípojku. Nabíjanie batérie i-MiEV možno urýchliť v sieti rýchlonabíjacích staníc

Na pohon i-MiEV slúžia líthium-iónové batérie s vysokou energetickou hustotou. Vysokokapacitná pohonná batéria sa skladá z 88 líthium-iónových článkov spojených do série a je umiestnená pod podlahou v strednej časti vozidla. Táto konfigurácia prispieva k vynikajúcim jazdným vlastnostiam a stabilite vozidla, ktoré sú dané jeho nízkym ťažiskom. Vozidlo i-MiEV využíva spôsoby nabíjania batérie či už doma alebo na cestách. Pri normálnom nabíjaní je vozidlo i-MiEV pripojené na štandardnú elektrickú prípojku. Batériu i-MiEV umožňujú aj rýchlonabíjanie v rýchlonabíjacích staniciach, ktoré v súčasnosti budujú v Japonsku.

Vozidlo i-MiEV využíva kompaktný, ľahký synchrónny elektromotor, ktorý vyvíja maximálny krútiaci moment pri nízkych otáčkach, čo prispieva k lepšej akcelerácii a komfortu jazdy. Pri brzdení rekuperatívny brzdný systém zabezpečuje, že sa motor správa ako generátor a získanou elektrickou energiou sa dobíja pohonná batéria. Kompaktná jednostupňová redukčná prevodovka zužitkováva vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach typický pre elektromotory, pričom odstraňuje potrebu zložitého prevodového mechanizmu.

Technické údaje i-MiEV

Systém pohonu 2WD (zadný)
Hmotnosť vozidla/rozmery D x Š x V 3395mm x 1475mm x 1600mm
Rázvor 2550mm
Hmotnosť vozidla 1100kg
Počet miest 4
Výkon / Spotreba energie (jazdný vzorec 10-15) 125Wh/km
Dojazd/dobíjanie (jazdný vzorec 10-15) 160km
Pohonná batéria Typ Líhtium-ionová
Menovité napätie 330V
Menovitá kapacita 16 kWh
Motor Typ Permanentný synchrónny magnet
Model Y4F1
Max. výkon 47kW (64PS) / 3000 - 6000 ot./min.
Max. krútiaci moment 180 Nm (18.4 kgf-m) / 0 - 2000 ot./min

Autor: J. Goldberger
Foto: Mitsubishi
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5