Nissan Juke-R: malý divoch

Streda, 18 január 2012

Takýto crossover tu ešte nebol. S rýchlosťou 257 km/h je najrýchlejší na svete a z nuly na stovku zrýchľuje za 3,7 sekundy. Nissan Juke-R je súrodencom staršieho a silnejšieho brata, resp. skôr krížencom so superšportom GT-R. Spojením modelov Juke a GT-R tak vznikol kompaktný crossover schopný jazdiť rýchlo ako vychýrené športové autá prémiových značiek.

Nissan Juke-R
Diabol v tele malého crossovera: 485 koní, 588 Nm, 257 km/h a stovka za 3,7 sekundy

Spoločnosť Nissan oficiálnym zverejnením technických údajov o modeli Juke-R potvrdila, čo pred časom sľúbila a do extravagantného modelu Juke transplantovala orgány výkonného superšportu. Práca je dielom inžinierov britského technologického centra Nissanu a firmy Ray Mallock Limited, ktorá pripravuje autá rôznych značiek na pretekárske účely.

Za 22 týždňov vznikli dva modely, jeden s pravostranným riadením a druhý s riadením na ľavej strane – pre britské pomery, kde sa jazdí vľavo. Konečnú fázu vývoja projektu nazvaného Super Juke-R zavŕšilo rozsiahle testovanie oboch prototypov.

Juke-R , štúdia superšportového crossoveru, spája výkon a ovládateľnosť legendárneho modelu GT-R s odvážnym dizajnom vozidla Juke. Techniku modelu GT-R prevzal Juke-R vrátane pohonu všetkých štyroch kolies. Podobne prevzal kompletnú pohonnú jednotku, teda vidlicový šesťvalec s objemom 3,8 litra, ktorý v GT-R s dvoma turbodúchadlami produkuje 530 koní, vďaka ktorým zrýchľuje na stovku pod štyri sekundy. V Juke-R však výkon šesťvalca znížili na 485 koní a krútiaci moment na 588 Nm.

Rozmery vozidla Juke-R sú rovnaké na dĺžku (4135 mm) a výšku (1575 mm) ako má sériový Juke, rovnaký je aj rázvor (2530 mm), len šírka narástla z 1765 mm na 1910 mm a klenuté podbehy kolies skrývajú 20palcové kované zliatinové disky Rays. Napriek týmto úpravám Juke-R viac pripomína sériový Juke ako GT-R.

V interiéri sú pre vodiča a spolujazdca pripravené pretekárske sedadlá OMP a na dosah ruky majú všetky ovládacie prvky a prístroje z vozidla GT-R. V strede prístrojovej dosky sa nachádza 7palcová dotyková obrazovka, ktorú poznajú majitelia vozidla GT-R.

Testovanie ukázalo, že crossover Juke-R ponúka ovládateľnosť typickú pre superauto, a to vďaka použitiu zavesenia kolies a pohonnej sústavy z modelu Nissan GT-R, ochrannému rámu, ktorý vyhovuje bezpečnostným štandardom FIA a unikátnemu rozdeleniu zadného krídla.

V priamom porovnaní má model GT-R vyššiu maximálnu rýchlosť vďaka aerodynamickejšiemu tvaru, aj keď pohonná jednotka je rovnaká. Vozidlo GT-R je taktiež ľahšie než Juke-R kvôli ochrannému rámu a doplnkovému zosilneniu podvozku, ktoré bolo potrebné pre zabudovanie komponentov superauta do tela crossoveru Juke.

Nissan Juke-R Nissan Juke-R Nissan Juke-R Nissan Juke-R
Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5